کد خبر: ۲۸۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
ارسال به دوستان
ذخیره
حضور کرمان در بیست و هفتمین نمایشگاه فرش دستباف ایران
طبیب زاده، ضمن ابراز امیدواری از آینده فرش دستباف کرمان، برندسازی فرش را از اهداف اتاق در این صنعت دانست و اظهار کرد: باید فرش کرمان و راور به عنوان برندهای معتبر فرش دستباف، جایگاه گذشته خود را بازیابد.
بیست و هفتمین دوره نمایشگاه فرش دستباف با حضور فعالان این صنعت در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان، رئیس اتاق کرمان در بازدید از این نمایشگاه  گفت: اتاق کرمان در کنار تولیدکنندگان فرش استان در این نمایشگاه به عنوان بزرگترین رویداد فرش دستباف کشور حضور دارد و دومین سالی است که تولیدکنندگان در کنار یکدیگر و به صورت مشترک در غرفه های مجاور به معرفی و عرضه دستباف های خود مشغول هستند.

 سیدمهدی طبیب زاده، همکاری و اتحاد تولیدکنندگان فرش را باعث تکمیل چرخه تولید این صنعت عنوان و بیان کرد: در نمایشگاه امسال شاهد استقبال خوب میهمانان خارجی از این نمایشگاه هستیم و محصولاتی مانند گلیم سیرجان نیز مورد توجه بسیار خوبی قرار گرفت که امیدواریم فعالان این حوزه از این فرصت به خوبی بهره برداری کرده باشند.

وی از آمادگی اتاق کرمان برای تشکیل انجمن فرش کرمان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: خوشبختانه نسل جدیدی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف، فعالیت خود را آغاز کرده اند و در تلاش هستیم تا با تشکیل این انجمن، به دوران اوج فرش کرمان بازگردیم. طبیب زاده، ضمن ابراز امیدواری از آینده فرش دستباف کرمان، برندسازی فرش را از اهداف اتاق در این صنعت دانست و اظهار کرد: باید فرش کرمان و راور به عنوان برندهای معتبر فرش دستباف، جایگاه گذشته خود را بازیابد.

رئیس اتاق کرمان گفت: توسعه فعالیت های صنعت فرش به علت مباحث صادراتی و اشتغالزایی در دستور کار اتاق قرار خواهد گرفت.


خوشه فرش  راه اندازی شد
رئیس کمیسیون قالی و صنایع دستی اتاق کرمان نیز با حضور در این نمایشگاه، حمایت از صنعتگران حوزه فرش را یکی از اهداف و وظایف کمیسیون عنوان و خاطرنشان کرد: در این رابطه با همکاری شرکت شهرک های صنعتی خوشه فرش را راه اندازی کردیم و با یاری خدا توانستیم در این رابطه موفق عمل کنیم.

فخری الله توکلی، حضور منسجم تولیدکنندگان فرش استان کرمان در نمایشگاه را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: با حمایت مادی و معنوی از این تولیدکنندگان در سال های اخیر، توانستیم پس از سال ها رکود در صنعت فرش شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

وی با بیان اینکه وضعیت بازدید از نمایشگاه سال جاری بهتر از سال های گذشته بود، ادامه داد: حضور منسجم و هماهنگ تولیدکنندگان فرش کرمان در این نمایشگاه باعث رضایتمندی بسیار بازدیدکنندگان و نیز تولیدکنندگان فرش به علت کاهش هزینه ها شده است.

 الله توکلی، با ابراز امیدواری از آینده صنعت فرش استان کرمان اظهار کرد: تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت صنعت فرش و جبران سال های رکود و بی مهری به این رشته، با ورود و سرمایه گذاری جوانان و مساعدت پیشکسوتان فرش به کار خواهیم گرفت.


جذابیت صادرات فرش بسیار زیاد شده
حسین وزیری، رئیس اتحادیه فرش کرمان با اشاره به فعالیت چند نسل از این خانواده در تولید فرش دستباف گفت: از ابتدای تشکیل نمایشگاه فرش دستباف، اتحادیه فرش کرمان همه ساله در این نمایشگاه حضور فعال دارد و خوشبختانه وضعیت صنعت فرش در سال های اخیر به علت افزایش ظریف بافی و تنوع رنگ، رشد خوبی را تجربه کرده است.

وی، افزایش قیمت ارز را یکی از نکات مثبت برای بهبود وضعیت صادرات ارزیابی کرد و افزود: درحال حاضر جذابیت صادرات فرش بسیار زیاد شده و این امر باعث بازگشت مشتریان خارجی به کشور شده است. وزیری از حضور چندین مشتری عرب و اروپایی در این نمایشگاه خبر داد و اظهار کرد: این باعث خوشحالی است که مشتریان خارجی از تنوع نقش و طرح فرش های دستباف ایرانی استقبال می کنند.

تعداد بافنده های کرمانی فرش کم شده

علیرضا زندی، مسئول اتحادیه فرش دستباف رفسنجان نیز که سال گذشته در نمایشگاه حضور داشت، در رابطه با وضعیت نمایشگاه بیان کرد: استقبال از نمایشگاه امسال نسبت به سال قبل بهتر بوده است و همزمانی تعطیلات با زمان برگزاری نمایشگاه نیز مزید بر علت شد.

وی در رابطه با ارزیابی خود از بازار فرش گفت: متاسفانه تعداد بافنده های کرمانی فرش کم شده و این یک خطر بزرگ برای کرمان محسوب می شود که نیاز به تدابیر مسولان استان دارد و بایستی راهکارهایی برای تشویق فرش بافان به منظور استقبال و ورود مجدد به بازار فرش کرمان اتخاذ شود.


تامین مناسب مالی؛ چالش فرش 
مسئول غرفه رفسنجان (مدیر تولیدی فرش حسینجان ابوالهادی) نیز با اشاره به حضور مستمر خود در این نمایشگاه و استقبال مناسب از غرفه های فرش کرمان تصریح کرد: قالیبافی شغلی پرزحمت محسوب می شود و بایستی تمام تلاش ها برای بهبود شرایط این قشر فراهم شود. حسین ابوالهادی خاطرنشان کرد: امکان فروش فرش دستباف در داخل کشور چندان وجود ندارد و بایستی فکری برای صادرات و تسهیل امور صادراتی فرش شود.

وی از حضور 27 دوره ای این تولیدی فرش در نمایشگاه فرش دستباف و نیز حضور چندین بازدید کننده خارجی در غرفه فرش ابولهادی خبر داد و افزود: با این وجود هنوز رونق گذشته به بازار فرش بازنگشته به نحوی که بازار در دهه 70 و 80 بسیار پررونق بود اما در حال حاضر این روند کند شده و وضعیت بازار همچون گذشته نیست.

مسئول غرفه رفسنجان_کرمان یکی از مشکلات این صنف را عدم تامین مناسب مالی دانست و گفت: اگر بانک ها به نحو مناسب تامین مالی تولیدکنندگان فرش را انجام دهند، با افزایش اشتغالزایی، رونق به بازار فرش دستباف بازخواهد گشت.


عدم وجود مواد اولیه مرغوب ؛ چالش  صنعت فرش 
علی اکبر بقایی، از مسئولان شرکت بازرگانی فرش بقایی که یکی از جوانان فعال در صنعت فرش حاضر در نمایشگاه بود، گفت: شرکت ما برای هشتمین دوره در این نمایشگاه حضور داشت و نسبت به سال های گذشته فعالان تخصصی بیشتری برای بازدید و رایزنی در غرفه ها حضور پیدا می کنند. وی فرش دستباف را یک کالای لوکس ارزیابی و دلیل استقبال و حضور تجار در نمایشگاه را افزایش نرخ ارز عنوان کرد و افزود: از سوی دیگر افزایش نرخ ارز باعث افزایش قیمت فرش و عدم استقبال مشتریان داخلی شده است.

 بقایی، عدم حمایت از تولید و نیز افزایش نرخ مواد اولیه و عدم وجود مواد اولیه مرغوب را به عنوان چالش های صنعت فرش عنوان و بیان کرد: با ادامه روند فعلی، تولید فرش توجیه اقتصادی نخواهد داشت و این برای آینده صنعت فرش مناسب نیست.

تولیدات قالی در استان از کیفیت سابق را ندارد
عباس ابوالهادی، از مدیران تولیدی فرش راور، نیز با اشاره به حضور 20 ساله خود در این نمایشگاه تصریح کرد: متاسفانه تبلیغات چندانی برای کرمان در نمایشگاه انجام نشد و این درحالی است که ظرفیت کرمان برای نمایش فرش های دستباف بسیار زیاد است.  وی بازدید از نمایشگاه را نسبت به سال های گذشته بهتر دانست و اظهار کرد: به علت اینکه غرفه های تولید و عرضه فرش دستباف کرمان در سال جاری همانند سال گذشته به صورت جمعی و در کنار هم ایجاد شده، بازدید کننده های بیشتری از غرفه ها بازدید کرده اند.

این فعال صنعت فرش، به کاهش تولید فرش دستباف نسبت به گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: به علت عدم وجود مواد اولیه مرغوب و مناسب، متاسفانه تولیدات قالی در استان از کیفیت سابق برخوردار نیست.

گفتنی است بیست و هفتمین نمایشگاه فرش دستباف ایران از 3 الی 9 شهریور 1397 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)