کد خبر: ۲۹۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
ارسال به دوستان
ذخیره
صندلی‌های شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بسیاری را وسوسه می‌کند؛ چراکه سهم ۱.۲ درصدی از اقتصاد و سهم ۱۰ درصدی از بازار سرمایه دارد. شاید یکی از دلایل برخی برای پافشاری بر اجرای شفاف‌سازی، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه باشد؛ شرکت‌های ثروتمندی که عده‌ای همواره در هیات مدیره‌های آنها صندلی خواسته‌اند و چون خواسته‌های آنها اجابت نشد بنا را بر مخالفت گذاشتند و فریاد زدند: «شستا را چه به شفاف‌سازی!»
 صندلی‌های شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بسیاری را وسوسه می‌کند؛ چراکه سهم ۱.۲ درصدی از اقتصاد و سهم ۱۰ درصدی از بازار سرمایه دارد. شاید یکی از دلایل برخی برای پافشاری بر اجرای شفاف‌سازی، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه باشد؛ شرکت‌های ثروتمندی که عده‌ای همواره در هیات مدیره‌های آنها صندلی خواسته‌اند و چون خواسته‌های آنها اجابت نشد بنا را بر مخالفت گذاشتند و فریاد زدند: «شستا را چه به شفاف‌سازی!»

 حول عملکرد اقتصادی شستا سخن‌ها گفته شده است؛ بیشتر هم از جانب مجلسی‌ها. همان‌ها که همواره با عنوانِ "مدافع حقوق مردم" پشت تریبون‌ها قرار گرفته‌اند و فریاد زده‌‌اند: آقایانِ وزرا شستا را دریابید وگرنه استیضاح می‌شوید.

نمایندگان، در حالی از شستا به عنوان ابزاری برای استیفای حقوق "ملت" و یادآوری رسالتِ سیاسی خود استفاده می‌کنند که مدیران شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی، مدیران عامل سازمان تامین اجتماعی و وزرای کار همواره از عملکرد خود در شستا دفاع کرده‌اند و تاکید داشته و دارند که «شفاف‌سازی  کرده‌ایم. اینقدر بهانه نگیرید.»

شاید یکی از دلایل آنها برای پافشاری بر اجرای شفاف‌سازی، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه باشد؛ شرکت‌های ثروتمندی که عده‌ای همواره در هیات مدیره‌های آنها صندلی خواسته‌اند و چون خواسته‌های آنها اجابت نشد بنا را بر مخالفت گذاشتند و فریاد زدند: «شستا را چه به شفاف‌سازی!»

نمی‌توان نظارت بر شستا را تعطیل کرد

    البته که شستا مهم است. اگر شفاف‌سازی قربانی مصلحت‌اندیشی شود مانند دوره حاکمیت «محمود احمدی نژاد» و شرکا بر سازمان تامین اجتماعی، شستا به زمینِ بازیِ "قدرت" تبدیل می‌شود و به یغما می‌رود. از این رو نمی‌توان نظارت بر شستا را تعطیل کرد. پرونده تحقیق و تفحص از شستا را در آن دوره را به یاد آوریم. آن زمانی کمتیه تحقیق مدعی تخلف هزار میلیارد تومانی در شستا بود اما برخی از نمایندگان رقم تخلف را ۳ هزار میلیارد تومان ذکر می‌کردند.

این تخلفات می‌توانند تکرار شوند، اگر مدیران شستا بر سر شفاف‌سازی بزنند و هشدارها را جدی نگیرند. اگر دولت دست و پای خود را از شستا بیرون نیاورد هم همین اتفاق می‌‌افتد؛ چراکه دولت هیچگاه منافع بیمه‌شدگان را در محاسبات خود لحاظ نمی‌کند و تنها سهم خود را از مناصب طلب می‌کند.

به هر روی انتشار عملکرد مالی شستا که از گذشته مرسوم بوده و کار جدیدی هم نیست، به تنویر افکار عمومی می‌انجامد. تعهد به شفاف‌سازی در شستا از دوران صدارت «علی ربیعی» وارد فازِ جدیدی شد. ربیعی همواره از «ذی‌نفعان من غیر الحق» که به منافع بیمه‌شدگان چشم دارند، گلایه کرد و در مجلس قسم خورد که آنها را از میدان به در می‌کند شاید هم همین امر دشمنی با او را وارد فاز جدیدی کرد.

شستا بسیاری را وسوسه می‌کند؛ چراکه سهم ۱.۲ درصدی از اقتصاد و سهم  ۱۰ درصدی از بازار سرمایه دارد. در کل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در گزارش‌های مالی خود با ارقام بزرگ سر و کار دارد. برای اینکه ثابت شود، شفاف‌سازی در شستا اقدام جدیدی نیست یکی از آخرین گزارش‌های مالی شستا که هیات مدیره‌اش، انجام داده و اخیرا به دست ایلنا رسیده است را مرور می‌کنیم.

افزایش ۱۵ درصدی درآمد عملیاتی و ۱۰ درصدی سود ناخالص

براساس این گزارش؛ درآمد عملیاتی شستا از ۲۸ هزار میلیارد تومان در سال مالی ۹۶/۳/۳۱ با رشد ۱۵ درصدی به ۳۲.۱۹۷ میلیارد تومان در سال مالی ۹۷.۳.۳۱ بالغ گردیده است. در همین حال  سود ناخالص شستا از مبالغ ۷.۲۹۵ میلیارد تومان در سال مالی ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ با رشد ۱۰ درصد به مبلغ ۸.۰۲۵ میلیارد تومان در سال مالی ۳۱ خرداد ۹۷ بالغ گردیده است. از این مبلغ در همین سال مبلغ ۲.۱۱۲ میلیارد تومان هزینه مالی بابت وام‌های دریافتی هلدینگ‌ها و شستا به منظور پرداخت سود سهام معوق به سهامدار اصلی پرداخت گردیده است که باعث کاهش سود عملیاتی شستا شده است.

در گزارش اخیر آمده است که سود خالص شستا از مبلغ ۳.۱۱۰ میلیارد تومان در سال مالی ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ نیز با رشد ۱۵ درصد به مبلغ ۳.۵۷۹ میلیارد تومان در سال مالی ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ بالغ گردیده است. کل صادرات شستا هم با ۱۹ درصد رشد از مبلغ ۱.۱ میلیارد دلار در سال مالی ۳۱ خرداد ۹۶ به مبلغ ۱.۲ میلیارد دلا ر در سال مالی ۳۱ خرداد ۹۷ رسیده است.

    مجموع ارزش روز پورتفوی سرمایه‌گذاری شستا هم افزایش یافته است. بر این اساس مجموع ارزش روز پرتفوی سرمایه‌گذاری شستا در تاریخ ۳۰ مهر ۹۷ (زمان برگزاری مجمع عادی سالیانه) نسبت به تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۳۹۶ با رشد ۳۲ درصد از مبلغ ۳۶۶۵۷  میلیارد تومان به مبلغ ۴۸۵۴۶ میلیارد تومان رسیده است. با این حال شستا مبلغ ۱.۵۸۲ میلیارد تومان از پورتفوی سهم خود کاسته است تا آن در بازار سرمایه بفروشد.

منابع حاصل شده از این محل هم در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته است تا بتواند به ایفای تعهدات بپردازد؛ امری که از آن به عنوان "آینده‌فروشی" یاد می‌شود. چه آنکه «محمد رضوانی‌‌فر» مدیرعامل شستا روز معارفه خود گفت: شستا را از آیندگان به عاریه گرفته‌ایم.» با این حال سازمان تامین اجتماعی تنها دو محل اصلی برای تامین منابع مورد نیاز خود دارد: بدهی‌های دولت و منابع شستا. دولت در پرداختِ مطالبات سازمان تعلل می‌کند؛ تا جایی که به اذعان «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حجم بدهی‌های دولت به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. می‌ماند شستا که به گفته «مرتضی لطفی» مدیرعامل سابق شستا کل داریی‌های آن  خرج ۶ ماه سازمان تامین اجتماعی است.

۲۶.۴۰۱ میلیارد تومان مجموع فروش تجمعی شستا

شستا در این گزارش؛ عملکرد شش ماه اول سال ۹۷ خود را با مدت مشابه در سال ۹۶ مقایسه کرده است. در این بخش آمده است: در سال جاری و در طی شش ماهه اول سال ۱۳۹۷ عملکرد شستا از رشد قابل قبولی برخوردار بوده است؛ به طوری که مجموع فروش تجمعی شرکت‌های تابعه از ۱۸.۱۵۴ میلیارد تومان در شش ماهه ۹۶ به ۲۶.۴۰۱ میلیارد تومان در شش ماهه اول سال ۹۷ رسیده است که ۴۵ درصد رشد داشته است. بر این اساس سود خالص تجمیعی شش ماهه اول سال ۹۷ با ۱۴۰ درصد رشد نسبت به شش ماهه اول سال ۹۶، از مبلغ ۳.۲۸۰ میلیارد تومان به ۷.۸۶۱ میلیارد تومان افزایش یافته است.

    اما مدیران شستا برنامه‌های به گفته خود" استراتژیکی" برای افق سال ۱۴۰۲ تدوین کرده‌اند؛ برنامه‌هایی که محورهایِ آن براساسِ شاخص‌‌هایِ خرد و کلان اقتصادی، شرایطِ "ظالمانه" تحریم‌ها و الزاماتِ قانونی جهت خروج ازبنگاه‌داری، شکل گرفته است.

اما شستا با هدف رهایی از بحران‌های اقتصادی، اقداماتی را اجرایی کرده است. در این گزارش اقدامات مهم عملکردی شستا در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ به این شرح اعلام شده است: راه‌اندازی فاز ۲ پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت تولید روزانه ۲۴ میلیون بشکه فرآورده‌های نفتی. فاز ۳ پالایشگاه هم تا پایان دیماه سال جاری راه‌اندازی می‌شود. شستا همچنین قرارداد خرید ۱۰ کشتی از کره جنوبی را نهایی کرد و آنطور که مدعی است، کشتی‌ها را به شرکت "کشتیرانی جمهوری اسلامی" ایران تحویل داده است. مبلغ سرمایه‌گذاری که از این ناحیه صورت گرفته بالغ بر ۶۳۰ میلیون یورو است. همچنین اخذ موافقت شورای اقتصاد با تامین مالی ۴۹۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی با ضمانت شستا یکی از اقدامات انجام شده است.  

در گزارش همچنین آمده است: اجرای افزایش سرمایه ۳.۸۰۰ میلیارد تومانی تاپیکو از ۴.۳۵۰ به ۸.۱۵۰ میلیارد تومان و تامین مالی جهت خرید حق تقدم‌های استفاده نشده در جریان افزایش سرمایه تاپیکو بدون خروج نقدینگی و با مکانیسمی مشابه سهام خزانه که با رشد سهام تاپیکو منجر به خلق میلیارد تومان ارزش برای شستا و هلدنیگ‌های تاپیکو شد. مشارکت در انتشارات اوراق اجاره سهام به منظور تامین مالی ۳ هزار میلیارد تومانی برای سازمان تامین اجتماعی در اسفند ۹۶ و همچنین تامین مالی مجدد ۱.۲۰۰ میلیارد تومانی در خرداد ۹۷ و درج لزوم تعویض وثایق اوراق با وثایق دولتی در امیدنامه و اطلاعیه صدور.

شستا همچنین مدعی است که ذوب آهن اصفهان را پس از سال‌ها زیان دهی به مرحله سودآوری رسانده است؛ به گونه‌ای که هم اکنون تا ۸۰۰ هزار تن صادرات دارد. شستا هم اکنون ۵۶ درصد از سهام ذوب آهن را در اختیار دارد که در چارچوب سیاست‌های خروج از بنگاهداری قرار است که تنها ۴۰ درصد سهام آن را در اختیار خود نگه دارد. شرکت همچنین با هدف کاهش هزینه‌های خود آنگونه که "مرتضی لطفی" مدیرعامل سابق شستا گفته، ۴ هزار کارگر را با پرداخت حقوق و مزایا تعدیل می‌کند؛ چراکه با مازاد نیروی انسانی مواجه است. در دوره «محمد احمدی نژاد» (سال ۸۴) که به دخالت‌های پوپولیستی منصوبان او در شستا انجامید، تعداد کارگران ذوب آهن از از ۹ هزار نفر به ناگهان به ۱۶ هزار نفر رسید. نظامی که شرکت را اداره می‌کرد بدهی عظیمی بر روی دست آن گذاشت. «محسن کوهکن» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس رقم بدهی ذوب آهن را بالغ بر ۶ و نیم هزار میلیارد تومان عنوان کرده است که از این میزان ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان متعلق به سیستم بانکی است. از این رو کوهکن تاکید کرده است که ذوب آهن دیگر جذب نیرو نخواهد داشت.

    شستا همچنین برای دستیابی به اهداف خود در افق ۱۴۰۲، چندین شرکت را با یکدیگر ادغام کرده است. ازجمله ادغام شرکت ایران‌سازه، کارت سازه و ایوان بهشت. همچنین هلدینگ عمران و حمل و نقل در هلدینگ سیمان تامین ادغام می‌شود. در راستای بهینه‌‌سازی سبد سرمایه‌گذاری‌ها و چابک‌سازی فعالیت‌ها هلدینگ انرژی در هلدینگ تاپیکو ادغام می‌شود.

شستا با هدف مبارزه با طرح‌های "ظالمانه" و "یکجانبه" آمریکا، کارگروهی را تشکیل داده است. تحریم‌های آمریکا به صورت گسترده، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کشور و تبادلات مالیِ بین‌المللی ایران را هدف گرفته است. از این رو مدیران نهادهای اقتصادی باید با هدف مبارزه با تحریم‌ها، نظامی را تعریف کنند؛ نظامی که کار اصلی آن دور زدن تحریم‌ها با کمرین ریسک ممکن است. دور زدن تحریم‌ها نباید به نحوی باشد که هزینه‌های تبادلات اقتصادی را به یکباره چندین برابر کند. تصویب تمامی لوایح  FATF و خروج همیشگی ایران از لیست سیاه "گروه ویژه اقدام مالی" که بر تعهدات کشورهای عضو خود به جهت اجرای سیاست‌هایِ مبارزه پولشویی نظارت می‌کند، می‌تواند برای شستا بسیار کارگشا باشد.   

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در راستای شفاف‌سازی فعالیت‌های خود، اطلاعات ۱۰۳ شرکت غیربورسی را در سامانه کدال نامگذاری کرده است. این کار در جهت اجرای تکالیفِ موضوع ماده ۶ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۱۴۴ قانون اساسی انجام شده است.

 تشکیل ۳۱ جلسه کمیته انتصابات جهت بررسی سوابق و مصاحبه با ۲۸۸ نفر از افراد معرفی شده توسط هلدینگ‌ها جهت تصدی عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های تابعه با نگاه "جوان‌گرایی"، "شایسته‌سالاری" و استفاده از نیروهای درون "سازمان".  تامین مالی جهت بازپرداخت قسط ۳۰۰ میلیارد تومانی صکوک اجاره شرکت رایتل. مشارکت تامین مالی هلدینگ‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه از طریق انتشار اوراق سلف در شرکت‌های سیمانی، اوراق اختیار فروش تبعی در هلدینگ صدر و هلدینگ دارو جهت تامین مالی خرید سهام، برگزاری مجمع عادی سالیانه شستا در موعد قانونی در مهرماه سال ۹۶ و سال ۹۷ "برای اولین بار طی سالیان اخیر"، تامین مالی برای تسویه کامل حدود ۱۲۰ میلیارد تومان اوراق اختیار فروش تبعی، تاپیکو متعلق به تامین سرمایه امین با استفاده از "مهندسی مالی" و کاهش هزینه مالی به کمتر از ۱۸ درصد از دیگر اقدامات شستاست.

شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی با هدف به سودرسانی شرکت‌های زیان ده خود، کمیته‌ای تشکیل داده است که در اثر اقدامات آن شرکت‌های "لوازم خانگی پارس"، "پارس الترونیک" و "چوکا" به سوددهی رسیدند. شرکت‌های زیان ده برای شستا به یک چالش تبدیل شده‌اند. این شرکت‌ها در قالب رد دیون دولت واگذار شده‌اند. برنامه شستا واگذاری این شرکت‌هاست. واگذاری شرکت‌های زیان ده تبعاتی برای کارگران آنها دارد. در عین حال شرکت‌های زیان ده مشتریان چندانی هم نخواهند داشت و لذا باید آنها را با زیان فراوان فروخت. از این رو چاره‌‌ای جز به سوددهی رساندن آنها وجود ندارد.

عرضه سهام شستا در بورس اوراق بهادار مطابق برنامه صد روزه اعلام شده به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انعقاد تفاهم‌نامه واگذاری سهام شستا در پروژه "پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه" به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، پرداخت ۲.۹۲۷ میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی از تیرماه ۹۶ تاکنون بابت سود سهام عملکرد از دیگر کارهای انجام شده است.

گزارش سازمان حسابرسی از عملکرد شستا اولویت دارد

«علی اصغر بادبان» کارشناس تامین اجتماعی و نماینده سابق کارگران در شورای عالی تامین اجتماعی تاکید دارد که شفاف‌سازی و روشنگری مدیران شستا می‌تواند کارگشا باشد. با این حال معتقد است که سازمان حسابرسی هم باید گزارشی از عملکرد اقتصادی شستا ارائه کند تا "سود عملکردی" شستا مشخص شود.

او در تشریح نظر خود به ایلنا می‌گوید: گام‌هایی که برای شفاف‌سازی برداشته شده است لازم است اما کافی نیست. شستا باید سود عملکردی خود را هم اعلام کند. همچنین سازمان‌های ناظر مانند سازمان حسابرسی باید در این زمینه ورود کنند تا زیانی که شستا دیده هم در کنار سود آن مشخص شود. در گزارش هیات مدیره به زیانی که شستا دیده‌ اشاره‌ای نشده است. از ناحیه محاسبه سود عملکردی می‌توان در خصوص عملکرد هیات مدیره شستا اظهارنظر دقیق. چرا می‌گویم، دقیق؟ به این خاطر که روشن می‌شود، سود شستا در بازه زمانی ۹۶ تا ۹۷ چه میزان بیشتر یا کمتر از تورم است. سود عملکردی باید بیشتر از تورم باشد. در غیر این صورت عملکردمان هیچ فایده‌ای نداشته و باید پاسخگو ذی‌نفعان خود باشیم. باید به آنها بگوییم که ارزش دارایی‌های شما در دستان ما نه تنها افزایشی نداشته که کاهش هم داشته است. اینها مسائلی است که باید روشن شود.

وی افزود: گزارش هیات مدیره شستا تنها این را به ما می‌گوید که "درآمد عملیاتی" شستا با "سود ناخالص" شستا نسبت به سال گذشته چه میزان افزایش یافته است. خوب است که اینها را بدانیم اما منِ کارشناس برای اظهارنظر دقیق باید حجم نسبت دقیق سود و زیان و سرمایه‌ای که موجب افزایش ۱۵ درصدی درآمد عملیاتی شده است را هم بدانم. اینها که اشاره کردم بسیار مهم و سرونشت ساز هستند؛ چراکه سازمان تامین اجتماعی در ایفای تعهدات خود به بیمه‌شدگان دچار مخاطره شده است. اگر سازمان تامین اجتماعی نتواند از محل دارایی‌های خود درآمد چشمگیری داشته باشد و ثروت‌سازی کند، حتما با فاجعه بزرگی مواجه می‌شود؛ فاجعه‌ای که نظام را به چالش خواهد گرفت. توجه داشته باشید که سازمان تامین اجتماعی نمی‌تواند از محل وصول حق بیمه‌ها، منابع ایفای تعهدات را فراهم کند. پس ناچار می‌شود که وام بگیرد. سازمان تامین اجتماعی نمی‌تواند تا ابد برای پرداخت مستمری‌ها وام بگیرد.

نماینده سابق کارگران در شورای عالی تامین اجتماعی با اشاره به مشارکت شستا در انتشار اوراق اجاره سهام، به منظور تامین مالی ۳ هزار میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی و تامین مالی مجدد ۱۲۰۰ میلیارد تومانی در خرداد ۹۷، گفت: سازمان تامین اجتماعی ماهانه ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به بیمه‌شدگان خود پرداختی دارد. پس قطعا ۳ هزار میلیارد و ۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد، برایش کوچک هستند. اما اگر همین هم نباشد، مشکلات بزرگی ایجاد می‌شوند. کافی است که سازمان نتواند به بیش از ۳ میلیون بازنشسته خود یک ماه مستمری بپردازد. خواهید دید که چه نارضایتی ایجاد می‌شود. از این رو نقش شستا در شرایطی که پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی از سوی دولت با تاخیر و قطره چکانی صورت می‌پذیرد، بسیار مهم است. شستا بازیگری است که میلیون نفر از جمعیت کشور به آن چشم دوخته‌‌اند و طبیعی است اگر نتواند سودآوری داشته باشد زیر سوال می‌رود.  

وی با اشاره به تهمت‌هایی که برخی نمایندگان مجلس به «علی ربیعی» وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر سر شستا زدند، گفت: هجمه‌ها را منصفانه نمی‌دانم اما اگر هر چه بیشتر شفاف‌سازی کنیم کمتر هجمه‌ها را شاهد خواهیم بود و به جای تخریب، عادلانه قضاوت می‌شویم. عملکرد شستا نباید مبنایی برای استیضاح وزرای رفاه باشد اما می‌بینیم که هر وزیری را که می‌خواهند استیضاح کنند شستا را مانند خار در چشمش فرو می‌کنند و به او یادآوری می‌کنند که حواست به عزل و نصب‌ها نبوده است. یا می‌گویند در خروج از بنگاهداری تعلل کرده‌ای؛ چراکه بنگاهداری زیر دهنت مزه داده است! زمانی که خیلی از این گلایه‌ها را که به ناحق و انگیزه‌های سیاسی مطرح می‌شوند را می‌شنویم باید بیشتر در عملِ خود ریز شویم. به کلام حضرت علی در "نهج البلاغه": "به حساب خود برسید پیش از آنکه به حسابتان برسند."

وی افزود: یک بخشی بهتر از کار هم برعهده دولت است. دولت باید بدهی خود را طبق برنامه پیش‌بینی شده پرداخت کند. سازمان تامین اجتماعی در صورتی می‌تواند ادامه کار بدهد که نظام برای سازمان حرمت قائل شود؛ چراکه بیش از نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش سازمان هستند. نمی‌توان با سازمان تامین اجتماعی بازی کرد. این بازی، بازی با کبریت در انباره کاه است. شخص وزیر رفاه باید به این مسئله توجه ویژه نشان دهد. در عین حال باید شستا را انتصابات سیاسی به دور داشت. شخصی که در راس شستا می‌نشیند باید هزاران حکم برای هزاران مدیر بزند. او باید مدیرها را نصب و عزل کند از این رو اختیارات عجیب و غریبی دارد.

    این کارشناس تامین اجتماعی با بیان اینکه این انتصابات بر حوزه درآمدی شستا بسیار تاثیرگذار است، گفت: مدیران لایق می‌توانند، به نحوی عمل کنند که یک شرکت دیده شود یا اینکه به کل به خاک سیاه بشیند. کاهش درآمدهای یکی از شرکت‌های شستا و زیان ده شدن آن، در یک مقیاس بزرگ آثار جبران ناپذیری بر حوزه درآمدی می‌‌گذارد. هم اکنون شرکت‌هایی در شستا وجود دارند که به کل زیان ده هستند و مدیران شستا تنها منتظر روزی هستند که آنها را بفروشند.

بادبان بار دیگر با اشاره به گزارش حسابرسی هیات مدیره شستا، تاکید کرد: مناسب‌ترین وضعیت، این است که یک سازمان رسمی از عملکرد شستا گزارش تهیه کند، نه خود شستا و هیات مدیره. اگر این گزارش تهیه شود می‌توان عملکرد شستا را با شرکت‌های هم وزن شستا چه در ایران و چه در منطقه مقایسه کرد. بدون مقایسه شستا با شرکت‌های سرمایه گذاری دیگر که اتفاقا اسمشان را هم خیلی نمی‌شنویم، نمی‌توانیم شستا را قضاوت کنیم.

همه اشکال شفاف‌سازی در شستا ضروری است

تاکید بر شفاف‌سازی در شستا از دو دهه پیش، بیشتر شنیده می‌شود. «سعید مرتضوی» مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی هم تاکید می‌کرد که من شفاف‌سازی کرده‌ام از این رو هیچ وزیری و مدیرعاملی در سازمان تامین اجتماعی نمی‌تواند ادعا کند که در دوره من شفاف‌سازی در شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی پررنگ بوده است؛ چه آنکه همواره حول عملکرد جناح‌های سیاسی در شستا حرف و حدیث وجود داشته است. شستا تیغی است که دست همه دولت‌ها بریده است. از این رو شفاف‌سازی در همه اشکال آن در شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ضروی است. همانطور که بادبان گفت قدم‌های برداشته شده برای شفاف‌سازی لازم است، اما کافی نیست.

یک شکل از آن که بسیار حیاتی است، با نظارت دستگاه‌های مسئول محقق می‌شود. هم اکنون در موسسه‌هایی که کار اقتصادی می‌کنند، حساب‌سازی به منظور پنهان نگه داشتن حجم زیان‌ها و افزایش سود با سفته بازی فراوان به چشم می‌‌خورد. نمونه‌اش بانک‌ها. افکار عمومی در جریان سود و زیان آنها قرار نمی‌گیرند تا زمانی که ورشکستگی آنها  توسط بانک مرکزی اعلام شود. بازوهای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای هم به همین مرض دچار هستند. اگر آنها را به موقع از سقوط  نجات ندهند، سرنوشت ذی‌نفعان خود را به تباهی می‌کشانند.
منبع: ایلنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)