کد خبر: ۲۸۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
یک مقام مسئول در وزارت کشاورزی مطرح کرد :
مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هندوانه 167 هزار تن صادرات داشتیم با درآمد 180 میلیون دلار که کیلویی 25 سنت که با ارز امروز حدود 4 هزار تومان می‌شود در حالی که نفت خام را که با هزینه بالا بشکه‌ای 70 دلار می‌فروشیم بسیار کمتر از این است.
مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هندوانه 167 هزار تن صادرات داشتیم با درآمد 180 میلیون دلار که کیلویی 25 سنت که با ارز امروز حدود 4 هزار تومان می‌شود در حالی که نفت خام را که با هزینه بالا بشکه‌ای 70 دلار می‌فروشیم بسیار کمتر از این است.

 استان‌های بسیاری در کشور در فصول مختلف سال توانایی کشت هندوانه را دارند و می‌توانند کشور را به صورت چهار فصل از تولید این محصول بی‌نیاز کنند. این محصول که به تعبیری پرآب‌بر معرفی شده در فصول پاییز و زمستان در مناطق گرمسیر و جنوبی کشور تولید می‌شود.

فراوانی این محصول باعث شده تا هندوانه جز محصولات صادراتی کشور محسوب شود و به 21 کشور دنیا از جمله عراق، امارات، قطر، پاکستان، آلبانی، آلمان، گرجستان، ازبکستان، رومانی، افغانستان، قبرس و..... فرستاده شود که به اعتقاد برخی از منتقدان این صادرات در برهه‌ی کم‌آبی در کشور، به معنای صادرات آب به نقاط دیگر دنیاست.

کشت نشائی و گلخانه‌ای هندوانه در کشور

حسین اصغری مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در این زمینه اظهار کرد: ما در مناطقی از کشور در یک بازده زمانی کوتاه آب داریم که حدود سه ماه است مانند سیستان و بلوچستان. در آن سه ماه باید محصولی کاشته شود که در آن سه ماه برداشت شود. اگر قرار باشد محصولی کاشته شود که 6 ماه زمان تولید ببرد قطعا با کم‌آبی مواجه خواهد شد و محصول از بین می‌رود.

وی افزود: هندوانه محصولی است که به دلیل ساختار گیاه مقاومت بالایی دارد و ریشه عمیقی در دل خاک دارد. سطح زیر کشت هندوانه نشائی است و از تیپ و مالچ استفاده می‌شود و عملا گلخانه‌ای است و 5هزار و 500 متر مکعب آب مصرف می‌کند که میزان بالایی نیست و این میزان آب برای بسیاری از محصولات عرفی محسوب می‌شود.

اصغری در ادامه تصریح کرد: کشاورزی که در منطقه‌ای سه ماه از سال را کشاورزی می‌کند و 9 ماه از سال را آب ندارد باید امورات خود را بگذراند و درآمد هندوانه بسیار خوب است و ارزش صادراتی بالایی دارد و امکان حذف آن به دلیل عادت ایرانیان به آن، وجود ندارد.

حذف هندوانه امکان پذیر نیست

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این نکته که هندوانه قوت غالب برخی از خانواده‌های ایرانی است، خاطرنشان کرد: هندوانه غذای بسیاری از مردم است و در کنار غذا به عنوان دسر استفاده می‌شود. هندوانه به نسبت برخی گیاهان دیگر پرآب‌بر نیست. برنج یک محصول پرآب‌بر محسوب می‌شود. نیشکر پرآب‌بر است اما هندوانه همان میزان آبی را مصرف می‌کند که خریزه و خیار مصرف می‌کنند اما مقاومت هندوانه در برابر خشکی از تمام این گیاهان بیشتر است.

نفع صادرات هندوانه بیش از نفت است

اصغری در واکنش به اینکه با صادرات هندوانه آب کشور را در شرایط بی‌آبی صادر می‌کنیم، تصریح کرد: می‌توان این سوال را هم کرد که چرا نفت را صادر می‌کنیم در حالی که نظر مقام معظم رهبری بر عدم صادرات نفت است؟  167 هزار تن صادرات هندوانه داشتیم  با درآمد 180 میلیون دلار، با کیلویی 25 سنت که با ارز امروز حدود 4 هزار تومان می‌شود در حالی که نفت خام را که با هزینه بالا، بشکه‌ای 70 دلار می‌فروشیم بسیار کمتر از این است.

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این نکته که صادرات هندوانه به نفع کشوراست، اذعان داشت: هندوانه آب فروشی نیست. کشورهایی مانند مکزیک و ترکیه سالانه درآمد بالایی از صادرات محصولات کشاورزی به دست می‌آورند و از سبزی و صیفی بیشترین صادرات را دارند و ما اقلیم پرورش سبزی و صیفی را داریم. امکان حذف هندوانه از سبد غذایی خانوارها وجود ندارد اما سعی ما این است که تاجای ممکن آب کمتری استفاده کنیم. کشاورزان هدر دهنده آب نیستند، بلکه زندگی آنها به آب بستگی دارد و هیچ وقت آب را هدر نمی‌دهند و این تفکر عادلانه نیست.
منبع: ایلنا
برچسب ها: جهاد کشاورزی ، ارز ، نفت ، درآمد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)