کد خبر: ۲۹۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
ارسال به دوستان
ذخیره
در کمیته فرش دستباف استان کرمان مطرح شد
حسین وزیری از جمله کسانی است که در این خصوص بخش دولتی را خطاب قرار داده و می گوید: بزرگترین مشکل، همین بزرگ نمایی های اماری است. از این 60 هزار بافنده شاید 15 هزار بافنده واقعی هم نداشته باشیم، بالای 70 درصد این تعداد بافنده نیستند و فقط برای بیمه آمده اند.
گفتارنو/ مرضیه قاضی‌زاده: 
صبح امروز کمیته فرش دستباف استان کرمان با حضور رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت اسان و جمعی از تولید کنندگان و فعالان حوزه فرش دستباف استان در محل ساختمان شهید باهنر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تشکیل شد.

به گزارش گفتارنو، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت ضمن اشاره به تاریخچه اصیل فرش کرمان و وجود 8 اتحادیه فرش دستباف در استان کرمان، از  کاهش کیفیت مواد اولیه فرش دستباف خبر داد و گفت: عدم شناسایی سلایق روز بازار مشکل اصلی  بازار صادراتی استان است.

محمدرضا خواجویی تولید کنندگان را به عنوان متهم درجه یک این پرونده مشخص کرده و افزود: اخیرا از مواد اولیه ای استفاده می کنیم که کیفیت مناسب ندارد ، یکی از دلایل استفاده از این مواد پایین بودن قیمت این مواد است که این امر در نهایت منجر به کاهش کیفیت و ارزان شدن فرش های  دستباف تولیدی شده است.

اگر چه بنا بر گفته های او 60 هزار بافنده در استان کرمان وجود دارد که 40 هزار نفرشان دارای کارت بازرگانی هستند ، اما تولید کنندگان و فعالان این عرصه به شدت این موضوع را تکذیب کرده و ادعا می کنند که حتی یک سوم این تعداد نیز بافنده نیستند.

بزرگترین مشکل، همین بزرگ نمایی های اماری است

حسین وزیری از جمله کسانی است که در این خصوص بخش دولتی را خطاب قرار داده و می گوید: بزرگترین مشکل، همین بزرگ نمایی های اماری است. از این  60 هزار بافنده شاید 15 هزار بافنده واقعی هم نداشته باشیم، بالای 70 درصد این تعداد بافنده نیستند و فقط برای بیمه آمده اند.

ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت اسان کرمان از دیگر کسانی است که به کاهش صادرات فرش استان اشاره کرد . 

مهدی حسینی نژاد با اشاره به  صادرات 15 تا 30 میلیون دلاری صادرات فرش در سال گذشته،  هدف 100 میلیون دلار صادرات برای فرش را مشخص کرد.

نمی‌توانیم کنسرسیوم صادراتی تشکیل دهیم

حسینی نژاد با اشاره به صادرات یک میلیاردو 100 میلیون دلاری اتاق مشهد با کمک  کنسرسیوم صادراتی، گفت:  ما سال هاست که می خواهیم یک ساختار صادراتی منظم در فرش مانند کنسرسیوم صادراتی تشکیل دهیم اما نتوانستیم چرا که می خواهیم آن را دولتی تشکیل دهیم.

حسینی نژاد با بیان اینکه در کرمان 5 محصول صادراتی داریم اما میزان صادراتمان تنها 2.2 میلیارد دلار بوده است، افزود: مشهد با تشکیل یک ساختار منظم توانسته تنها در حوزه فرش یک میلیاردو صد میلیون دلار صادرات داشته باشد.

او مشکل بعدی در حوزه فرش را کاهش کیفیت فرش دانست و گفت: در حال حاضر اشتغال خانگی با بافندگان رونق گرفته است اما طرح های تولیدی بازار پسند نیست و مواد اولیه کیفیت ندارند. حدود 80 درصد از تولیدات ما به دلیل همین کیفیت پایین و نداشتن طرح متناسب با سلیقه خارجیان امکان صادرات ندارند.

خواجه حسینی که یکی از پیشکسوتان فرش دستباف در استان است جزء اولین نفراتی است که به سخنان ریاست سازمان صمت واکنش نشان داده و دخالت دولت در عرصه فرش را عامل اصلی رکود و خرابی بازار فرش دانست.

نقش های کرمانی صادر می شود 

بعد از او یکی از صادرکنندگان حوزه فرش با بیا ن اینکه طرح ها  و نقوش کرمانی در سایر شهرهای دیگر بافته و صادر می شوند،ایراد  قدیمی بودن طرح ها و کیفیت ریس  را رد کرده و گفت: در همین مشهد از نقوش قدیمی تبریز با پشم درجه دوم تولید و صادر می شود.

او افزود:  در خراسان جنوبی از نقوش کرمانی استفاده شده و در شماری از شهرهای دیگر نیز نقش های کرمانی را با ابریشم می بافند و صادر می کنند خود این موضوع نشان می دهد که ما مشکلی در زمینه طرح برای صادرات نداریم و مشکل اصلی ما نبود بافنده هست. 

غیربافنده‌ها بیمه‌اند 
در ادامه تعدادی از بافندگان در صحبت های خود به طور پیاپی سازمان تامین اجتماعی را خطاب قرارداده و با بیان مثال های عینی  از قطع بیمه ، بافندگان واقعی و بیمه شدن افراد غیر بافنده  انگشت اتهام را به سمت این سازمان دراز می کنند.

میدانی، نماینده تامین اجتماعی در پاسخ به اظهارت آن ها از کاهش تعداد بیمه شدگان از 40 هزار نفر به 15 هزار نفر اشاره کرد، گفت: دو کارشناس رسمی از سازمان تامین اجتماعی و شرکت فرش در ارتباط با بیمه بافندگان نظارت دارند و روند تشخیص بافنده بودن یک فرد توسط این دو کارشناس تایید و مورد بازرسی قرار می گیرد.

علی رغم  صحبت های این نماینده ، تولیدگنندگان و فعالان این حوزه کماکان روند بیمه شدن افراد را نامناسب دانسته و معتقد بر درصد خطای بالای این سازمان در بیمه افراد بودند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)