کد خبر: ۲۸۶۷۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲
ارسال به دوستان
ذخیره
هنوز 70 روز از برخورد نفتکش عراقی با اتوبوس مسافران در پایانه سنندج و مرگ 11مسافر و زخمی شدن‌هفت نفر از هموطنان‌مان نمی‌گذرد که خبر هولناک دیگری این بار از جاده نطنز مخابره شد. برخورد اتوبوس مسافربری با 45 سرنشین با تریلر حامل گازوییل منجر به مرگ 21 مسافر شد.
هنوز 70 روز از برخورد نفتکش عراقی با اتوبوس مسافران در پایانه سنندج و مرگ 11مسافر و زخمی شدن‌هفت نفر از هموطنان‌مان نمی‌گذرد که خبر هولناک دیگری این بار از جاده نطنز مخابره شد. برخورد اتوبوس مسافربری با 45 سرنشین با تریلر حامل گازوییل منجر به مرگ 21 مسافر شد. آن‌ها بی‌آنکه بدانند تسلیم چه سرنوشت تلخی خواهند شد زنده زنده در آتش سوختند. خبر آنقدر بهت‌آور و تلخ بود که رییس جمهور به استاندار اصفهان دستور رسیدگی ویژه در کمترین زمان ممکن را داد.

اما این اتفاق چگونه افتاد و مقصر چه کسی بود و ... در ادامه به آن خواهیم پرداخت اما سوالی که مطرح است و برای آن جوابی پیدا نکرده‌ایم که چرا در طول سال‌های گذشته تا امروز که مدام با اخبار واژگونی اتوبوس دانش آموزان بروجنی و هرمزگانی و مسافران مشهد و ... یا آخرین حادثه که مربوط به حادثه سنندج است راهکارهای جدی برای پیشگیری یا کاهش تصادفات جاده‌ای اندیشیده نمی‌شود؟ چرا با وجود مرگ دست‌کم 16 هزار انسان در جاده‌های کشور، کک هیچ‌کدام از مسئولان مربوطه نمی‌گزد؟

تصادف مرگبار اتوبوس با تانکر سوخت
ساعت 11 دوشنبه شب گذشته اتوبوس مسافران کرمانی که به‌سوی تهران در حال حرکت بود با تانکر حمل سوخت در جاده نطنز برخورد کرد و منجر به آتش سوزی شد. با توجه به وخامت وضعیت و واژگون شدن اتوبوس هیچ یک از مسافران نتوانستند خود را نجات دهند و ۱۹ نفر از مسافران پیش از سر رسیدن کمک در آتش سوختند. دو نفردیگر به خاطر شدت جراحات در بیمارستان از دنیا رفتند و وضعیت 26 مسافر دیگر هم آنچنان تعریفی ندارد.

پس از این حادثه با حضور نیروهای آتش نشانی و اورژانس، عملیات امداد و خاموش کردن آتش شروع شد اما مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس ایران به خبرگزاری‌های رسمی گفت که تانکر سوخت تا ساعت هشت صبح روز سه شنبه در حال سوختن بود.

یکی از مسافران که نسبت به سایر مجروحان وضعیت بهتری دارد درباره تصادف اتوبوس با تانکر حمل سوخت چنین می‌گوید:«اتوبوس ساعت 6 صبح به سوی تهران در حال حرکت بود. پس از صرف شام در بین راه، راننده با سرعت رانندگی می‌کرد. ساعت 10 شب خوابم برد تا اینکه با صدای فریاد بقیه مسافران بیدار شدم و دیدم ماشین واژگون شد و یک‌دفعه آتش گرفت. لحظات سختی بود و با چشم می‌دیدم که چند زن و مرد در آتش می‌سوزند. من هم با اینکه بدنم زخمی شده بود با هزار بدبختی که بود توانستم خودم را نجات بدهم. چند دقیقه بعد هم تانکر حمل سوخت منفجر شد».

مسافر دیگری هم درباره این حادثه گفت:«راننده چند دقیقه قبل از تصادف بد رانندگی می‌کرد و حتی یکی از مسافران به او تذکر داده بود. وقتی اتوبوس با تانکر سوخت شاخ به شاخ شد چند ثانیه نکشید که اتوبوس پر شد از گازوییل و یکدفعه ماشین آتش گرفت. آن‌هایی که ریف‌های جلویی نشسته بود همگی کشته شدند».

علت تصادف مرگبار اتوبوس با تانکر سوخت 
اما مقصر چه کسی بود؟ راننده اتوبوس یا همانند تصادف سنندج مقصر اصلی راننده ماشین حمل سوخت بوده؟ پلیس راهنمایی و رانندگی، راننده تانکر نفتی را مقصر اصلی این حادثه اعلام کرد. سردار مهری، فرمانده پلیس راهور کشور در این باره گفت:«نفتکش به تجهیزات جی پی اس مجهز نبوده و به همین دلیل مجوز تردد حمل سوخت شبانه را نداشته است. بنا بر اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، این تانکر تحت پیمان این شرکت و حاوی ۳۰ هزار لیتر گازوییل از اراک به مقصد اردکان یزد بوده است».

این در حالی است که پیش‌تر راننده اتوبوس مقصر اعلام شده بود. ريیس مرکز اورژانس کاشان احتمال خواب آلودگی راننده اتوبوس را مطرح کرده و گفته بود: «این حادثه در پی خواب آلودگی احتمالی راننده اتوبوس و برخورد با تانکر سوخت حامل گازويیل صورت گرفته است».

شناسایی و تعیین هویت جان باختگان حادثه
محمد صابری، رییس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از شناسایی و تعیین هویت جان باختگان حادثه برخورد اتوبوس مسافربری تهران ـ کرمان با تانکر حمل سوخت خبر داد و گفت: مجوز قضایی تحویل اجساد حادثه برخورد اتوبوس مسافربری تهران ـ کرمان با تانکر حمل سوخت که در شامگاه دوشنبه ۲۶شهریوردر محور کاشان – نطنز به‌وقوع پیوست، به خانواده‌ها صادر شده است.وی ادامه داد: دو نفر از جان‌باختگان اهل انار، دو نفر از شهرستان رفسنجان،چهار نفر از شهرستان جیرفت، هفت نفر از شهرستان کرمان، یک نفر از یزدو سه نفر از شهرستان ساوه استان مرکزی هستند.
هم اکنون اجساد دو نفر از جیرفت و یک نفر از کرمان باتوجه به حضور خانواده متوفیان در حال انتقال به کرمان است.

وی خاطرنشان کرد: چهار آمبولانس مخصوص حمل جسد ازشهرداری‌های انار، امین شهر انار، رفسنجان و شهربابک جهت انتقال اجساد عازم اصفهان شدند.

شناسایی اجساد حادثه اتوبوس نطنز 
علی سلیمانی‌پور، مدیر کل پزشکی قانونی استان اصفهان از اتمام شناسایی اجساد اتوبوس محور نطنز و تحویل اجساد به خانواده‌های متوفیان خبر داد و گفت: پس از دریافت نمونه DNA از اجساد وبستگان درجه یک و تشخیص هویت، هماهنگی‌های لازم با مراجع قضایی مربوطه انجام گرفته و دستور صدور جواز و تحویل اجساد اخذ شده است.
وی اسامی متوفیان حادثه با مشخصات نام پدر و شهرستان مربوطه را به شرح زیر اعلام کرد:
1- عباس نیساری/ فرزند محمد/ جیرفت
2- نزینه گل صفی زاده/ فرزند شمس ا.../ جیرفت
3- محمد مهدی نقدی/ فرزند علیرضا/ کرمان
4- لیلا صفی زاده/ فرزند گل محمد/ جیرفت
5- سجاد رحمانی/ فرزند غلام سخی/ ساوه
6- شقایق نقدی نسب/ فرزند علی/ کرمان
7- محمد میرافضلی/ فرزند حسین/ کرمان
8- فروزنده اکبری/ فرزند حسین/ انار
9- مهرانگیز سالاری/ فرزند فتحعلی/ کرمان
10- نرگس خلیلی/ فرزند ابراهیم شاه/ ساوه
11- علیرضا نقدی نسب/ فرزند علی/ کرمان
12- فریبا سادات/ فرزند سید ضیاء/ انار
13- محسن اسماعیلی/ فرزند مهدی/ رفسنجان
14- عصمت عابدی/ فرزند محمد حسن/ رفسنجان
15- مرضیه خلیلی/ فرزند ابراهیم شاه/ ساوه
16- محمدرضا زارع/ فرزند محمد/ یزد-مهریز
17- سامان سنجری فرد/ فرزند محمد/ جیرفت
18- فاطمه عباس زاده/ فرزند رمضان/ کرمان
19- نرجس قادی/ فرزند جلال/ کرمان

پیام تسلیت رییس جمهور
حسن روحانی ضمن همدردی با بازماندگان این حادثه در پیام تسلیت خود نوشت:«متاسفانه تکرار چنین حوادث ناگوار و جبران‌ناپذیر جاده‌ای، نشان از وجود ضعف‌های فنی، مدیریتی و نظارتی دارد که باید مورد توجه جدی مسئولان ذی‌ربط قرار گرفته و چاره‌جویی اساسی صورت گیرد تا شاهد تکرار این گونه رخدادهای غم‌انگیز در کشور نباشیم».اسحاق جهانگیری، معاون اول ريیس جمهوری ایران نیز در پیامی ضمن اشاره به حادثه تصادف مرگبار سنندج گفت:«این دومین اتفاق از این دست در سال‌جاری است که مردم کشور را عزادار می کند. نظر به اهمیت موضوع از مسئولان ذی ربط به ویژه وزارت راه و شهرسازی و نیز نیروی انتظامی می خواهم تا ضمن بررسی همه جوانب، تمهیدات لازم برای جلوگیری از وقوع چنین حوادث ناخوشایندی را به‌کار بندند.»
علی لاریجانی، ريیس مجلس ایران نیز در پیامی از مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط خواست تا برای روند درمانی آسیب دیدگان و همچنین تسکین «آلام داغ دیدگان» اقدام کنند.


منبع: قانون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)