کد خبر: ۲۹۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
ابعاد تازه فساد در شرکت پسته ای که در دولت احمدی نژاد تاسیس شد
با نزدیک تر شدن به انتخابات مجلس، زاهدی نماینده کرمان روی شرکت پسته ایرانیان دست گذاشته و از فساد در این شرکت خبر داده است و همین به شائبه اختلاف و رقابت میان دو نماینده ی اصولگرای کرمان دامن زده است.
محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان از وقوع یک فساد در شرکت ملی پسته ایرانیان خبر داده و گفته که قوه قضائیه باید به پرونده این شرکت ورود کند. شرکتی که سال 89 به دلیل بدهی 36 میلیارد تومانی در لیست سیاه بانک مرکزی قرار گرفته بود. حالا آن طور که زاهدی توضیح داده، این شرکت در چند فقره معامله پسته کشاورزان را صادر کرده اما پولی در ازای آن وارد کشور نشده.

شرکت پسته ایرانیان در زمان معاون استانداری محمدرضا پورابراهیمی دیگر نماینده اصولگرای کرمان در دولت احمدی نژاد تاسیس شد. شرکتی که فعالان بازار پسته آن را در تقابل با تعاونی پسته رفسنجان ارزیابی کردند. این شرکت اما در ادامه راه برغم همه ی حمایت های دولتی, موفق عمل نکرد و از این رو انتقادات بسیاری را نسبت به محمدرضا پورابراهیمی برانگیخت چه این که برخی مدعی بودند گردانندگان سابق و کارکنان فعلی این شرکت در شمار نزدیکان او هستند. 

 با نزدیک تر شدن به انتخابات  مجلس، زاهدی نماینده کرمان روی شرکت پسته ایرانیان دست گذاشته و از فساد در این شرکت خبر داده است و همین به شائبه اختلاف و رقابت میان دو نماینده  اصولگرای کرمان دامن زده است. 

احسان بداغی  در روزنامه ایران با محمد مهدی زاهدی گفت وگو کرده است که می خوانید.  زاهدی می‌گوید که از مجموع فعالیت‌های این شرکت اسنادی در اختیار اوست که حکایت از بروز فساد دارد اما این اسناد تمام پشت پرده‌ها را نشان نمی‌دهند. پشت‌پرده‌ها و واقعیت‌هایی که به گفته او باید با ورود دستگاه قضایی روشن شوند.
 
شما در روزهای اخیر انتقاداتی از عملکرد شرکت پسته ایرانیان داشتید و مدعی بروز فساد در آن هستید. این فساد چیست و چه ابعادی دارد؟
حرف من انتقاد نیست. من معتقدم آنجا فساد رخ داده است. من رسماً از قوه قضائیه می‌خواهم که رسیدگی کند و دنبال این هستم که دستگاه قضایی ورود کند به این موضوع. چون آنجا کلاهبرداری شده و هم اموال پسته داران به تاراج رفته و هم بیت‌المال تضییع شده است. در این مجموعه یک فساد بزرگ رخ داده که کسی تا حالا نه سراغش رفته و نه خبری ازش دارد. باید موضوع باز شود.

پشت ماجرای این شرکت چه کسانی بودند؟
پشت آن را باید قوه قضائیه دربیاورد. اینکه چه کسانی هستند و چطور است را من شاید بدانم اما اعلام آن کار قوه قضائیه است. ولی خب مشخصاً آدم‌هایی با پشتوانه‌های سیاسی قوی این کار را کرده‌اند.  یکی از هدف‌ها هم خب همانطور که قبلاً گفته‌ام مقابله با شرکت پسته رفسنجان بود که توسط نزدیکان مرحوم هاشمی بنا نهاده شده بود.

یعنی فکر می‌کنید زمینه سیاسی هم داشت؟
شاید داشته باشد. شواهد این گونه است حالا ما از نیات افراد که خبر نداریم.

این شرکت در زمانی تأسیس شد که شما خودتان وزیر دولت نهم بودید. در واقع نزدیکان و منصوبان دولت وقت در سال‌های 85 و 86 این کار را کلید زدند. شما که خودتان مقام عالی آن دولت بودید و اتفاقاً اهل کرمان هم هستید و مسائل منطقه را می‌شناسید، چطور همان سال‌‌ها متوجه نشدید؟
به هر حال این اتفاق آن زمان افتاده بود و اصلاً در حوزه فعالیت ما نبود. ما آن زمان مشغول رتق و فتق کار دانشگاه‌ها و آموزش عالی بودیم و مشخصاً تمرکزی بر این مسأله نداشتیم.

شما کی به مسأله فساد در این موضوع رسیدید؟
من اخیراً رسیدم. قبلاً در جریان نبودم که آنجا چه خبر است. اخیراً مستنداتی به من رسیده است که حاکی از یک فساد جدی و بزرگ است. برای من هم مهم نیست که در کدام محدوده زمانی و کدام دولت بوده. مهم این است که فساد رخ داده و وظیفه ماست که پیگیری کنیم.

عدد و رقم‌ها در این مستندات چگونه است؟ این مستندات چه می‌گویند؟
مثلاً یک قلم ما محموله صادراتی پسته به مکزیک را داشتیم که یکی می‌گوید گم شده است، یک روایت می‌گوید فروخته شده و پولش مثل ماجرای بابک زنجانی نرسیده. یک مورد دیگر پسته را به هنگ‌کنگ و چین داده‌اند و می‌گویند آن طرف پسته را بالا کشیده و پولی حواله نکرده. در حالی که برای این ادعاها هم آنچنان سندی ارائه نمی‌کنند.

حجم این فسادها چقدر است؟
در همین دو مورد حداقل 10 میلیون دلار مستندات در اختیار من هست. ولی عدد خیلی بزرگتر از اینهاست که مربوط به این دو فقره معامله می‌شود. یعنی مجموع معاملات مشکل‌دار و آلوده به فساد هم تعدادش زیاد است و هم در طول سال‌های مختلف تکرار شده. اما ماجرا فقط این چیزها نیست. ظلمی که شده این است که مثلاً یک شرکت وابسته به شرکت ملی مس ایران به نام شرکت توسعه و آبادانی آمده ضمانت وامی را کرده که شرکت پسته ایرانیان گرفته. یعنی ضامن وام این شرکت یک مجموعه دولتی بوده.

 خب اینها چه ربطی به هم دارند؟ چه روابطی بوده که این اتفاق افتاده؟ چطور یک شرکت دولتی ضامن وام یک شرکت غیردولتی شده؟ بعد تازه در بسیاری از جاها پسته مردم را خریده و پول آن را هنوز نداده است. بعداً هم که نتوانسته پول را بدهد با این ادعا که دلاری گیرم نیامده، در ادامه هم بانک سپه که وام داده بوده ساختمان شرکت توسعه و آبادانی را که ضامن بوده مصادره کرده است؛ یعنی اینها نه تنها پسته مردم را خریده‌اند و پولش را نداده‌اند، بلکه بیت‌‌المال هم برای وثیقه وام‌شان مصادره شده.

چرا اینها از بانک سپه وام گرفته بودند؟ برای خرید پسته بوده؟
بله، 70 میلیارد وام گرفته بودند که پسته بخرند و صادر کنند و بشوند رقیب شرکت پسته رفسنجان. اینکه حالا از چه ساز و کاری و با چه پشتوانه‌ای این وام بزرگ را در آن سال‌ها گرفته بودند بماند. اما خب یک سری دلال هم وارد ماجرا شدند و کلا مسیر کار منحرف شد و از بسیاری از معاملات آنها حتی یک دلار هم وارد کشور نشد.

امکان دارد این معاملات صوری بوده باشند؟
هر امکانی هست. مورد مشخص این است که جنس رفته اما پولش نیامده؛ حالا اینکه زد و بند بوده، معامله صوری بوده، کسی سر اینها را کلاه گذاشته و یا هر چیز دیگری بحث مجزایی دارد.

این وام‌هایی که می‌گویید برای چه دوره زمانی بوده؟
ببینید معاملات این مجموعه بر اساس این نمونه‌هایی که ما دیدیم مشکوک است. اسنادی که من دارم حکایت از یک فساد بزرگ در این شرکت دارد ولی جزئیات آن را ترجیح می‌دهم توسط قوه قضائیه مشخص شود. ولی این کار باید صورت بگیرد و به نظر می‌رسد که حجم فساد رخ داده آنقدر باشد که نیاز به ورود سریع قوه قضائیه به پرونده این شرکت لازم باشد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بنیامین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
0
0
این دفعه تصمیم گرفتن کلاسور پرت نکنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)