کد خبر: ۲۸۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳
ارسال به دوستان
ذخیره
24 مهرماه 57، عمال رژیم پهلوی با حمله به مسجد جامع کرمان، جنایت دیگری را در کارنامه سیاه رژیم پهلوی ثبت کردند و مردمی که در این روز به بهانه بزرگداشت شهدای قیام 17 شهریور تهران گرد هم جمع شده بودند با آتش خشم رژیم پهلوی مواجه شدند.
24 مهرماه 57، عمال رژیم پهلوی با حمله به مسجد جامع کرمان، جنایت دیگری را در کارنامه سیاه رژیم پهلوی ثبت کردند و مردمی که در این روز به بهانه بزرگداشت شهدای قیام 17 شهریور تهران گرد هم جمع شده بودند با آتش خشم رژیم پهلوی مواجه شدند.

در روز دوشنبه 24 مهرماه 1357، عمال رژیم پهلوی با حمله به مسجد جامع کرمان، جنایت دیگری را در کارنامه سیاه رژیم پهلوی ثبت کردند و مردمی که در این روز به بهانه بزرگداشت شهدای قیام 17 شهریور تهران گرد هم جمع شده بودند با آتش خشم رژیم پهلوی مواجه شدند.

در کتاب «انقلاب اسلامی در کرمان» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده درباره جنایت رژیم پهلوی در مسجد جامع کرمان آمده است: روز دوشنبه به دعوت جامعه روحانیت و انقلابیون شهر کرمان مجلس بزرگداشتی در مسجد جامع به مناسبت چهلم شهدای 17 شهریور تهران و سالگرد شهادت فرزند امام، مرحوم آیت‌الله سیدمصطفی خمینی منعقد شده بود که ناگهان با هجوم وحشیانه عمال رژیم پهلوی روبرو شد.

محمدرضا باهنر که خود شاهد جنایت رژیم پهلوی بود، خاطرات خود از این فاجعه را اینگونه روایت می‌کند: «در مراسم آن روز بیانیه‌ها در محکومیت رژیم طاغوت و در حمایت از حضرت امام خوانده شد از سخنرانان آن جلسه فکر می‌کنم حاج آقای نیشابوری بودند که سخنرانی نسبتاً آرامی را برگزار کردند.

سخنرانی‌ها خیلی حاد و تند و آتشین نبود و مردم یک‌سری شعار دادند و بیانیه‌ها هم قرائت شد، زمانی که برنامه داشت به پایان خود نزدیک می‌شد، حمله با پرتاب سنگ و خرده شیشه و چیزهای دیگر شروع شد.

در حادثه حمله به مسجد جامع کرمان، رژیم پهلوی از کولی و امثال این تیپ آدم‌ها استفاده کرد که پول مختصری به آنها وعده داده شده بود، نیروهای خشن آگاهی آن زمان و شهربانی رژیم پهلوی هم در لباس شخصی فعالیت داشتند و نیروهای ساواک هم در قضیه بودند.

عمال رژیم پهلوی، وسایل نقلیه‌ مردم که آن موقع‌ها غالباً دوچرخه و موتورسیکلت بود و در نزدیکی مسجد پارک کرده بودند به آتش کشیدند، بعضی از بخش‌های داخل مسجد را آتش زدند که به کلام‌الله مجید، مفاتیح و کتاب‌های دینی توهین شد و بعضی از این کتاب‌ها در آتش سوختند».

شهر کرمان بعد از این حادثه، چهره‌ یک شهر آشوب زده یافته و از همه غریب‌تر و غمبارتر چهره‌ خون‌گرفته و غارت‌زده‌ مسجد جامع کرمان بود که در آن روز با شنیع‌ترین و ننگین‌ترین اعمال و نفرت‌آورترین رفتارها مواجه شد، وضعیتی که در طول قرن‌ها که از احداث آن می‌گذشت به یاد نداشت.
منبع: فارس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)