کد خبر: ۲۸۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
ارسال به دوستان
ذخیره
یک میلیون نفر از مردم این کشور به مدت 23 سال از داشتن یک سالن سینما محروم بودند.
دولت تدبیر و امید در راستای سیاست های فرهنگی کشور در زمینه ترویج فرهنگ سینما، با برنامه ریزی هایی که در دستور کار قرار داده توانست پرده تاریک سینماهای جنوب کرمان را پس از 23 سال فراموشی روشن و نورانی کند.

به گزارش ایرنا، دولت تدبیر و امید در عمل ثابت کرد که اهمیت مسائل فرهنگی در پیشرفت مناطق را کمتر از مسائل اقتصادی نمی بیند و مردم جنوب استان کرمان دیدند چگونه چراغ خاموش سینما شوباد کهنوج و سینمای جیرفت پس از 23 سال وقفه روشن و موجب خوشحالی فرزندانشان شد.

از یادگاری های ماندگار مدیران دلسوز این دوره، راه اندازی سینماهای سیار در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان است و همین سینماها توانستند جمعیت یک میلیون نفری این خطه را تحت پوشش خود در بیاورند و در این راه سختی های زیادی متحمل شدند اما امروز همه اعتراف می کنند که پس از مدتها، چراغ امید در سینماهای تاریک این دیار روشن شده است.

جالب است بدانید، هفت شهرستان جنوب کرمان تنها دارای 2 سینما در شهرستان های جیرفت و کهنوج بود که سینمای جیرفت علاوه بر مردم این شهرستان مردم شهرستان های عنبرآباد را هم تحت پوشش قرار داده و سینمای شوباد کهنوج نیز پنج شهرستان دیگر را پوشش می دهد.

هم اکنون بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی در این خطه، بر این باورند که نبود سینماهای مناسب در جنوب کرمان به یکی از اصلی‌ ترین معضلات فرهنگی تبدیل شده و از سوی دیگر تعطیلی سینماهای موجود طی سال ‌های اخیر ضربات جبران‎ ناپذیری به بخش های مختلف فرهنگی و هنری این منطقه وارد کرده است.

این در حالی است که بیشتر کشورهای پیشرفته، سینما را رسانه ای نافذ و تعیین کننده می دانند و در بسیاری از کشورها برای بسترسازی و عملیاتی کردن برنامه ها و راهبردهای کلان ملی و بین المللی خود از این رسانه بهره گیری می کنند.

**سینما نقش مهمی در ایجاد و تغییر فرهنگ دارد
کارشناس امور سینمایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سینما پدیده‌ ای است که راه خود را طی 100 سال اخیر در میان جوامع بشری باز کرده و از آنجا که این صنعت نقش بسیار مهمی در ایجاد یا خلق فرهنگ، تغییر فرهنگ و فرهنگ‌ پذیری افراد جامعه دارد، تاثیرات خود را بر روی افراد مختلف به شیوه‌های متفاوتی بر جای می گذارد.

محمد اماندادی بیان کرد: جذابیت و قدرت تاثیرگذاری از ویژگی های سینما و سیاست است که دایره نفوذ این موارد را به حوزه های دیگر نیز کشانده و سینما تاثیر بسیار مهمی در زمینه فرهنگ سازی جامعه دارد و سینما شوباد کهنوج یکی از بهترین ظرفیت ها و زیرساخت های فرهنگی این شهرستان برای فرهنگ سازی است.

این کارگردان جوان با بیان اینکه سینما بر خلاف ظاهر آن فقط بعد تفریحی ندارد گفت: از این طریق می توان فرهنگ و نحوه زندگی را در مردم نهادینه کرد و کشوری که به دنبال توسعه است باید در تمام بخش ها به ویژه بخش سینما توسعه پیدا کند لذا اگر سینما نباشد مردم از قطار توسعه عقب می مانند.

وی با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه باید انقلاب اسلامی را به جهان صادر کنیم گفت: یکی از راه های صادر کردن این انقلاب، توجه به صنعت سینماست که باید در این زمینه با تلاش جهادی، این صنعت را پویا نگه داریم.

**حمایت دولت از بخش خصوصی برای فعالیت های سینمایی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان نیز گفت: این مجموعه در راستای انجام رسالت خود از بخش خصوصی برای رونق بخشیدن به صنعت سینما حمایت می کند.
حسین اسحاقی افزود: بخش های خصوصی همچنین می توانند ضمن تاسیس سینما و موسسات بزرگ سینمایی، در مجتمع های تجاری خود سینماهای کوچک راه اندازی کنند.

وی ضمن گرامیداشت روز ملی سینما اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید سالن شهید مداحی پور جیرفت و بازگشایی سینما شوباد کهنوج در دستور کار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان قرار گرفت و در سال گذشته پس از 23 سال، پخش فیلم در جنوب کرمان رونق گرفت.
این مدیر دولتی تصریح کرد: همزمان با بازگشایی سینما شوباد کهنوج در سال 96 تعداد 470 صندلی به صندلی های سینما در جنوب کرمان اضافه شد و هم اکنون جمعا 720 صندلی سینما در جنوب کرمان فعال است.

اسحاقی با اشاره به اینکه تعداد مخاطبان فیلم نیز با رشد صعودی روبرو است گفت: تعداد مخاطبان فیلم و سینما در سال 95 یکهزار و 50 نفر بود که امروز این تعداد به بیش از 6 هزار نفر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: فیلم های پخش شده از 11 فیلم در سال 95 به 32 فیلم در سال 96 ارتقا یافت و به همین نسبت تعداد مخاطبین نیز افزایش داشته و این آمار در 6 ماه اول سال 97 با پخش فیلمهای جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در شهرستان جیرفت به 17 فیلم رسید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان تصریح کرد: در سال گذشته با رویکرد سازمان سینمایی کشور در بهمن ماه 96 همزمان با جشنواره بین المللی فیلم فجر کشور فیلم های این جشنواره در جنوب کرمان اکران شد و مورد استقبال بی نظیر مردم، هنرمندان و منتقدان فیلم قرار گرفت.

وی با بیان اینکه دیگر فعالیتهای حوزه سینما پایلوت بودن سینما سیار کشور در جنوب کرمان می توان اشاره کرد افزود: هم اکنون 2 سینما سیار در این منطقه فعال است همچنین در زمینه آموزش و رشد کیفی ساخت فیلم توسط علاقه مندان و هنرمندان حرفه سینما ، در تابستان سالهای 96 و 97 کارگاه های آموزش فیلم سازی برگزار شده که در رده های سنی مختلف بیش از 30 نفر هنرجو در این زمینه آموزش دیدند.

اسحاقی افزود: جنوب کرمان دارای 2 موسسه تولید فیلم غیر سینمایی و یک آموزشگاه آزاد سینمایی در شهرستان های جیرفت و کهنوج است که توسط بخش خصوصی اداره می شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان از بخش خصوصی دعوت کرد که برای رونق بخشیدن به صنعت سینما در جنوب همکاری لازم را با این اداره کل داشته باشند و از این طریق باعث رونق فرهنگی در منطقه شوند که این موضوع با حمایت سازمان سینمایی کشور نیز همراه است.

وی گفت: در سال گذشته طی تفاهم نامه ای با سازمان سینمایی کشور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان فعالیت های متعددی را آغاز کرد از جمله این فعالیت ها می توان به ساخت پنج فیلم کوتاه، راه اندازی دفتر انجمن سینمای جوانان در جنوب کرمان، ساخت مستند شهید محمد شهسواری، ساخت مستند دکتر احمد یوسف زاده، برگزاری هفته فیلم و عکس جنوب کرمان، برگزاری جشنواره پویا نمایی (انیمیشن ) بنام شهید محمد شهسواری اشاره کرد .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان با بیان اینکه پیگیر ایجاد انجمن سینمای جوانان و افزایش تعداد سینماها در جنوب کرمان هستیم اضافه کرد: یکی از اقدامات خوب دولت تدبیر و امید در بخش فرهنگ، واگذاری مجتمع های فرهنگی و هنری به بخش خصوصی است چرا که این مورد سبب فعال شدن بیشتر این بخش می شود.

**نخستین پروژه سینمایی جنوب کرمان کلید خورد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان همچنین گفت: نخستین پروژه سینمایی این خطه با حمایت دولت تدبیر و امید کلید خورد و این پروژه، یکی از برنامه های مهم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بر این اساس تمام ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی منطقه معرفی خواهد شد.

اسحاقی بیان کرد: دغدغه دولت تدبیر و امید فراهم کردن بستر ارتقاء کمی و کیفی فعالیت های فرهنگی و هنری میان اقشار مختلف جامعه است تا بتواند از این رهگذر به همه اهداف خود در حوزه های فرهنگی و هنری دست پیدا کند و امروز رضایت هنرمندان از این امر، گواه این مسئله است.
وی اظهار داشت: یکی از ابزارهای مفید و مهم برای انتقال مفاهیم و محتواهای فرهنگی در جامعه امروزی، استفاده از ظرفیت سینماست لذا سینما یکی از مهمترین ابزارهای فرهنگی موثر برای انتقال مفاهیم در ابعاد مختلف به شمار می رود.

**تاکنون برنامه ای برای سینما رفتن نداشته ایم
شهروند جیرفتی با بیان اینکه تاکنون برنامه ای برای رفتن به سینما نداشته ایم گفت: امروزه خیلی از ما شاید تصور یک روز در هفته بدون فیلم و سینما بودن را هم نتوانیم بکنیم چرا که در کشورهای توسعه یافته، مردم برنامه مشخصی برای سینما رفتن و فیلم دیدن دارند.

حسین کمالی افزود: افرادی که در مراکز استانها زندگی می کنند زندگی و روحیه شادتری نسبت به ما دارند و راه اندازی سینمای جیرفت در همین مدت کم، با توجه به کمبودهای فضاهای تفریحی سبب ترویج روحیه نشاط و امید در بین جوانان شده است.

یک میلیون نفر از مردم این کشور به مدت 23 سال از داشتن یک سالن سینما محروم بودند.
حال سئوال اینجاست که طی این سالها هیچ مدیری در هیچ دولتی متوجه این کمبود فرهنگی نشده است، اما دولت دکتر روحانی از روز نخست بر تقویت مسائل فرهنگی مناطق محروم کشور تاکید کرد که وضعیت امروز سینماهای جنوب کرمان، گواهی بر این ادعاست.

حال آنکه مدیرانی دلسوز و متعهد، سکان مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی این دیار کهن را عهده دار شده اند و می طلبد سرمایه گذاران بخش خصوصی به عنوان مجاهدان اقتصادی به این حوزه ورود کنند زیرا امروز بیشتر صاحبنظران بر این باورند که مسائل فرهنگی زمینه ساز شکوفایی اقتصاد مناطق به شمار می روند. 
منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)