کد خبر: ۲۹۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره
احیای صنعت قدیمی و بومی شالبافی به همت دولت تدبیر و امید در قالب طرح اقتصاد مقاومتی که زمینه فرصت های جدید شغلی را در دیار کرمان رقم زده، این روزها حال و هوای دیگری به این صنعت منسوخ شده و هنرمندان فراموش شده این هنر در گذر زمان بخشیده است.
یکی از فعالان صنعت شالبافی در استان کرمان نیز شال تولیدی استان را کالای اصیل ایرانی و نماد فرهنگ کرمان معرفی کرد و گفت: این روزها تهیه پشم به عنوان مواد اولیه، شالبافی را با مشکلاتی همراه کرده است. 

محمدرضا آریان افزود: قیمت پشم با توجه به افزایش نرخ ارز سه و نیم برابر شده است در نتیجه محصول نهایی ما نیز باید سه و نیم برابر افزایش قیمت داشته باشد که این امر فروش این محصول را دچار مشکل می کند. 

وی افزود: تهیه پشم مورد نیاز شالبافان کرمان با قیمت مناسب یکی از نیازهای ضروری کرمان برای حرکت بر اساس نقشه راه پیش بینی شده است. 

به گفته آریان، اگر مشکل تهیه مواد اولیه صنعت شالبافی برطرف شود فرهنگ کرمان با اهدا و فروش آن به دنیا ترویج می شود. 
آریان گفت: « بز راینی » بهترین کرک را دارد اما به دلیل کوتاه بودن اندازه آن هیچ کارخانه ای در ایران امکان تبدیل آن را به الیاف بلند و نخ ندارد لذا این الیاف باید به انگلستان برود و ما دوباره آن را با قیمت بیشتر از آنها خریداری کنیم. 

وی پشم گوسفند مرینوس را وارداتی عنوان کرد و گفت: با ارز آزاد این مواد اولیه برای ما سه و نیم برابر تمام می شود. 
آریان با اشاره به ساخت دستگاه جدید شالبافی در کرمان گفت: این دستگاه 13 اردیبهشت 96 توسط معاون فناوری رییس جمهوری در دانشگاه شهید باهنر کرمان به بهره برداری رسید و روش آموزشی این هنر مجدد باز طراحی شد. 

وی اظهار داشت: اکنون حدود 40 نفر در حال آموزش هنر شالبافی در کرمان هستند و این ظرفیت وجود دارد که ماهانه 10 نفر آموزش ببینند و جذب کار شوند. 
آریان با بیان اینکه افراد بعد از 2 ماه آموزش شالبافی جذب بازار کار می شوند گفت: هنرجویان پس از جذب در بازار به ازای کاری که تحویل می دهند دستمزد دریافت می کنند. 

وی حقوق دریافتی هر هنرجو را به ازای نوع و تعداد کار انجام شده بین یک میلیون و 200 تا 2 میلیون و 900 هزار تومان عنوان کرد. 
وی همچنین کمبود فضا برای قرار دادن دستگاه و ایجاد اشتغال جدید را یکی از مشکلات این بخش برشمرد و اظهار داشت: 20 دستگاه دیگر وجود دارد اما جایی برای برپا کردن آنها نداریم. 

وی با اشاره به همکاری جمعیت هلال احمر بردسیر با شرکت کرمان مجازی در راستای آموزش شالبافی افزود: این نهاد 20 نفر را معرفی کرده بود که حدود 6 نفر از این تعداد بعد از گذارندن دوره شالبافی پذیرفته و جذب بازار کار شده اند. 

آریان با اشاره به اینکه این افراد بعد از نصب دستگاه در بردسیر بزودی مشغول به کار خواهند شد ، هزینه ساخت هر دستگاه را حدود 17 میلیون تومان ذکر کرد. 
وی با اشاره به انجام متمرکز این هنر افزود: شالبافی بدون حضور مربی با مشکلاتی روبرو می شود لذا نیاز است بافندگان شال در یک مکان مشخص با حضور مربی کار انجام دهند. 

آریان تصریح کرد: اگر فضای مورد نیاز برای برپایی دستگاه های شالبافی وجود داشته باشد ما طبق برنامه در حرکت هستیم و در مسیر اشتغالزایی ماهانه به 10 نفر می رسیم. 
وی شالبافی را یک تکنیک بافت معرفی کرد و گفت: این صنعت و هنر حدود هزار سال قدمت دارد و برای استفاده این تکنیک در شال گردن، کمر و سر به نام شال بافی معروف شد. 

آریان افزود: این صنعت در دوره صفویه با همان تکنیک در صنعت پته کرمان به کار رفت و در دوره قاجار که اوج این هنر بوده در لباس های ملکه کشورهایی چون انگلستان، سوئد و فرانسه مورد استفاده قرار می گرفت . 
وی الیاف مورد استفاده در شال کرمان را موی « بز راین » عنوان و تصریح کرد: این الیاف به دلیل ساختار، زمستان ها بسیار گرم و تابستان ها بسیار خنک است. 

آریان ادامه داد: امیرکبیر در زمان خودش به میهمان ها و سفرایی که به ایران سفر می کردند شال هدیه می داد که در دنیا به عنوان امیری شال یا شال امیری معروف شده بود. 

وی شغل دو سوم مردم کرمان را در دوره قاجاریه شالبافی عنوان کرد و گفت : شالبافان در آن زمان به دلیل دریافت دستمزد کم و بافت شال برای دربار و محاسبه و ارائه نشدن دستمزدشان قیام می کنند و در نتیجه سرکوب می شوند. 

بافت شال با نقشه های متنوع در حال انجام است
مسئول حمایت از تولید صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان نیز گفت: شالبافی با دستگاه های قدیمی در دهستان هوتک احیا شد که کار با آن دستگاه ها به بافندگان آسیب می رساند و بر این اساس دستگاه جدید توسط شرکت کرمان مجازی طراحی و احداث شد. 

نادره میزانی اظهار داشت: کار خوبی در کارگاه شالبافی کرمان انجام شده و بافت بر اساس نقشه های مختلف و متنوع در حال انجام است. 
وی بیان کرد: منکر کیفیت و نقش زیبای و ظرافت شال امیری کرمان نیستیم اما مشکل موجود قیمت بالای شال است. 

میزانی گفت: شالبافی در کرمان با وجود گذشتن زمان اندکی از احیای آن اشتغالزایی خوبی ایجاد کرده و این میزان در آینده با حمایت مسئولان می تواند افزایش چشمگیری پیدا کند. 

وی احیا شدن این هنر را کاری ارزشمند عنوان کرد و گفت: حیف است اینچنین صنایع دستی در کرمان تولید شود اما مردم به دلیل قیمت بالا قدرت خریدش را نداشته باشند. 

مسئول حمایت از تولید صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان توصیه کرد: می توان از مواد اولیه داخلی مانند پشم دام موجود در کرمان و سایر استانهای کشور استفاده کرد تا قیمت محصول تولیدی کاهش پیدا کند. 


منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)