کد خبر: ۲۸۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس دانشگاه ولیعصر رفسنجان خبر داد
رئیس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان گفت: دومین همایش ملی پسته ایران به میزبانی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان برگزار می‌شود.
رئیس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان گفت: دومین همایش ملی پسته ایران به میزبانی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان برگزار می‌شود.

 محمدعلی دهقان امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلات پسته و اینکه شهرستان باید از بخش کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن یا صنعتی پیش برود، اظهار داشت: کمبود آب ما را مجبور می‌کند که به سمت صنعت نیز ورود کنیم و تنها به کشاورزی و پسته‌کاری بسنده نکنیم.

وی با اشاره به درآمدزایی دانشگاه‌ها، حضور 20 هزار دانشجو را مانند 20 هزار توریست در شهر عنوان کرد که نزدیک به 500 میلیارد تومان در سال وارد شهر می‌کنند و ادامه داد: این مبلغ نصف پولی است که از محل درآمد پسته در یک سال پرمحصول حاصل می‌شود.

رئیس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها علاوه بر جایگاه علمی که دارند باید به سمت کارآفرینی پیش بروند، افزود: دانشگاه باید به گونه‌ای در زندگی مردم باشد که اگر تعطیل شود مردم نگران شوند.

21 و 22 شهریور همایش ملی پسته برگزار می‌شود/افزایش تعرفه پسته آمریکا به چین به نفع ایران است

وی در ادامه به برگزاری دومین همایش ملی ایران به میزبانی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان در روزهای 21 و 22 شهریورماه جاری اشاره و ابراز کرد: در کنار همایش نمایشگاه محصولات مربتط با پسته هم برپا می‌شود.

دهقان خاطرنشان کرد: در سال جاری که بیش از 80 درصد پسته به دلایل شرایط اقلیمی از بین رفته و با افزایش دلار و درگیری‌های چین و آمریکا و اینکه آمریکا تعرفه پسته‌اش به چین را افزایش داده منجر به رونق بازار پسته ایران خواهد شد.

وی با اشاره به همکاری دانشگاه با مجتمع مس سرچشمه رفسنجان توضیح داد: از سال گذشته در جنبه‌های مختلف این همکاری صورت گرفته و 10 قرارداد پژوهشی منعقد و در حال اجراست در شرایط تحریم که مس به موادی نیاز داشت و واردات آن مشکل بود دانشگاه ولیعصر(عج) موفق به تولید آن شده و قرار است اتحادیه بزرگی تشکیل و مواد در حد نیاز شرکت مس و خیلی از کارخانجات بزرگ کشور به مرحله تولید برسد.

رئیس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان از امضای چهار تفاهم‌نامه در رابطه با طرح‌های اقتصاد مقاومتی با مس خبر داد و گفت: طرح توسعه کشت زعفران در مناطق کوهستانی سال گذشته بالغ بر 3 هکتار در خنامان آغاز شد و امسال به 20 هکتار در سطح شهرستان می‌رسانیم همچنین کشت گیاهان دارویی در همه مناطق رفسنجان بدون نیاز به آب اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: سال گذشته در زمینه گیاهان دارویی به میزان 20 هکتار در منطقه خنامان آغاز کردیم و امسال به 100 هکتار در سطح شهرستان می‌رسد ضمن اینکه نسبت به کشت‌های گلخانه هیدروپونیک که نیاز به خاک ندارد و از طریق ریشه در آب تغذیه می‌شود در مناطقی که بخواهند کشت جایگزین انجام دهند حمایت می‌کنیم.

دهقان یادآور شد: تا 10 هکتار کشت هیدروپونیک دانشگاه حمایت می‌کند و در دانشگاه هم 10 هکتار در حال اجراست که آخر سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

تحقیقات بر روی 60 ماده استخراجی از آب‌های زیرزمینی

وی از طرح دیگری که دانشگاه قرار است انجام دهد و بروزسانی اطلاعات چاه‌تلمبه‌های کشاورزی است خبر داد و بیان کرد: از 15 سال گذشته اطلاعات بروزی از چاه‌تلمبه‌ها نداریم در همین راستا دانشگاه برای آنالیز و مواد استخراجی از آب که نزدیک به 60 عامل است که باید آنالیز شوند کار انجام خواهد داد که در حال حاضر دانشگاه در حال خریداری دستگاه‌هایی است که بتوانیم آب برداشتی از زیر زمین را آنالیز کنیم.

دهقان همچنین توضیح داد: منیزیمی که از آب بیرون می‌آید برای کشاورزی مضر است اما برای خیلی از کارخانه‌ها مورد استفاده است که اگر موفق شویم با تکنیکی این منیزیم را بگیریم در جهت توسعه کشاورزی حرکت بزرگی انجام دادیم.

وی تصریح کرد: برای جمع‌آوری اطلاعات چاه‌تلمبه‌ها سه ماه فرصت لازم است.

رئیس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان در بخش دیگری از این نشست خبری به وضعیت سال تحصیلی جدید و حضور 2 هزار و 500 دانشجویی جدیدالورود در رشته‌های مختلف دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: امسال رشته صنایع که مورد نیاز شهرستان بود پیشنهاد شد اما به دفترچه کنکور نرسید و از سال آینده به رشته‌های دانشگاه اضافه می‌شود.

وی اظهار کرد: در حال پیگیری راه‌اندازی پژوهشکده کربن با همکاری دانشگاه مطرح دنیا از آمریکا هستیم و در این رابطه سال گذشته 700 میلیون تومان تجهیزات خریداری کردیم.

دهقان اضافه کرد: کربن نقش بسیار زیادی در تولید بسیاری از محصولات دارد و محصولی به نام Z11 که شرکت مس در سال حدود 400 هزار کیلو لازم دارد نیاز به کربن دارد و به همین جهت دو رشته مهندسی شیمی و نانوشیمی در مقطع ارشد سال جاری مجوز گرفته و تدریس می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالات خبرنگاران اظهار کرد: استخر واقع در موزه ریاست‌جمهوری که متعلق به این دانشگاه است به دلیل فرسودگی و خطر ریزش تعطیل شده و تا آخر شهریور مناقصه برای ایجاد استخر جدید برگزار می‌شود و در آینده استخر روباز هم به سرپوشیده تبدیل می‌شود که نیاز به هزینه‌ای حدود 5 میلیارد تومان دارد.

دهقان از معرفی مسؤول نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری طی دو هفته آینده در دانشگاه خبر داد و از اضافه شدن خوابگاه شماره 6 به جمع خوابگاه‌ها نیز یاد کرد و گفت: امسال تمام دانشجویان روزانه خوابگاه دارند ضمن اینکه برای دانشجویان شبانه دختر هم خوابگاه در نظر گرفتیم.

رئیس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد: دو دانشکده علوم ریاضی و مدیریت اقتصاد در دانشگاه در حال ساخت است که 15 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز ساخت آ‌ن‌هاست دانشکده ریاضی شامل آزمایشگاه‌های مربوط به گروه فیزیک و شیمی نیز می‌شود و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند.

وی عنوان کرد: حدود 8 میلیارد تومان دولت برای ساخت این دو دانشکده پرداخت کرده و مابقی از محل صرفه‌جویی‌های دانشگاه تأمین می‌شود.

ارائه مقاله از دانشگاه‌های بزرگ کشور برای همایش ملی پسته

محمدحسین شمشیری دبیر دومین همایش ملی پسته ایران هم در این جلسه اظهار داشت: اولین همایش سال 93 به میزبانی دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شده است.

وی بیان داشت: همایش در چهار محور برگزار می‌شود که محور اول بحث علمی همایش در قالب ارائه مقالات علمی است که 160 مقاله پذیرفته‌شده از سراسر کشور داشتیم.

دبیر دومین همایش ملی پسته ایران ادامه داد: برخلاف انتظار که عمده مقالات از استان کرمان باشند اما اکثر مقالات از سایر نقاط کشور و از 20 مرکز دانشگاهی و پژوهشی کشور بوده و نشان می‌دهد که تحقیقات پسته فراگیر است.

وی با بیان اینکه کمیته علمی از دانشگاه‌های بزرگ محور دوم همایش است، افزود: تمام نهادهای مرتبط با کشاورزی و پسته قرار است در این همایش معرفی شوند و نمایشگاهی بدین منظور از 20 تا 23 شهریور برپا می‌شود.

شمشیری برگزاری میزگرد« تجربه موفق» با حضور باغداران بزرگ پسته را در این همایش یک نوع ابتکار عنوان و تصریح کرد: قرار است در این میزگرد باغداران تجربیات موفق خود را به اشتراک بگذارند.

وی توضیح داد: میزگرد مذکور در سه محور اصلی بازرگانی، اقتصاد و تولید و پسته‌کاری در شرایط سخت و مدیریت باغبانی برگزار می‌شود.

دبیر دومین همایش ملی پسته ایران برگزاری کارگاه آموزشی را چهارمین محور همایش برشمرد و به برخی عنوان‌های کارگاه از جمله هرس و تقویت درختان پسته، تغذیه در سیستم آبیاری تحت‌فشار، روش‌های اندازه‌گیری افلاتوکسین، غربالگری بر اساس خصوصیات فیزیکی و آشنایی با ذخایر ژنیتیک پسته اشاره کرد.

شمشیری با بیان اینکه سال‌ها بین بخش تحقیقات و اجرا خلأیی وجود داشت اما در چندسال اخیر در دانشگاه‌ها پارک‌های علم و فناوری تشکیل شده و حاصل کار پژوهشی‌شان به بخش تولید می‌رود، بیان کرد: 50 شرکت در پارک علم و فناوری داریم که حدود 10 شرکت دانش‌بنیان هستند و این شرکت‌ها بیس کارشان بر اساس تحقیقات است.
منبع: فارس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)