کد خبر: ۲۹۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتارنو گزارش می دهد
براساس گزارش سالنامه آماری سازمان ثبت‌احوال که در مرکز پژوهش‌های آماری مجلس شورای اسلامی منتشرشده است، در طی سال‌های۹۵-۹۱ در گروه سنی دختران۱۴ سال و کمتربه‌طور میانگین هرساله 40 هزار ازدواج به‌طور قانونی ثبت‌شده است.



گفتارنو/گروه جامعه

براساس گزارش سالنامه آماری سازمان ثبت‌احوال که در مرکز پژوهش‌های آماری مجلس شورای اسلامی منتشرشده است، در طی سال‌های۹۵-۹۱ در گروه سنی دختران۱۴ سال و کمتربه‌طور میانگین هرساله 40 هزار ازدواج به‌طور قانونی ثبت‌شده است.

بر طبق این آمار میزان ازدواج در سال ۱۳۹۵ حدود 704 هزار و 716نفر بوده است که از این تعداد 39 هزار و 279 نفر در گروه سنی ۱۴ سال و کمتر بوده است. بر مبنای بررسی‌های سازمان ثبت‌احوال نسبت طلاق به ازدواج در طی سال‌های۹۱-۹۵ در گروه سنی ۱۴ سال و کمتر،از 2.7 تا 3.4 درصد در نوسان بوده است.

به گزارش سالنامه آماری سازمان ثبت‌احوال درصد ازدواج این گروه سنی به‌کل ازدواج‌ها در سال 1395چیزی حدود 5.6 درصد بوده است.با توجه به داده‌های آماری در سال‌های 91-95 ازدواج‌های ثبت‌شده در گروه سنی دختران 14 سال و کمتر دارای نوسان بوده است.به‌طوری‌که در سال 91 روند صعودی 2 درصدی داشته است؛اما در سال 93 با نرخ -2.5 درصد دچار کاهش شده است و این سیر نزولی در سال 94 نیز به چشم می‌خورد جالب است بدانید که در سال 95 بار دیگر روند صعودی داشته است.

«به دلیل محدودیت‌های قانونی، فرهنگ عمومی و مناطق جغرافیایی آمار واقعی ازدواج در این گروه سنی بیش از آمار رسمی موجود است.» این را مرکز پژوهش‌های مجلس بر طبق آمار سالنامه سازمان ثبت‌احوال اعلام می‌کند؛بنابراین می‌توان درصد قابل‌توجهی از ازدواج‌های غیررسمی را نیز در این گروه سنی لحاظ کنیم. بیان این نکته نیز حائز اهمیت است که این نوع ازدواج بیش‌تر در جمعیت اتباع غیر ایرانی روی می‌دهد و در تمام استان‌های کشور دارای پراکندگی است.
با همه این اوصاف آمارهای موجود ازدواج‌های ثبت‌شده در گروه سنی 10 تا 14 سال 39هزار 45 مورد و در گروه سنی 10 سال 233 مورد عنوان‌شده استکه این نشان می‌دهد داشتن حداقل سن 10 سال در موضوع سن ازدواج درجامعه رعایت می‌شود.

در همین راستا مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و سازمان ثبت‌احوال در سال 1395 پراکندگی ازدواج در گروه سنی 14 سال و کمتر به لحاظ جغرافیایی را نیز موردبررسی قرار داده‌اند. نتیجه این آمارها می‌گوید:کل ازدواج‌های صورت گرفته در این سال در کرمان 27 هزار 132 نفر بوده است و تعداد زوج‌های کمتر از10 سال نیز2 نفر ذکرشده است که نسبت به‌کل ازدواج‌ها 0.01 درصد را به خود اختصاص داده است. همچنین تعداد کل ازدواج‌های 10-14 سال در سال1395، یک هزار و 206 نفر عنوان‌شده است؛یعنی چیزی حدود 4.44 درصد.

این در حالی است که بر طبق گزارش مرکز آمار در سال 95 در استان کرمان 3هزارو 399 ازدواج در رده‌ی سنی زیر 14 سال به ثبت رسیده است؛در شهر کرمان به‌عنوان مرکز استان در این رده سنی شاهد 796 ازدواج بوده‌ایم یعنی یک و چهاردهم درصد ازدواج‌های صورت گرفته زیر 14 سال بوده است و ازقضا 26 مورد از این ازدواج‌ها منجر به طلاق هم شده است؛یعنی سه و دودهم درصد این ازدواج‌های زودهنگام در شهر کرمان به طلاق منجر شده است.

در این رده سنی در شهر زرند 92 ازدواج، در شهر سیرجان 231 ازدواج، در شهربابک 75 ازدواج، در کهنوج 105 ازدواج، در بردسیر 66 ازدواج، در راور 26 ازدواج، در عنبرآباد 97 ازدواج، در منوجان 62 ازدواج، در کوهبنان 14 ازدواج، در رودبار 144 ازدواج، در قلعه گنج 58 ازدواج، ریگان 136 ازدواج، در رابر 38 ازدواج، در فهرج 120 ازدواج، در انار 32 ازدواج، در نرماشیر 91 ازدواج، فاریاب 51 ازدواج، ارزوییه 46 ازدواج گزارش شده است. این در حالی است که کودک همسری فقط در گروه زنان اتفاق نیفتاده و مردان نیز با مساله کودک همسری مواجه هستند.

جالب است بدانید اگر درصد ازدواج‌های صورت گرفته در شهرهای مختلف استان در این رده‌ی سنی را به کل ازدواج‌ها در آن شهر حساب کنیم نرماشیر، فهرج، فاریاب، ارزوییه و بم در صدر این لیست قرار خواهند گرفت؛اما کوهبنان، راور، زرند کم‌ترین درصد ازدواج‌های زیر 14 سال را به خود اختصاص داده‌اند.




برچسب ها: کودک همسری ، ازدواج
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)