کد خبر: ۲۹۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
ارسال به دوستان
ذخیره
در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان مطرح شد
کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، میراث فرهنگی، و فعالان بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی کرمان با حضور رئیس انجمن گردشگری سلامت برگزار شد
گفتار نو/ مرضیه قاضی‌زاده:

کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، میراث فرهنگی، و فعالان بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی کرمان با حضور رئیس انجمن گردشگری سلامت برگزار شد.

«بر اساس گزارش منتشرشده مربوط به شاخص‌های توسعه پایدار، استان کرمان بهترین شاخص‌ها را در حوزه بهداشت و درمان داشته است. ساخت‌وسازهای وسیع و مشارکت بخش خصوصی و نیروی کارآمد استان، کرمان را به مقصدی برای گردشگری سلامت تبدیل خواهد کرد» این جملات طبیب زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت با واکنش‌هایی همراه شد.

به گزارش گفتارنو، رئیس دانشگاه علوم پزشی کرمان اولین نفری بود که انتقاداتی را به صحبت‌های طبیب زاده وارد کرد و گفت: کرمان در بعضی از شاخص‌های بهداشتی جزء استان‌های تیپ یک است و در شاخص‌های بهداشتی، علوم پزشکی و پژوهشی جزء 7 استان اول در کشور است. اما نباید از این موضوع غافل شد که کرمان به همراه سیستان بلوچستان جزء فقیرترین استان‌ها ازنظر زیرساخت‌های بهداشتی هستند.

بنا بر اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، سرانه تخت به ازای هر هزار نفر در کرمان 1.2 است که نسبت به متوسط سرانه کشوری که 1.8 هست 0.6 کمتر است.
او در ادامه می‌گوید: اگرچه سرانه تخت به ازای هر هزار نفر در کرمان نسبت به 4 سال قبل 30 درصد رشد داشته است و 1000 تخت به بیمارستان‌های استان افزوده‌شده است؛ اما بعد از 4 سال ما تازه توانسته‌ایم به میزان سرانه تخت در زمان 4 سال قبل نزدیک شویم.
او می‌گوید: علوم پزشکی کرمان 3 بیمارستان بزرگ دارد که دو بیمارستان باهنر و شفا فاقد زیرساخت‌های استاندارد بیمارستانی هستند.

«کرمان، یکی از قطب‌های پیوند اعضاست. هفته گذشته تنها 3 پیوند کبد در کرمان انجام‌شده است» این سخنان دکتر رشیدی با صحبت‌های قاطعانه‌اش در رابطه با نیروی متخصص و باتجربه پزشک استان همراه می‌شود.
بنا بر گفته‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ما در کرمان اساتید و نیروهای متخصص کشوری و بین‌المللی راداریم اما در حوزه زیرساخت‌های درمانی ضعیف هستیم.

به اعتقاد او مشکل زیرساخت‌های درمانی و بیمارستانی کرمان تنها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی حل خواهد شد. راهکاری که به گفته خود او، پیش‌ازاین نیز مطرح و اجرایی شد، اما علی‌رغم استقبال‌های صورت گرفته از آن، سرمایه‌گذاران در ادامه روند کار منصرف شدند.
رشیدی در انتهای صحبت‌هایش باری دیگر طبیب زاده را خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید: بدون رودربایستی می‌گویم؛ ازنظر بهداشت و درمان نه‌تنها شاخص نیستیم بلکه نسبت به سایر شهرهایی چون اصفهان، مشهد، یزد و همدان ضعیف هم هستیم.

نگاه رئیس سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان به گردشگری سلامت کمی متفاوت است. فرخی با اشاره به اعلام آمادگی بیمارستان‌های نوریه و مهرگان درزمینهٔ گردشگری سلامت می‌گوید: استان کرمان زیرساخت‌های بسیار قوی نسبت به گردشگری سلامت دارد و آژانس‌ها و مجموعه‌های اقامتی استان کرمان نیز آمادگی لازم را برای این موضوع دارند.

او که معتقد است توریست سلامت هم معرف خوبی برای استان است و هم منبع درآمدی مناسبی به همراه می‌آورد. عمان، عراق، افغانستان و پاکستان را کشورهای هدف درزمینهٔ گردشگری سلامت معرفی می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر تعدادی از توریست‌های سلامت برای درمان به شیراز می‌روند اما ما می‌توانیم با فراهم نمودن امکاناتی، زمینه ورود آن‌ها از بندر به کرمان را فراهم آوریم.

او که در صحبت‌هایش به مذاکرات خود با جامعه پزشکی برای دریافت خدمات خارج از نوبت برای گردشگران حوزه سلامت اشاره‌کرده بود، در انتها می‌گوید: هنوز به جمع‌بندی مناسبی در این زمینه نرسیده‌اند.
رئیس اسبق اتاق بازرگانی کرمان بحث درمان را اولویت اول اتاق بازرگانی کرمان در تأمین مسئولیت‌های اجتماعی خود می‌داند و می‌گوید: درگذشته در بحث درمان ما هم‌ردیف با استان سیستان و بلوچستان بودیم.

محسن جلال پور در ادامه از تلاش‌های خود برای راه‌اندازی بخش پیوند اعضا در کرمان می‌گوید و می‌افزاید: بعد از فارس ما دومین استان در جهت راه‌اندازی پیوند اعضا هستیم.
«پزشکان در همه‌جا سرمایه‌گذاری می‌کنند به‌غیراز حیطه تخصصی خودشان» جلال پور با این جمله مستقیماً گلایه‌هایش را از جامعه پزشکی بیان می‌کند و صحبت‌هایش را خاتمه می‌دهد.

یکی از حاضرین در جلسه مسئولین علوم پزشکی و میراث فرهنگی استان را خطاب قرار می‌دهد و مشاهداتش را از گردشگران سلامت کرمان در سه خیابان نشاط، چهارراه طهماسب آباد و باغ ملی می‌گوید. تأکید اصلی صحبت‌هایش بر روی چهره نه‌چندان زیبای شهر به‌واسطه چادر زدن و اقامت مسافران سیستانی است.

صحبت‌هایش با واکنش‌های مسئولین استانی همراه می‌شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به او می‌گوید: ما «همراه سرا» در باهنر داریم ولی جواب گوی این تعداد نیست و تعداد ورودی‌های به شهر برای درمان بیشتر از آمار خروجی‌هاست.
رشیدی در ادامه صحبت‌هایش به‌صراحت می‌گوید: زندگی و اسکان همراهان بیمار جزء وظایف ما نیست و بیمارستان نمی‌تواند کاری در این رابطه بکند؛ این مسئولین و مجموعه مدیریت شهری و استانی است که باید این مسئله را مدیریت کند.
«خوب از متولیان درخواست کنید که این کار را بکنند» این جمله در پاسخ به اظهارات ریاست دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان می‌شود.

رشیدی در همراهی با این فرد نبود هتل و اقامتگاه مناسب در کرمان را دیگر مشکل موجود درزمینهٔ گردشگری بیان می‌کند و از شنیده‌های خود از مسافران و توریست‌های خارجی در رابطه با تعداد محدود هتل‌های مناسب و با امکانات بالا در کرمان می‌گوید.

یکی از فعالان بخش خصوصی گردشگری خطاب به ریاست دانشگاه علوم پزشکی کرمان می‌گوید: در سال 56 ما 25 مهمان‌پذیر در کرمان داشتیم اما به علت نبود مسافر این تعداد در حال حاضر به 10 مهمان‌پذیر رسیده است.
رضا بهرامی در پاسخ به علت عدم سرمایه‌گذاری پزشکان و سایر اقشار جامعه در حوزه‌های گردشگری و هتلداری در کرمان، با اشاره به ظرفیت خالی مهمان‌پذیرها و رکود و تعطیلی هتل‌ها می‌گوید: سرمایه‌گذاری در کرمان توجیه اقتصادی ندارد و همه سرمایه‌شان را به خارج از کرمان می‌برند.

مؤسس مهمان‌پذیر بهرامی که برای همراهان بیمارستان سرطانی در بلوار 22 بهمن تدارک دیده‌شده است، علت نابسامانی مسافران سیستانی را فقر و نداشتن هزینه‌های اقامتی می‌داند و خطاب به سؤال یکی از حاضرین مبنی بر نبود مراکز اقامتی و خدماتی در محدوده نشاط، باغ ملی و طهماسب آباد به مهمان‌پذیر بهار اشاره می‌کند و می‌گوید این مهمان‌پذیر تا بیمارستان باهنر فاصله چندانی ندارد اما تنها 50 درصد ظرفیت آن اشغال‌شده است.

سمت و سوق این جلسه با سخنان اسدی عوض می‌شود. او شن‌های داغ، ارتفاعات طبیعی، آب گرم و گیاهان سنتی را 4 محور اساسی و از قابلیت‌های استان می‌داند که می‌تواند در کنار توان‌بخشی و سلامت جاذبه‌های مؤثری برای حضور گردشگران سلامت باشند.
وی در ادامه می‌گوید: کرمان چند نقطه فرصت بزرگ دارد، اگر روحیه اقتصادی مشهد و اصفهان در کرمان وجود داشت؛ سرمایه‌داران به‌آسانی از این موقعیت‌ها نمی‌گذشتند.

سخنان او با صحبت‌های جهانگیری، رئیس انجمن گردشگری سلامت همراه می‌شود. جهانگیری سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری سلامت را سومین سرمایه‌گذاری مطمئن در دنیا می‌داند و می‌گوید: در حوزه گردشگری سلامت دوسوم آن مربوط به بخش‌های تندرستی است و تنها یک‌سوم آن به پزشکی اختصاص دارد. لذا ما می‌توانیم بر روی دوسوم مربوط به بخش‌هایی چون آبگرم، شن داغ، بازترانی و غیره کارکنیم.
او در ادامه پیشنهاد می‌دهد تا بر روی چند حوزه تخصصی چون پیوند کبد کار شود و ادامه تمرکز اصلی بر روی دوسوم مربوط به بخش‌های تندرستی باشد.

جهانگیری با اعلام اینکه استان کرمان به‌عنوان پایلوت نسخه الکترونیک در بخش خصوصی تعیین‌شده است، می‌گوید: بحث‌های فنی و تخصصی به ما این اجازه را داد که به کرمان بیاییم، کسی در حوزه شفاف‌سازی و نسخه الکترونیک وارد می‌شود که به خودش اطمینان داشته باشد و بتواند استانداردها را رعایت کند و این خود به‌تنهایی باعث افتخار کرمانیان است.









نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)