کد خبر: ۲۹۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
آخرین تحولات بازار مسکن
این روزها اخبار مربوط به افزایش قیمت مصالح ساختمانی به‌کرات شنیده می‌شود، براساس گزارش مرکز آمار ایران، در نیمه اول امسال از بین 127 قلم کالای ساختمانی «گونی چتایی ٧*٤٠» با ٢١٩,٠ درصد بیش‌ترین افزایش قیمت و «لوله‌ی سیمانی معمولی نمره‌ی ١٠» با ٨.٩ درصد بیش‌ترین کاهش در متوسط قیمت را نسبت به دوره قبل سال 96 داشته است.
مرضیه قاضی‌زاده: 


این روزها اخبار مربوط به افزایش قیمت مصالح ساختمانی به‌کرات شنیده می‌شود، براساس گزارش مرکز آمار ایران، در نیمه اول امسال از بین 127 قلم کالای ساختمانی «گونی چتایی ٧*٤٠» با ٢١٩,٠ درصد بیش‌ترین افزایش قیمت و «لوله‌ی سیمانی معمولی نمره‌ی ١٠» با ٨.٩ درصد بیش‌ترین کاهش در متوسط قیمت را نسبت به دوره قبل سال 96 داشته است.

اگرچه بنا بر گزارش مرکز آمار ایران بیشترین میزان افزایش در گونه چیتایی با ضریب افزایش دو برابری بوده است اما شواهد موجود در بازار نشان می‌دهد که بیشترین میزان افزایش در حیطه تجهیزات ساختمانی است، چنان چه تنها قیمت پکیج ساختمان در طی این چند ماه از قیمت پایه‌یک میلیون و سیصد هزار تومان به 7 میلیون تومان رسیده است.

در حالی که برخی از فعالین عرصه ساخت و ساز، روند افزایشی قیمت مصالح ساختمانی را که از عید امسال کلید خورد را  به دلیل وارداتی بودن و افزایش قیمت جهانی برخی از محصولات می دانند و معتقدند که آذر ماه به دلیل شروع فصل سرد سمت این فلش به سمت پایین بوده و روند کاهش قیمت کلید خورده است. عده ای دیگر معتقدند که شروع فصل سرد نیز تاثیر چندانی بر روند صعودی قیمت ها نداشته است. بنا بر گفته های رئیس صنف نجار و مبل ساز   نیز کاهش قیمت محصولاتی چون MDF و سایر فرآورده‌های چوبی تنها 5 درصد بوده است.

 افزایش قیمت مصالح ساختمانی در حالی روی‌داده است که تلاطم موجود در بازار ارز تا حدی کاهش‌یافته و نرخ ارز به حدود 10 هزار تومان کاهش قیمت داشته است و به اعتقاد برخی از اقتصاددانان توقف روند افزایشی و کاهش قیمت دلار خود منجر به ورود نقدینگی و سرمایه‌ها به سمت بازار مسکن و تلاطم این بازار خواهد شد.

آن‌طور که رئیس صنف کابینت ساز، می‌گوید: قیمت MDF بیش از 2 برابر شده است. علی فتح نژاد با اشاره به افزایش قیمت MDFاز 150هزار تومان به 400 هزار تومان، می‌افزاید:  کاری در این عرصه وجود ندارد و شاید ماهانه دو جواز باطل می‌شود.

فتح نژاد می‌گوید: ما فقط روی کار ساختمانی کار می‌کنیم، اگر کار ساختمانی راه بیفتد روی همه‌چیز تأثیر می‌گذارد و سایر مشاغل وابسته چون لوستر ،گچ، کابینت و غیره را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حتی مشاغل جانبی چون وانت‌بارها نیز با راه افتادن کار ساختمانی رونق می‌گیرند.

اگرچه فتح نژاد بر  روند کاهش تقاضا از دو سال پیش تأکید دارد اما در بخشی از صحبت‌هایش به روند افزایش قیمت‌ها از عید  و کاهش شدید در تقاضا  اشاره می‌کند  و می‌گوید: در حال حاضر ما کاری نمی‌کنیم، اصلاً تقاضایی نیست که حتی شکایتی وجود داشته باشد.

افزایش قیمت مسکن از بهمن ماه کلید می‌خورد

بنا بر گفته‌های رئیس صنف نجار و مبل‌ساز ، استارت افزایش قیمت فرآورده‌های چوبی علی‌الخصوص MDF از اوایل اردیبهشت‌ماه زده‌شده و تا آبان ماه این روند افزایشی ادامه داشته است.

اگرچه قاسم قاضی‌زاده از کاهش قیمت فرآورده‌های چوبی از اویل آذرماه می‌گوید، اما در بخشی از صحبت‌هایش به این نکته اشاره می‌کند که روند کاهش قیمت بسیار ناچیز و حدود 5 درصد بوده است.

قاضی‌زاده در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر علت برگشت قیمتی ناچیز فرآورده‌های چوبی با توجه به مهار شدن افزایش قیمت دلار و کاهش آن تا مرز 10 هزار تومان ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: واردکننده‌ها به ما می‌گویند ما این کالاهایی که وارد کردیم با دلار 8 هزار تومان بوده است.
رئیس صنف نجار و مبل‌ساز در ادامه خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر قیمت چوب و MDF و صفحه کابینت ثابت مانده است و به‌نوعی در قیمت فعلی به تعادل رسیده است و تنها در صورت کاهش قیمت دلار به زیر قیمت 8 هزار تومان امکان کاهش قیمت‌های چوبی و MDF وجود دارد.

براساس اظهارات او با توجه به افزایش‌های قیمت پیش‌آمده در فراورده‌های چوبی، قیمت کابینت MDF از متری 700 هزار تومان و های‌گلاس از متری یک‌میلیون و 300 هزار تومان به‌قدری افزایش‌یافته است که هم‌اکنون پایه کابینت MDF یک‌میلیون و سیصد و پایه کابینت های‌گلاس یک‌میلیون و 600 هزار تومان است.

او معتقد است افزایش قیمت تجهیزات ساختمانی تاکنون اثرات واقعی خود را بر روی قیمت ساختمان نگذاشته است و در صورت تأثیرگذاری ممکن است ساختمان از متری سه میلیون تومان به متری 5 میلیون تومان نیز افزایش داشته باشد.
قاضی زده با اشاره به افزایش قیمت تجهیزات سا
ختمانی می‌گوید: ساختمان هنوز گرانی واقعی خودش را پیدا نکرده است. من فکر می‌کنم که استارت گرانی ساختمان از بهمن‌ماه زده می‌شود چراکه ساختمان هنوز ان قیمت واقعی خودش را پیدا نکرده و خریدوفروش واقعی خودش را نداشته است.

هنوز افزایش قیمت مصالح بر روی قیمت ساختمان تاثیر نگذاشته است 

براساس اظهارات مدیر اجرایی صنف در و پنجره سازان آهنی نیز  اثرات افزایش قیمت مصالح  هنوز بر روی  قیمت ساختمان منعکس نشده است چرا که ساختمان هایی که هم اکنون معامله می شوند درگیر این دوره از  افزایش قیمت مصالح  و تجهیزات نبوده اند .

محمد عظیم معرفی، ضمن تایید احتمال  افزایش 30 درصدی قیمت  ساختمان در بهمن ماه و اسفند ماه می گوید: من با این نظر موافقم چرا که اگر کسی الان بخواهد ساختمانش را تجهیز کند، محکوم به خرید این تجهیزات با قیمت بالاست و این افزایش قیمت ها قطعا بر روی قیمت ملک اثر خواهد گذاشت. 

او در ادامه می گوید: به نظر من اگر قرار باشددر بهمن ماه و اسفند ماه ساختمان افزایش قیمت داشته باشد ، این افزایش بیشتر از 30 درصد نیست چرا که الان به خاطر تجهیزاتی مثل پکیج و کابینت و شیرآلات قیمت ملک بالا می رود وساختمان های نیمه ساز تا آن موقع تکمیل نمی شوند. 
او با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی می گوید: اگر سال اینده قیمت اهن الات و ... همین باشد ، این مسئله بر روی کل ساختمان تاثیر می گذارد و ممکن است قیمت ملک را تا 100 درصد افزایش دهد  چرا که عمده هزینه ها بر روی بخش اسکلت است .

جو بازار موجب افزایش قیمت آهن شده است

نایب‌رئیس صنف آهن‌فروشان در خصوص گرانی آهن می‌گوید: از سال گذشته تاکنون قیمت فولاد 70 درصد گران شده است، تیرآهن و میلگرد نیز به همین ترتیب افزایش قیمت داشته‌اند. دلیل آن‌هم مربوط به علت بالا رفتن قیمت دلار و نبود جنس بوده است.

سید جلال ترابی در ادامه می‌گوید: با توجه به اینکه از حدود 2 ماه قبل، شروع به فروش آهن به خود آهن‌فروشان کرده‌اند قیمت‌ها تا 20 الی 25 درصد کاهش‌یافته است.

اگرچه او بر افزایش 70 درصدی قیمت فولاد تأکید دارد اما در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به افزایش قیمت سایر تجهیزات و مصالح ساختمانی می‌گوید: فولاد در مقایسه با سایر مواد خیلی بالا نرفته است چراکه فولاد تولید داخل است و نه‌تنها فولاد از خارج وارد نمی‌شود بلکه صادرات آن نیز از ایران زیاد شده است.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر علت افزایش قیمت فولاد با توجه به عدم واردات آن، می‌گوید: تا حدودی خود شمش فولاد است که افزایش قیمت داشته است و این گرانی‌ها روی قیمت کارگر و برق و گاز تأثیر نگذاشته است.

ترابی در ادامه می‌گوید: جو بازار است که موجب افزایش قیمت فولاد شده است چراکه ما هیچ‌چیز را از خارج وارد نمی‌کنیم و حتی به کشورهایی چون عراق صادرات داریم.

بازار مسکن غرق رکود می شود

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرمان در خصوص افزایش قیمت ساختمان به خبرنگار گفتار نو می‌گوید: الآن با تورمی که در جامعه داریم، زمین به نسبت سایر اقلام گران نشده است . قبل از این هم ما 5 سال در رکود بودیم. اگر بخواهیم قیمت‌های الآن را با سال 91 مقایسه کنیم می‌بینیم که به نسبت سال 91 ما 60 الی 70 درصد رشد داشتیم.

محسن شهریاری با تأکید بر این نکته که زمین نسبت به سایر اقلام گران نشده و از این افزایش قیمت‌ها عقب‌مانده است، می‌گوید: قیمت زمین با ملک رابطه مستقیمی دارد و بخش قابل‌توجهی از قیمت ساختمان را زمین تشکیل می‌دهد، درست است که قیمت زمین نسبت به سال 91 حدود 60 الی 70 درصد رشد داشته است اما رشد قیمت در زمین نسبت به سایر اقلام چون اقلام مصرف و خوراکی که سالیانه بیش از 30 درصد رشد دارند قابل قیاس نیست و ملک از این افزایش قیمت‌ها عقب‌مانده است. این در حالی است که تنها امسال اقلام خوراکی 150 درصد رشد  قیمتی داشته‌اند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرمان با اشاره به مهار افزایش قیمت دلار و کاهش قیمت آن در طی این روزها می‌گوید: درصورتی‌که دولت امسال را  مدیریت نکند ، امکان دارد شاهد رشد قیمت باشیم خصوصاً که امسال بازار دلار  با سخت‌گیری‌های صورت گرفته مهارشده و این  احتمال وجود دارد که نقدینگی از بخش دلار به  سمت مسکن و ملک بیاید .

او  در پاسخ به سؤال خبرنگار ما  مبنی بر چگونگی افزایش تنها  60 درصدی قیمت ساختمان باوجود افزایش قیمت مصالح و تجهیزات گاهی تا  بیش از دو برابر  می‌گوید: این ساختمان‌هایی که الآن موجودند با این مصالح جدید ساخته نشده‌اند.  این ساختمان‌ها با مصالحی بوده‌اند که در زمان ارزانی فروخته‌شده‌اند و قطعاً قیمت تمام‌شده این‌ها پایین‌تر است.

اگرچه رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرمان ، با اشاره به رکود بازار مسکن از عدم فروش چندساله ملک‌های ساختمانی خبر می‌دهد اما در بخشی از صحبت‌های خود می‌گوید: ممکن است  فروشندگانی که تا چند سال ملکشان مانده است و الآن خسته شده‌اند با همین 60 درصد افزایش ملک خود را بفروشند ولی اگر این‌ها بخواهند دوباره ملکی را بسازند من فکر می‌کنم که از همین قیمتی که الآن می‌فروشند گران‌تر درآید.

شهریاری در خصوص نظرات برخی از فعالان حوزه مسکن در خصوص افزایش قیمت 30درصدی مسکن تا اسفندماه و افزایش صددرصدی آن تا سال بعد با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی می‌گوید:قطعاً از سال‌های بعد قیمت گران‌تر می‌شود ولی این به معنی رونق بازار نیست یعنی این گرانی ممکن است منجر به رکود شود چراکه  توان مصرف‌کنندگان برای خرید ملک پایین است.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
لیلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
0
0
لطفا بازارگرمی نکن خونه از این گرون تر نمیشه
شما منتظر باش تا گرون بشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)