آرمین مختاری:
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان در گفتگو با «گفتارنو» از ۷۰ تشکل مردم نهاد فعال در حوزه جوانان خبر داد که این تعداد از سال ۹۰ تا ۹۳ صفر بوده است به زعم وی این اتفاق خوبی است که در زمینه سمنها افتاده است اما برای رسیدن به کیفیت استاندارد خیلی باید کار شود، دورههای توانمند سازی بیشتری برگزار شود تا افراد مهارتهای بیشتری کسب کنند.
وی افزود با توجه به جمعیت ۹۸۰ هزار نفری جوانان کرمان بایستی ۱۸۹ تشکل مردم نهاد در حوزه جوانان داشته باشیم که برنامه ریزی کرده ایم در پایان برنامه ششم توسعه به این آمار برسیم و سعی داریم این بستر را فراهم کنیم.
اسدی یادآور شد: سمن ها باید شریک استراتژیکی باشند برای دولت و گفت تعریفی که میگوید سمنها بازوی اجرایی دولت هستند و به دولت کمک میکنند را قبول ندارد. زیرا دولت درگیرمسایل روزمره است و نمی تواند خلاقیت داشته باشد. سمن ها یک شریک استراتژیک هستند که در جامعه مشارکت می کنند و مسوولیت پذیری افراد جامعه را افزایش می دهند و از مسایل جامعه بی تفاوت نمی گذرند. به اعتقاد وی سازمانهای مردم نهاد کارهای عام المنفعه انجام می دهند، نه مثل بخش خصوصی صرفاً دنبال سود صرف هستند نه مثل بخش دولتی درگیر مسایل عادی و روزمره؛ بلکه ساختار چابکی دارند.
اسدی در رابطه با این نقد که برخی سازمانهای مردم نهاد به جای امور عامالمنفعه به کاسبی روی آوردهاند گفت من منکر این قضیه نیستم ولی میتوانیم به کمک جوانهایی که آموزش میدهیم این موضوع را به حداقل برسانیم. وی افزود سمن تشکلی است غیردولتی، غیرسیاسی و غیر انتفاعی که هرکدام از این قیدها برداشته شود آن تشکل دیگر تشکل مردم نهاد نیست.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان رفتار دولت را در رابطه با سمنها اینگونه ارزیابی کرد که بخش هایی از دولت سمنها را تهدید و برخی ارکان دولت سمنها را فرصت می بینند. به اعتقاد وی هرگاه نگاه امنیتی را از سمن ها برداشتیم موفق بودهایم و بالعکس.
اسدی در انتها با اعتقاد بر اینکه تشکلها گاهی نقش هشداردهنده را در جامعه دارند توصیه کرد مدیران به سمن ها اعتماد کنند و جایگاه، ظرفیت و کارکرد آنها را بشناسند.
هیات های مذهبی نمونه موفق تشکلهای مردمنهاد
سوند رومی، پژوهشگر علوم اجتماعی و دکترای جامعه شناسی در گفتگو با «گفتارنو» رسالت اصلی تشکلها را ایجاد ارتباط بین فضای خصوصی و غیررسمی جامعه با فضای عمومی و رسمی جامعه دانسته که آماده کردن افراد برای ورود به دنیای رسمی جامعه از جمله کارهای آنها است. به گفته وی یک تشکل مردم نهاد فضای رسمی جامعه که یک فضای خشک و قانون مدار است را تلطیف میکند تا افراد بتوانند به صورت غیررسمی با این فضا تعامل داشته باشند و به دیدگاه و زبان مشترکی برسند.
این پژوهشگر علوم اجتماعی در رابطه با این که گفته میشود بعضی تشکلها کاسبی میکنند تشکل را به یک خانواده تشبیه کرد که بدون درآمد مناسب نمی تواند ادامهی حیات دهد و از این رو یک تشکل هم باید درآمدی داشته باشد که باعث حفظش شود و بتواند هزینه های سربار خود را پوشش دهد. وی با اعتقاد بر سابقه طولانی مدت تشکلهای مردم نهاد، هیات مذهبی را نمونه موفق و الگوی این تشکلها در تاریخ معرفی کرد که از طریق نذورات و پرداخت هزینههای اعتقادی که مردم به آنها باور دارند خود را حفظ میکنند و افزود: در تشکلهای مدرن اما چون این اتفاق(نذر) نمیافتد پس این تشکلها ناخودآگاه به فعالیت های انتفاعی و ایجاد درآمد میل پیدا میکنند که بعضا این موضوع آسیب زا میشود. پس بهترین حالت این است که از سرمایه مشترکی که اعضا می آورند اداره شود و در این صورت این اعضا هستند که حق عضویت می پردازند و هزینه های سربار مجموعه را تامین می کنند در قالب نذر فرهنگی، نذر اجتماعی یا نذر خیر.
رومی با اشاره به این موضوع که دولت متولی بخش رسمی جامعه است افزود دولت قرار نیست در کار تشکلها مداخله و حتی حمایتی انجام دهد و فقط باید بسترسازی کند، نظارت و کنترل انجام دهد. به زعم وی دولت قرار نیست در کار تشکلها ورورد کند زیرا هرجا که وارد شده سیاسیگری اتفاق افتاده است.
وی در پایان با اشاره به اینکه تشکلهای مردم نهاد نفس وجودشان عام المنفعه است یادآور شد بعضی تشکلها وجهه سیاسی یا اقتصادی پیدا می کنند و از این نفس فرهنگی و اجتماعی خود فاصله می گیرند؛ بعضا وابسته به یک مجموعه، حزب یا گروهی میشوند که به عنوان ابزار سیاسی و اقتصادی از تشکلها استفاده میکند و یا رویکردهای اعضا غیررسمی میشود و این موارد آسیب زاست.