کد خبر: ۲۸۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸
ارسال به دوستان
ذخیره
روز گذشته زمین لرزه ای در 20 کیلومتری کرمان و در عمق 7 کیلومتری زمین روی داد که شهر را لرزاند.
 مردم شهر کرمان طی ماه های اخیر زلزله را فراموش کرده بودند اما روز گذشته زمین لرزه ای در 20 کیلومتری کرمان و در عمق 7 کیلومتری زمین روی داد که شهر را لرزاند.

ماجرا از ساعت 17 و 54 دقیقه دیروز شروع شد و زمین لرزه ای در عمق 7 کیلومتری زمین و با شدت 4.2 ریشتر روی داد که تا شهر کرمان 20 کیلومتر فاصله داشت. 

این یکی از نزدیک ترین زمین لرزه ها به شهر کرمان طی 6 ماه اخیر است البته این شهر پس از لرزش های هجدک و کوهبنان که شامل سه زمین لرزه 6 ریشتری و یک زمین لرزه 5.4 می شود با دو زمین لرزه توسط گسل های سیدی و باغین که کانونشان در حومه شهر کرمان بوده است نیز البته با شدت کمتر لرزیده بود.

زمین لرزه عصر دیروز از آنجا مهم ارزیابی می شود که به شهر کرمان نزدیک است و گسل زنگی آباد نیز طی سال های اخیر فعال نبوده است.
دشت کرمان یک چاله زمین ساختی از نوع فروزمین فشاری است و به لحاظ زمین شناسی به ایران مرکزی تعلق دارد، تماس این دشت با کوه های اطراف از نوع گسلی است و بسیاری از این گسل ها فعال هستند و شهر را نیز کم و بیش تحت تاثیر قرار می دهند.

**نزدیک ترین گسل ها به شهر یک میلیونی کرمان
چندین گسل فعال در اطراف شهر کرمان قرار گرفته اند که می توان به گسل سرآسیاب، گسل باغین – کرمان و گسل زنگی آباد – کرمان به عنوان نزدیک ترین گسل ها به شهر کرمان اشاره کرد اما بنا به اعلام کارشناسان مهمترین گسلی که کرمان را تهدید می کند همان گسل بزرگ شمال استان کرمان یعنی گسل کوهبنان است که چند ماه قبل موجب تخریب هزاران خانه در شهر کوهبنان و روستاهای اطراف شد.

طبق بررسی های زمین شناسی گسل زنگی آباد ناشناخته نیست و در گذشته نیز فعالیت هایی داشته است اما میزان انرژی ذخیره شده در این گسل آنقدر نبوده که زمین لرزه های شدید را ایجاد کند. 
گفته می شود طول این گسل 20 کیلومتر می باشد که دقیقا در شمال غرب کرمان قرار گرفته است.

کانون زمین لرزه ساعات قبل زنگی آباد در میان بیابان و منطقه ای غیر مسکونی بوده است، اما موقعیت کنونی زنگی آباد به گونه ای است که می توان گفت حالا در حومه شهر کرمان در کنار روستای شرف آباد و اختیار آباد قرار گرفته است.

جمعیت متمرکز این منطقه حدود 10 هزار نفر است و نزدیک ترین مرکز جمعیتی به این منطقه شهر کرمان با حدود یک میلیون نفر است و به همین دلیل هم فعالیت این گسل مورد توجه قرار گرفته است.

لزوم اقدامات پیشگیرانه توسط مردم در زنگی آباد، اختیار آباد، باغین و شهر کرمان

فرماندار کرمان گفت: پس از زمین لرزه زنگی آباد دستگاه های مرتبط در آماده باش قرار دارند، هر چند هشداری به مردم داده نشده است اما تجربه زمین لرزه های گذشته به مردم کرمان ثابت کرده است که همیشه در مقابل زمین لرزه های احتمالی باید هوشیار باشند.

هوشیاری یکی از اعضای خانواده در طول شب، روشن نگهداشتن یکی از لامپ های خانه، چینش درست اشیای داخل خانه و دور شدن از اجسامی که احتمال فروافتادن و ریزش دارند، آماده کردن بسته های غذایی و اضطراری و نخوابیدن زیر سازه هایی که غیرمقاوم هستند از جمله توصیه ها به مردم می باشد.

**زمین لرزه خسارت نداشت
مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز گفت: زمین لرزه زنگی آباد هیچ خسارت مالی و جانی نداشته است، اما نیروهای امدادی هلال احمر در آماده باش قرار گرفتند.
هادی سلطانی با اشاره به زلزله خیز بودن استان کرمان افزود: نیروی های امدادی با توجه به حادثه خیز بودن استان کرمان همیشه در آماده باش قرار دارند.
وی از مردم نیز خواست به دلیل مخاطرات زمین لرزه در تمام طول سال و در همه ایام اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با زمین لرزه را انجام دهند.
گفته می شود پس از زمین لرزه جلسه ستاد بحران نیز در این شهر تشکیل شده است و همه دستگاه های مرتبط در آماده باش قرار دارند.

**آماده باش نیروهای امدادی در کرمان
فرماندار کرمان نیز در این خصوص گفت: این زمین لرزه هیچ گونه پس لرزه ای نداشته است و به نظر می رسد خطری در پی نداشته باشد.

علی بابایی افزود: طبق بررسی های صورت گرفته از مردم محلی و مسئولان زلزله به سازه های شهر نیز خسارت وارد نکرده است اما به هر صورت گسل زنگی آباد از گسل های فعال استان محسوب می شود و به همین دلیل باید آمادگی لازم برای مقابله با زمین لرزه را داشت.

وی تصریح کرد: در کنار زنگی آباد نیروی های امدادی شهر کرمان، باغین، اختیار آباد نیز در آماده باش قرار دارند و مردم هم باید اقدامات احتیاطی را در دستور کار خود قرار دهند.

**اقدامات در زمان بروز زمین لرزه

از وسایلی که احتمال سقوط دارند (کتابخانه، کمد، لوستر، آینه های دیواری و یا لوازم آشپزخانه) دور شوید.

از پنجره های دارای شیشه های محافظت نشده دور شوید.

چارچوب های فلزی درب ها ، در صورتی که دارای شیشه بالایی نباشند، محل های نسبتا امنی به حساب می آیند. به این محل پناه ببرید و با دست خود مراقب بسته شدن درب باشید. بهتر است در میان چارچوب درب بنشینید تا تعادل خود را بهتر حفظ کنید.

کنج دیوارها ، در صورتی که دور از پنجره ها و یا وسایل واژگون شدنی باشند، نسبتا امن هستند. به این محل پناه برده ، بنشینید ، و در حالتی که دستهای خود را دور گردن قفل نموده اید، سر را به طرف زانو برده و به وسیله دستها و بازوان از سر و گردن محافظت نمایید.

در صورتی که میز محکمی در نزدیکی شماست، به زیر آن پناه برده، در کنار یکی از پایه ها بنشینید و با گرفتن پایه از تکان خوردن میز جلوگیری نمایید.

می توانید با نشستن بر روی زمین در کنار صندلی ها یا مبل ها ، با دستان از سر و گردن خود محافظت نمایید.

در صورتی که در آشپزخانه هستید، به سرعت از اجاق گاز و همچنین وسایل واژگون شدنی (نظیر یخچال) و کابینت هایی که احتمال سقوط وسایل انها بر رویتان وجود دارد دور شوید.

در صورتی که در راه پله هستید، بلافاصله در کناره دیوار بنشینید و با قفل کردن دستها در پشت گردن و خم کردن سر به طرف زانوان، از سر و گردن خود محافظت نمایید. هرگونه حرکت در راه پله ها در زمان زمین لرزه، بسیار خطرناک تر از نشستن در یک محل است و احتمال سقوط فرد و ایجاد شکستگی را به شدت افزایش می دهد.

در صورتی که در آسانسور هستید، در اولین طبقه از آسانسور خارج شوید.

در صورتی که در محیط خیابان هستید، از ساختمانها دور شوید. احتمال سقوط نمای ساختمانها و یا ریختن شیشه های شکسته بر روی افراد زیاد است.

ممکن است اتومبیل ها در اثر زلزله تعادل خود را از دست بدهند ، بنابراین مراقب حرکت آنها باشید.
در جاده های کوهستانی، احتمال ریزش سنگ بر روی اتومبیل وجود دارد. بهتر است از اتومبیل پیاده شوید و به دقت متوجه اطراف باشید.

منبع : سیرجان نیوز
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)