کد خبر: ۲۹۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
ارسال به دوستان
ذخیره
عملکرد شرکت کانی فراوران زیر ذره بین شورای معادن استان
احمد آبیار خطاب به نماینده شرکت کانی فراوری می‌گوید: 6الی 7 سال است که یک پهنه معدنی گرفته‌شده و یک‌قدم هم برای آن برداشته نشده است، مردم در آن منطقه از گرسنگی و فقر به دزدی و قاچاق روی آورده‌اند و ما برای 1.5 میلیارد یک مجموعه را 7 سال معطل نگه‌داشته‌ایم.
گفتار نو/مرضیه قاضی‌زاده 

پرونده مربوط به محدوده معدنی زفتگ در شورای معادن استان گشوده شد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در شورای اداری استان که در محل سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان تشکیل شد در رابطه با قانون معادن می‌گوید: براساس ماده 2 قانون معادن ، مالکیت معادن بر عهده دولت است و صدور کلیه مجوزهای مربوط به بهره‌برداری از معادن بر عهده وزارت صنعت ، معدن و تجارت است و این وزارت مکلف است تا بستر لازم برای انجام عملیات اکتشاف فراهم آورده و نصبت به صدور گواهی اکتشاف اقدام نماید. 

به گزارش گفتار نو، سید مهدی حسینی نژاد، بار دیگر به مفاد قانونی اشاره‌کرده و می‌گوید: شورای معادن مکلف است تا در چارچوب قانون، ضمن نظارت و حفظ ملاحظات زیست‌محیطی ، اقدامات لازم را به‌منظور تسریع و ایجاد صنایع پایین‌دستی انجام دهد.
 
براساس گفته‌های او محدوده معدنی زفتگ در سال 79 به شرکت مس سرچشمه واگذارشده تا عملیات اکتشاف را به‌منظور تشخیص اقتصادی بودن این منطقه انجام دهد.براساس گزارش شرکت مس سرچشمه  در سال 86 این محدوده دارای 2 میلیون تن از ذخایر قطعی معدنی و 160 میلیون تن ذخایر پیش‌بینی‌شده است که نشان از غیراقتصادی عملیات بهره‌برداری در آن منطقه است. 

حسینی نژاد به واگذاری مجدد این محدوده به شرکت کانی فراوران به‌منظور انجام عملیات اکتشافی در سال 89اشاره می‌کند و می‌گوید: این مجموعه از سال 89 تا 93 در اختیار این شرکت کانی فراوران بوده،  اما این شرکت نتوانسته گزارشی بیشتر از گزارش شرکت مس سرچشمه به دست آورد.

وی در ادامه می‌گوید: بر طبق قانون، این شرکت موظف است تا هزینه‌های اکتشافی شرکت قبلی را پرداخت کند اما متأسفانه تا سال 97 این عمل صورت نپذیرفته است.

حسینی نژاد در پاسخ به سؤال معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان، مبنی بر مبلغ تعیین‌شده توسط کارشناس سازمان نظام‌مهندسی برای اکتشاف شرکت مس سرچشمه می‌گوید: در سال 92 مبلغ 1.5 میلیارد تومان برای عملیات کارشناسی آن‌ها در نظر گرفته شد اما  مورد اعتراض این شرکت قرارگرفته و تاکنون این پرونده باز بوده  و براساس کار کارشناسی نظام‌مهندسی در سال جاری این  مبلغ یک میلیارد و دویست هزار تومان کاهش‌یافته است.
 
نماینده شرکت مس سرچشمه با اشاره به سال واگذاری پروانه اکتشاف به شرکت کانی فراوران  می‌گوید: شرکت ما در سال 86 کنار رفته و این محدوده از سال 89 به شرکت کانی فراوران منتقل‌شده است، اما در سال 92 به این شرکت پروانه اکتشاف داده‌شده است. 

او در ادامه می‌گوید: ما در این محدوده هزینه‌های زیادی انجام داده‌ایم ولی این شرکت بدون هیچ‌گونه مدرک و مستنداتی مبلغ 1.5 میلیارد را پیشنهاد می‌دهد، از سال 94 تا 96 اعتراض ما دنبال می‌شود و درنهایت این شرکت موافقت کرد تا کارشناس رسمی دادگستری در این رابطه تصمیم‌گیری کند.

در ادامه روند جلسه دو شرکت کانی فرآوران و شرکت گل‌گهر به‌منظور انجام عملیات اکتشافی در محدوده زفتگ ارائه می‌شوند.

شرکت کانی فراوان که در حال حاضر به‌منظور انجام عملیات اکتشاف با شرکت سرمایه‌گذاری ایران همکاری دارد در فاز اول تعهد اکتشاف 5 هزار متر از محدوده زفتگ را در حالی مطرح می‌کند که شرکت رقیب آن تعهد 10 هزار متر را داشت.

در طول این جلسه انتقاداتی بر نحوه عملکرد شرکت کانی فراوران در رابطه با انجام عملیات اکتشاف وارد شد.شرکت گل‌گهر در این رابطه می‌گوید: براساس کارهای  پژوهشی و عکس‌های ماهواره‌ای گرفته‌شده این منطقه بالغ‌بر 10 میلیارد تن مس پور فیری دارد .

او خطاب به نماینده شرکت‌های مس سرچشمه و کانی فراوران می‌گوید:  این محدوده چندین سال در اختیار شما بوده و می‌توانستید به‌راحتی بر روی آن حفاری انجام دهید، اما با وقت تلف کردن وانجام حفاری‌های سطحی این محدوده را رها کردید. 

حسینی نژاد نیز در ادامه صحبت‌های نماینده شرکت گل‌گهر، خطاب به شرکت کانی فراوران می‌گوید: از سال 89 این محدوده معدنی در اختیار این شرکت بوده اما ماحصل فعالیت آن‌ها همان اطلاعات شرکت مس سرچشمه است. 

«یک شرکت تا چه اندازه می‌تواند یک مردم و کشور را معطل کند؟یک عده می‌خواهند  معادن دیگر را استخراج کنند  و کارشان که تمام شد سپس به سراغ این معدن بیایند. در این منطقه مردم برای سیر کردن شکم خود به قاچاق کالا و انسان روی آورده‌اند. چرا دادگستری و وزارت کشور به این قضیه ورود پیدا نمی‌کند»این سخنان حبیب‌الله نیکزادی پناه، نماینده مردم بم و ریگان  با ارائه آماری از وضعیت این منطقه ادامه می‌یابد.

بنا بر اظهارات او ، 1600 زندانی در منطقه بم وجود دارد که 75 درصد از آن‌ها جوان و در رده سنی 18 تا 35 سال هستند و بیش از 80 درصد ان ها به خاطر امرارمعاش مرتکب جرم شده‌اند. 

رئیس‌کل بازرسی کرمان نیز این محدوده معدنی را ازجمله محدوده‌های بکر معدنی استان کرمان  می‌داند و معتقد است توضیحات و نامه داده‌شده توسط شرکت مس سرچشمه مبنی بر غیراقتصادی بودن این طرح مبهم بوده و دارای اشکالاتی است.

احمد آبیار خطاب به نماینده شرکت کانی فراوری  می‌گوید: 6الی 7 سال است که یک پهنه معدنی گرفته‌شده و یک‌قدم هم برای آن برداشته نشده است، مردم در آن منطقه از گرسنگی و فقر به دزدی و قاچاق روی آورده‌اند و ما برای 1.5 میلیارد یک مجموعه را 7 سال معطل نگه‌داشته‌ایم.
وی با ابراز تأسف می‌گوید: سازمان صنعت و معدن تاکنون کوتاهی کرده است و می‌بایست قاطعانه با این موضوع برخورد کد.

او که معتقد بر کوتاهی و ضعف عملکرد شرکت کانی فرآوران است از اعضای شورا می‌خواهد تا قاطعانه و دور از هرگونه محافظه‌کاری نسبت به این مورد تصمیم بگیرند.

 انتهای این جلسه مصوب می‌شود تا شرکت کانی فراوران به همراه شریک تجاری خود ظرف مدت یک ماه تعهدات خود را عملی کنند و در صورت عدم انجام تعهدات تعیین‌شده تا  پایان موعد مقرر، پروانه اکتشاف به شرکت گل‌گهر واگذار شود. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)