کد خبر: ۲۹۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمان:
مدتی است بحث بورس خرما در بورس خبرها و مباحث فعالان حوزه خرما است. برخی موافق بورس خرما هستند اما معتقدند زیرساخت‌های آن فراهم نیست؛ و کرمان در حال حاضر شرایط داشتن بورس خرما را ندارد.و برخی هم می‌گویند بالاخره باید از یک ‌جایی شروع کرد.
سمیرا کریمی افشار


مدتی است بحث بورس خرما در بورس خبرها و مباحث فعالان حوزه خرما است. برخی موافق بورس خرما هستند اما معتقدند زیرساخت‌های آن فراهم نیست؛ و کرمان در حال حاضر شرایط داشتن بورس خرما را ندارد.و برخی هم می‌گویند بالاخره باید از یک ‌جایی شروع کرد. 

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمان در خصوص ایجاد بورس خرما می‌گوید: من به‌شدت با بورس خرما موافق هستم اما معتقدم اجرا کردن بورس خرما در کرمان و حتی کشور هنوز زود است چراکه در اجرایی کردن بورس پسته نیز با چالش‌های زیادی مواجه شدیم.

تکلوزاده کیفیت ثابت و امکانات سخت‌افزاری را لازمه ایجاد بورس کالا می‌داند و مطرح می‌کند: بعضی از کشورها بعد از راه‌اندازی سیستم‌های پیشرفته توانستد بورس بعضی از کالاهایشان را ایجاد کنند.

 او می‌گوید: استانداردهای سخت‌گیرانه و کشاورزان عمده مالک باعث شده است آن‌ها بتوانند در بورس کالا با اقبال مواجهه شوند.

تکلوزاده در خصوص برخی اظهارنظرها در خصوص اینکه اگر بورس پسته با اقبال مواجهه شود بورس خرما را نیز راه می اندازند می گوید: بورس خرما به خاطر عدم وجود زیرساخت‌ها به‌احتمال‌زیاد تجربه ناموفقی خواهد شد.

تکلو زاده در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه اگر بورس کالا ارزشمند است و می‌تواند به اقتصاد و ارزش افزوده ما کمک کند چرا تاکنون نسبت به فراهم کردن زیرساخت‌های آن اقدامی نشده است می‌گوید: بورس خوب است اما ابتدا باید زیرساخت آن فراهم شود درحالی‌که ما داریم برعکس عمل می‌کنیم.

او خاطرنشان می‌کند: ما با اداره استاندارد و اداره بهداشت، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو صحبت کردیم که یکسری سخت‌گیری‌هایی انجام دهند جلسات آموزشی بگذارند و نظارت‌ها را بیش‌تر کنند و پیشنهاد‌های خود را ارائه دهند تا زیرساخت‌ها کم‌کم فراهم شود؛ و مردم خودشان ترغیب شوند تا به سمت استفاده از بورس بروند.

او خاطرنشان می‌کند: باید واقع‌بین باشیم و در نظر بگیریم با یک تولید 350 هزار تنی خرما روبه‌رو هستیم که در یک بازه زمانی نامحدود باید بسته‌بندی و ارسال شوند.

او در ادامه بیان می‌کند: دست‌کم 100 هزار نفر در استان کرمان از این قضیه منتفع هستند و باید فرهنگ بورس و بسته‌بندی کالاهایشان عوض شود و این‌ها نیاز به فراهم آوردن زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی دارد که زمان‌بر است.

تکلو زاده به اشتباهی اشاره می‌کند که در خصوص بورس کالا صورت می‌گیرد و می‌گوید: اشتباه ما این است ابتدا بورس را ایجاد می‌کنیم سپس می‌گوییم چون بورس را ایجاد کردیم بقیه اقداماتشان را اصلاح کنند. این منطقی نیست.

غضنفری یکی از فعالین خرما نیز در خصوص بورس خرما به خبرنگار ما می‌گوید: تا زمانی که استاندارد واقعی برای خرما به وجود نیاید بورس خرما معنی ندارد.

او با اشاره به اینکه ما هنوز برای خرما زبان مشترکی نداریم می‌گوید: زیرساخت ایجاد شبکه‌ای در بورس برای خرما، داشتن استانداردی است که زبان مشترک باشد.

غضنفری به خرمای خوزستان اشاره می‌کند که تنها خرمایی است که زبان مشترک دارد. غیرازآن هیچ خرمایی در ایران استاندارد منطقی که مکتوب باشد و بازار قبول کند ندارد.

غضنفری در خصوص زبان مشترک به خبرنگار ما می‌گوید: زبان مشترک یعنی استانداردی که زبان مشترک بین کشاورز، توزیع‌کننده، صادرکننده و مشتری خارج از کشور است؛ به عبارت دیگر زبان تولیدکننده، فراوری کننده و مصرف‌کننده است.

استانداردی که نائب رییس انجمن خرما و رییس انجمن سردخانه داران نیز به آن اذعان دارد و می‌گوید: بورس خرما چندان مناسب کشور نیست چراکه به باور او ما برای خرما استاندارد خاصی نداریم بنابراین خریداران از خرید خرماهای موجود در بورس هراس دارند.

محمدحسین اکبری معتقد است بورس خرما مثل بورس آهن و ... نیست.
او   بورس پسته را چندان موفقیت‌آمیز نمی‌خواند؛ و می‌گوید: عملاً هیچ معامله‌ای در بورس پسته در یک سالی که راه‌اندازی شده است صورت نگرفته است.

برخی از کارشناسان حوزه کشاورزی عرضه خرما در بورس را عامل مهمی در حذف واسطه‌ها می‌دانند و معتقدند بورس قیمت شفاف‌تری را بیان می‌کند و امکان صادرات باکیفیت لازم را فراهم می‌کند.

نظری که نائب رییس انجمن خرما و رییس انجمن سردخانه داران آن را رد می‌کند و می‌گوید: خریدار می‌خواهد خرما را عیناً ببیند چون در بازار خرما مشکلات عدیده‌ای وجود دارد خرما توسط باغداران بسته‌بندی می‌شود و درجه یک، دو و سه را قاطی ظرف می‌کنند و در سردخانه می‌گذارند و با نام خرمای درجه یک وارد بورس می‌کنند؛ اما زمانی که خریدار از بورس، خرما خریداری می‌کند با خرمای درجه یک مواجهه نمی‌شود.

اکبری معتقد است اگر زنجیره ارزشی به وجود آید ما دیگر نیازی به بورس نخواهیم داشت. او صراحتاً اعلام می‌کند: در حال حاضر زنجیره ارزش نه‌تنها در خرما بلکه در هیچ‌یک از محصولات کشاورزی وجود ندارد.

او در خصوص زنجیره ارزش به خبرنگار ما می‌گوید: زنجیره ارزش یعنی اینکه کشاورز و صادرکننده باهم هماهنگ شوند و شرایط بسته‌بندی و کیفیت محصول و قیمت پیشنهادی را مشخص کنند.




نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)