کد خبر: ۲۸۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
ارسال به دوستان
ذخیره
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد
بعد از چند سال بحث نگه داشتن قیمت ارز در کشور یکدفعه قیمت آزاد می شود تا به قیمت واقعی برسد البته در حال حاضر حباب دارد که امیدواریم ارز به قیمت واقعی برسد.
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بلندمدت باید فکری به آن شود و باید فکری برای برگشت ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی بویژه پسته را داشته باشیم کاری که شرکت تعاونی پسته سالهای سال انجام داد.

 احمد محمدی انارکی در دومین همایش ملی پسته ایران در دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان اظهار کرد: خسارت بر محصول پسته امسال مشکلاتی را در معیشت مردم ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: بسیاری از کشورهای دنیا برای اینکه صادرات خود را تقویت کنند ارزش پولی خود را کاهش می دهند تا از صادرات حمایت کرده و این بخش را تقویت کنند

وی افزود: بعد از چند سال بحث نگه داشتن قیمت ارز در کشور یکدفعه قیمت آزاد می شود تا به قیمت واقعی برسد البته در حال حاضر حباب دارد که امیدواریم ارز به قیمت واقعی برسد.

محمدی انارکی ادامه داد: 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم که درصد کمی از آن را محصولات کشاورزی تشکیل می دهد، 55 میلیارد نیز صادرات نفتی داریم که جمعاً 97 میلیارد دلار صادرات و 45 میلیارد دلار نیز واردات داریم.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس با اشاره به اینکه در بحث صادرات محصولات کشاورزی بخشی از آن مربوط به پسته است، یادآور شد: 95 درصد محصول پسته صادراتی است و 17 استان کشور درگیر تولید پسته هستند و در دنیا سالهای سال مقام اول را در دنیا داریم.

محمدی انارکی بیان داشت: رفسنجان پایتخت پسته دنیا است و شرکت پسته با 75 هزار عضو یکی از بزرگترین شرکتهای تعاونی دنیا است که عملاً اکثر مردم شهرستان عضو آن هستند و از سایر شهرستانها نیز عضو این شرکت هستند.

وی ابراز داشت: 93 درصد آب مصرفی استان آب کشاورزی است و با توجه به اینکه کشاورزی ما به روز نشده شاید آب هدر برود و در این بخش با مشکلات کارشناسی نشده روبرو هستیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه ارز صادرات در محصولات غیرنفتی باید در اختیار صادرکننده باشد، خاطرنشان کرد: ما پیمان ارزی را قبول داریم اما این امر در کوتاه مدت باید انجام شود اگر قرار شود ارزی که در بخش کشاورزی صادر می شود با ارزی که در پتروشیمی که هم بازاریابی آن راحت است و هم مصرفش مشخص است صادر می شود یکی باشد درست نیست و باید در بلندمدت فکری به آن شود.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بلندمدت باید فکری به آن شود و باید فکری برای برگشت ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی بویژه پسته را داشته باشیم کاری که شرکت تعاونی پسته سالهای سال انجام داد.

محمدی انارکی ادامه داد: راهکار دیگر این است که در قبال ارزی که صادر می کنیم ماشین آلات وارد کنیم روشهای نوین آبیاری را تقویت و کشاورزی را بروز کنیم.

وی با مقایسه برداشت 3.5 تن محصول پسته در هکتار در آمریکا با 500 کیلو در هکتار در کشور گفت: تفاوت این ارقام خیلی است و باید بحث ورود تکنولوژی های نوین را به بخش کشاورزی داشته باشیم چرا که سرعت و کیفیت کار را در تولید بهبود می بخشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید سپرده گذاری ارزی بخش کشاورزی را متفاوت با پتروشیمی ببینیم، افزود: اگر به پتروشیمی دو ماه فرصت ورورد ارز را می دهیم به بخش کشاورزی 6 ماه فرصت دهیم که این مباحث را در کمیسیون اقتصادی پیگیری می کنیم.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس در خصوص امهال وامهای حوزه انتخابیه خود نیز اظهار کرد: برای امهال وامها اقدام کردیم و اعضای کمیسیون اقتصادی و وزیر سابق اقتصاد از منطقه بازدید کردند و جلساتی را با مجمع نمایندگان استان با وزیر جهاد کشاورزی و رئیس کل سابق بانک مرکزی داشتیم و این مسئله پیگیری شد.

محمدی انارکی اظهار داشت: اخیراً بدلیل نقصی که در بخشنامه دولت بود استعلام کردند و امیدواریم سازمان مدیریت سریعتر پاسخ این استعلام را بدهد تا این مصوبه اجرایی شود و هفته آینده مجمع نمایندگان جلسه ای را مدیران بانکهای استان خواهد داشت.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس با اشاره به خسارتهای سال جاری به محصول پسته رفسنجان، یادآور شد: در سالهای گذشته یک میلیون نفر روز برداشت پسته در شمال استان بود که از استانهای همجوار نیز کارگر می آمد اما امسال خبری از این موضوع و زمینه های دیگر اشتغال در شهرستان نیست. 

محمدی انارکی با طرح این سوال که باید از خودمان بپرسیم چه شده که 95 درصد محصول پسته ما امسال از بین رفته است، ادامه داد: ممکن است تغییرات اقلیمی دخیل باشد اما بیشتر به سموم، کود، نداشتن برنامه خاصی برای دادن نهاده ها به باغات برمی گردد. باید کارگروهی در این خصوص تشکیل دهیم و از بخش خصوصی شرکتهایی که سموم را در دنیا عرضه می کنند کمک بگیریم تا نتیجه آن را مشاهده کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پربازدید ها

فرماندار کرمان: مهمترین مانع در طرح جهش مسکن شهر کرمان مربوط به تامین زمین است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پیش‌بینی تولید  80 هزار تن گندم در شهرستان ارزوئیه

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)