مدیرکل مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: مرز بندی مدارس دولتی و غیردولتی حساسیت هایی را به دنبال دارد که به نظام آموزش ضربه می زند.
مجید طهرانیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: اکنون برخی مدارس دولتی در سطح بالایی از فضای آموزشی و نحوه آموزش قرار دارند که قابل رقابت با مدارس غیردولتی نیست.
وی در خصوص اینکه حذف آزمون مدارس نمونه دولتی شائبه گرایش و هدایت دانش آموزان به سمت مدارس غیردولتی را ایجاد کرده است نیز توضیح داد: هیچ کدام از مسئولانی که در راستای حذف آزمون ها تصمیم گیری کردند یک درصد هم رویکردشان این نبود که بخواهند دانش آموزان را به سمت مدارس غیردولتی هدایت کنند.
مدیر کل مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: برگزاری آزمون های مختلف به ویژه در دوران ابتدایی پیچیدگی ها و مشکلاتی را برای خانواده ها و دانش آموزان ایجاد کرده که مسیر تعلیم و تربیت را به انحراف می کشاند از این رو مسئولان نظام آموزشی قصد داشتند با حذف آزمون های مدارس نمونه دولتی و سمپاد این تنش را از میان بردارند
طهرانیان اضافه کرد: اگر تصمیم داریم به سمت کاهش تنوع مدارس برویم به خاطر این است که بچه ها برای پذیرش در یک مدرسه مجبور نباشند مدت زمان زیادی را صرف خواندن کتاب ها و شرکت در آزمون های مختلف بکنند زیرا هدف اصلی ایجاد روحیه شادابی و نشاط برای دانش آموزان در سال های اولیه تحصیل است.
وی یادآورشد: حذف آزمون ها و کاهش تنوع مدارس با این هدف نبوده که دانش آموزان از مدارس نمونه دولتی و سمپاد به مدارس غیردولتی هدایت شوند اما اگر در جاهایی به دلیل حذف برخی مدارس و آزمون ها، اولیا تمایل دارند فرزندانشان را در مدارس غیردولتی مشابه این مدارس ثبت نام کنند، این مساله به هیچ وجه در تصمیم و اهداف آموزش و پرورش نبوده است.
مدیرکل مراکز و مدارس غیردولتی آموزش و پرورش افزود: البته اظهارات درباره گرایش بیشتر خانواده ها به مدارس غیردولتی با حذف آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی صرفا پس از پایان ثبت نام مشخص می شود و تا زمانی که آمارها و اطلاعات ثبت نام دانش آموزان استخراج نشود نمی توان در این رابطه نظر قطعی داد.
طهرانیان در خصوص اینکه چه تعداد از دانش آموزان مدارس غیردولتی موفق به کسب رتبه های برتر در کنکور سراسری امسال شده اند، نیز گفت: آمار دقیقی در این رابطه ندارم اما مدارس غیردولتی قطعا در این رابطه سهم داشته اند و چند نفر از برترین های کنکور از مدارس غیردولتی بودند و همچنین 80 درصد دانش آموزانی که در المپیادهای جهانی شرکت می کنند، از دانش آموزان مدارس غیردولتی هستند.
وی تصریح کرد: البته باید توجه داشت که موفقیت اولیه بچه ها در حوزه درسی به خودشان بستگی دارد و در مراحل بعدی خانواده و محیط مدرسه نیز تاثیرگذار است و اگر بخواهیم سهمی را برای این موضوع قائل شویم شاید یک سوم موفقیت یا فقدان موفقیت دانش آموزان به مدرسه ای که در آن تحصیل می کنند، مرتبط باشد.
مدیر کل مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دانش آموزان باید ابتدا به توانایی های خود اتکا کنند، بیان داشت: اکنون بیش از 80 تا 90 درصد بچه ها در رشته های کارشناسی، بدون آزمون پذیرفته می شوند و این دغدغه خانواده ها عمدتا به این دلیل است که والدین در دهه 60 با سختی کنکور و حساسیت استخدام مواجه بودند و تلاش دارند تا این مشکل برای فرزندان آنها پیش نیاید که البته این حساسیت ها به تدریج برطرف خواهد شد.