کد خبر: ۲۹۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
ارسال به دوستان
ذخیره
با وجود روندکاهشی نرخ دلار ،چسبندگی قیمتها مانع از کاهش نرخ کالاها و تحمیل مستمر گرانی بر معیشت خانوارهای ایرانی شده است، مسئله ای که اگر با ابزارهای دولتی و خصوصی حل نشود می تواند در پایان سال مبدل به بحران جدیدی برای اقتصاد خانوارهای ایرانی شود.
با وجود روندکاهشی نرخ دلار ،چسبندگی قیمتها مانع از کاهش نرخ کالاها و تحمیل مستمر گرانی بر معیشت خانوارهای ایرانی شده است، مسئله ای که اگر با ابزارهای دولتی و خصوصی حل نشود می تواند در پایان سال مبدل به بحران جدیدی برای اقتصاد خانوارهای ایرانی شود.

 وضعیت نرخ ارز و طلا و سکه به موضوعات ثابت مطرح شده در  بازار مبدل شده است، بازاری که مدیریت مقام ناظر و بازارسازی باعث شد ،در آرامش و سکون قرار گیرد .عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از اقدامات انجام شده این بانک برای کنترل بازار مالی ارائه داد؛کارشناسان و فعالان بازار ارز معتقدند بازار شاهد آرامش دلار وسکه در ماههای سرد زمستان خواهد بود.

هرچند در شش ماهه نخست سال جاری بازار مالی دلار و سکه روزهای پر نوسانی را پشت سر گذاشت و  طغیان مداوم  دلار باعث شد ،که  شوک های عمیقی به بازار اقتصادی کشور وارد شود، اما در ادامه در پاییز با کاهش ۵۰ درصدی نرخ دلار در بازار تا حدی به ثبات رسید .همچنین قیمت دلار که در هفته‌های گذشته کانال ۹ هزار تومانی را نیز تجربه کردبه سمت ثبات می رود.

دولت ابزارهای کاهش قیمت را در اختیار دارد


احمد انارکی محمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به افزایش قیمت ها با وجود کاهش دلار می گوید : با افزایش دلار روند صعودی قیمت  کالاها آغاز شد و به بهانه تامین مواد اولیه و واردات بسیاری از قیمت ها روند افزایشی به خود گرفت ؛در حالی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقد بودند چنین افزایشی در بسیاری از کالاها نابه‌جا بوده و سوء استفاده از شرایط موجود است.

وی می افزاید : هم اکنون که روند کاهشی دلار  کلید خورده و حدود ۵۰ درصد روند  نزولی داشته است اما چسبندگی قیمت ها در بخش عرضه و توزیع خدمات باید با نظارت دولت و تشکل ها و مشخصا خانه اصناف و تنظیم بازار و ساماندهی شود،مدیریت شود.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد:ستاد تنظیم بازار نباید اجازه دهد که سوداگران به بهانه افزایش قیمت دلار سطح قیمت‌ها را به بالاتر از توان معیشت مردم نگه دارند و باید با اقدامات اجرایی و نه صرفاً تعزیراتی به مبارزه با گرانفروشی برود .

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تیم اقتصادی دولت با هماهنگی بخش خصوصی اجازه ندهد که تعادل در عرضه و تقاضای بازار دچار مشکل شود و زمینه نگرانی به خانوارها فراهم شود.

 وی تصریح کرد: این گونه نیست که دولت نتواند برای کاهش قیمت‌ها چاره‌جویی کند چرا که او بارها دولت توانسته با توزیع  بموقع  کالاها ،مبارزه با احتکار و همچنین تعیین ضرب الاجل برای اصناف برای کاهش قیمت‌ها ؛به کمک ارزانی بیاید.

انارکی محمدی خاطر نشان کرد: هم اکنون وقت آن رسیده است ادامه روند گرانی می‌تواند به افزایش قیمت‌ها در پایان در ماه های پایانی سال گره خورده و پایداری صعود قیمتی را افزایش دهد.

 نظارت دولت کافی نبود

حجت الله عبدالملکی کارشناس اقتصادی ،با اشاره به چسبندگی قیمت ها با وجود کاهش قیمت دلار می‌گوید:  هم اکنون در حال تجربه کردن  چسبندگی قیمت‌هاهستیم ، به این معنی که  وقتی قیمت کالا‌ها بالا می‌روند، دیگر تمایلی به پایین آمدن ندارند و همین مسئله منجر به رکود تورمی می‌شود، یعنی در عین حال که اقتصاد با رکود مواجه شده، قیمت‌ها کاهش  پیدا نمی کند.

 وی با اشاره  به سیاست‌های جدید بانک مرکزی در کاهش قیمت دلار اثرگذار بوده است، تصریح می‌کند: اگر ۵ میلیارد دلار از ۲۵ میلیارد دلاری که در دست مردم است به بازار تزریق شود، قیمت دلار تا ۵ هزار تومان نیز سقوط خواهد کرد.

عبدالملکی در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی برای کاهش قیمت کالا‌ها باید انجام شود،  می گوید: «در طول چند ماه  گذشته بازار عمدتا رها بوده و نظارت کافی بر بازار وجود نداشته است،هر کس کالای خود را به هر قیمتی که  خواست  فروخت ،وزارت صنعت، معدن و تجارت که عملا وظیفه نطارت بر بازار را به عهده داشت حضور فعالی در بازار پیدا نکرد و منفعلانه نظاره گر گرانی ها بود .

این استاددانشگاه همچنین خاطر نشان می کند:همچنین اصناف که وظیفه‌ آنها کنترل قیمت زیرمجموعه‌های خود بود اقدام موثری برای کنترل قیمت ها نداشتند و جز برخوردهای تعزیراتی با محتکران که بموقع و مناسب بود اقدام موثر دیگری برای کاهش قیمتی کالاها صورت نگرفته است .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)