کد خبر: ۲۸۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی:
امیدوارم سخنان من در چارچوب آیاتی باشد که تلاوت کردم، همه باید بهترین کلام و بهترین سخن و نیکو ترین سخن را نسبت به هم به کار ببریم امیدوارم سخنانی که رهبری نسبت به این جلسه فرمودند بتوانم نکات مورد نظر ایشان را مراعات کنم. در آغاز این روز را روزی مبارک برای دموکراسی، کشور و مردم سالاری دینی می بینم، هیچ کس فکر نکند که پاسخگو بودن به عنوان یک نقطه ضعف است، به عنوان بالاترین نقطه قوت مسوولان نظام جمهوری اسلامی ایران است که همه مسوولان پاسخگو باید باشند، هرکدام در چارچوب وظایف خود و در چارچوب قانون که برای همه مقرر کرده است.
حسن روحانی رئیس جمهور در پاسخ به سوالات نمایندگان گفت:


امیدوارم سخنان من در چارچوب آیاتی باشد که تلاوت کردم، همه باید بهترین کلام و بهترین سخن و نیکو ترین سخن را نسبت به هم به کار ببریم 

امیدوارم سخنانی که رهبری نسبت به این جلسه فرمودند بتوانم نکات مورد نظر ایشان را مراعات کنم.

در آغاز این روز را روزی مبارک برای دموکراسی، کشور و مردم سالاری دینی می بینم، هیچ کس فکر نکند که پاسخگو بودن به عنوان یک نقطه ضعف است، به عنوان بالاترین نقطه قوت مسوولان نظام جمهوری اسلامی ایران است که همه مسوولان پاسخگو باید باشند، هرکدام در چارچوب وظایف خود و در چارچوب قانون که برای همه مقرر کرده است.

 هیچ کس از مردم شریف ایران و دوستان و دشمنان ما فکر نکنند امروز آغاز شکافی بین دولت و مجلس است. 

 این بار مسوولیت را باهمکاری یکدیگر باید به مقصود برسانند. 

 سوال نمایندگان محترم آن طور که می فهمم باید از دولت دوازدهم باشد نه یازدهم. لحن سوالات، سوالات دولت یازدهم و دوازدهم است. 

 با اینکه دولت یازدهم و دوازدهم دو شخصیت حقوقی هستند. همواره در دو دولت تلاش من این بوده که بین دولت و مجلس یک ارتباط نزدیک و برادرانه باشد و به نظر من این چنین بوده است. 

 بسیاری از نمایندگانی که در برابرشان سخن میگویم در انتخابات ۹۶ حضور فعال داشتند، در کابینه و لوایح و طرح ها کمک کردند. در کنار هم بودیم. ممکن است گله‌ای وجود داشته باشد اما گله‌ها دوستانه و برادرانه است. 

 به نظر من سوال نمایندگان محترم که در ۵ بند تدوین شده است، و بسیاری از سوالات مشابه دیگر، سوالات ملت ایران هم هست.

 به هرکوچه و خیابانی بروید بخشی از سوالات مردم همین است. حق دارند بپرسند، مردمی که در طول چهار سال و در ماه های اولیه دولت دوازدهم شاهد تحول مثبت در اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی، امنیت ملی بوده اند امروز این سوال برایشان مطرح شده است که چه شده؟ 

 سوال اصلی این است که چرا ما در طول چهارسال و نیم حرکت رو به جلو داشتیم، در رشد اقتصادی، اشتغال، نرخ ارز و رونق اقتصادی، امار و ارقام وجود دارد، چیزی مخفی نیست اما در این 7.8 ماه اخیر چرا ناگهان شرایط دیگری آغاز شد؟ 

 شاید بفرمایید از اشتغال و ارز و رکود و  قاچاق و سیستم بانکی بود، به نظر بنده حقیر اشکال از تصور مردم و ترسیم مردم ایران نسبت به آینده ایران بود، ناگهان تصور مردم نسبت به آینده ایران دچار تغییر شد و این درد بزرگ است، تمام این موارد مهم است و بزرگ، نابسامانی بانکی هم مشکل است، مساله رونق هم مهم است، اما همه ی این ها در برابر اطمینان و امید مردم ناچیز است. 

 چرا امید مردم تغییر کرده؟ چرا نسبت به آینده ایران دچار تردید شده اند؟ حتی عده ای نسبت آینده ایران، رشد و توسعه دچار شک شده اند، ما باید این شک را درمان کنیم، با زبانی صحیح و درست با مردم سخن بگوییم که مردم قانع شوند. که مشکلات این چند ماهه زود گذر است، کلید مساله در همین است، به مردم توضیح دهیم از این مشکلات با هدایت رهبری و هماهنگی سه قوه و نیروهای مسلح عبور خواهیم کرد.

 ما به مردم اطمینان می‌دهیم که اجازه نمی دهیم توطئه های ضد ایرانی آمریکا نتیجه دهد. 

 کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود، پایان جلسه امروز اتحاد بالاتر بین مجلس و دولت و دو قوه و نیروهای مسلح و نظارت و رهبری مقام معظم رهبری است. نه ترسی از آمریکا داریم و نه ترسی از مشکلات داریم. 

 من در فرصت نخست‌م به این پنج سوال به طور خلاصه اشاره می‌کنم.

 چرا دولت در قضیه قاچاق کالا و ارز موق نبوده است؟ چرا قاچاق ایجاد می شود؟ جنس از بیرون می آید و کالا به بیرون منتقل می شود. وقتی قیمت متعادل نیست و یارانه ای است، خود به خود این کانال تمایل پیدا می کند به خارج رود،چون قیمت نا متعادل می شود. هرچقدر قیمت ارز پایین بیاید واردات قاچاق بیشتر می شود و هرچقدر قمیت بالا رود قاچاق کمتر می شود. 

 اساس برای جلو گیری از قاچاق تولید باکیفیت داخلی است. همه باید کمک کنیم به تولید داخلی و خدمات در داخل، در این صورت معنی ندارد قاچاق وارد شود، مگر بعضی از جنس ها به لحاظ فرهنگی که ما نمی توانیم سراغش رویم. 

 ما چطور توانستیم از 25 میلیارد دلار قاچاق برسیم به 12 و نیم میلیارد دلار در عرض 4 سال و خرده ای، این تحول بزرگ چطور انجام شد. 

 ستاد مبارزه با کالا و ارز مخصوص قوه اجراییه نیست فقط، قوه قضاییه و مجلس و نیروهای مسلح در آن ستاد نماینده دارند. مبارزه با قاچاق فقط کار دولت و دستگاه های اجرایی نیست. 

 امار و ارقام می گوید قاچاق کالا و ارز 25 میلیارد دلار بود که رسید به 17، 15، و 12. در قاچاق خروجی، که عمدتا سوخت هست که قاچاق می شده و می‌شود هنوز، بنزین، نفت سفید، گازوئیل و ...دولت با برنامه ریزی که انجام داد برای کنترل پیمایش خودرو ها و کنترل هایی که انجام گرفت، قاچاق 7/8 دهم میلیارد در سال 92 تبدیل شد به نیم میلیارد در سال 95، یعنی 7 میلیارد و دویست میلیون جلوی قاچاق خروجی گرفته شد. 

 این را باید بگویم در زمینه قاچاق تلاش هایی که انجام می‌دهیم نقش نیروی انتظامی، سربازان گمنام، بویژه سپاه پاسداران ارزشمند است. از ده ما پیش آب های جنوب یعنی خلیج فارس و دریای عمان، مبارزه با قاچاق را در اختیار سپاه قرار دادیم . 

 در منطقه شرق و غرب هم مناطقی در اختیار سپاه هست، با کمک همه ی این ها توانستیم به نقطه مطلوب برسد. 

 سوال باید این باشد چطور دولت توانست با کمک تمام قوا این قاچاق را کاهش داده و اکنون برنامه‌ی  دولت چیست؟ اگر سوال شکلش این چنین بود با ذوق بیشتری برنامه های اینده را بیان می کرد.

 سوال بعدی این است چرا تحریم‌های بانکی پا برجاست؟ من یک کلمه از شمال سوال می‌کنم برجام برای چه بود؟ برجام برای این بود که برنامه‌های هسته‌ای که به دروغ گفته بودند برنامه‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز نیست و به ذهن دینا رساندند که برنامه ایران خطر برای صلح جهانی هست و ما را زیر فصل 7 شورای امنیت بردند، برجام امد بگوید برنامه هسته ای ایران صلح امیز است. 

 شورای امنیت به جای انکه بگوید تحریم بگوید تشویق و همه را تشویق به کمک به ایران کند. ما به همین جا رسیدیم، قطع نامه قبلی شورای امنیت این بود که ایران صلح و امنیت را تهدید می کند اما امروز میگوید ایران حق دارد که برنامه صلح امیز هسته ای داشته باشد و همه حمایتش کنند. 

 در برجام دستاوردهایی داشتیم که امروز هم هست و هیچ وقت از بین می رود. تحریم تسلیحاتی ایران را تقلیل دادیم به 5 سال که دو سال و نیم آن گذشته، کار برجام روشن است. در زمینه اقتصادی گشایش هایی را بوجود آورد. حالا که این شرکت ها دارند می روند پس آمده اند که می روند. اگر می گویید فلان بانک دارد می رود پس تا دیروز بوده و کار می کرده است. 

 تحریم پس از امضای برجام آنچه مربوط به برنامه هسته ای بود لغو شد، اما تحریم های بخشی تحریم های اولیه امریکا هست، بخشی مربوط به تحولات سیستم بانکی هست، با این حدود با 287 بانک رابطه کارگزاری داریم و هزاران حواله و گشایش اعتباری از طریق بانک های خارجی انجام دادیم.

 گزارشی بانک مرکزی داده است که در این مدت حدود 70 میلیارد تبادل شده از طریق سیستم بانکی، پس بنابراین بانک اساسش این است که روابط اولیه برقرار شده . 

 در خصوص بانک ما 4 لایحه تقدیم مجلس کردیم که برای حیثیت ایران اساسی است که برای ما مهم است. لوایح شما بسیار می تواند به ما کمک کند در زمینه روابط بانکی. یکی تصویب شده وسه تا باقی مانده. من از مجلس درخواست میکنم نسبت به تصویب این لوایج تسریع بفرمایید که در روابط بانکی ما تاثیر گذار باشد.

 مساله سوم مساله بیکاری است. اتفاقا در این خصوص کارنامه ما درخشان است. ما در سال 84 تا 91 اشتغالمان چقدر بوده است؟ اشتغال خالص را نمی توانم بگویم انقدر کم بوده است. اشتغال خالص ما ده هزار نفر بوده است. در طول این مدت اشتغال خالص ما انقدر کم بوده است. و امروز اشتغال خالص ما 2 میلیون و 700 هزار نفر است. 

 به آمار بانک مرکزی، مرکز آمار مراجعه و مقایسه کنید. البته اشتغال امنیت داخلی و سرمایه خارجی می خواد، شرایط خاص و سکون و آرامش سیاسی مخواد، موفقیت بزرگی داشتیم، برای نخستین بار در بهار 97 بیش از آنکه داوطلب کار بودند کار ایجاد کردیم. 756 هزار اشتغال برای اولین بار درست شده است. 

 اما مردم قانع نیستند، این حرف درست است، بیکاری فراوان داریم، بیکاری مزمن چندین ساله داریم، رقم بیکاری ما 12 درصد است که قابل قبول نیست. خانواده های فراوانی هستند که هنوز حس نکردند. یک نکته را توجه کنید، اگر دولت 11 و12 مانند دولت 9 و 10 در حوزه اشتغال کار میکرد امروز رقم بیکاری 22 درصد بود.

 در خصوص ارز، کمی توضیح میدهم و مابقی برای وقت دوم، چرا شرایط ارز این چنین شد؟ آیا عامل اقتصادی، سیاسی، روانی و یا همه ی این ها بود. در نوبت دوم اشاره بیشتری می کنم، در زمینه ارز مسائل روانی سیاسی و سیاست خارجی آثارش بیشتر بوده است تا مسائل اقتصادی. 

 ما در مقطعی یک تصمیم گرفتیم و در مقطعی دیگر تصمیم دیگر. بعد و قبل تحریم امریکا تصمیمات متقاوتی گرفتیم و نتیجه تصمیمات هم اجماع اقتصاد دانان بود. اینکه می گویید چرا به مسافر ارز دادیم، خب ندهیم که می رود از کوچه و پس کوچه ارز می خرد که بر تمام اقتصاد تاثیر می گذاشت.


بخش دوم پاسخ حسن روحانی به سوالات نمایندگان

کشوری که در مسیر آرامی داشت حرکت می کرد، ترامپی که حتی آرام بود و همان ایام انتخابات بود که آن حماسه آفریدند و ضربه محکمی به ترامپ و کشورهای کوچک و دور و برش زدند یک مرتبه جو تغییر کرد. 

 تاریخ این تغییر ۵ دی ماه ۹۶ است هرکس تاریخ دیگری دهد ادرس غلط به مردم داده است. ۵ دی ماه ۹۶ بود که مردم ناگهان دیدند در خیابان ها عده ای امده اند و شعار میدهند که کم کم تبدیل شد به شعارهای هنجارشکانانه 

 مردم دچار حیرت شدند و درست است که آمدند و پاسخ قاطع دادند اما این حادثه کم نظیری بود که در سال های گذشته نداشتیم 

 حادثه دی ماه ترامپ را به طمع انداخت تا در اواخر دی ما اعلام کنه من در برجام نمی مانم مگر اینکه اروپا و دیگران در باره منطقه و موشک با من همراه شوند وگرنه یک جانبه خارج می شوم، بعد این تهدید با این نا آرامی داخل با تهدیدات بیرون مردم نگران شدند 

 برادران و خواهران عزیز من بدانید تخریب، خرابی می آورد، بدانید سیاه نمایی زندگی مردم را به سمت سیاهی می برد شعار در گوشه و کنار نیست.

 اگر شعار علیه فردی به نام حسن روحانی باشد، اشکال ندارد، اگر تهدید بشوم به ترور برای من مهم نیست 

 اما چه شد که عده ای احساس کردند که می توانند رئیس جمهور کشور را تهدید به ترور کنند چون فکر کردند بین ما فاصله است 

 اگر وحدت داشته باشیم فیضه مرکز انقلاب تبدیل نمی شود به جایی که آب به آسیاب دشمن بریزند 

 می گوید چرا ارز قیمت رفت بالا، می فرمایند چرا برجام اجرا نشد، ما قبول داریم که طرف ما در برجام تخلفاتی انجام داده است.

 بیاییم همه ما منصفانه قضاوت کنیم، اگر برجام هیچ بود چه غصه ای داریم، آمریکا رفته، ماهم برویم، از هیچ که نباید ترسید، گفتید هیچ شرکتی نیامده است ایران، پس چرا می گویید شرکت ا می روند بیرون. 

 میگویید چرا هواپیما نیامده است، کاغذیه، اعلام کردید این برجام هیچ رابطه بانکی را درست نکرد، حتی گفیتم سوییف برقرار شده مجبور شدیم خبرنگاران را ببریم به بانک ها که ببینند، گفتید امکان نداره .

 می گویید به صد در صد اهداف رسیدیم، خیر نرسیدیم، بله صدر در صد نرسیدیم، اما در بسیاری از زمینه ها به صد در صد رسیدیم.

 پی ام دی چیزی بود که تمام کارشناسان می گفتند ا زمحالات هست اما خب حل شد تمام شد، قطع نامه ها علیه ایران برچیده شد، تحریم بلند مدت نظامی کوتاه شد.


 نمایندگان محترم می فرمایید، مردم زندگی شان مطلوب نیست، کاملا حرف درستی است اما من می پرسم آیا دولت یازدهم برای رفاه کاری نکرد؟ تورم پایین امد، حقوق دو برابر نشد؟ اگر زندگی مردم سخت شد، برای مبارزه با فقر مطلق آیا مستمری بگیران پرداختی را و 3.4 دهم برابر افزایش ندادیم؟ 

 اگر به این ها تکیه کنیم باید همه را بگیم، آن چیزی که اشتغال میگویید عده ای خارج می شوند، من میگویم خالص، آنهایی که خارج شدند را منهی کردیم، مرکز امار میگوید. 

 به مردم و نمایندگان عزیز بگویم، در دنیای امروز انچه قول داده ام، در انتخابان 92، 96 قول دادم و گفتم راه من راه اعتدال است و بازهم می گویم، ملت ایران با تندروی به جایی نمی رسیم. 

 راهی جز اعتدال نداریم، راهی جز دوستی و برادری نداریم، راهی جز وحدت نداریم. مخالف دولت باشید حق شماست. برای منافع ملی کنار هم باشیم. 

 یک نکته را عرض کنم، خواهش میکنم همه یک بار اصل 40 قانون اساسی را بخوانیم، اصل 40 قانون اساسی در اجرای حقوق در اجرای حق نمی توانیم ضربه به منافع ملی بزنیم. اصل منافع ملی در تمام برنامه ها هست

 دولت حتما نقص دارد، تلاش من این بوده که بهترین ها را جمع کنم، به همین دلیل هم شما استیضاح می کنید، سوال می کنید، حق شماست. 

 آنچه مهم است که همه دست به دست هم دهیم، برای حل مشکل مردم، مردم از شما و ما نمی خواهند هی ارقام و اعداد بدهم. مردم درد را می دانند. مردم مشکلات اقتصادی خود را روزمره حس میکندن، درک می کنند. 

 اگر من و شما به فکر درمان موفقت باشیم مردم نمی پسندند، مردم درمان دائم می خواهند. چطور انجام می شود؟ با کار دولت؟ با کار قوه قضاییه؟ همه باید باهم باشیم حتما از مشکلات عبور می کنیم. 

 پشت تریبون ها نگوییم دچار بحران شده ایم. والله دچار بحران نیستیم، ما در مرحله آسیب هستیم، در بعضی مراحل مورد تهدید. چرا می گوییم بحران؟

 تمام مواردی که در سوالات گفتید مشکل هست، همه باید دست به دست هم دهیم، ممکن است کاری کردیم دقیق نبوده بفرمایید اصلاح کنیم 

به ملت قول می دهم، هیچ کاری بدون مشورت و خرد جمعی انجام نداده ام. حتی تصمیم قاطع داشتم دیدم در جلسه ای مخالف هستند نظر آنها را قبول کردم. 

حتما اشتباه داریم و داریم باید باهم جبران کنیم. در مساله ارز آنهایی که گرفتند کالا وارد کنند و وارد نکردند، موظفیم به قوه قضاییه بدهیم 

اگر کسی کالایی اورده و کم اورده کم اورده با او برخورد می شود، اگر کالایی در گمرک هست ما به تفاوت می گیریم 

 مساله را در حد خودش ببینیم، وقتی مشکل را اضافه می کنیم همه عاجز می شویم، مشکل را حل می کنیم 

 می گویند، رابطه مجلس و دولت ضعیف هست، هربار با وزرا کار دراریم می گویند مجلس هستیم (لاریجانی: اینجا که نیستند، ببنید کجا می روند, روحانی: شماکه کمیسیون نمی روید)

 باید حتما روابط خودمان را قوی تر کنیم، مسائل را حل و فصل کنیم 

 میگویید دو راه بیشتر نداریم یا در برجام بمانید و یا خارج شویم، اما راه سومی هم هست، الان در صورتی که اروپا به تعهداتش عمل نکند شیوه جدیدی را اعلام می کنیم، آن راه سوم هست 

 در این جا چند نکته بگویم: مردم مشکلات اقتصادی و اجتماعی ما قابل حل هست، مردم عزیز و بزرگوار تمام توان خود را به کار گرفتیم کالاهای ضروری با قمیت مناسب در اختیار شما قرار بگیرد 

تمام تلاش ما بر این است محصولات داخلی با قیمت متناسب در اختیار شما قرار بگیرد، قیمت ها را انچه مربوط به دولت بوده دست نزدیم، تمام تلاشی که انجام شد در زمینه برق چون مردم همکاری کردند موفق شدیم ، اگر مردم همکاری نمیکردند دچار مشکل می شدیم

 دشمن می خواهد نفت ما کمتر صادر شود، اگر صرفه جویی کنیم بیشتر صادر می شود، دولت تحریم در اختیار ما هست اگر در کنار هم باشیم ما عبور می کنیم، سریع عبور می کنیم 

 اگر باهم نباشیم و فاصله بگیریم زمان طولانی می شود. 

 این نکته را تاکید کنم، ملت ایران، نمایندگان مردم، مردم مساله نخستشان این است که ما باهم اختلاف نداشته باشیم، مردم از تهدیدات خارجی، از امریکا، از تحریم نمی ترسند، مردم از دعواهای ما می ترسند. 

 امروز دست به دست هم دهیم بیاییم کنار هم برای حل مشکلات و معضلات، مردم ببینند باهم هستیم می فهمند مشکل حل می شود، علامتی که باید دهیم این است

 سه قوه باهم هستند، باهم تصمیم میگیرند، باید این علامت را بهم دهیم، متحد هستیم، شما نماینده ها سوال کردید برای دلسوزی، من پاسخ دادم در چارچوب وظیفه، نتیجه قانع شدن مردم باشد، موفق شدیم. 

 سال 40 انقلاب هست، به بلوغ رسیده ایم، با هم حرف می زنیم، جواب می شنویم، بالاترین هدیه به ملت در هفته ی دولت است. راهی جز وحدت و اتحاد نداریم و این هدف را دنبال میکنیم. 

 قیمت ارز، تلاش دولت بر این است که این قیمت متعادل تر شود؛ در هفته های بعد متعادل تر خواهد شد. 

 این نکته را بگویم، ما ذخایر ارزی را داریم بالا می بریم، ارز ما کم نشده است. ما صادرات غیر نفتی را بالا بردیم، ذخایر را در داخل بانک مرکزی و بانک ها اضافه می کنیم، کار احتیاطی داریم انجام میدهیم وگرنه اگر بخواهیم مانند سال گذشته، شهریور عمل کند، ظرف دو هفته قیمت ارز پایین می آید. اما گفتم از دخایر بانک مرکزی حق استفاده نداریم.

 می توانیم طلا در جامعه بیاوریم، حق نداریم به پشتوانه ها دست بزنیم، قدم به قدم کار را پیش خواهیم برد و موفق خواهیم شد. 


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)