کد خبر: ۲۹۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۷
ارسال به دوستان
ذخیره
جلسه علنی بعدازظهر امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی که برای بررسی صلاحیت رحمانی، شریعتمداری، اسلامی و دژپسند وزرای پیشنهادی صنعت، تعاون، راه و اقتصاد تشکیل شد، حاشیه‌های مختلفی داشت.
جلسه علنی بعدازظهر امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی که برای بررسی صلاحیت رحمانی، شریعتمداری، اسلامی و دژپسند وزرای پیشنهادی صنعت، تعاون، راه و اقتصاد تشکیل شد، حاشیه‌های مختلفی داشت.

به گزارش ایسنا، فراکسیون‌های سه گانه مجلس شورای اسلامی قبل از آغاز جلسه علنی نوبت بعدازظهر (شنبه) مجلس شورای اسلامی نظر خود را درباره چهار وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم اعلام کردند. فراکسیون امید موافقت خود را با سه گزینه پیشنهادی رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی و کار  و محمد شریعتمداری وزیر تعاون اعلام کرد و رای اعتماد به وزیر راه و شهرسازی را مثبت ندانست.

مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین نیز از موافقت فراکسیون متبوعش با رای اعتماد به هر چهار وزیر پیشنهادی خبر داد. سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس هم اعلام کرد که اعضای فراکسیون به این نتیجه رسیدند برای رای به آقای رحمانی، آتش به اختیار عمل کنند اما درباره‌ی سه وزیر دیگر به جمع بندی واحد رسید و اما قرار شد اعلام عمومی نشود.

هم زمان با آغاز جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی تعدادی از نمایندگان در جایگاه هیات رییسه مجلس حاضر شده و خواهان نام‌نویسی برای صحبت به عنوان مخالفت و موافقت بودند که یوسف نژاد در پاسخ به این درخواست گفت که نام نویسی برای موافق و مخالف وزرای پیشنهادی صبح بوده است و در حال حاضر انجام نمی‌شود.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور اولین نفری از دولت بود که برای بررسی صلاحیت و رای اعتماد وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت. هنوز دقایقی از آغاز جلسه علنی مجلس نگذشته بود که  حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در میان استقبال علی مطهری، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی و تعدادی از نمایندگان مجلس وارد مجلس شد. مسعود پزشکیان نیز پس از ورود رئیس‌جمهور به استقبال وی رفت.

سید محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور، محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پروش، معصومه ابتکار معاون زنان و خانواده رییس‌جمهور، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیدتقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی، محمد خزاعی معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، حسینعلی امیری معاون پارلمانی و  حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات، رییس‌جمهور را همراهی می‌کردند.

فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نیز  در کنار سایر اعضای کابینه در صحن علنی مجلس حضور داشتند.

پس از استقرار اعضای کابینه در جایگاه اعضای دولت در صحن علنی مجلس، علی اصغر یوسف نژاد، سبحانی‌فر و علیجانی را به عنوان نمایندگان موافق و ساری و کمالی پور را به عنوان نمایندگان مخالف فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، شهریاری و یوسف نژاد را به عنوان موافقان و محمود صادقی و احمد بیگدلی را به عنوان مخالفان رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، محمدعلی پورمختار و حسن سلیمانی را به عنوان موافق و سهراب گیلانی و محمد فیضی را به عنوان نمایندگان مخالف محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و بابایی صالح و ظاهری را به عنوان نمایندگان موافق و ولی ملکی و شهاب نادری را به عنوان نمایندگان مخالف محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، مدت زمان رئیس‌جمهور برای دفاع از وزرای پیشنهادی را یک ساعت و مدت زمان دفاع وزرای پیشنهادی از برنامه‌های پیشنهادی را به تفکیک  نیم ساعت اعلام کرد و افزود: نمایندگان مخالف و موافق هم هر کدام یک ربع فرصت دارند که تمام یا بخشی از وقت خود را به نماینده دیگری بدهند همچنین اگر در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی سوال کتبی وجود داشته باشد از طریق رئیس مجلس به رئیس‌جمهور یا وزیر مربوطه داده می‌شود.

حسن روحانی برای دفاع از وزرای پیشنهادی به عنوان اولین نفر پشت تریبون مجلس قرار گرفت. وی به دیدار خصوصی‌اش با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: به ایشان گفتم اگر ابوذر و سلمان را هم به عنوان مسؤول در پستی گماشتید حتما بعد از یک سال آنها را تغییر دهد. چون اگر یک مدیر هم خودش سالم باشد این اطرافیان کار را خراب می‌کنند.

در جریان سخنرانی رییس‌جمهور زمانی که روحانی  درباره افزایش نرخ اشتغال در دولتش صحبت کرد تعدادی از نمایندگان، فریاد دو-دو به سر دادند. علی لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت خطاب به این نمایندگان گفت که آقایان اجازه بفرمایید که ایشان سخنانشان را تمام کنند. روحانی ادامه داد: برای حدود ۲۰ میلیون نفر شغل ایجاد شده است و من این عدد را گردتر کردم. در این هنگام برخی  نمایندگان فریاد «احسنت احسنت» سر دادند و  گفتند «گردترش کن».

روحانی پس از دفاع یک ساعته خود از چهار وزیر پیشنهادی، دقایقی به سخنان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد گوش کرد و پس از آن با همراهی جمعی از نمایندگان جلسه علنی مجلس را ترک کرد. رئیس جمهور پیش از ترک جلسه در جمع تعدادی از نمایندگان به گفت و گو با آنها پرداخت.

در پایان دفاعیه رییس‌جمهور از وزرای پیشنهادی، نادر قاضی‌پور و حسینعلی حاجی دلیگانی با در دست گرفتن آیین‌نامه فریاد اخطار اخطار سر دادند و از لاریجانی خواستند تا اجازه دهد صحبت کنند اما رییس مجلس از موافقان و مخالفان خواست تا به سخنانشان ادامه دهند.

در طول سخنان موافق و مخالف نمایندگان، اطراف صندلی معاون اول رییس‌جمهور و سایر وزرای کابینه از نمایندگانی پر و خالی می‌شد که درخصوص مسائل مختلف با آنان سخن می‌گفتند.

در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور، نمایندگان دور صندلی سید محمود واعظی رئیس دفتر رییس‌جمهور و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور تجمع کرده و با آنان به گفت‌وگو پرداختند. معاون پارلمانی رییس‌جمهور  برگه‌هایی که برخی نمایندگان به وی نشان می‌دادند را امضا می‌کرد.

در جلسه علنی امروز غلامرضا حیدری، بهرام پارسایی و سید فرید موسوی در کنار صندلی محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید قرار گرفته و با وی به گفت‌وگو پرداختند.

فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اولین وزیر پیشنهادی بود که پشت تریبون مجلس قرار گرفت. بخشی از مهمترین چالشهای کشور به اذعان وی شامل پر نوسان و پائین بودن نرخ رشد اقتصادی، دو رقمی شدن نرخ تورم پس از تجربه تورم یک رقمی شدن آن در چند سال اخیر، بالا بودن میزان بیکاری و ساختاری شدن بیکاری دو رقمی در کشور، بازارهای مالی کشور، عمق کم بازار سرمایه و بانک محور بودن تامین مالی در کشور، ضروردت اصلاح نظام بانکی کشور، اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا، محدود شدن درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام، درکنار تعهدات بودجه‌ای و غیربودجه‌ای، پائین بودن میزان بهره وری سرمایه، تجهیز ناکافی منابع ارزی برای رشد سرمایه­‌گذاری و تامین نیازهای فعالان اقتصادی برای فعال نگه داشتن چرخ اقتصاد و تجارت، سرمایه‌گذاری خارجی ناکافی در کشور، گسترش بیش از حد مخارج دولت و بی‌ثباتی و بی‌­انضباطی در سیاست‌های مالی در نیمه دوم دهه ۸۰، وجود اقتصاد غیرشفاف، بدهی‌های دولت به بخش های مختلف، ضعف در سیاستگذاری پولی و عدم توجه لازم و صحیح به خصوصی سازی بود.

وی همچنین یکی از برنامه‌های جدیش را تشکیل هسته‌های اندیشه‌ورزی متشکل از دولت، مجلس، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی  اعلام کرد و افزود: زمانی می‌توان موتور اقتصاد را سرعت داد که بخش خصوصی فعال باشد. بخش خصوصی که قدرت، توانمندی، کارایی و هوشمندی لازم را داشته باشد. نباید نگاه به بخش خصوصی همچون یار دوازدهم باشد بلکه باید به عنوان شریک اصلی نگاه کرد.

به دلیل پایان چهار ساعت کار مجلس شورای اسلامی، مسعود پزشکیان از نمایندگان خواست برای تداوم یا اتمام جلسه نوبت بعدازظهر اظهار نظر کنند که نمایندگان نیز با رای‌گیری انجام شده بر اتمام این جلسه تاکید کردند. پزشکیان نیز آغاز جلسه نوبت شب مجلس شورای اسلامی را ساعت ۱۸:۱۵ دقیقه اعلام کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)