«برخی از بازار ها به واسطه گر یا دلال برای رونق کسب و کارشان نیاز دارند.» این را مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی کرمان، در سال 92 اعلام کرده است و بازار هایی همچون سنگ و بازار تکنولوژی و فناوری های نوین را از جمله همین بازار ها اعلام کرده است که به واسطه گر و یا به اصطلاح دلال نیاز دارد تا بتواند پلی بین سرمایه گذار و مخترع یا خریدار و تولید کننده باشد.
در همین راستا یک تولیدکننده سنگ در کرمان نقش دلالها در این صنعت را کاملاً منفی خواند و گفت: دلالها هیچوقت نقش مثبت ندارند همیشه نقش آنها منفی است.
حمید موسوی در گفتوگو با خبرنگار ما صراحتاً اذعان کرد: دلالها کار سنگ کرمان را خراب کردند به طوری که کرمان شهر به این بزرگی تنها 10 سنگبری فعال دارد.
موسوی بابیان اینکه سنگ فروشیهایی که در بزرگراه امام قرار دارند در روز 2000 تا 3000 متر ورودی سنگ دارند، گفت: در کرمان روزی 1000 متر هم تولید سنگ نداریم.
موسوی یا ابراز تأسف از اینکه سنگ کرمان را بهطور کامل اصفهان تأمین میکند، گفت: سنگبریهای کرمان یا تعطیل و یا نیمه فعال هستند.
موسوی با اشاره به اینکه من خودم تولیدکننده هستم و تولیدات سنگ خودم را میفروشم گفت: دلال اگر جایی سودی برایش داشته باشد میرود؛ بنابراین دلال از من که قیمت تمامشدهام بالا است سنگ نمیخرد.
او همچنین افزود: دلالی که در حوزه سنگ فعال است اگر در کرمان نفعی برایش داشته باشد از کرمان سنگ میخرد و به شهر دیگری میبرد؛ اما به دلیل اینکه معدنهای سنگ در کرمان تولیداتشان کم است قیمتها بالا است؛ و برای دلالان مقرون بهصرفه نیست.
او با انتقاد از عملکرد دولت گفت: دولت به جای حمایت از ما سنگ پیش پایمان میاندازد درحالیکه در اصفهان از صنعت سنگ حمایت دولتی میشود و میتوانند با قیمت ارزانتری سنگشان را عرضه کنند.
او در ادامه گفت: در استان اصفهان بالای 2 هزار و 500 کارخانه سنگبری وجود دارد. درحالیکه شهر کرمان مصرف سنگ فوقالعاده بالایی دارد اما تعداد کارخانهها به 20 کارخانه تولید سنگ نمیرسد؛ و در کل استان کرمان حدود 35 کارخانهداریم که فعالیت آنچنانی ندارند.
موسوی تأکید کرد: ما با سنگ اصفهان به لحاظ کیفیتی میتوانیم رقابت کنیم اما به لحاظ قیمتی نمیتوانیم رقابت کنیم. اگر بخواهم به قیمت ارزان بفروشم ورشکست میشویم اگر به قیمت تمامشده بفروشیم تولید و فروشمان پایین میآید.
ازسویی دیگر در بازار تکنولوژی کرمان اما جای خالی یک واسطهگر حس میشود تا پلی باشد بین سرمایهگذار و خالق یک اثر تا مخترع بتواند طرح و یا نوآوریهایش را به اجرا برساند.
رییس پارک علم و فناوری کرمان در خصوص نقش پارک علم و فناوری در حوزه سرمایهگذاری به خبرنگار ما گفت : صندوقهای خطرپذیر، صندوقهای پژوهش و فناوری و صندوق فرشتگان وجود دارند که هر کدام از این صندوقها یکبخشی از ریسک بازاریابی را به دوش میکشند.
مسعود ترک زاده ماهانی افزود: این صندوقها در تجاریسازی و پذیرش ریسک فروش نقش مدون و مصوب قانونی دارند.
از سوی دیگر معاون پارک علم و فناوری در گفتوگو با خبرنگار ما ضمن تأکید بر اینکه پارک علم و فناوری شدیداً به واسطهگرها نیاز دارد، گفت : متأسفانه افراد قابلاعتماد در این حوزه زیاد نیستند و ما توانستیم فقط 5 نفر را در حوزه سرمایهگذاری پیدا کنیم.
علیرضا گنجویی با اشاره به اینکه دلالی در دنیا یک چیز پسندیده و تأییدشده است خاطر نشان کرد : ما بادید منفی به دلالی نگاه نمیکنیم اما افرادی که در این حوزه میخواهند فعال باشند باید افراد درستکاری باشند. به همین دلیل ما معمولاً از سازمان اطلاعات استان و سازمانهای مربوطه استعلام میگیریم.
گنجویی در ادامه مطرح کرد: ما به آدمهایی که به حوزه تجاریسازی فناوری اشراف دارند به سه طریق نیاز داریم. یکی اینکه طرح را خوب بدانند و برایش مشتری پیدا کند. یا اینکه طرح مشکلاتی دارد و بعد از رفع این مشکلات برای ایدهها مشتری پیدا میکنند؛ و در حالت سوم طرح و ایده هیچگونه بازاری ندارد و حمایتی از آن نمیشود.
او در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه دلالی با کارکرد منفی در حوزه تکنولوژی هم داریم گفت: خیر سرقت در این حوزه رخ نمیدهد، اگر در این زمینه واسطهگری و دلالی با کارکرد منفی هم رخ دهد به ما گزارش میشود و پارک علم و فناوری سریعاً جلوی فعالیت شرکت بازاریاب را میگیرد.
او در خصوص واسطهگری و دلالی به صورت شخصی در حوزه تکنولوژی گفت: خیر با شخص قرارداد نمیبندیم. به دلیل اینکه ما یک سازمان هستیم و مسئول حقوقی ما اصرار دارند که شخص هم اگر بخواهد فعالیت کند باید با یکی از این شرکتها کار کند.
گنجویی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه پارک علم و فناوری توانسته است در نقش یک واسطهگر یا سرمایهگذار ظاهر شود؟ گفت: بله ما در سال 94 یک شرکت سرمایهگذار داشتیم الآن به 5 شرکت رسیده است.
گنجویی افزود: ما به این شرکتها میگوییم شرکتهای فعال در حوزه تجاریسازی فناوری، این شرکتها داخلی هستند اما نماینده خارج از کشور هم دارند که در آنجا فعالیت میکنند.
گنجویی فعالیت این شرکتها را کاملاً مثبت دانست و گفت: این شرکتها کار سنجش و تحلیل بازار، وضعیت صادرات، تولید و بستهبندی را انجام میدهند. به طوری که بعضی از این شرکتها تاکنون 6 مورد از طرحهای ما را اجرایی کردهاند.
او همچنین افزود: برخی از این شرکتها از 21 طرحی که برای ما تحلیل کردند 6 مورد از آنها در مرحله مذاکرات جدی قرار دارد. گنجویی خاطرنشان کرد: من 10 درصد موفقیت در اجرایی شدن طرحها را موفقیت مینامم.