کد خبر: ۲۸۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتارنو مناقشه بر سر قیمت مرغ در کرمان را بررسی می کند
بعد از کش‌وقوس‌های فراوان بر سر قیمت مرغ ، این بار نوبت به تولیدکنندگان شهر کرمان رسیده بود که با تجمع در مقابل استانداری کرمان اعتراضشان را نسبت به نرخ‌ تکلیفی دولت اعلام کنند. داستان هم از آن‌جا شروع شد که مرغ بال درآورده بود و داشت کم‌کم از سفره‌ی خانوارهای کمتر برخوردار پر می‌کشید همین رکورد زدن قیمتی مرغ و عبور آن از مرز هر کیلو 11 هزار و 400 تومان بود که باعث شد دولت رسماً دست‌به‌کار شود و 27 مردادماه به بازار مرغ ورود کند و رسماً برای این بازار تعیین تکلیف کند.
گفتارنو/ گروه اقتصاد:

بعد از کش‌وقوس‌های فراوان بر سر قیمت مرغ ، این بار نوبت به تولیدکنندگان شهر کرمان رسیده بود که با تجمع در مقابل استانداری کرمان اعتراضشان را نسبت به نرخ‌ تکلیفی دولت اعلام کنند. 

داستان هم از آن‌جا شروع شد که مرغ بال درآورده بود و داشت کم‌کم از سفره‌ی خانوارهای کمتر برخوردار پر می‌کشید همین رکورد زدن قیمتی مرغ و عبور آن از مرز هر کیلو 11 هزار و 400 تومان بود که باعث شد دولت رسماً دست‌به‌کار شود و 27 مردادماه به بازار مرغ ورود کند و رسماً برای این بازار تعیین تکلیف کند.

«مرغ کالایی نیست که عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت آن باشد» این را رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در همان جلسه ستاد تنظیم بازار استان کرمان گفت. عباس سعیدی قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور در خصوص مرغ را هم 8 هزار و 175 تومان اعلام کرد.

سعیدی البته در این جلسه به تولیدکنندگان مرغ یادآوری کرد که چرا دولت در تعیین قیمت این محصول رسماً ورود کرده است. او به‌صراحت از یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیمی که این بخش از دولت دریافت کرده سخن به میان آورد و گفت: مرغداری‌ها ‌کنجاله ذرت و سویا را با ارز دولتی دریافت کرده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان با بیان اینکه مرغداری‌ها زمین و امکانات خود را از جهاد کشاورزی دریافت کرده‌اند، به‌صراحت گفت: دولت نهاده‌های مرغ را تأمین‌می‌کند.
سعیدی از جلسات مکرر برای پیشگیری از ضرر تولیدکنندگان مرغ هم خبر داد و گفت: دولت امکاناتی را فراهم کرده است که گوشت‌ مرغ با قیمتی منصفانه و عادلانه به دست مصرف‌کننده برسد.
او البته در این جلسه برای این گروه از فعالان اقتصادی استان خط و نشان هم کشید و گفت: مرغداری‌ها‌ موظف هستند نسبت به جوجه ریزی اقدام کنند.

مانع خروج مرغ از مرزهای استان می‌شویم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان با بیان اینکه ماهیانه حدود 2 میلیون مرغ در بازار عرضه می‌شود و کمبود بازار با واردات تأمین می‌شود، هشدار داد: «مانع خروج مرغ از مرزهای استان می‌شویم.» مسئله‌ای که سرپرست استانداری کرمان هم بر آن صحه گذاشت و هشدار داد که این قاعده در مورد تمام کالاهایی که در کرمان ارزان‌تر تولید می‌شوند، صدق خواهد کرد.

محمدجواد فدایی با بیان اینکه کالاهایی که در استان کرمان نسبت به استان‌های دیگر قیمت پایین‌تری دارند از خروج ‌آن‌ها از استان ‌جلوگیری می‌شود افزود: نیروی انتظامی و اداره اطلاعات مرزهای استان را کنترل می‌کنند و مانع هرگونه ‌خروج خواهند شد و گوشت مرغ تا اطلاع ثانوی با قیمت 8 هزار و 500 تومان عرضه خواهد شد. او خاطرنشان کرد: کالاهایی که نهاده‌هایش توسط دولت تعیین‌ می‌شود قیمت‌گذاری آن با آنالیز دقیق مشخص می‌شود.

پس‌ازاین اظهارات بود که مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان از برخورد با فروشگاه‌های توزیع‌ مرغی که قیمت مصوب را رعایت نکنند خبر داد. بااین‌حال نماینده مرغداری‌های کرمان با بیان این‌که 50 درصد نهاده‌ها گران شده است، از عدم تأثیر این مطلب بر قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار انتقاد کرد. باقری با‌ بیان اینکه استان‌های مجاور ‌‌مرغ‌‌ را با قیمتی ‌بیشتر به‌ مردم عرضه می‌کنند افزود: این استان‌ها خواستار مرغ کرمان هستند ‌که با قیمت پایین‌تری وارد بازار می‌شود.

درست بعد از رسانه‌ای شدن مصوبات ستاد تنظیم بازار کرمان بود که مرغ در سطح فروشگاه‌های کرمان، کمیاب شد. رئیس اتحادیه صنف مرغ و ماهی کرمان علت این امر را پایین بودن قیمت مرغ در روزهای اخیر می‌داند و می‌گوید: قیمت پایین باعث شد مرغداران مرغ خود را با این قیمت عرضه نکنند و تولید پایین بیاید. حتی مرغ‌هایی که به قیمت مصوب کشتار شده‌اند سریع خریداری و تمام شوند.

سیستانی درحالی‌که امیدوار است که قیمت تغییر کند می‌گوید: قیمت‌ها بسته به تولید و میزان مصرف، افزایش و کاهش می‌یابد و بسته به عرضه و تقاضا میزان تولید تغییر می‌کند.

خودشان از نهاده‌های دولتی استفاده کرده‌اند
تجمع اعتراضی اخیر تولیدکنندگان مرغ در مقابل استانداری نشان داد که قیمت 8 هزارو 500 تومانی مرغ به مذاق تولیدکنندگان مرغ کرمان خوش نیامده است. صبح شنبه گروهی از تولیدکنندگان در اعتراض به مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار رو به روی استانداری تجمع کردند و با دادن شعارهایی خواستار تجدیدنظر در قیمت مرغ شدند.

اعتراض‌کنندگان به خبرنگار امید کرمان می‌گویند: هزینه‌ها با درآمد حاصل از فروش مرغ هم‌خوانی ندارد. یکی از تولیدکنندگان که در جمع معترضان حاضر بود مدعی است: باوجود بالا رفتن قیمت کنجاله سویا و ذرت هیچ‌گونه یارانه‌ای به تولیدکنندگان عرضه نشده است. این در حالی است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به‌صراحت اعلام کرده است: مرغداری‌ها ‌کنجاله ذرت و سویا را با ارز دولتی خریداری نموده‌اند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان معترض به قیمت مرغ، در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: در خردادماه با تعدادی از مسئولین مربوطه جلسه گذاشتیم، گفتند عرضه و تقاضا هماهنگ نیست، حجم تولیدتان بالا رفته است. به ما دستور دادند جوجه ریزی نکنید. ما هم تولید خود را از 25 هزار به 16 هزار کاهش دادیم. در این میان گرمی و آلودگی هوا نیز تلفاتی را برای ما در پی داشت.

او بابیان این‌که قیمتی که مصوب کردند بسیار پایین است ادامه می‌دهد: هزینه‌های جانبی که بر ما تحمیل می‌شود از قبیل حقوق نگهبان و هزینه کرایه ماشین راننده‌ها که 70-80 تومان بوده است الآن 130 تا 140 تومان شده است. مسئولان این‌ها را نمی‌بینند اما می‌گویند چون مرغ جز سبد کالاست باید پایین بیاید.

او با بیان این‌که جماعتی که آمده‌اند مقابل استانداری هیچ‌چیز گیرشان نمی‌آید مدعی می‌شود: برخی از کارشناسان جهاد و امور پشتیبانی دام مرغداری دارند و از نهاده‌های دولتی استفاده کرده‌اند.

او با بیان این‌که اگر به من 10 تن سویا و 20 تن ذرت، مغازه و یارانه داده بودند بله ما تولید می‌کردیم، ادامه می‌دهد: هر مرغ 5 کیلو دانه می‌خورد به ما 40 گرم داده‌اند و این هزینه تولید ما را بالا می‌برد.
او با ابراز نگرانی از اینکه بیشترین ضرر را تولیدکنندگان مرغ خواهند کرد می‌گوید: تمام استان‌های کشور مرغ زنده را از مرغداری‌ها 7 هزارو 500 تا 8 هزارتومان می‌خرند اما از ما در کرمان کیلویی 6 هزار تومان می‌خرند. حتی زرند و رفسنجان و سیرجان 8000 تومان می‌خرند.
او با اشاره به اینکه همیشه می‌گویند مرغداری‌های کرمان باید با یزد یکی باشند می‌افزاید: یزد دیروز 7500 تومان بود، اما یک هفته است به ما می‌گویند 6000 تومان بفروشید.

این معترض به قیمت مرغ در ادامه اظهار می‌دارد: در تاریخ 2/6/97 قیمت مرغ کل استان‌ها را در کانال اینترنتی itp که نرخ روزانه مرغ را میزند اعلام کرده‌اند؛ اما استان کرمان را از آن کانال برداشته‌اند. تا هیچ استانی نفهمد کرمان قیمت چقدر است. چون ارزان‌تر از همه‌جاست.

او می‌افزاید: مازندران که مرکز مرغ کشور است قیمت هر کیلو مرغ 7 هزار 800، گیلان 7 هزارو 250، قم 7 هزار 500، خراسان رضوی 7 هزارو 500، چهار محال و بختیاری 7 هزارو 300، خوزستان 7 هزارو 900، البرز 7 هزارو 500 است و کل کشور بالای 7 هزار تومان است.

از طرفی قیمت مرغ در هرمزگان و سیستان و بلوچستان را اعلام نکرده‌اند چون بالای 9000 تومان است. خراسان شمالی و استان‌های جنوبی اصلاً قیمت ندارند. هرچقدر که دلشان بخواهد می‌فروشند.
او کرمان را موش آزمایشگاهی می‌خواند و می‌گوید: هر وقت بخواهند هر حرکتی بزنند از کرمان شروع می‌کنند.

پس این اعتراضات بود که حمید ملانوری در نشست بررسی وضعیت تولید و عرضه مرغ در استان کرمان اظهار کرد: در نشست تخصصی با مدیران دستگاه های دولتی، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان مرغ، ساماندهی بازار این محصول در استان مورد توجه قرار گرفته است.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان از نظارت جدی بر بازار مرغ در استان کرمان خبر داد.
وی ادامه داد: قیمت گذاری مرغ باید از سوی کمیته های قیمت گذاری انجام شود و مسئولیت آن با نهادهای دست اندرکار است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی با حضور کارشناسان دولتی و بخش خصوصی برای تعیین قیمت مرغ در استان کرمان افزود:مدیریت این موضوع را بر عهده سازمان های مربوطه از جمله جهاد کشاورزی و... می دانیم.

وی ادامه داد: در تعیین قیمت نهایی مرغ باید هزینه های تولید در مرغداری های استانی را آنالیز کرده و با احتساب سود قانونی پیش بینی شده، قیمت مرغ را تعیین کنند و در این رابطه باید تناسب های بین استانی نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهارداشت: یکی از آیتم های مورد توجه در بازار، عرضه و تقاضا است و نباید به بهانه افزایش تقاضا در بازار، عرضه را کاهش و قیمت ها را افزایش داد.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی دقیق برای تعیین قیمت مرغ در استان کرمان، گفت: در شرایط کنونی بازار، نظارت های دقیقی بر قیمت ها انجام می شود.

وی بر تهیه گزارشی درباره تاثیرات ناشی از یک تصمیم کشوری در استان کرمان تاکید کرد و گفت: گرچه دولت توان مدیریت موضوعات و نوسانات قیمتی را در حوزه بازار مرغ دارد اما با توجه به وضعیت این کالا در سایر استان های کشور باید به شکلی اقدام شود که بازار آن روند مناسبی را به خود گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت اجرایی در استان کرمان در مدیریت موضوعات توان بالایی دارد، افزود: اتاق اصناف در حوزه اصناف جلسات تحلیلی، تبیینی و روشنگری برای تولیدکنندگان برگزار کند تا این قشر بدانند که دولت در راستای تامین نهاده های مورد نیاز چه اقداماتی را انجام داده و چه حمایت هایی از این بخش انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت تمام تلاش خود را برای حمایت از بخش های مختلف به کار گرفته است، گفت: جایگاه دولت در امور مختلف باید مشخص باشد و در کنار آن موضوع عرضه و تقاضا موضوعیت دارد اما در این رابطه نباید به نحوی باشد که تولیدکنندگان و توزیع کنندگان امنیت، تسهیلات، بخشودگی و... را از دولت بخواهند و در زمان فروش و درآمد به بهانه افزایش تقاضا، قیمت ها را افزایش داده و حقوق مردم را ضایع نمایند.

وی تاکید کرد: برای تعیین قیمت ها باید موضوعات راکارشناسی کرده، قیمت را تعیین کرده و محکم روی این موضوع بایستیم و تاکنون نیز این کار را انجام داده ایم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)