گروه جامعه/مرضیه قاضیزاده
دکترهای ماشینی، اصطلاحی است که بهوفور در بین مراجعین کلینیک آیتالله کاشانی شنیده میشود. حذف دفترچه بیمه در روند ویزیت مراجعین و دریافت دارو، علیرغم تمامی مزایایی که در تسریع امور و کاهش شلوغی داشته، مشکلاتی را نیز به همراه آورده است.
یکی از این مشکلات هرچند کوچک، قطع ارتباط چشمی بین بیمار و پزشک است. به حرفهایمان گوش نمیکنند، این اولین گلایهای است که مراجعین بیمارستان آیتالله کاشانی بعد از حذف دفترچه بیمه دارند.
یک روانشناس بالینی در رابطه با ارتباط چشمی بین بیمار و پزشک و تأثیر آن بر روی بیمار میگوید: ارتباط اصلیترین رفتار انسانی است و در ارتباط بین بیمار و پزشک، اصلیترین نکته آن تماس چشمی است چراکه بهواسطه تماس چشمی مفاهیمی چون توجه، درک شدن، دیده شدن و متوجه شدن منتقل میشود.
نصرالله نادری در ادامه میگوید: پزشک بایستی تماس چشمی و رفتار متناسب با بیمار را متناسب با فرهنگ، جنسیت و سن فرد برقرار کند تا بتواند اعتماد بیمار را به خود جلب کند.
بنا بر اظهارات مراجعین این کلینیک، با حذف دفترچه بیمه و انجام امور بهصورت رایانهای، نگاه پزشک بهتمامی بر روی صفحه مانیتور است و نسبت به سابق، تایم ویزیت کاهشیافته و متوسط زمان ویزیت کمتر از 4 دقیقه است. همچنین معاینه پزشکی بسیار محدودشده است و فرایند تشخیص بیماری بر محور اظهارات بیمار پیش میرود.
این در حالی است که بر طبق مصوبه هیئتوزیران، استاندارد ویزیت بیمار در بخش خصوصی، مؤسسات غیردولتی و دولتی غیر وابسته به وزارت بهداشت، مدتزمان ویزیت یک پزشک عمومی ۱۵ دقیقه، پزشک متخصص ۲۰ دقیقه، پزشک فوق تخصص ۲۵ دقیقه است.
میزان استاندارد ویزیت در بخش دولتی تا حدی متفاوت است. بر اساس برنامه ارتقای کیفیت ویزیت، پزشکان مربوط به مؤسسات دولتی وابسته به وزارت بهداشت، موظفاند در یک ساعت تا نهایت 8 بیمار را ویزیت کنند.
مسئول پلی کلینیک آیتالله کاشانی در ارتباط با مدتزمان ویزیت بیماران در این پلی کلینیک به خبرنگار صدای تاک میگوید: زمان استاندارد 8 بیمار برای هر ساعت بهطور کامل در این پلی کلینیک رعایت میشود، ما تا الآن راجع به موضوع زمان ویزیت و یا عدم معاینه پزشکی هیچ شکایتی نداشتیم و حتی این موضوع در آمار رضایتمندیها و شکایتهای بیماران نیامده است.
تاجالدینی در ادامه میگوید: حذف دفترچه بیمه و الکترونیکی شدن نسخهها قاعدتاً در راستای رضایتمندی بیمهشدگان تأمین اجتماعی است و پزشکان محترم در همان وقت قبلی ویزیت میکنند و معاینه هم برحسب ضرورت انجام میشود و اگر مورد خاصی و یا شکایتی در این رابطه وجود دارد بهتر است به کارشناس رسیدگی به شکایات پلی کلینیک و یا خود بنده و رئیس بیمارستان مراجعه کنند.
علیرغم اظهارات او در طی بازدیدهای متوالی خبرنگار صدای تاک متوسط ویزیت بیماران برای پزشکان عمومی و متخصص کمتر از زمان استاندارد بوده و این زمان در خصوص مراجعین به پزشکان عمومی حتی به کمتر از 4 دقیقه نیز میرسد.
بر اساس گفتههای تعدادی از مراجعین این پلی کلینیک، عدم ارتباط چشمی بیمار و پزشک و نبود زمان استاندارد برای ویزیت بیمار منجر به بیاعتمادی و مراجعات پیدرپی بیماران برای تشخیص بیماری شده است. بهگونهای که بیماران ترجیح میدهند برای تشخیص و درمان بیماری خود تشخیص دو الی سه پزشک متخصص را داشته باشند.