کد خبر: ۲۸۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
بر اساس گزارش میدانی خبرنگار جماران از میدان فردوسی تهران، هم اکنون دلالان هر دلار آمریکا را به قیمت 8 هزار تومان خریدار هستند/ صرافی ها نیز از خرید دلار امتناع می کنند.
بر اساس گزارش میدانی خبرنگار جماران از میدان فردوسی تهران، هم اکنون دلالان هر دلار آمریکا را به قیمت 8 هزار تومان خریدار هستند/ صرافی ها نیز از خرید دلار امتناع می کنند.

همانطور که انتظار می رفت، بالاخره حباب قیمت کاذب دلار در بازار ترکید و متعاقب آن بازار ارز شلوغ تر از همیشه شد. اما این بار شلوغی بازار نه به دلیل رونق خرید دلار، بلکه تنها برای فروشی ارزان تر از قیمتی است که خریداران را به وسوسه انداخته بود.

 صبح امروز بازار ارز باز هم سیر نزولی خود را ادامه داد و به گفته برخی خریداران و فروشندگان، انتظار می رود که تا اواخر وقت امروز نیز روند کاهشی دلار ادامه یابد. 

در همین رابطه، خبرنگار جماران به سراغ برخی دلالان دلار مستقر در میدان فردوسی رفته و ارزیابی آنان از دلایل سقوط شدید قیمت دلار در برابر ریال را از آنها جویا شده است.

یکی از دلالان با سابقه ارز که به گفته خودش دوبار دستگیر، اما به دلیل نبود مستندات قانونی مجدداً آزاد شده؛ در گفت و گویی کوتاه اظهار کرد: از ظهر دیروز انگار اتفاقی در حال وقوع بود؛ قیمت ها به سرعت سقوط می کرد و ما با سیل خرده فروشانی مواجه بودیم که معلوم نبود چرا یکدفعه تصمیم به فروش ارز خود داشتند. چهره ها نگران و آشفته بودند.

وی در ادامه با اشاره به ماجرای پیرزنی که قصد فروش دلارهای خود را داشت، گفت: خانم مسنّی دیروز حوالی ساعت 3 بعدازظهر پیش من آمد و اصرار داشت که 150 دلار خود را به مبلغ یک میلیون و هشتصد هزار تومان بفروشد، اما او تنها نبود؛ شاید صدها نفر از افراد مختلف که معلوم بود فروشندگان خانگی هستند به بازار هجوم آوردند.

وی که اصرار داشت نام و تصویرش در جایی منتشر نشود به اوضاع وخیم خود و همکارانش در این بازار اشاره کرد و گفت: بیشتر کسانی که مانند من خرید و فروش دلار می کنند در هفته اخیر دلارهای خود را با قیمتی بالا خریداری کردند، اما از روز گذشته ضررهای هنگفتی متحمل شدند و امیدوارند که این روند کوتاه مدت باشد!

او در ادامه گفت: اگر دولت برنامه ای برای کاهش نرخ ارز داشته باشد، سرمایه ما دود می شود و اولین گروهی که متضرر می شود، ما خرید و فروش کنندگان ارزی هستیم که تمام سرمایه خود را در این بخش گذاشتیم.

اما یکی دیگر از دلالان بازار ارز نظر دیگری دارد، او معتقد است دولتمردان از روز گذشته تلاش کردند تا از طریق رسانه ها قیمت ارز را مدیریت کنند و جوّ ایجاد شده در بازار ناشی از تلقین رسانه هاست.

ناصر که خود یکی از فروشندگان ارز و از فعالان بورس است با بیان این مطلب گفت: با نگاهی فنّی، روند کاهش نرخ دلار مشکوک است؛ زیرا بنابر شواهد، دلاری از سوی دولت به صرافی ها تزریق نشده و بنابراین هنوز معلوم نیست که چرا این حجم از خرده فروشان وارد بازار شده و موجب سقوط قیمت دلار می شوند. 

وی که کمی عصبی و نگران به نظر می رسید، گفت: من حتم دارم اگر برنامه ای از جانب دولت برای کنترل نرخ دلار صورت گرفته باشد، شاهد روزهایی سیاه برای فروشندگان دلار در بازار چهارم باشیم که این بسیار نگران کننده است.

در این میان انگار صرافی ها حال و روز بهتری از دستفروشان دارند، زیرا آنها در هفته های اخیر که قیمت دلار و یورو با افزایش نجومی و کاذب مواجه بود، از خرید و فروش دلار خودداری کرده بودند.

تابلوهای آنها گویای یک مسأله است و آن کاهش بیشتر نرخ دلار در روزهای آینده است.

صرافان با سابقه بازار ارز معمولاً یک جمله را به زبان می آورند و آن واقعی شدن قیمت ارز طی هفته های آتی است. برخی از آنها هجوم فروشندگان ارز به بازار را که از ظهر دیروز رخ داده، امری طبیعی می دانند و معتقدند که افزایش نرخ ارز در ماههای اخیر به این دلیل بوده که افراد سرمایه های سرگردان خود را با هدف سود بیشتر به این عرصه آوردند و بعد از آنکه با نرخی 18 هزار تومانی برای هر دلار روبه رو شدند، فروش را به نگهداری ارزهای خود ترجیح دادند. آنها باور دارند که تنها کسانی در این میان بیشترین ضرر را متحمل شدند که با تشویق و ترغیب دیگران، بدون کمترین تحقیق تمام سیب های خود را در یک سبد گذاشتند.

 کارمند یک شرکت نیز که برای فروش دلارهای خود به فردوسی آمده بود، به خبرنگار جماران گفت: از عصر دیروز هنوز نتوانستم دلارهای خود را بفروشم. دلار فروشان هر دلارم را به مبلغ 8 هزار تومان می خرند، معلوم نیست چه خبر شده، اما آنچه پیداست قرار است با ضرر بالایی روبه رو شوم. او که به گفته خود، هفته گذشته هر دلار آمریکا را به مبلغ 15 هزار و چهارصد تومان از یکی از دلالان خریده گفت: هفته پیش چندنفر از دوستانم مرا به خرید دلار و تبدیل سرمایه ام به ارز ترغیب کردند و مدعی شدند که قیمت هر دلار طی روزهای آتی به 25 هزار تومان می رسد، من نیز تمام سپرده بانکی خود را وارد این بخش کردم. دیگر نمی توانم به هیچکس اعتماد کنم، زندگیم نابود شد.

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار جماران از میدان فردوسی تهران، در لحظه ارسال این گزارش، دلالان هر دلار آمریکا را به قیمت 8 هزار تومان خریدار هستند 

صرافی ها نیز از خرید دلار امتناع می کنند.

شاید این تنها بخشی از سرنوشت خریداران دلار در بازار امروز ایران باشد که سرمایه خود را برباد رفته می بینند، اما ذکر یک نکته ضروری است که افراد نباید فریب فضاهای ایجاد شده توسط برخی سودجویانی را بخورند که با منفعت طلبی، سرمایه دیگران را بر باد می دهند و حتی نمی توان از آنها در یک مرجع قانونی شکایت کرد و حق خود را از آنها ستاند.

داستان تلخ افزایش حبابی قیمت دلار شاید بتواند تجربه ای درس آموز برای تمامی کسانی باشد که سرمایه خود را با هدف سود بیشتر وارد این بخش کردند. 

در پایان باید مراقب دلالان متضرر شده از کاهش نرخ دلاری بود که به دلیل ضررهای میلیاردی خود، برای تهییج و ترغیب مجدد مردم به خرید دلار می کوشند. لذا بعید به نظر می رسد که این بار مردم توجهی به پیش بینی های تخیلی آنها از قیمت دلار داشته باشند.
برچسب ها: ارز ، دلار ، کاهش نرخ ارز
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
دروغه محضه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)