کد خبر: ۲۹۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان مطرح کرد:
منصور دوست محمدی در خصوص گرانی قیمت مرغ و تخم‌مرغ اظهار داشت: گرانی قیمت نهاده‌ها، خشکسالی، عدم واردات واکسن آنفولانزا ، دلایلی هستند که چندین سال عامل گرانی این تابع پروتئین بوده‌اند، اما در چند ماه گذشته مسئله عدم حمل کالا و گرانی قیمت کرایه‌ها نیز به مجموع این دلایل افزوده‌شده و فشار مضاعفی را به تولیدکننده و درنهایت مصرف‌کننده آن‌که قشر کثیری از جامعه است وارد آورده است.

گروه اقتصاد/مرضیه قاضی زاده

مرغ کیلویی11 هزار و 300 و تخم‌مرغ شانه‌ای 24 هزار تومان ! چند ماهی است که این بازار ثبات ندارد و هرچند وقت یک‌بار شاهد جهش قیمتی مرغ و تخم‌مرغ  هستیم. اما علت چیست؟

گرانی قیمت نهاده‌ها، خشکسالی، عدم واردات واکسن آنفولانزا ، دلایلی هستند که چندین سال عامل گرانی این تابع پروتئین بوده‌اند، اما در چند ماه گذشته مسئله عدم حمل کالا و گرانی قیمت کرایه‌ها نیز به مجموع این دلایل افزوده‌شده و فشار مضاعفی را به تولیدکننده و درنهایت مصرف‌کننده آن‌که قشر کثیری از جامعه است وارد آورده است.

«دیروز به من زنگ‌زده‌اند، یک ماشین 2.5 برابر قیمت هنوز هم نیامده ،.یعنی قبلاً کیلویی 100 تومان تا کرمان می‌آمدند؛الآن تقاضای 200تومان کرده‌اند. بار ما هنوز بندر خوابیده است و از طرفی هزینه‌های دیگر  مرغداری  هم بالا رفته است. دیگر جان نداریم ،واقعاً مشکلات زیاد است » این جملات مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی و تخم‌گذار استان کرمان در خصوص مشکلات موجود در این صنعت است.

منصور دوست محمدی  در ادامه به خبرنگار ما می‌گوید: به غیر از مشکل مربوط به حمل نهاده‌ها از بندر به کرمان که مربوط به خریدهای یک و ماه و نیم پیش  ما است که هنوز تحویل داده نشده است، مشکل نبود نهاده نیز وجود دارد. 

بنا بر گفته‌های او، یکی از فروشندگان  اصلی نهاده در بندر ، فهرستی را برای آن‌ها فرستاده و در طی این لیست اعلام کرده که فروش ذرت ندارد.

او به مشکلات واردکنندگان نهاده‌ها هم اشاره می‌کند و در خصوص علت عدم فروش نهاده‌ها می‌گوید: به دلیل مشکلات مربوط به تخصیص نرخ ارز، 6 کشتی  یکی از واردکنندگان در بندر مانده است و روزانه 100هزار دلار هزینه خواب کشتی برای این واردکننده به ارمغان آورده است.
دوست محمدی در ادامه به مشکلات مربوط به تأمین کلسیم و فسفات اشاره‌کرده و می‌گوید: کلسیم ،فسفات یکی از چیزهای است که برای مرغ تخم‌گذار و گوشتی استفاده می‌شود، ولی در حال حاضر که ما به شرکت ایران فسفات زنگ می‌زنیم و تقاضای خرید می‌کنیم، به ما می‌گویند که به دلیل عدم ورود اسید از خارج، تولیدی انجام‌نشده است.

بنا بر گفته‌های رئیس اتحادیه مرغ و تخم‌مرغ، مشکلاتی چون، کرایه حمل‌ونقل، تأمین نهاده‌ها، افزایش قیمت مکمل‌ها و قیمت کارتن و شو نه تخم‌مرغ موجب افزایش قیمت تمام‌شده مرغ و تخم‌مرغ و ایجاد مشکلاتی برای این صنف و درنهایت افزایش قیمت‌ها شده است.

او در خصوص مشکلات مربوط به مکمل‌ها  می‌گوید: نه‌تنها قیمت مکمل‌ها گران شده است بلکه در بازار پیدا هم نمی‌شود، مثلاً ما می‌خواستیم 5 تن مکمل از شرکت رازک  که یک شرکت دولتی هم هست، بخریم حدود 45 روز منتظر بودیم تا تقاضای 5 تن بدهیم، بعد از 45 روز هم  که با تقاضای خرید ما موافقت کردند، اعلام کردند که قیمت مکمل از کیلویی 10 هزار تومان به 28 هزار و 600تومان رسیده است. 

او در ادامه خاطرنشان می‌کند: بیش از یک ماه است که قیمت را به فروشنده نهاده در بندر پرداخت کرده‌ام.هرروز پیگیری می‌کنم ؛ می‌گویند ماشین نیست، حتی با قیمت دو برابر نیز به زور حاضرمی شدند بار را بیاورند، ما حتی تقاضا کردیم که از قطار ریلی بار را بیاورند ولی هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

«این مشکلات باعث شده است تولیدکنندگان تقریباً از چرخه تولید خارج شوند، اگر برای این شرایط  کاری انجام نشود، یعنی ذرت و سویا به‌موقع نرسد و نهاده‌ها به‌موقع نرسند، دیگر امکان تولید وجود ندارد» دوست محمدی  در ادامه جملاتش ،  دولت را خطاب قرار داده و می‌گوید: واقعاً دولت باید یک فکری برای این شرایط بکند، برای این کرایه حمل‌ونقل یک قیمت واحد تعیین کند، در حال حاضر عمده مشکلات ما مربوط به همین کریه‌های حمل‌ونقل است.

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر چگونگی عملکرد پشتیبانی امور دام در تأمین نهاده‌ها می‌گوید: شرکت پشتیبانی! فرض کنید صد تن ذرت و 6 تن سویا کلاً به ما می‌دهند که آن هم می‌گویند بروید و از بندر دریافت کنید.

بنابر اظهارات دوست محمدی: توزیع نهاده‌ها توسط این شرکت بسیار جزئی است و برای یک واحد 50 هزاری تنها 100 تا 150 گرم نهاده می‌دهند که با توجه به اینکه یک جوجه روزانه 200گرم دانه می‌خورد، این مقدار تنها برای یک روز کفایت می‌کند.

او در ادامه خاطرنشان می‌کند: ما در 15آبان ماه پولمان را به این شرکت واریز کرده‌ایم و آن‌ها  هم به‌حساب واردکننده ریخته‌اند ولی خوب بار در بندر خوابیده است و راننده حاضر به آوردن بار نیست. حتی حاضریم خودمان ماشین بفرستیم ،ولی می‌گویند یک مشکلاتی در بندر پیش‌آمده است  که اگر ماشین هم بفرستید ما آزاد نمی‌کنیم .

او در خصوص میزان ذخیره نهاده‌های هر مرغداری می‌گوید: هر مرغداری فرق می‌کند، یکی ممکن 5 روز ذخیره داشته  باشد یکی هم همین امروز به من زنگ می‌زند و می‌گوید: دیگر هیچی ندارم، مثلاً در همین چند روز گذشته یکی از مرغداران ما به علت نبود نهاده‌ها مجبور شد تا مرغش را به قیمت بسیار پایین و زیر وزن بار بزند که موجب ضرر زیاد تولیدکننده شد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمان  در خصوص توزیع نهاده‌ها توسط این شرکت به خبرنگار صدای تاک می‌گوید: تولیدکنندگان برداشتشان این است که دولت باید نیازشان را تأمین کند، در صورتی که چنین بحثی وجود ندارد. امروزه همه کارها به خود تشکل‌ها و بخش‌های خصوصی واگذارشده است .

مهدی بنی اسدی  ضمن اشاره به توزیع 5 هزار تن نهاده ذرت و سویا در سه ماه قبل به دلیل اعتصاب رانندگان حمل بار، خاطرنشان می‌کند:  دولت  تنها  وظیفه دارد تا یک مقدار ذخیره نگه دارد، تا اگر به هر دلیلی  اتفاقی افتاد و یا بار نیامد، تولیدکنندگان دچار مشکل نشوند.

او در خصوص عدم توزیع نهاده‌های خریداری از شرکت پشتیبانی امور دام می‌گوید: ما ذخیره در انبارهای خود داریم ،ولی این‌ها ذخیره استراتژیک است. در حال حاضر در  بندرها بار ذرت ، سویا و جو  وجود دارد که هم شرکت‌های خصوصی و هم شرکت پشتیبانی امور دام آن‌ها را توزیع می‌کند.
مدیرکل پشتیبانی امور دام تصریح می‌کند: در حال حاضر تمام سهمیه دان مرغداران در بندرها صادر می‌شود و در حال حاضر 750 هزار تن ذرت و 710 تن سویا از بندر ما برای مرغداران و دامداران تخصیص داده‌شده است که بعد از مراجعه به ما و صدور حواله می‌توانند از بندر امام حواله‌شان را دریافت کنند.

بنا بر گفته‌های او تنها مشکل موجود در بحث نهاده‌ها مربوط به  مسئله حمل نهاده‌ها است، چراکه در بندرها نهادها به‌وفور وجود دارد.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار صدای تاک مبنی بر چگونگی دریافت نهاده‌های خریداری‌شده از این سازمان  با وجود مشکلات مربوط به حمل می‌گوید: آن دیگر در حوزه ما نیست و  مسئولین کشوری باید مشکل حمل‌ونقل را حل کنند.

بنی اسدی در ادامه تصریح می‌کند: در حال حاضر سهمیه بار این سازمان به دست تولیدکنندگان می‌رسد، ممکن است نهاده‌های خریداری‌شده از بخش خصوصی به دلیل مشکلات موجود دیرتر به دست مرغداران برسد اما حواله‌هایی که از این سازمان خریداری می‌شود،  نهایتاً ظرف مدت 7 الی 10 روزبه دست تولیدکنندگان می‌رسد.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار صدای تاک مبنی بر ادعاهای مطرح‌شده توسط برخی از تولیدکنندگان مبنی بر عدم دریافت حواله بعد از مدت 15 روز می‌گوید: شاید  نهاده‌هایشان را از بخش خصوصی تهیه‌کرده باشند،هر کدام  از تولیدکنندگانی که ما  به آن‌ها نهاده‌ها فروختیم و بعد از یک هفته به دستشان نرسیده است، اعتراض بزنند ،ما پیگیرمی شویم.

صحبت‌های او  مبنی بر توزیع 7 الی 10 روزه  نهاده‌های خریداری‌شده از شرکت پشتیبانی امور دام ،  منجر به این سؤال شد که چرا عده‌ای مرغداران مرغشان را زیر قیمت و زیر وزن فروختند؟
او در پاسخ می‌گوید: ممکن است مرغی  به وزن استاندارد نرسیده باشد و کسی رد کرده باشد ولی خوب الحمدالله قیمت مرغ آن‌قدر  خوب است که اصطلاح زیر قیمت را نمی‌توان بر روی این موارد  گذاشت. 






 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)