کد خبر: ۲۸۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
ارسال به دوستان
ذخیره
وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: حتما همه اطلاع دارند که شرایط در سوریه شرایطی نیست که برای اهداف سیاست داخلی کسی استفاده شود. آمریکایی ها خیلی سابقه خوبی در مقابله با افراطی گری و تروریسم از خود نشان نداده اند .خود آقای ترامپ هم قبلا به این سابقه اشاره کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: حتما همه اطلاع دارند که شرایط در سوریه شرایطی نیست که برای اهداف سیاست داخلی کسی استفاده شود. آمریکایی ها خیلی سابقه خوبی در مقابله با افراطی گری و تروریسم از خود نشان نداده اند .خود آقای ترامپ هم قبلا به این سابقه اشاره کردند.

وزیر امور خارجه با اشاره به رایزنی های اخیر خود با مقامات روند آستانه گفت: تلاش می کنیم وضعیت ادلب و خروج تروریست ها از این منطقه با کمترین هزینه انسانی انجام شود.

«محمدجواد ظریف» عصر امروز سه شنبه در حاشیه نشست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در جریان سفر به سوریه درباره روابط دوجانبه صحبتهای خیلی خوبی داشتیم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه روز جمعه اجلاس سران روند آستانه را داریم و شرایط در ادلب هم شرایط حساسی هست، تلاش ما بر این است وضعیت ادلب و خروج تروریست ها از ادلب با کمترین هزینه انسانی انجام شود به همین منظور گفت و گوهایی در ترکیه داشتیم و همچنین گفت و گوهایی در سوریه با مقامات عالی سوریه داشتیم.

ظریف خاطرنشان کرد: انشاءالله تا روز جمعه گفت و گوهایی را با سه کشورعضو روند آستانه خواهیم داشت تا از شرایطی که باعث خسارت به مردم سوریه شود جلوگیری کنیم و روند پاکسازی افراطیون را بتوانیم به نتیجه برسانیم.

ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره توئیت امروز ترامپ درباره عملیاـت آزادسازی ادلب گفت: ایشان بیشتر دنبال این هستند که از این آب گل آلود برای اهداف سیاست داخلی خودشان بهره مند شوند می دانید که شرایط آقای ترامپ در داخل آمریکا شرایط خوبی نیست و متاسفانه ایشان یک بار دیگر می خواهد این شرایط را با اقدام علیه مردم سوریه جبران کند.

وی خاطرنشان کرد: حتما همه اطلاع دارند که شرایط در سوریه شرایطی نیست که برای اهداف سیاست داخلی کسی استفاده شود. آمریکایی ها خیلی سابقه خوبی در مقابله با افراطی گری و تروریسم از خود نشان نداده اند .خود آقای ترامپ هم قبلا به این سابقه اشاره کردند.

ظریف تصریح کرد: ایشان باید کنار بایستند و اجازه بدهند آنهایی که واقعا با تروریسم و افراطی گری در سوریه مقابله کردند کارشان را ادامه دهند. آنهایی که در روند صلح سوریه در روند آستانه بودند که تا الان تنها روند موفق برای کاهش تشنج در سوریه بوده است. اگر دخالت دیگران نباشد ما بهتر می توانیم این روند را به نتیجه برسانیم.

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در بحث روند بازسازی سوریه جمهوری اسلامی ایران تاکنون چه اقداماتی داشته است و با توجه به برگزاری اجلاس سه جانبه با موضوع سوریه در این خصوص چه برنامه هایی دارید؟ گفت: بازسازی سوریه و عراق فرصت خوبی هم برای شرکت های ایرانی و هم برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و اشتغال برای ایرانیان است و لذا در این زمینه که منافع در واقع بازی برد - برد است ضروری است کار جدی تری داشته باشیم.

ظریف ادامه داد: ما مدتی است در مسائل اقتصادی سوریه حضور خوبی داریم و این حضور باید گسترش بیشتری داشته باشد . با توجه به حضوری که ما در کنار مردم سوریه برای مقابله با داعش داشتیم اکنون نیز بازسازی سوریه و بازگشت آوارگان کمکی به امنیت و اقتصاد منطقه است و هم کمکی است برای شرکت های بسیار توانمندی جمهوری اسلامی ایران در زمینه خدمات فنی و مهندسی. 

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: امیدواریم از این ظرفیت بسیار عظیم کشور که می‌تواند ده‌ها میلیارد دلار برای کشور ارز و شغل ایجاد کند، به بهترین نحو استفاده کنیم.

وزیر خارجه بیان کرد: نیاز به هماهنگی گسترده داخلی وجود دارد، هم در داخل و خارج دولت و هم بین حاکمیت و بخش خصوصی ؛ و مجلس می‌تواند در این زمینه کمک بسیاری خوبی کند. امروز صحبت خوبی داشتیم و امیدواریم این صحبت با هدایت کمیسیون عمران مجلس بیشتر پیگیری شود.

وی همچنین درباره سفر آلیستر برت معاون وزیر خارجه انگلیس و دیدارهایش در تهران گفت: ما با کشورهای مختلف گفت و گوهای دوره ای داریم و انگلیس هم یکی از آن کشورهاست. این گفت و گوها با برخی کشورها به صورت سالانه و برخی دیگر به صورت دو بار در سالا در این گفت و گوهای دوره ای انجام می شود

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: یک بار معاون ما می رود و یک بار آنها می آیند . این بار نوبت آقای برت قائم مقام وزیر و مشاور انگلیسی بود به ایران سفر کند.

وی خاطرنشان کرد: من با ایشان صحبتی نکردم . آقای عراقچی با ایشان در مورد مسائل پولی، بانکی، اجرای برجام صحبت کردند . امیدواریم اروپایی ها تعهدات خوبی را که در قالب 1+4 و همین طوردر قالب بیانیه سه وزیر کشورهای اروپایی داشتند را عملیاتی بکنند.

محمد جواد ظریف  همچنین قرار است در فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی درباره برجام، دریای خزر، مسائل منطقه و بین المللی با نمایندگان تبادل نظر کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)