کد خبر: ۲۸۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
ارسال به دوستان
ذخیره
در گفت‌وگو با یک اقتصاددان مطرح شد؛
یک استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه شرایط اقتصادی، تا حد زیادی متاثر از تئوری های اقتصادی است، تصریح کرد: ممکن است در کوتاه مدت، حرف زدن، انتظارات را شکل و تغییر بدهد، اما در بلند مدت قطعا این تعادل‌ها از مقادیر حقیقی و زیر ساختی اقتصاد، تبعیت می کند.
دکتر"حسین مهرابی" اظهار کرد: تعادل های بلند مدت اقتصادی، با حرف زدن، شعار، ارائه بسته و طرحهای غیر کارشناسی، غیر واقع بینانه و بلند پروازانه، خیلی جا به جا نمی‌شود، بلکه باید از طریق تغییر زیرساختها، و با توجه به آنها، تعادل برقرار کرد.

وی افزود: ممکن است در کوتاه مدت، حرف زدن، انتظارات را شکل و تغییر بدهد، اما در بلند مدت قطعا این تعادل‌ها از مقادیر حقیقی و زیر ساختی اقتصاد، تبعیت می کند.

مهرابی با بیان اینکه شرایط اقتصادی، تا حد زیادی متاثر از تئوری های اقتصادی است، تصریح کرد: به عنوان مثال وقتی رشد نقدینگی خیلی بیش از رشد پایه پولی است، نشاندهنده، خلق پول نامتعارف است چون بخشی از آن توسط بانکداری الکترونیک، سپرده قانونی، گسترش پوشش آماری بانک مرکزی و... قابل توجیه است، اما نه همه آن.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای استان و رییس دانشکده شهید چمران کرمان بیان کرد: دو برابر شدن حجم نقدینگی در یک دوره 4 ساله، بدون تغییر اساسی در تولید واقعی، اثرات تورمی خود را در یک دوره 4 تا 8 ساله بروز خواهد داد.

این استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: انجماد سپرده ها، سرکوب‌های مالی و ارزی، جهش در واردات (با ارز سرکوب شده)، سیاست‌های انقباضی مالی و ... در کوتاه مدت ممکن است کارساز باشد، اما در بلند مدت، خیلی اثر بخش نیست. فشار هزینه ای، باعث افزایش تقاضای بنگاه‌ها برای دریافت وام شده و بانک‌ها از طریق افزایش بهره و تغییر شکل سپرده‌ها به بلند مدت، این وام دهی را تامین و اقدام به افزایش نقدینگی در جامعه می‌کنند ضمن آنکه توجه به نسبت شبه پول یا سپرده‌های غیردیداری به حجم پول که به طور قابل توجهی افزایش یافته، موید این امر است.

مهرابی ادامه داد: این چرخه در بلند مدت، منجر به بروز آثار تورمی ناشی از خودش می شود و با حرف و شکل دهی انتظارات محقق نشونده، نمی‌توان اثرات آن را از اقتصاد حذف یا حتی کمرنگ کرد.

این استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: اقتصاد ایران به جای اینکه تابعی از حقایق اصلی (تولید واقعی، بهره‌وری، پتانسیل‌های موجود و ...) باشد، تابعی از اثرات روانی شده که برخی ناآگاهانه و شاید بعضی هم عامدانه، به این آسیاب آب ریخته و مسائل را به بحث های سیاسی و سیاست خارجی ربط می‌دهند. در حالیکه از نظر من بخش کمی از آنها (در حد ۳۰ درصد) مربوط به تحریم و سیاست خارجی و مباحث سیاسی است.

وی درباره بسته ارزی جدید دولت گفت: باید دولت از طریق منابع ارزی خود، در کوتاه مدت به سیستم تزریق کند تا اثرات روانی از بین برود، و بعد پای خود را کم کم و هوشمندانه عقب بکشد.

مهرابی افزود: این انتظار نابجایی است که در کوتاه مدت بازار ارز (ثانویه) عمق پیدا کند. عمق بازار به این معنی است که مردم معاملات خود را به صورت عادی و در صرافی‌ها انجام دهند زیرا اعتماد سازی کار خیلی سختی برای متولیان امر شده است.

وی با بیان اینکه بنده با ارز دو و چند نرخی (این هم با حاشیه بیش از ۱۰۰ درصد)، در بلند مدت، موافق نیستم، تصریح کرد: برای دریافت ارز دولتی، لابی های سیاسی و ... تشکیل می‌شود و در صورتی که سیاست خارجی، تحریم و ... قرار است در بلندمدت به همین شکل باشد، باید ارز دولتی را به کالاهای غیر اساسی تخصیص دهند تا به کالاهای اساسی، زیرا اگر به کالای اساسی، ارز یارانه ای دادیم یعنی در بلند مدت داریم مزیت تولید آن در داخل کشور (مثل ارتقا تکنولوژی و ...) را تضعیف می‌کنیم. اما در کنار این مسئله، باید به قدرت خرید اقشار کم درآمد، امنیت غذایی، بهداشت و درمان و ... هم توجه کرد (اهداف مهم و عمدتا متناقض) که مسئله را برای سیاست گذار بسیار سخت خواهد کرد
منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)