کد خبر: ۲۸۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتارنو چالش کمبود لاستیک در کرمان را بررسی می کند
«من خودم هم رئیس صنفم و هم ماشین دارم ولی هنوز نتوانستم لاستیکی دریافت کنم.» این را رئیس انجمن صنفی رانندگان حمل بار استان کرمان می‌گوید و اضافه می‌کند: «100 جفت 200 جفت لاستیک به کرمان داده‌اند، خود شهر کرمان تنها 2000 تا ماشین حمل بار دارد.»
گفتارنو/ گروه اقتصاد:

«در استان کرمان 16 هزار کامیون وجود دارد که 13 هزار و 500 کامیون کارت هوشمند دارند سهمیه لاستیک موردنیاز روزانه در کرمان، با احتساب نیاز روزانه سایر شهرستان‌ها  400 حلقه لاستیک تعیین‌شده است.» این را  مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در نشست بررسی مشکلات حمل‌ونقل استان کرمان می‌گوید. 

مهدی حسینی نژاد از تأمین 2700  حلقه لاستیک برای خودروهای سنگین استان کرمان خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: به شکلی برنامه‌ریزی کرده‌ایم  که این کالاها به خودروهایی واگذار شود که نیاز واقعی دارند.

وی با تشریح نحوه دریافت این لاستیک خاطر‌نشان می‌کند: در بحث توزیع این لاستیک قرار شد که براساس سامانه‌ای که در استان طراحی‌شده، متقاضیان دریافت لاستیک از طریق انجمن‌های صنفی رانندگان که در استان فعالیت می‌کنند مراجعه و براساس ثبت‌نامی که انجام می‌دهند در نوبت دریافت لاستیک قرار گیرند.

حسینی نژاد بابیان اینکه داشتن کارت هوشمند برای ثبت‌نام رانندگان برای دریافت لاستیک الزامی است می‌افزاید: بعد از ثبت‌نام حواله‌ای صادر می‌شود که با ارائه آن می‌توانند لاستیک خود را دریافت کنند.

توزیع لاستیک شفاف رصد می‌شود

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان هم در این خصوص می‌گوید: سامانه فروش لاستیک در سطح استان کرمان به‌زودی فعال می‌شود تا روند توزیع لاستیک، به شکلی شفاف رصد شود. حمید ملانوری بابیان اینکه راهکارهای قانونی برای حل مشکلات رانندگان دنبال می‌شود، می‌گوید: تأمین امنیت کامیون‌های حامل سوخت و کالاهای اساسی با جدیت در دست انجام است و با ساختارشکنان برخورد قانونی لازم انجام می‌شود.

او ضمن اشاره به تجمع کامیون داران و نفت‌کش‌ها در استان کرمان در روزهای گذشته می‌افزاید: با استفاده از راهکارهای قانونی برای حل مشکلات آن‌ها اقدام شده است. وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: در دوره گذشته اقدامات خوبی برای حل مشکلات حوزه حمل‌ونقل و رانندگان کامیون داران و نفت‌کش‌ها انجام‌شده است، در آن دوره، موج دوم این درخواست‌های صنفی نیز پیش‌بینی‌شده بود.

 ملانوری با اشاره به اینکه عمده مسائل مطرح‌شده در این سری حول مشکلات لاستیک بود، بیان می‌کند: کالاهای احتکار شده به‌ویژه انبارهای احتکار لاستیک بر مبنای هماهنگی با تعزیرات حکومتی و دستگاه قضایی باید در اسرع وقت تعیین تکلیف شده و کالاهای آن‌ها به فروش برسد و لیست فروش روزانه لاستیک در استان نیز به‌صورت مستمر باید در اختیار نهادهای ناظر و مراجع ذی‌ربط قرار گیرد.

بسیاری از کامیون‌ها به دلیل نداشتن لاستیک خوابیده‌اند
این در حالی است که از اواسط شهریورماه کمبود لاستیک به چالش جدید کامیون داران کرمان بدل شده است.

رئیس اتحادیه لاستیک‌فروشان کرمان در این خصوص به فردای کرمان می‌گوید: «در حال حاضر با کمبود لاستیک برای کامیون‌های جدید مواجه هستیم و بسیاری از کامیون‌ها به دلیل نداشتن لاستیک خوابیده‌اند».

حمید معرفت‌‌الدین می‌افزاید: «قیمت لاستیک‌های تولید داخل از ابتدای امسال حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد و لاستیک‌های خارجی بین ۶۰ تا ۹۰ درصد افزایش داشته است».
وی با بیان این‌که «لاستیک‌های سواری حدود ۳۰ درصد وارداتی و مابقی تولید داخل هستند»، ادامه می‌دهد: «۳۰ درصد لاستیک‌ کامیون‌های جدید که رینگ ۲۲ و نیم دارند تولید داخلی و مابقی وارداتی است».

معرفت‌الدین با بیان این‌که توزیع لاستیک کامیون توسط کارخانه‌ها خیلی کم شده است، بیان می‌کند: «فقط کارخانه‌ی بارز در کشور این نمونه لاستیک را تولید می‌کند که مدت ۲۰ روز تعطیل بود اما الآن در حال تولید و توزیع است».

وی در خصوص توزیع لاستیک یارانه‌ای نیز می‌گوید: «فقط دو عضو اتحادیه که نمایندگی لاستیک چینی و کره‌ای دارند در ماه ۱۰ یا ۲۰ لاستیک یارانه‌ای از طرف شرکت به آن‌ها داده می‌شود که معمولاً تعداد زیادی متقاضی این لاستیک‌ها هستند».

سهمیه کرمان کم است

«من خودم هم رئیس صنفم و هم ماشین دارم ولی هنوز نتوانستم لاستیکی دریافت کنم.» این را رئیس انجمن صنفی رانندگان حمل بار استان کرمان در گفت‌وگو با «صدای تاک» می‌گوید و اضافه می‌کند: «100 جفت 200 جفت لاستیک به کرمان داده‌اند، خود شهر کرمان تنها 2000 تا ماشین حمل بار دارد.»

 میرزایی با بیان اینکه در دو سه ماه اخیر قطعات یدکی و لاستیک ماشین به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته است و قیمت یک لاستیک از 2 میلیون و سیصد هزار تومان به 7 میلیون تومان رسیده است، می‌گوید: تنها راه پوشش این هزینه‌ها برای رانندگان بالا بردن کرایه حمل است.

 او می‌گوید قیمت لاستیک یک سری نارضایتی‌ها در بین رانندگان ایجاد کرده است، قرار شده اداره راهداری از 31 شهریورماه سهمیه لاستیک را به انجمن‌ها بدهند، این اداره با انجمن در یک‌راست است و مقررشده تا رانندگان سهمیه لاستیک خود را از طریق دریافت معرفی‌نامه اداره راهداری از نمایندگان فروش دریافت کنند.

میرزایی می‌افزاید: انجمن نیز براساس پیمایش هر ماشین، راننده را به اداره راه داری معرفی می‌کند، ماشینی که فعال باشد از طریق اداره راهداری به نمایندگان فروش معرفی‌شده و می‌تواند لاستیک با نرخ ارز دولتی دریافت کند.

میرزایی در ادامه می‌گوید: تاکنون این سهمیه لاستیک در اختیار نمایندگان توزیع لاستیک قرار می‌گرفت و آن‌ها براساس مدارکی که از کامیون داران دریافت می‌کردند این سهمیه را در اختیارشان قرار می‌دادند، منتها سهمیه خیلی کم بود و این خود منجر به نارضایتی می‌شد.

میرزایی درباره واردات لاستیک توسط انجمن‌ها با ارز 4 هزار و 200 تومانی هم می‌گوید: ما این آمادگی راداریم، مسئولین این اجازه را به همراه ارز 4200 در اختیار ما بگذارند ما خود اقدام به واردات این کالاها می‌کنیم. رانندگان به ما اعتماد دارند ما اگر بگوییم فردا به این دلیل پول به‌حساب ما واریز کنند، این کار را انجام می‌دهند.

حال باید منتظر ماند و دید تدبیر مسئولان در خصوص چالش لاستیک نتیجه می‌دهد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
0
0
پنچرگیری قلقی دارد این جوری نمی شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)