کد خبر: ۲۸۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
ارسال به دوستان
ذخیره
مخالفان اجرای طرح خرید اقساطی فرش دستباف از دلاییلشان می گویند
در جلسه کارگروه فرش کرمان در محل سازمان صنعت و معدن و تجارت استان اعلام شد در راستای اقتصاد مقاوتی و حمایت از بافندگان و تولید کنندگان ایرانی، تسهیلاتی با کارمزد 4 درصد و سقف 20 میلیون تومان در اختیار خریداران فرش دستباف قرار گیرد.
گفتار نو/ مرضیه قاضی زاده: 

«ما تحریم شده ایم،  بازا رهای  فرش اروپایی اشباع شده و بعضی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به صورت ضمنی مار ا تحریم کرده اند، با توجه به همه این موارد برای این که بازار فرش دستباف رونق پیدا کند مجبوریم از خود بازار داخل استفاده کنیم»این جملات آغازین روح الله اسلامی، رئیس اداره فرش سازمان صنعت و معدن و تجارت دلیل و پیش زمینه ای بود برای طرح موضوع تسهیلات خرید فرش دستباف توسط بانک مهر ایران. 

به گزارش گفتار نو, در جلسه کارگروه فرش کرمان  در محل سازمان صنعت و معدن و تجارت استان اعلام شد در راستای اقتصاد مقاوتی و  حمایت از بافندگان و تولید کنندگان ایرانی، تسهیلاتی با کارمزد 4 درصد و سقف 20 میلیون تومان در اختیار خریداران فرش دستباف قرار گیرد.  

با توجه به اظهارات  اسلامی و میرزایی ، رئیس بانک مهر ایران تفاهم نامه این طرح از ابتدای سال جاری در سایر شهرهای کشور چون اصفهان و شیراز و تهران تصویب و به اجرا درآمده است ، اما به علت اینکه شرکت فرش کرمان هیچ گونه فروشگاه فرشی نداشته است  این طرح در کرمان اجرایی نشده است. 

به گفته اسلامی این طرح تا اواخر ابان ماه توسط تعاونی های شهری در حوزه شهر و تعاونی روستایی در حوزه شهرستان ها و روستاها به انجام می رسد.  

رئیس بانک مهر ایران در این جلسه ضمن بیان انگیزه های خیرخواهانه خود برای رونق تولید و حمایت از بافندگان استان ،نحوه پرداخت این تسهیلات در بخش فرش را در سه آیتم ، یک ساله، 18 ماهه و 24 ماهه می داند و اعلام می کند که این نوع تسهیلات با کمترین سود ممکن و باهدف حمایت از بافندگان و رونق بازار تولید  در اختیار خریدارن فرش قرار می گیرد.

میرزایی  معتقد است میزان فرش دستباف در خانه های مردم کشور کمتز از 5 درصد است و می توان با اجرای این  طرح گامی موثر در جهت حمایت از بافندگان و تولید فرش در استان برداشت.

او در ارتباط با  نحوه دریافت وجوه توسط فروشندگان می گوید: وجوه پرداختی به فروشندگان  به صورت اقساطی و  طی 6 الی 7 ماه پرداخت می شود، قسط اول ان نیز به میزان 20 درصد از مبلغ فروش و یک ماه پس ازتارریخ  فروش به حساب فروشندگان واریز خواهد شد.

بنا بر اظهارات رئیس بانک مهر ایران، این طرح نه تنها در حوزه فرش بلکه در راستای حمایت از کالای ایرانی، برای سایر تولیدات  ایرانی نیز اجرایی شده و تنها تفاوت آن در مدت زمان بازپرداخت تسهیلات توسط خریداران و نحوه دریافت وجه فروشندگان می باشد. در ارتباط با سایر کالاها حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات 18 ماه بوده و فروشندگان بعد از 10 ماه به 100 درصد از پول خود خواهند رسید.

میرزایی در پاسخ به سوال خبرنگار صدای تاک مبنی بر اینکه با توجه به وضعیت تورمی موجود و تولیدات محدود فرش دستباف در استان آیا فروشندگان زیر بار اجرای چنین طرحی می روند، می گوید: بله شرکت سهامی فرش قبول کرده . خود شرکت سهامی فرش هم می داند اگر بخواهد منابعی از جای دیگر بگیرد باید پول را بخواباند و هزینه کند.

از مزایای فروشنده این است که دارد فروشش زیاد می شود و می تواند بازار بیشتری داشته باشد و پولش هم سر جایش است.  
میرزایی با بیان  این که بانک کمترین میزان بهره را دریافت می کند و هدف از این تسهیلات تنها حمایت از تولید است و بس به این سوال پاسخ می دهد. 

اما رئیس اتحادیه فرش دستباف روستایی نظر متفاوتی دارد. پورمهدی آبادی  به صراحت در این جلسه عنوان کرد که  فروشندگان زیر بار این نوع از نرخ گذاری نرفته و در ابتدای فروش خود 15 تا 20 درصد به قیمت اولیه اضافه می کنند تا نرخ  فروش اقساطی را به گونه ای جبران کنند. 

اگر چه او از زحمات اسلامی و مدیر بانک مهر ایران تشکر می کند و نکته مثبت این طرح را ضمانت بانک برای دریافت پول و عدم واخواست چک می داند، اما در گوشه هایی از صحبت های خود کنایه هایی را بر نحوه عملکرد مسئولین در حوزه فرش وارد می کند.

او با اشاره به  افزایش کیفیت فرش کرمان نسبت به گذشته و وجود  طرح هاو نقش های بی شمار استان کرمان می گوید: فرشی به ان صورت نیست وما  کمبود فرش داریم و در شهرهای استان سلیقه یابی برای حوزه فرش انجام شده است تا جایی که در بحث گلیم در شهرستان سیرجان، ما تولید بدون سفارش نداریم.

او عملکرد بخش خصوصی در حوزه فرش را مناسب تر می داند و معتقد است اگر به اتحادیه ها بنیه مالی داده شود تا امکانات خود را تجمیع کنند بهتر خواهد بود.
در ادامه اظهارات او سایر فعالان حوزه فرش نیز به این نکته اشاره داشته و زمینه انحراف و تخلفاتی که در روند اجرایی این طرح به واسطه همین پرداخت اقساطی را مطرح کردند . سیل انتقادات منجر شد تا اسلامی بر تجربه ها و مراجعات موردی تعدادی از بافندگان به دفتر ایشان به منظور حمایت و فروش فرش های خود اشاره کند. میرزایی نیز به همراه اسلامی در ادامه به انگیزه های خیرخواهانه خود و بافندگان موردی در استان اشاره می کند اما هیچ یک پاسخی برای این اشکالات ندارند. 

اشکال دیگر مطرح شده در رابطه با این طرح نحوه قیمت گذاری فرش های دستباف است، به اعتقاد تعدادی از فعالان این حوزه فرش دستباف را نمی توان به راحتی و  توسط یک کارشناس تعیین قیمت کرد. چرا که بر نحوه  تعییین قیمت فرش دستباف، عواملی چون نحوه رنگ رزی، کیفیت مواد اولیه، نوع و کیفیت بافت و سایر عوامل موثر است که نسبت به درجه اهمیت هر یک  از این عوامل نزد  هر کارشناس ، فرش دستباف قیمت می خورد. 

با بیان این جملات توسط  منتقدین این طرح چون پور مهدی آبادی ،  سایر فعالان حوزه فرش نیز بر این طرح اشکالاتی وارد کردند. تاکید اصلی در این جلسه حول بافندگان تک بافت  بود و صحبت شد تا این بافندگان نیز تحت پوشش این طرح قرار گیرند، میرزایی رئیس شعب بانک نیز حاضر شد تا 60 درصد از تضمین اعتبار را انجام دهد اما به جهت اینکه تک بافت ها هیچ گونه حامی برای تضمین 40 درصد باقی مانده نداشتند این طرح در حد حرف ماند و از این مرحله جلوتر نرفت. 

با توجه به اظهارات پور مهدی آبادی و افزایش قیمت فرش دستباف تا 15 درصد در مرحله فروش به جهت جبران دریافت قسطی وجه فرش، تصمیم گیری در خصوص نحوه اجرای این طرح به جلسه دیگر موکول شد. اما مقرر شدد تا ظرف مدت سه روز از این جلسه روسای اتحادیه فرش دستباف شهری و روستایی و و رئیس اتحادیه صنف فرش دستباف و صنایع دستی کرمان  تقاضای خود به جهت اعلام آمادگی خود با این طرح را به میرزایی، رئیس بانک مهر ایران تسلیم و فروشگاه های خود را به جهت عرضه فرش را مشخص کنند تا پس از آن رایزنی های مربوطه در جهت نحوه نطارت و کارشناسی و تعیین قیمت های فرش دستباف به انجام رسد. 

این طرح مخالفان دیگری هم داشت. رئیس اتحادیه فرش دستباف شهری استان کرمان  از جمله مخالفان اجرای این طرح است.
عطا الله شفیعی پور به خبرنگار صدای تاک می گوید: به نظر من این طرح اصلا قابل اجرا نیست، ببینید دو ساعت جلسه ای برگزار شد وبحث بود بر سر اینکه به چه نحو این 20 میلیون تومان گرفته شود و ممکن است تقلب هایی   در این طرح صورت گیرد.

این جواب منجر به طرح این پرسش شد که در صورت پرداخت  تسهیلات این طرح ، به نظر شما این طرح تا چه میزان موفق و خالی از انحراف خواهد بود؟ او در پاسخ به این سوال می گوید: من نمی دانم که اجرای این طرح تا چه اندازه بر روی میزان فروش و افزایش خرید فرش دستباف تاثیر خواهد گذاشت، به هر حال نمی شود پیش بینی کرد اما من فکر نمی کنم چندان  موفق باشد.

شفیعی پور ادامه می دهد: به نظر من اگر این طرح  اجرایی بشود تنها  20 درصدش موفق است و 80 درصدش تقلب است. ببینید من شمار ا می شناسم  و یک فاکتور صوری به شما می دهم تا شما این را نشان بانک دهید و شما با این فاکتور 20 میلیون تومان از بانک وام خواهید گرفت. خوب همه به دنبال این موضوع می روند.
با توجه به اظهارات رئیس اتحادیه فرش دستباف شهری، هم اکنون نیز در سطح شهر فروش فرش و گلیم به صورت اقساطی انجام می شود.

او در ادامه انتقاداتی را به میزان وجه تسهیلات وارد می کند و می گوید: بانک ها الان می گویند شما به عنوان خریدار بروید و این 20 میلیون را بگیرید ولی برای گرفتن این تسهیلات بیچاره تان می کنند. بینید خریداری که می خواهد مثلا فرشی را 50 میلیون تومان بخرد ، 20 تومان اعتبار هم پیش فروشنده دارد؛ هیچ وقت نمی رود دنبال این قضیه که سفته و ضمانت بدهد .

بله اگر اعتبار 100 میلیونی بدهند جالب است ومردم می روند به این سمت و فرش تهیه می کنند و به دنبال وثیقه و شرایط بانکی  هم می روند. 

این در حالیست که برخی از فعالان حوزه فرش از احتمال افزایش قیمت فرش به دلیل خواب سرمایه شان در این طرح خبر می دهند. حال باید منتظر ماند و دید طرح دولت برای رونق بخشی صنعت فرش استان کرمان جواب خواهد داد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)