کد خبر: ۲۸۱۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
ارسال به دوستان
ذخیره
بیانیه شاخه جوانان جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان در ضرورت تصویب طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی
ین هشدار را باید جدی گرفت که وقت تنگ است و اگر در اصلاح رویکردهای مدیریتی کلان کشور در بهره گیری از جوانان و توان آنها همت نشود خسارات فراوانی در انتظار کشور خواهد بود. اگر عزمی بر ریشه کن کردن مدیران ناکارآمد و بعضا فسادخیز هست، اگر قصد عبور از فساد ساختاری را داریم و اگر چشم به رقابت با رقبای جهانی را داریم ناگزیریم که به مانند دوران ابتدایی انقلاب با همه هزینه های که ساختار شکنی ها و بهره گیری از ایده های نو دارد شروع به جراحی در نیروی مدیریتی و تصمیم ساز کشور کنیم. جوانان مزیت های ویژه خود را دارند و گرچه در مسیر کارهای خود قطعا نیازمند مشاوره و هدایت کلان نیروهای با تجربه هستند، اما مزیت هایی همچون پویایی و خلاقیت دارند و علاوه بر اینها یک مزیت مهم جوانان گرفتار نشدن در ساختار ریشه دوانده فساد مدیریتی است که دغدغه مهم مدیران کلان کشور است. مجریان کشور در دولت باید هر چه سریعتر برای تغییر رویه های سنتی دستور العمل هایی را تهیه کنند و در این مسیر تقنین و نظارت عالیه مجلس نیز باید پیگیرانه انجام پذیرد. شعارهای جوان‌گرایی و بهره گیری از نیروهای جوان باید هر چه سریعتر جامه عمل پوشانده شود و بیش از این تعلل و کوتاهی در امور رخ ندهد تا بتوان امید و انگیزه را به جوانان از یک سو بازگرداند و از سوی دیگر بر مشکلات پیش روی دولت فائق آمد تا کام همه مردم ایران شیرین شود . در جلسه فردا یکشنبه ۳۱ تیرماه که در مجلس برگزار خواهد شد. قرار بر تصمیم گیری برای تغییر اساسی در بهره گیری از نیروهای متخصص جوان و گذر از نیرو های بازنشسته است. در جلسه یکشنبه طرح ممنوعیت از استفاده از بازنشستگان برای بررسی و رای گیری ارائه خواهد شد.

در آستانه بررسی طرح ممنوعیت استفاده از بازنشستگان شاخه جوانان جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان بیانیه‌ای صادر کرد.

متن کامل بیانیه به شرح ذیل است: 

اگر در اصلاح رویکردهای مدیریتی کلان کشور در بهره گیری از جوانان و توان آنها همت نشود خسارات فراوانی در انتظار کشور خواهد بود

ایران در دوران پس از انقلاب اسلامی دچار بحران های داخلی و خارجی فراوانی بود. جنگ تحمیلی، ساختارهای از هم پاشیده مدیریتی و چارچوب های نامشخص در برنامه های مدیریتی کشور بحران های مهمی بودند که رویارویی با آنها جز با استفاده از فکر و توان جوانان ممکن نبود.

پیاده سازی ساختار جدید و تحول گرایانه از دریچه مواردی همچون انقلاب فرهنگی و بازسازی ساختار ارتش گرفته تا وزارتخانه ها همگی نیاز به عزم و حرکت جدی داشت و دورانی بود که از دل آن جهاد سازندگی ها و موارد مشابه با خلاقیت و توان جوانان موفقیت های مهمی برای کشور به ارمغان آورد.

به واقع سنگ بنای کشور به درستی بر روی توان و خلاقیت نیروهای جوان در کنار مشاوره و هدایت راهگشای پیشکسوتان نهاده شد، اما چه شد که امروز به این نقطه رسیده ایم که آن فضای مثبت و پرتحرک در مدیریت کشور اینگونه دچار رخوت شده است؟

ساختار مدیریتی کشور با مشاهداتی اجمالی در دو دهه اخیر رو به جزیره ای تر شدن مدیران و ساختارهای اجرایی اش نهاده است.

مجموعه ای از حلقه های مدیریتی که همگی برای سالیان سال در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و از آفت بسته بودن این حلقه ها گرفته تا همه فن حریفی در آن ها مشاهده می شود.

نوع برخورد با برخی چالش ها نیز بسیار منفعلانه است، بعضا یک حلقه از مدیران و تیمشان در یک دستگاه قرار گرفته اند و در برابر مشکلات آنجا نیز کاملا ناموفق بوده و توان مدیریت و حل آن ها را نداشته اند.

این حلقه دوستان سال های بسیاری است که در پست های اجرایی یا با یکدیگر همکار هستند یا رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند.

این مدیران پس از شکست و نارضایتی مدیران بالادستی خود برکنار شده و با بخشی از تیم مورد وثوق خود از آن دستگاه خارج و با حمایت دیگر دوستانشان به دستگاه دیگری منتقل می شوند.

اکثریت مدیران و نیرو هایی که تمایل و تلاشی برای جلوگیری از این روند دارند معمولا نمی توانند به صورت کامل با این روند مقابله کنند و روز به روز تعداد این حلقه های دوستانه در حال افزایش است.

جای بسی سوال و تامل است که چگونه مدیران با نارضایتی مدیر بالادستی برکنار شده و به همراه حلقه خود از پای میزشان بلند می‌شوند اما هنوز جانشین ها بر صندلی ننشسته اند میز دیگری با سلام و صلوات برای آن ها چیده شده است .

جدای از انتقادات به عدم پایش عملکردی مدیران، مورد دیگر عدم پویایی در نگاه برخی مدیران اجرایی و نمایندگان مجلس است.

از سال ۹۲ فضای کشور به سمتی پیش رفت که نیروهای مختلف سیاسی و‌ جناح ها تا دولتی ها همگی در شعار و ظاهر از لزوم جوان‌گرایی سخن گفتند ، مسیر پیگیری امور به گونه ای پیشرفت که در سال ۹۶ اینگونه از دولت و تحرکات دولت بر می آمد که باید منتظر اتفاقات مهمی در بهره گیری از نیروهای جوان باشیم به گونه ای که در جلسات رسمی که با حضور رییس جمهور با محوریت جوانان برگزار می شد ایشان رسماً وعده بکارگیری نیروهای جوان و متخصص کشور را داد و بر این وعده خود را متعهد دانست.

اما اینگونه نشد و با فاصله ی کوتاهی از این وعده ها، شعله های امید جوانان به سردی گرایید به گونه ای که امروز هیچ دستاورد قابل دفاعی در این حوزه برای دولت وجود ندارد.

در این مسیر هم مجریان دولت هم مجلس و هم بزرگان سیاسی حامی دولت قصور داشته اند و باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.

این رویه ناموفق در طی این سالها در استان کرمان نیز به آسانی قابل مشاهده بوده است. تیم های مدیریتی استان هم دچار بسته بودن فضاهای فعالیت برای نیروهای جوان بوده اند و اگر جایی تابلوی مشاوران جوان نصب کرده اند توان اجرایی بیش از همین تابلو بودن برای آنها قائل نشده اند.

ساختار مدیریتی در استان کرمان نیز دچار بن بست های فراوان است و باید برای بهره گیری از جوانان متخصص در آن اقدام فوری صورت گیرد.

اینگونه برخورد کردن با چینش و بهره برداری از نیروهای انسانی کشور از دو جنبه بسیار خطرناک است. جنبه اول، بسته شدن حلقه های مدیریتی، امکان شکل گرفتن حلقه های فساد در ساختار مدیریتی را بیش از پیش می کند و این گونه مدیریت ساختارهای کشور می تواند حتی بازرس و مدیر را نیز در رانت ها و فسادها یک کاسه و همراه کند و وای بر آن روز که بگندد نمک!

جنبه دیگر هدر رفت سرمایه های انسانی خلاق و پویای جوانان کشور است. دستگاه های عریض و طویلی چون آموزش عالی گرفته تا چرخه صنعت و توسعه کشور که مملو از نیروهای جوان و آموزش دیده است چون به حلقه مدیریتی می رسد یک گسست و شکاف اساسی را مشاهده می کند.

گویی که آنچه که مدیران می بینند در غرب است و جوانان به شرق می روند. نیروی جوانی که مسلح به علم روز و توان و جسارت جوانی است در پشت در مدیران ناکارآمد و ناتوان که با میزهایشان عقد اخوت بسته اند هدر می رود یا اینکه در این شرایط رقابت جهانی جذب کشورهای دیگر می شوند و دست کشور از مهمترین سرمایه اش یعنی نیروی انسانی کوتاه می ماند.

این زنگ خطری جدی است که باید برای بهره گیری از جوانان نه از روزهای آینده که از همین فردا عزمی جدی در مدیریت کلان کشور ایجاد شود.

یک جامعه اگر نیروهای پرورش یافته خودش را به چوب ناامیدی براند و روز به روز جایگاه پایین تری را برای نیروی انسانی جوانش کنار بگذارد قطعا به مسیر فرسودگی قدم گذاشته است.

شاید عده ای بگویند که همواره از جوانان به نکویی یاد شده، ما نیز براین باوریم که: آری! فقط یاد شده و غیر از این نبوده است. با افتخارات و دستاوردهای جوانان عکس ها بسیار گرفته شده و سخنرانی ها فراوان شده است. اما در مقام عمل هرز رفتن این تلاش ها و دستاوردها و به در بسته خوردن های جوانان قصه غم انگیز ایران امروز است.

این هشدار را باید جدی گرفت که وقت تنگ است و اگر در اصلاح رویکردهای مدیریتی کلان کشور در بهره گیری از جوانان و توان آنها همت نشود خسارات فراوانی در انتظار کشور خواهد بود.

اگر عزمی بر ریشه کن کردن مدیران ناکارآمد و بعضا فسادخیز هست، اگر قصد عبور از فساد ساختاری را داریم و اگر چشم به رقابت با رقبای جهانی را داریم ناگزیریم که به مانند دوران ابتدایی انقلاب با همه هزینه های که ساختار شکنی ها و بهره گیری از ایده های نو دارد شروع به جراحی در نیروی مدیریتی و تصمیم ساز کشور کنیم.

جوانان مزیت های ویژه خود را دارند و گرچه در مسیر کارهای خود قطعا نیازمند مشاوره و هدایت کلان نیروهای با تجربه هستند، اما مزیت هایی همچون پویایی و خلاقیت دارند و علاوه بر اینها یک مزیت مهم جوانان گرفتار نشدن در ساختار ریشه دوانده فساد مدیریتی است که دغدغه مهم مدیران کلان کشور است.

مجریان کشور در دولت باید هر چه سریعتر برای تغییر رویه های سنتی دستور العمل هایی را تهیه کنند و در این مسیر تقنین و نظارت عالیه مجلس نیز باید پیگیرانه انجام پذیرد.

شعارهای جوان‌گرایی و بهره گیری از نیروهای جوان باید هر چه سریعتر جامه عمل پوشانده شود و بیش از این تعلل و کوتاهی در امور رخ ندهد تا بتوان امید و انگیزه را به جوانان از یک سو بازگرداند و از سوی دیگر بر مشکلات پیش روی دولت فائق آمد تا کام همه مردم ایران شیرین شود .

در جلسه فردا یکشنبه ۳۱ تیرماه که در مجلس برگزار خواهد شد. قرار بر تصمیم گیری برای تغییر اساسی در بهره گیری از نیروهای متخصص جوان و گذر از نیرو های بازنشسته است. در جلسه یکشنبه طرح ممنوعیت از استفاده از بازنشستگان برای بررسی و رای گیری ارائه خواهد شد.

انتظار جامعه از نمایندگان این است که برای رقم زدن مسیری نو در سپهر سیاسی کشور، حرکتی دقیق و خردمندانه انجام دهند که راهگشای آینده کشور باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)