کد خبر: ۲۸۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۷
ارسال به دوستان
ذخیره
کاهش گردشگران نجومی کرمان
یکی از ظرفیت‌های استان کرمان در زمینه نجوم مناطق بکر و کم‌نظیری است که گویی در آن‌ها آسمان رنگ دیگری دارد. استان کرمان و به‌طور ویژه کویر شهداد به بهانه بارش شهابی برساوشی امسال نیز مانند هرسال پذیرای گردشگران بود با این تفاوت که ظاهراً با کاهش تعداد گردشگران به‌ویژه گردشگران خارجی روبرو بودیم.
فاطمه خدادادی: 

یکی از ظرفیت‌های استان کرمان در زمینه نجوم مناطق بکر و کم‌نظیری است که گویی در آن‌ها آسمان رنگ دیگری دارد. استان کرمان و به‌طور ویژه کویر شهداد به بهانه بارش شهابی برساوشی امسال نیز مانند هرسال پذیرای گردشگران بود با این تفاوت که ظاهراً با کاهش تعداد گردشگران به‌ویژه گردشگران خارجی روبرو بوده‌ایم؛ به همین بهانه گفتارنو در این گزارش چرایی این موضوع را بررسی می‌کند.

مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان در گفتگو با گفتارنو  در این رابطه گفت: افزایش نرخ دلار، افزایش نرخ بلیت پروازهای خارجی و به‌ویژه شروع مجدد تحریم‌ها ازجمله مواردی بوده که تأثیر مستقیم بر این موضوع گذاشته است. به گفته‌ی محمد مهدی افضلی کاهش میزان سرمایه‌گذاری و درآمدهای صنعت  گردشگری منجر به تعدیل ۱۰-۱۵ درصدی نیروی بسیاری از هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی شده است. به‌زعم وی خروج آمریکا از برجام تأثیر خود را بر گردشگری استان کرمان و به‌ویژه شهداد گذاشته است و با توجه به کم شدن گردشگران خارجی و کنسل شدن بسیاری از تورهای رزرو شده در ماه‌های مهر و آبان بیشتر تلاش اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در راستای جذب گردشگر داخلی است.

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق کرمان در همین زمینه معتقد است بحث ارز و قیمت بلیت هواپیماها از مهم‌ترین چالش‌هایی است که روی تعداد گردشگران تأثیر گذاشته است. به گفته سیاوشی تغییر مبنای ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۸۰۰۰ تومان که باعث افزایش قیمت بلیت پروازهای خارجی شده است و تعداد مسافرانی که به خارج از کشور می‌روند کمتر شده است درنتیجه تعداد پروازها و گردشگران ما نیز کاهش یافته است.

برخی معتقدند برای جذب گردشگران در مناطق کویری استان آن‌طور که باید کار نشده است. روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره با اینکه منطقه شهداد ثبت جهانی شده است و کویرش بکر و دست‌نخورده است و هرساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی دارد افزود با توجه به اینکه بیش از ۲۵۰ واحد بوم گردی در شهداد است می‌توان گفت بیشترین تعداد خانه‌های بوم گردی ایران در این منطقه است. وی با اعتقاد بر اینکه از لحاظ زیرساخت‌های اقامتی در شهداد هیچ مشکلی وجود ندارد گفت: علاوه بر خانه‌های بوم گردی موجود ما کمپ‌های کویری را نیز داریم. از نظر بهداشت و دسترسی به مراکز اقامتی و پمپ‌بنزین و اورژانس نیز این منطقه فاقد مشکل است.

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق کرمان به گفتارنو خبر داد هواپیمایی ماهان در حال سرمایه‌گذاری و آماده کردن یک کمپ خوب و استاندارد برای گردشگران خارجی است که بخش عمده‌ی آماده‌سازی این کمپ انجام شده است. سیاوشی که پیش‌تر گفته بود اتاق بازرگانی و کمیسیون گردشگری در کار اجرایی وارد نمی‌شود و در بخش مشورتی و هماهنگی بخش خصوصی و ارتباط با سیستم دولتی فعال است، گفت: در شرکت عمران علوی در کمپ قدیمی شهداد اقداماتی را انجام داده‌ایم و سیستم آب و برق آنجا را اصلاح کرده‌ایم. به گفته وی در حال حاضر کمپ قدیمی در اختیار جهاد نصر است و فعلاً به دلیل گرمای هوا کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

وی افزود: خانه‌های بوم‌گردی در مناطق مختلف شهداد که تعدادی از آن‌ها توسط اهالی و افراد محلی اداره می‌شوند در کنار کمپ قدیم و جدید مکان‌های خوبی برای ارائه خدمات به گردشگران داخلی و خارجی می‌باشند.

در رابطه با تعداد توریست‌های خارجی استان کرمان روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان گفت: در سال گذشته با حدود ۵۰ هزار نفر گردشگر رشد هفت تا هشت برابری داشتیم اما امسال با توجه به شرایط پیش‌آمده درزمینه برجام این آمار دچار کاهش خواهد شد.

افضلی با اعتقاد بر اینکه گردشگری سری در دولت و پایی در بخش خصوصی دارد اذعان داشت: تصمیمات و سیاست‌های خارجی دولت تأثیر مستقیمی بر گردشگری دارد همان‌طور که پس از برجام شاهد رشد هشت برابری گردشگر در استان کرمان بودیم زیرا بسیاری از محدودیت‌ها برداشته شد و شاهد سیاست‌های باز وزارت امور خارجه بودیم درنتیجه توریست‌های بسیاری به کشور و استان وارد شدند. سیاوشی اما با دیدگاهی متفاوت گفت انشاالله شاهد رشد آمارها نسبت به پارسال خواهیم بود.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)