کد خبر: ۲۹۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس کل دادگستری کرمان:
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: با کمبود منابع انسانی در دادگستری کرمان دست و پنجه نرم می‌کنیم و در حالی که به ازای هر 100 هزار نفر در کشور 13 نفر قاضی داریم، این سرانه در استان کرمان 10 نفر است.
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: با کمبود منابع انسانی در دادگستری کرمان دست و پنجه نرم می‌کنیم و در حالی که به ازای هر 100 هزار نفر در کشور 13 نفر قاضی داریم، این سرانه در استان کرمان 10 نفر است.

یدالله موحد صبح امروز آیین اختتامیه دومین دوره کارآموزان قضایی و افتتاحیه سومین دوره در محل دادگستری کل استان کرمان با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی رئیس سابق قوه قضاییه اظهار داشت: ایشان اندیشمندی فرهیخته و مصدر تحولات شگرف در قوه قضاییه بود

کمبود قاضی در کرمان

موحد ادامه داد: کارآموزی در دادگستری استان کرمان تجربه خوب و موفقی بود، زمانی که می‌خواستیم این دوره‌ها را آغاز کنیم، وضعیت خاصی داشتیم، زیرا استان کرمان دارای کمبود قاضی است و با وجود اتفاقاتی که روی داده اما سرانه قضات ما نسبت به سرانه کشوری پایین است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: با کمبود منابع انسانی در دادگستری کرمان دست و پنجه نرم می‌کنیم و در حالی که به ازای هر 100 هزار نفر در کشور 13 نفر قاضی داریم، این سرانه در استان کرمان 10 نفر است.

موحد اضافه کرد: کارآموزان قضایی استان کرمان در گذشته در استان‌های دیگر آموزش می‌دیدند و دست ما برای تقسیم نیروها بسته بود و این امر فضا را برای ما در منطقه جنوب‌شرق و استان کرمان سخت کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: این را تبیین کردیم که استان کرمان به برگزاری دوره کارآموزان قضایی نیاز دارد و باید بومی‌گزینی کنیم و دوره‌های آموزشی را در استان داشته باشیم، بنابراین موفق شدیم، مجوز برگزاری دوره مذکور را اخذ کنیم.

این مقام قضایی گفت: سطح دوره کارآموزان قضایی استان کرمان بالاست و نیروهای آموزش‌دیده در این دوره‌ها جزو بهترین‌ها هستند و طی بازدیدهای شهرستانی از دادگستری‌های تابعه استان از نزدیک در جریان فعالیت این نیروها قرار می‌گیرم.

کاهش 20 درصدی قضات غیربومی در کرمان

موحد با اشاره به اینکه حدود 40 درصد قضات استان کرمان در گذشته غیربومی بودند، ادامه داد: غیربومی بودن تاثیر منفی در کار می‌گذارد و امروز شاهد کاهش 20 درصدی قضات غیربومی در استان هستیم و امیدواریم این رقم همچنان کاهش یابد.

عزت‌نفس و قناعت کلید طلایی قضاوت

وی خطاب به کارآموزان قضایی تاکید کرد: آنچه که آموختید، لازم بوده است، اما کافی نیست، زیرا یکی از چالش‌هایی که دستگاه عدالت وجود دارد این است که بعضی‌ها تصور می‌کنند با مبانی حقوقی سنتی می‌توان داوری کرد، اما این اشتباه است، زیرا امروز علم حقوق و قضا خیلی پیچیده، دانش‌بنیان و چندمبنایی شده است.

رئیس شورای قضایی استان کرمان در ادامه سخنان با بیان اینکه قضات باید به دانش تخصصی علوم و فنون مختلف مشرف شوند، ابراز داشت: نمی‌توان فقط و فقط به دانش حقوقی سنتی اکتفا کرد و باید مرتب مطالعه کنیم و بر سایر علوم هم اشراف داشته باشیم.

موحد عنوان کرد: قضاوت یک تکنیک است که به دانش و مهارت نیاز دارد و اگر کسی به تنهایی دانش داشته باشد اما مهارت نداشته باشد در کارش می‌لنگد و بهترین قضات ما قضاتی هستند که مهارت‌های مختلف از جمله مهارت ارتباطی را دارند.

وی با اشاره به اینکه دانش مدیریت قضایی از علم قضا مهم‌تر است، اظهار داشت: قضاتی آسیب می‌بینند که نمی‌توانند ارتباطاتمورد نیاز را برقرار کنند.

این قاضی تصریح کرد: بسیاری تلاش می‌کنند تا قضات را وادار به خیانت در امانت کنند، اما عزت‌نفس، قناعت و اتکا به عنایت‌های الهی می‌تواند ما را در این مسیر خطیر کمک کند.

اقدامات قضایی زیر ذره‌بین دشمنان نظام است

موحد بیان داشت: امروز اقدامات قضایی ما زیر ذره‌بین دشمنان نظام جمهوری اسلامی است و بارها رهبری و مسوؤلان قضایی به این نکته اشاره کرده‌اند، بنابراین به دشمن بهانه ندهیم و رای را ساده نگیریم.

وی ادامه داد: حساب‌شده، دقیق، علمی و عادلانه تصمیم بگیریم و دفاع از ارزش‌های قضایی نظام جمهوری اسلامی هم جزو ماموریت‌ها قضات است.

موحد با تاکید بر اینکه اعتماد عمومی از اهمیت زیادی برخوردار است، اضافه کرد: آثار رای قضات به خوبی دیده می‌شود و آرای ما در سرنوشت مردم تاثیرگذار است و باید با فراست و کیاست تصمیم بگیریم و اعتماد عمومی با عمل جلب می‌شود و نتیجه تصمیمات، آرا و اقدامات ماست و یک قاضی باید عادل باشد و عدالت باید در همه اقدامات وی به چشم آید.

آغاز سومین دوره کارآموزان قضایی کرمان با حضور 21 نفر

وی ادامه داد: در نخستین دوره کارآموزان قضایی 31 کارآموز شامل 26 نفر مرد و پنج نفر زن حضور داشتند و این دوره در سال 95 برگزار شد و به غیر از یک نفر همه این افراد در استان کرمان در حال خدمت هستند.

معاون منابع انسانی دادگستری کل استان کرمان اضافه کرد: در دوره دوم کارآموزان قضایی نیز 22 کارآموز شامل پنج نفر زن و 17 نفر مرد شرکت کردند و این دوره نسبت به دوره قبل یک ماه زودتر تمام شد زیرا شرایط بهتری برای برگزاری این دوره به‌وجود آمد.

اسلامی ابراز داشت: 21 نفر در سومین دوره کارآموزان قضایی استان کرمان شرکت می‌کنند و امیدواریم در این دوره چند نفر دیگر هم اضافه شوند.

وی عنوان کرد: درخواست داریم، همکاران کارآموز قضایی در شعب دادگستری جدی‌تر گرفته شوند تا در کارآموزی موفق‌تر باشند.
منبع: فارس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)