کد خبر: ۲۸۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
ارسال به دوستان
ذخیره
پشت پرده افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی در کرمان
امسال 7 گاوداری تعطیل‌شده‌اند، ما به کارخانه‌داران قبلاً گفته بودیم که اگر شما شیر را به قیمت مناسب نخرید مشکل ایجاد می‌شود.
گفتارنو/ گروه اقتصاد:

اول از کالاهای لوکس شروع شد، لوازم‌آرایشی، محصولات رفاهی، حتی تفریح و سفر نیز حذف شدند. حالا نوبت به شیر هم رسیده است کالای اساسی که خوردنش ضامن سلامتی است بااین‌حال با گران شدن این ماده غنی غذایی، آن‌هم از سر سفره‌های مردم فقیر و کمتر برخوردار به‌مرور حذف می‌شود؛ اما دلیل این افزایش قیمت چیست؟

وقتی این سؤال را کارخانه‌داران می‌پرسی به گرانی شیر خام اشاره‌کرده و می‌گویند: قیمت شیر خام روزانه تغییر می‌کند.
شاید بتوان پاسخ کامل‌تر این سؤال را در پاسخ‌های ابراهیمی؛ مدیرعامل شیر پگاه یافت. آنجا که با صراحت به صدای تاک می‌گوید: از اول سال 97 بارها قیمت شیر خام افزایش داشته، اما کارخانه‌های قیمت فراورده‌های خود را ثابت نگه‌داشته‌اند

ابراهیمی این را هم اضافه می‌کند: «فرآیند تولید به‌مانند یک زنجیره به هم متصل است و تغییر یک بخش بدون تغییر سایر بخش‌ها، تولید را با مشکل مواجه می‌کند.»

او با اشاره به اعتراض و تعطیلی تعدادی از کارخانه‌ها به دلیل عدم ثبات قیمت شیر و افزایش روزانه آن، می‌گوید: از یک ماه پیش دولت اجازه افزایش محصولات لبنی را داد که بعدازآن آن قیمت خرید شیر خام از دامداران هم افزایش پیدا کرد.

ابراهیمی با اشاره به مصوبه دولت در رابطه با فروش شیر خام به قیمت 1570 تومان می‌گوید: بر اساس مصوبه هیئت دولت دامداران باید شیر ممتاز را به قیمت 1570 به کارخانه‌ها تحویل دهند، اما دارند شیر معمولی را باقیمت بیش از 1700 تومان به ما تحویل می‌دهند. علاوه بر این افزایش قیمت مواد بسته‌بندی و مشکلات گمرک نیز از دیگر مشکلات پیش روی کارخانجات است.

ابراهیمی صحبت‌هایش را بابیان افزایش قیمت غیرقانونی تعدادی از کارخانه‌ها پی می‌گیرد و می‌گوید: اگرچه تعدادی از برندها با توجه به افزایش بیش‌ازاندازه قیمت شیر خام، اقدام به افزایش دوباره محصولات لبنی کرده‌اند؛ اما کارخانه پگاه تابع قانون بوده و تا دریافت مجوز از سمت دولت اقدام به افزایش قیمت‌ها نمی‌کند.

این در حالی است که مشاهدات میدانی خبرنگار صدای تاک از افزایش جسته‌وگریخته برخی از انواع محصولات لبنی حکایت دارد. شیر فله‌ای هم کیلویی 2 هزار و 500 تومان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.

اگرچه کارخانه‌های شیر متهم ردیف اول افزایش قیمت شیر را گاو داران می‌دانند، اما گاو داران نیز نوک این پیکان را به سمت فروشنده‌های نهاده‌های دامی و خشک‌سالی‌های پیش‌آمده در استان می‌چرخانند.

فرح‌بخش عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کارگران در پاسخ به خبرنگار صدای تاک در بحث افزایش قیمت شیر خام می‌گوید: بنده خود گاو دار هستم، به خدا ما حاضر به افزایش قیمت شیر به این اندازه که مردم نتوانند بخورند نیستیم. از طرفی هم شیر با علوفه به وجود می‌آید، الآن جو 1400 تومان شده، سویا پارسال 1400 بوده الآن شده 2400 تومان، قیمت علوفه خیلی بالا رفته است.

قیمت علوفه قیمت شیر را می‌پوشاند او بابیان این جمله به دفاع از گاو داران پرداخته و می‌گوید: در حال حاضر هزینه‌های گاوداری با فروش گاو نر، کود و سایر محصولات جانبی گاوداری تأمین می‌شود.
او با ابراز ناراحتی از وضعیت به وجود آمده از قیمت علوفه در کرمان، خشک‌سالی را عامل آن می‌داند و می‌گوید: باوجوداین خشک‌سالی اوضاع بدتر هم شده است، پارسال یونجه 2700 بوده و امسال به 4500 تومان افزایش داشته است.

فرح‌بخش ادامه می‌دهد: امسال 7 گاوداری تعطیل‌شده‌اند، ما به کارخانه‌داران قبلاً گفته بودیم که اگر شما شیر را به قیمت مناسب نخرید مشکل ایجاد می‌شود.
شاید بتوان تعطیلی تعدادی از گاوداری‌های استان کرمان را نشان تأییدی بر گفته‌های او دانست. 

اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که فرح‌بخش از کمبود شیر در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: تا چند ماه پیش قیمت شیر خام 1200 تومان بود اما الآن با مصوبه افزایش 1570 تومانی قیمت شیر، بازهم کارخانه نمی‌توانند شیر موردنیاز خود را تأمین کنند و حتی بعضی حاضرند شیر را تا قیمت 2000 تومان نیز خریداری کنند.

«پارسال قیمت شیر خیلی پایین بود امسال کارخانه‌ها به بن‌بست خورده‌اند، ما قبلاً به کارخانه‌داران گفته بودیم که اگر شما شیر را به قیمت مناسب نخرید مشکل ایجاد می‌شود. این مشکل در حال حاضر کمبود شیر هست، کارخانه‌ای که می‌بایست 30 تن شیر بگیرد الآن یک‌تن هم گیرش نمی‌آید.» فرح‌بخش این سخنان را می‌گوید و از قیمت خریداری شیر توسط کارخانه‌ها گلایه می‌کند.


پایین بودن درصد خلوص شیر را شدیداً رد می‌کند و با گفتن اینکه چنین چیزی ادعاهای دروغین است و صحت ندارد کمی آرام می‌شود. به وضعیت گاوداری‌های کرمان و ارتباط همه‌روزه آن‌ها با طبیعت اشاره می‌کند و می‌گوید: ما دامداران با سود کم و جیره اندک راضی هستیم و هیچ‌یک از ما خطایی در این رابطه انجام نمی‌دهد. بنده خودم نسبت به این مسائل اشراف دارم، در مورد اثبات کیفیت شیر همین کافی است که کارخانه‌ها شیر دوشیده شده را در آزمایشگاه‌ها مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده و ثبات و میزان پایداری آن سنجش می‌شود و بحث هرگونه تخلفی مربوط به ریختن آب و یا روغن یا هر چیز دیگری در شیر دوشیده شده صحت ندارد.

موضوع را از سازمان جهاد کشاورزی پیگیر شدیم که متأسفانه علی‌رغم تلاش‌های خبرنگار ما مصاحبه با مهندس باقری، معاونت بهبود تولیدات دام جهاد کشاورزی بی‌نتیجه ماند. امید است سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان پاسخگویی را وظیفه ذاتی خود بپندارد و در شماره آتی صدای تاک، پاسخ‌های این سازمان را داشته باشیم.

منبع: صدای تاک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)