کد خبر: ۲۹۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
ارسال به دوستان
ذخیره
هشتمین کنفرانس ملی زلزله در کرمان آغاز به‌کار کرد
هشتمین کنفرانس ملی زلزله و سازه در محل دانشگاه شهید باهنر کرمان آغاز به‌کار کرد.
هشتمین کنفرانس ملی زلزله و سازه در محل دانشگاه شهید باهنر کرمان آغاز به‌کار کرد.

 رضا کامیاب‌مقدس رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان صبح امروز در افتتاحیه هشتمین کنفرانس ملی زلزله و سازه استان در محل دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار داشت: کرمان استانی است که هنوز زخم‌های ناشی از زلزله‌های بم و زرند را در روح خود دارد، زلزله‌هایی که چندان شدید نبودند، اما ده‌ها هزار شهروند را زیر خاک بردند.

وی بیان داشت: بحث زلزله و سوانح طبیعی از مقوله‌های چند مولفه‌ای است، از سویی با مباحث ساخت و ساز و از سویی با مباحث وقوع و بعد از بحران مواجه‌ایم، ضمن اینکه اطلاع‌رسانی و دیگر مسائل باید به آن توجه شود.

کامیاب‌مقدس ادامه داد: زلزله پدیده طبیعی است که به مدد خرد و تفکر خدادادی و دانش، بشر در هزاران سال امکان مقابله و فائق آمدن و تسلط بر آن را دارد و به میزان زیادی هم بشر توانسته به آثار سوء زلزله مقابله کند، اگرچه شناخت جنبه‌های متعدد و گوناگون این پدیده طبیعی باقی مانده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان خاطرنشان کرد: آنچه امروز بشر به عنوان نیاز اساسی باید به آن توجه کند، این است که اول باید از مدیریت بحران به سمت مدیریت ریسک حرکت کند.

کامیاب‌مقدس عنوان کرد: مباحث مربوط به پیش از بروز زلزله حائز اهمیت است، نظارت‌های دقیق، ساختمان‌هایی که سال‌ها از عمر آنها گذاشته، شریان‌های حیاتی و ... باید توجه شود.

دبیر هشتمین کنفرانس ملی زلزله گفت: در دانشگاه‌ها نیروهای فارغ‌التحصیلی را تربیت می‌کنیم که از دانش بالایی برخوردار هستند و حجم مقالات در عرصه ملی و بین‌المللی گواهی آن است، اما اینکه خروجی جامعه چه میزان از آنها استفاده می‌کند حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: برای رفتن به سمت مدیریت ریسک، سازمان‌هایی مانند نظام مهندسی نقش زیادی از جمله در نظارت اصولی و دقیق بر ساخت و ساز و ... دارند.

کامیاب‌مقدس عنوان کرد: از سری کنفرانس‌های زلزله در استان کرمان، دو کنفرانس به صورت بین‌المللی با حضور جمعی از محققانی از 12 کشور برگزار شده شد.

وی ادامه داد: در این هشتمین دوره کنفرانس ملی زلزله، 140 مقاله به دبیرخانه واصل شد که 57 مورد پذیرش قرار گرفت و چکیده آنها به چاپ می‌رسد.

کامیاب‌مقدس با بیان اینکه اصل مقالات نیز در سی‌دی تهیه شده و در اختیار محققان قرار می‌گیرد، ابراز داشت: سه کارگاه تخصصی آموزشی نیز در کنار کنفرانس دیده شده است.

60 درصد واحدهای روستایی استان کرمان بازسازی و مقاوم‌سازی شده‌اند

سیدمصطفی آیت‌اللهی‌موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان ظهار داشت: کرمان به واسطه پهناوری و تنوع آب و هوایی که دارد، همیشه شاهد حوادث و بلایایی متعدد طبیعی از جمله سیل، زلزله، ریزگرد و ... است.

وی بیان داشت: ستاد بحران استان کرمان با توجه به تجربه‌ای که از زلزله‌های قبل در بم و زرند داشت، در زمان زلزله راور و کوهبنان در کمتر از 10 دقیقه تشکیل جلسه داد و مسائل را مدیریت کرد.

موسوی عنوان کرد: در 200 روزی از زمان شروع ساخت و ساز تا اتمام آنها، 150 ماموریت شبانه‌روزی را در مناطق راور و کوهبنان داشتیم.

معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: توانستیم با همراهی اعضای ستاد بحران و دستگاه‌های اجرایی، در اسرع وقت امکانات لازم را در منطقه مستقر کنیم و از مردمی که با سعه‌صدر ناملایمات را دیدند اما ما را یاری کردند، تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: طبق وعده‌ای که در جریان بازسازی واحدهای تخریب شده در زلزله راور به رئیس جمهور داده بودیم، تیر ماه واحدهای تیپ یک تخریب شده از زلزله را تحویل دادیم.

موسوی گفت: تجربه‌هایی که به واسطه تحقیقات مکتوب می‌شود باید استفاده کرد و هم اینکه ساخت و ساز را به نحوی به ویژه در مناطق روستایی داشت.

وی با بیان اینکه بیش از 60 درصد واحدهای روستایی استان کرمان بازسازی و مقاوم‌سازی شده‌اند، گفت: مقاوم‌سازی‌هایی که به واسطه سال‌های گذشته در روستاهای استان کرمان انجام شده بود، موجب شد تا در زلزله‌های راور و کوهبنان تلفات نداشته باشیم و میزان تخریب نیز کم باشد.

موسوی بیان داشت: از زمان وقوع زلزله در راور و کوهبنان، بالای 6 هزار تخته چادر و وسایل جنبی در بین مردم  توزیع شد، در بحث زیرساخت‌ها مشکلات برق و راه را در لحظات اول داشتیم که در کمتر از یک ساعت حل شد.

وی خاطرنشان کرد: توزیع کانکس بعد از اسکان موقت اجرایی شد و مساعدت خیران را هم در این زمینه داشتیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان به اخذ تسهیلات تکمیلی برای واحدهای تیپ دو به بعد در زلزله اشاره داشت و گفت: به دلیل افزایش قیمتی که شاهد بودیم، برای واحدهای تیپ دو به بعد که دچار کمبود اعتبار و هزینه شدند، لذا تسهیلات تکمیلی مصوب و ابلاغ شد.

هشتمین کنفرانس ملی زلزله و سازه 28 و 29 آذر ماه در کرمان برگزار می‌شود.
منبع: فارس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)