کد خبر: ۲۹۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان :
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: با توجه به توان مالی بانک گردشگری و تعلق خاطری که به استان کرمان و همچنین نگاه ویژه‌ای که به صنعت گردشگری دارند، عملیات احیای کاروانسرای وکیل به شکل جدی و با حداکثر توان فنی آغاز شده و امیدواریم هرچه زودتر شاهد بهره برداری از این بنای تاریخی در دل شهر که می تواند به عنوان یکی از مراکز جذب گردشگر در استان کرمان شناخته شود، باشیم.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: با توجه به توان مالی بانک گردشگری و تعلق خاطری که به استان کرمان و همچنین نگاه ویژه‌ای که به صنعت گردشگری دارند، عملیات احیای کاروانسرای وکیل به شکل جدی و با حداکثر توان فنی آغاز شده و امیدواریم هرچه زودتر شاهد بهره برداری از این بنای تاریخی در دل شهر که می تواند به عنوان یکی از مراکز جذب گردشگر در استان کرمان شناخته شود، باشیم.

حمید روحی با اشاره به کلنگ‌زنی چندباره پروژه احیای کاروانسرای وکیل کرمان گفت: کاروانسرای وکیل در سنوات گذشته چند بار به بخش خصوصی واگذار شد اما متاسفانه به دلیل مشکلات حقی و قانونی به وجود آمده در این پروژه؛ هیچ کس به‌صورت جدی پیگیری این موضوع را نکرده است.

وی با بیان این مطلب که کسی پیگیر رفع مشکلات سرمایه‌گذاران کاروانسرای وکیل نبوده و همین امر نیز سبب شده سرمایه‌گذاران راغب به ادامه کار در این پروژه نباشند، تصریح کرد: با توجه به اینکه برای مرمت، استحکام بخشی و بازسازی این بنای تاریخی به بودجه زیادی نیاز است، در سال گذشته مجموعه دستگاه قضایی به این پرونده ورود و با این همکاری توانستیم خلع یدی برای شرکت قبلی که کاروانسرا به آنها واگذار شده بود، صادر و بلافاصله مزایده‌ای برای پیمانکار جدید برگزار کردیم که در آن مزایده بانک گردشگری برنده و به عنوان سرمایه گذار این پروژه انتخاب شد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از ظرفیت «بانک گردشگری» سخن به میان آورد و عنوان کرد: با توجه به توان مالی این بانک و تعلق خاطری که به استان کرمان و همچنین نگاه ویژه‌ای که به صنعت گردشگری دارند، عملیات احیای کاروانسرای وکیل به شکل جدی و با حداکثر توان فنی آغاز شده و امیدواریم هرچه زودتر شاهد بهره برداری از این بنای تاریخی در دل شهر که می تواند به عنوان یکی از مراکز جذب گردشگر در استان کرمان شناخته شود، باشیم.

وی، مشاور پروژه احیا و بازسازی کاروانسرای وکیل را بزرگترین مشاور بناهای تاریخی ایران دانست و بیان کرد: خوشبختانه هم اکنون کارگاه مرمت این پروژه تعبیه و تجهیز شده و حدود دو ماه است که عملیات اجرایی آن آغاز، ضمن آنکه در یک سال گذشته نیز مطالعات این پروژه صورت گرفته است.

روحی زیر بنای کاروانسرای وکیل را بیش از 4 هزار متر مربع اعلام کرد و افزود: پیش بینی شده که از مرحله استحکام بخشی پی و بهسازی لرزه‌ای؛ سرعت مرمت این بنا بیشتر شود و اگر به همین روال پیش برویم در سال 1400 کاروانسرای وکیل به اولین هتل سنتی استان کرمان تبدیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی قدمت کاروانسرای وکیل را به دوره قاجار ربط داد و بیان کرد: بخش‌هایی کاروانسرای وکیل تا اواسط دهه هفتاد فعال بود اما از سال 80 برخی قسمت‌های آن متروک و تبدیل به انبار شد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در ادامه گفت و گوی خود  در پاسخ به این سوال که در دو سال قبل قول مساعد برای بازسازی خانه شهر داده شده است و تا کنون چه اقداماتی در این راستا صورت گرفته است؟ اظهار کرد: مقرر بود خانه شهر توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری تملک شود اما پس از پروسه ثبت آن، شهردار کرمان نامه مبنی بر اعلام آمادگی شهرداری و شورای شهر برای تقبل هزینه‌های مرمت و احیای خانه شهر کردند.

وی با بیان این مطلب که مشاوره‌هایی برای بناهای سازه خانه شهر انجام شده است، تصریح کرد: مقرر شد مشاور برای مطالعات خانه شهر انتخاب شود که اکنون مراحل تنظیم قرار داد با مشاور در حال اجرا می باشد.

روحی خاطرنشان کرد: در خانه شهر علاوه بر فضای اداری و سالن اجتماعات، پتانسیل این را نیز وجود دارد که موزه مفاخر کرمان در آن راه اندازی شود که قطعا این موزه در طراحی آن پیش‌بینی خواهد شد، ضمن آنکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حد توان خود برای احیا و بازسازی خانه شهر کمک خواهد کرد.

 کاروانسرای وکیل در حاشیه خیابان شریعتی و سه راهی شمال جنوبی شهر کرمان قرار گرفته و جزو کاروانسراهای بزرگ جهان محسوب می‌شود. این مکان با برخورداری از ۱۲۰ حجره در دو طبقه به فرمان محمد اسماعیل خان وکیل الملک والی کرمان در حدود سال‌های ۱۲۸۴-۱۲۷۷قمری ساخت آن آغاز شد و در زمان مرتضی قلی خان وکیل الملک ثانی فرزند ایشان به سال ۱۲۸۷ پایان یافت. این بنای تاریخی با حدود ۱۷۰ سال قدمت در سمت چپ بازار وکیل قرار دارد. سر در ورودی کاروانسرا در بازار با کاشی‌کاری و گچ‌بری تزئین شده و سردر دوم در قسمتی بیرونی بازار نیز دارای کاشی‌کاری‌هایی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)