کد خبر: ۲۸۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۱
ارسال به دوستان
ذخیره
یک دکتری زلزله شناسی :
استادیار زلزله شناسی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان با بیان اینکه زلزله های این استان به ویژ‌ه در سیرچ ، کوهبنان، هجدک و زرند ریشه زمین ساختی دارند ، تاکید کرد : تغییرات دمای هوا نمی تواند موجب تحریک گسل ها و ایجاد زمین لرزه شود.


 استادیار زلزله شناسی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان با بیان اینکه زلزله های این استان به ویژ‌ه در سیرچ ، کوهبنان، هجدک و زرند ریشه زمین ساختی دارند ، تاکید کرد : تغییرات دمای هوا نمی تواند موجب تحریک گسل ها و ایجاد زمین لرزه شود.

محمدرضا سپهوندبا اشاره به ارتباط زمین لرزه های اخیر کرمان و فرونشست های ناشی از کاهش سطح آب های زیرزمینی، افزود: بین زمین لرزه های اخیر استان و برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی آبی نمی توان ارتباطی قائل شد، هر چند در غالب زمین لرزه های کم عمق و سطحی، فرونشست ها و فراخاست هایی قبل و پس از زمین لرزه قابل مشاهده و اندازه گیری است.

وی ادامه داد: حتی با بررسی تغییرات توپوگرافی سطح زمین که به عنوان یکی از پیش نشانگرهای زمین لرزه استفاده می شود ، نمی توان فرونشست ناشی از کاهش سطح آب های زیر زمینی را عامل رخداد زمین لرزه های اخیر قلمداد کرد.

استادیار زلزله شناسی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان افزود: در شرایط ویژه و در مناطق کارستی(غاره های زیرزمینی) احتمال ریزش آن ها ممکن است با رخداد های لرزه ای همراه باشد که آن نیز تابع شرایط خاص ساختاری، لیتولوژی و تکتونیکی منطقه است و غالبا این گونه رخدادها بزرگای موثری ندارند.

این دکتری ژئوفیزیک زلزله شناسی در کرمان اثر افزایش سطح ایستابی آب در شهر کرمان را بسیار قابل تأمل تر از کاهش سطح آب های زیر زمینی استان عنوان کرد و افزود: با توجه به ضخامت بالای رسوبات در شهر کرمان (200 تا 300 متر) و اشباع شدن تقریبی آن با آب های زیر سطحی تقویت دامنه امواج در محدوده شهر کرمان دور از انتظار نیست.
سپهوند ادامه داد: این مهم عاملی است که میزان خسارت احتمالی در هنگام وقوع زمین لرزه را افزایش می دهد، به همین دلیل بررسی میزان تقویت دامنه در قسمت های مختلف شهری و تاثیر آن بر سازه ها ضروری است.
دکتری ژئوفیزیک زلزله شناسی در کرمان در پاسخ به ارتباط زمین لرزه با فصل ها و تغییرات دمایی گفت: غالب زمین لرزه های ایران کم عمق بوده و عمقی بین 10 تا 20 کیلومتر دارند بنابراین تغییرات دمایی و فصل ها فقط در لایه های سطحی اثرگذارند.

وی با تأکید بر اینکه تغییرات دمای هوا نمی تواند موجب تحریک گسل ها و ایجاد زمین لرزه در این عمق ها بشود، گفت: زلزله سیرچ بر خلاف رخدادهای زمین لرزه استان در تابستان رخ داده است بنابراین نمی توان فصل خاصی را به رویداد زمین لرزه ها نسب داد.

سپهوند افزود: زمین لرزه سیرچ در 6 مردادماه 1360به بزرگی 7.3 ریشتر، زلزله گلباف در خردادماه 1360 به بزرگی 6.6 ریشتر، زلزله لاله زار در 31 شهریور 1303 به بزرگی 6.9 از نمونه رخدادهایی است که استان کرمان در تابستان تجربه کرده است.

استادیار دانشگاه تحصیلات تکمیلی و صنعتی کرمان در پاسخ به این سئوال مبنی بر شایعات که اکتشافات معدنی سبب ایجاد زلزله در استان می شود؛ گفت: عموما در اطراف معادن بزرگ که حجم برداشت توده معدنی بالا باشد، ممکن است سبب تغییر میدان تنش در منطقه شده و بر گسل های اطراف این معادن اثرگذار باشد. 

وی در ادامه گفت: این اتفاق برای سدها هم قابل انتظار است که در شرایط آبگیری و تخلیه سد ممکن است با رخدادهای کوچکی همراه باشد البته بزرگی رخدادهای ناشی از این گونه فعالیت های انسانی بیشتر از پنج ریشتر نبوده است.

سپهوند خاطرنشان کرد: غالب این گونه شایعات به دلیل پایین بودن دانش عمومی، کم توجهی و اهتمام مسئولان مربوطه برای افزایش آگاهی نسبی مردم در مقوله زلزله و رخدادهای طبیعی به ویژه در مناطقی است که مردم با این پدیده ها در ارتباط هستند.

استان کرمان به عنوان یکی از مناطق زلزله خیز کشور بشمار می رود که طی دهه های گذشته تاکنون زلزله های مهیبی بخصوص در مناطق سیرچ ، بم و زرند که با تلفات جانی و مالی بالایی نیز همراه بوده را تجربه کرده است .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پربازدید ها

صدور هشدار نارنجی با فعالیت سامانه بارشی در مناطقی از استان کرمان

شهادت یکی دیگر از مجروحان حادثه تروریستی کرمان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان عنوان کرد: بی‌انگیزگی پزشکان متخصص برای حضور در شهرستان‌ها به دلیل کمبود زیرساخت‌های درمانی

کمبود شدید تمامی گروه‌های خونی در بم / درخواست از شهروندان برای اهدای خون

تیراندازی با اسلحه در درگیری خانوادگی در منوجان 4 مصدوم بر جای گذاشت

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

بارش‌ها در کشور 16 درصد کاهش داشته است؛ بیشترین افت بارش‌ها در کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)