کد خبر: ۲۹۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش وزارت جهاد کشاورزی نشان از بهبود ۳۵درصدی تراز تجاری بخش کشاورزی در ۸ماهه نخست سال دارد، اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این روند در ماه‌های آینده متوقف و چه بسا منفی شود.

گزارش وزارت جهاد کشاورزی نشان از بهبود ۳۵درصدی تراز تجاری بخش کشاورزی در ۸ماهه نخست سال دارد، اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این روند در ماه‌های آینده متوقف و چه بسا منفی شود.

وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که در 8ماهه نخست سالجاری تراز تجاری بخش کشاورزی 8.7درصد از نظر وزنی و 35.13درصد از لحاظ ارزشی بهبود یافته است. برخی کاهش ارزش ریال در مقابل دلار را دلیل اصلی این اتفاق می‌دانند و برخی دیگر آن را به سیاست‌های به کارگرفته شده در این بخش ربط می‌دهند.

اما دلیل این اتفاق هر چه باشد به اعتقاد کارشناسان کاهش تولید در ابتدای سالجاری به دلیل تغییرات آب و هوایی مانع ادامه آن خواهد شد و چه بسا موجب افت تراز تجاری محصولات کشاورزی در ماه های آینده شود.

رضا نورانی، رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، از جمله کارشناسانی است که افت تراز تجاری در ماه های آینده را اجتناب ناپذیر می داند.

وی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین اظهارکرد: آنچه در ابتدای سالجاری به ویژه در 3 ماهه اول،  صادر شد محصولات سال گذشته بود، اما متاسفانه به دلیل تغییرات آب و هوایی کاهش تولید محصول در سالجاری داشته ایم.

وی ادامه داد: به طور مثال پسته های که در ابتدای سالجاری صادر شد محصول سال گذشته بود و امسال میزان تولید این محصول از 230 هزار تن به 50 هزار تن در سالجاری کاهش داشته است.

به گفته وی؛ همین موضوع درباره سیب درختی نیز صدق می کند و در 6 ماهه دوم سالجاری کاهش 35 درصدی تولید محصول در کشور داشته ایم.

به گفته نورانی؛ در شرایطی که کاهش تولید اتفاق بیفتد قیمت ها افزایش یافته و امکان رقابت در بازارصادراتی از تجار گرفته می شود.

وی سبزی و صیفی را تنها محصولات برشمرد که تولید آن ها در سالجاری در شرایط مطلوبی قرار دارد و می تواند بازار صادراتی محصولات کشاورزی را پویا نگه دارد.

نورانی از دیگر دلایل افت تزار تجاری در ماه های آینده را افزایش هزینه حمل با خروج شرکت های حمل و نقل خارجی از کشور دانست.

وی گفت: پس از خروج شرکت های حمل و نقل خارجی از ایران کرایه یک کانتینر یخچالدار 40 فوتی به مقصد کشوری مانند هند با افزایش 5 برابری  از 450 دلار به 2500 دلار افزایش یافته است.

نورانی همچنین تعدد تصمیمات یک شبه ممنوعیت صادرات دولت در ماه های اخیر به بهانه تنظیم بازار داخل را از دیگر عوامل موثر در کاهش تراز تجاری در آینده نزدیک برشمرد.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به توانمندی کشورما  در تولید محصولات کشاورزی ، اظهار کرد: کشوری که بر طبق اعلام سازمان های بین المللی توان تامین نیاز غذایی خود و کشورهای حوزه خلیج فارس را دارد و ضایعات حاصل از محصولات کشاورزی آن دست کم 9 میلیون نفر را سیر می کند، به جای ممنوعیت های یک شبه صادرات باید به دنبال تقویت تولید و توسعه آن باشد.

نورانی تاکید کرد: دولت فقط با تقویت تولید از طریق مدیریت آب، بکارگیری تکنولوژی و استفاده از فارغ التحصیلان دانشگاهی در کنار مشوق های صادراتی می تواند تجارت محصولات کشاورزی را از خطر منفی شدن نجات دهد.

فارغ از تمام مشکلات عنوان شده، باید تولید به میزان کافی باشد تا علاوه بر تامین بازار داخل امکان صادرات به وجود آید. به نظر می رسد بخش کشاورزی در شرایطی است دولت باید سریعتر چه در موضوع سیاستگذاری در بخش تولید و چه در موضوع تعیین مشوق های صادراتی به داد بخش کشاورزی برسد تا شاید از سقوط تراز تجاری این بخش جلوگیری شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)