کد خبر: ۲۸۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸
ارسال به دوستان
ذخیره
سودجویان طی ماه های اخیر با قطع تنها عامل تثبیت شنهای روان در جنوب کرمان در کنار از بین بردن درختان در کویر و در اوج خشکسالی شهرها را در معرض بیابانزایی قرار می دهند.
سودجویان طی ماه های اخیر با قطع تنها عامل تثبیت شنهای روان در جنوب کرمان در کنار از بین بردن درختان در کویر و در اوج خشکسالی شهرها را در معرض بیابانزایی قرار می دهند.

 خبر بسیار عجیب بود، قاچاق چوب از جنوب کرمان که کانون خشکسالی و کویری بودن به شمار می آید به استان های شمالی که کانون جنگلهای ایران محسوب می شوند.
پوشش گیاهی طی سالهای اخیر و به دلیل بروز خشکسالی بی سابقه ۲۰ سال اخیر که طی سال گذشته تشدید شده در استان کرمان بسیار شکننده است بطوریکه حتی وجود یک درخت در این استان که بیشترین پهنه بیابانی را نیز در کشور دارا می باشد بسیار ارزشمند است.

یک درخت در کرمان یعنی زندگی

در استان کرمان درخت یعنی زندگی و این در حالیست که به دلیل افت ۷۰ درصدی بارندگی طی سال گذشته در کرمان بسیاری از پوشش گیاهی استان از بین رفته و یا در بردترین وضع خود طی ۵۰ سال اخیر قرار گرفته است.

جنوب کرمان طبق اعلام سازمان هواشناسی استان کرمان بیشترین صدمه را از خشکسالی دیده و کمترین بارندگی نیز در همین منطقه روی داد است.
به دلیل تغییرات شدید اقلیمی و گرمتر شدن هوا در کنار کاهش بارندگی اکثر روان آبها به خصوص رودخانه ها از جمله رودخانه دائمی هلیل رود به کلی خشیده اند و نتیجه این تغییر اقلیم بی سابقه تبدیل شدن اکوسیستم جازموریان به عنوان تنها حوزه آبریز استان کرمان به بیابان است.

این بیابان بی آب و علف نیز به مهمترین کانون ریزگردهای در جنوب شرق تبدیل شده است و ۲۵ درصد از ریزگردهای کشور را به وجود می آورد.
در چنین شرایطی وزش کوچکترین بادی موجب بروز طوفان شن و ریزگرد می شود که نمونه آن بارها از ابتدای سال جاری در کرمان روی داده است.

در حالی هر سال وسعت بیابانها در استان کرمان بیشتر و بر شدت ریزگردها نیز افزوده می شود که تنها عامل استحکام جوامع محلی پوشش گیاهی و رطوبت نسبی هواست از گذشته مردم کرمان یاد گرفته اند برای تثبیت شنهای روان و جلوگیری از شن گرفتگی مزارع و محل زندگی، باید در اطراف روستاها و شهرهای بزرگ درختانی بکارند که با ریشه دواندن در دل خاک ضمن جلوگیری از گسترش بیابان رطوبت نسبی را هم ایجاد کنند و به همین دلیل اقدام به کشت درختان گز کرده اند.

قاچاق چوب از جنوب کرمان

هم اکنون در اطراف شهرهای بزرگ استان شاهد رویش دست کاشت چنین درختانی هستیم که پس از سالها به جنگلی انبوه تبدیل شده اند اما طی روزهای اخیر شاهد قطع این درختان در منطقه زهکلوت از توابع شهرستان منوجان و انتقال چوب این درختان به استان گلستان هم بوده ایم.

مردم محلی می گویند این درختان را خودشان دو دهه قبل برای رهایی از طوفان های شن کاشته اند و طی سال جاری عده ای با حضور در شهرستان اقدام به قطع درختان و انتقال آنها به شمال کشور می کنند.

مهر تایید دستگاه قضایی بر قاچاق چوب

هنوز مشخص نیست کار برد این چوب ها در مقصد چیست اما در حالیکه برخی قصد انکار قطع درختان را دارند که رئیس حوزه قضائی بخش راین از توقیف دو دستگاه تریلر کشنده حامل ۵۰ تن چوب درختچه گز از نوع شاهی خبر داد و گفت: طبق قانون قطع درختان بیابانی و جنگلی جرم است.

این خبر مهر تاییدی بر خبرهای جست و گریخته ای بود که از قاچاق چوب خبر می داد.

علی برزگر با اشاره به اینکه این گونه درختان در بیابان زدایی در جنوب استان کرمان نقش مهم و اساسی دارند، هشدار داد: متاسفانه برخی گونه های درختی اخیرا توسط برخی افراد سودجو مورد بهره برداری غیرقانونی قرار گرفته اند و ضرورت دارد مسئولان متولی امر اقدامات لازم در جهت مقابله با این افراد در دستور کار قرار دهند .

وی اظهار داشت: در این رابطه چهار نفر متهم دستگیر و به اتهام حمل بدون پروانه چوب درختان گز تحت تعقیب قضائی قرار گرفته اند.

رئیس حوزه قضائی بخش راین تصریح کرد: این افراد این محموله چوب را پس از قطع درختان بیابانی از منطقه جازموریان به قصد انتقال به استان گلستان بارگیری کرده بودند که توسط ماموران پلیس و اداره مبارزه با قاچاق کالا در ایست و بازرسی مرصاد در محور بم-کرمان متوقف می شوند.

رئیس دادگاه عمومی بخش راین گفت: در این رابطه پرونده ای در شعبه اول دادگاه عمومی راین تشکیل و تحقیقات مقدماتی در دست بررسی است.

براساس اطلاعات بیان شده این محموله از شهرستان زهکلوت بار زده شده است و به سمت گرکان در حرکت بوده است.

در این خصوص با چند نفر از مردم محلی بخش زهکلوت به گفتگو نشستیم.

مزارع مملو از شن شده است

محمد برزنده یکی از اهالی روستاهای بخش زهکلوت است، وی با گلایه از خشکسالی و بادهایی که به خصوص از انتهای فصل بهار تا آخر تابستان در این منطقه می وزد می گوید: حدود ۲۰ سال قبل بود که با مشارکت مردم روستا و با توصیه مسئولان اقدام به کشت درختان گز در اطراف روستا و به خصوص در مجاور باغهای و زمینهای کشاورزی کردیم.

وی افزود: بعد از کشت این درختان از شدت طوفانهای شن کاسته شد اما بعد از خشک شدن جازموریان و بادهای محلی که از سمت خلیج فارس می زند مجددا ریزگردها و توسعه بیابان زیاد شده و مزارع مملو از شن می شوند.


این کشاورز گفت: اگر درختان گز از اطرف روستا برچیده شوند عملا دیگر هیچ مدافعی در مقابل شنهای نخواهیم داشت.

وی با اشاره به قطع درختان گفت: طی روزهای اخیر عده ای در برخی قسمتها اقدام به قطع درختان کرده اند که البته در زمانی این کار انجام شده که ما حضور نداشتیم.

احمد قربانی نیز یکی از کشاورزان زهکلوت است که می گوید: این درختان حصار روستاهای ما در مقابل بیابان هستند، به دلیل خشکسالی بسیاری از درختان خشک شده اند و درختانی هم که قطع شده اند جزو درختان خشک شده نبودند.

وی بیان کرد: این فقط مختص این دو کامیون نیست به دلیل سودی که نصیبشان می شود این کار را انجام می دهند در واقع کسی که این کار را می کند در زهکلوت چوبها را یک میلیون می خرد و در تهران یا شمال ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان آنها را می فروشد.

وی ادامه داد: خشکسالی بسیاری از مزارع و باغهای را خشک کرده است و به همین دلیل مردم به دنبال امرار معاش هستند اما نمی دانند اگر این درختانها را قطع کنند دیگر امکان زندگی در این روستاها را ندارند.

دقیق مشخص نیست که افرادی که اقدام به قاچاق چوب می کنند چه افرادی هستند اما آنچه که مشخص است مردم منطقه و دوستداران محیط زیست از مسئولان قضایی و انتظامی توقع دارند که با جدیدت با منشاء این پدیده برخورد کنند.

پوشش گیاهی بسیار آسیب پذیر شده است

مدیرکل محیط زیست استان کرمان ضمن تاکید بر لزوم حراست و حفاظت از گونه های گیاهی در مناطق مختلف استان کرمان می گوید: هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی در استان کرمان وجود دارد و ۳۵ درصد از مساحت استان نیز بیابانی است و وقتی اینها را کنار آمار مربوط به خشکسالی سال گذشته و سال جاری بگذاریم یعنی خسارتهای شدیدی به پوشش گیاهی وارد شده است.

رضا جزینی زاده افزود: حفاظت و حراست از پوشش گیاهی استان کرمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید برای حفظ تمام ذخیره گاه های گیاهی کرمان تلاش کنیم چون بخش قابل توجهی از این پوشش گیاهی به دلیل از بین رفتن روان آبهای کرمان خسارت دیده است باید از باقیمانده ذخیره گاه ها حفاظت و حراست کرد.

وی با اشاره به پدیده ریزگردها گفت: به دلیل خشک شدن رودخانه هلیل رود در جنوب کرمان و همچنین رودخانه های فصلی مراتع و گیاهان اطراف این رودخانه ها نیز خشک شده اند.

وی گفت: باتلاق جازموریان هم به کلی خشک و به بستری از خاک تبدیل شده که کانون ۲۵ درصد ریزگردها در کشور است.

جزینی زاده ادامه داد: باید از همه آنچه که در این خشکسالی در امان مانده است کوشا باشیم و در این راستا همه مسئولان و مردم به خصوص جوامع محلی باید کمک کنند.

با وجود شرایط سخت خشکسالی و از بین رفتن پوشش گیاهی، قطع کردن درختان گز یعنی از بین بردن آخرین حصار در مقابل ریزگردها و بیابان هایی که هر سال یک قدم به سمت جوامع بشری برمی دارند.
منبع: مهر
برچسب ها: قاچاق چوب
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)