کد خبر: ۲۹۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳
ارسال به دوستان
ذخیره
بحث حضور زنان در دولت‌ها همواره یکی از مباحث مناقشه برانگیز در عرصه سیاسی بعد از انقلاب بوده است. دولت سازندگی که پیشتاز حضور زنان در عرصه سیاسی بوده است با برداشتن اولین گام در جهت ارتقاء جایگاه زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نشان داد که علاوه بر سازندگی دولتی است که نقش زنان در این عرصه‌ها را به خوبی درک کرده است و از تأثیری که زنان می‌توانند در عرصه سیاست و اجتماع داشته باشند غافل نمانده است.
 بحث حضور زنان در دولت‌ها همواره یکی از مباحث مناقشه برانگیز در عرصه سیاسی بعد از انقلاب بوده است. دولت سازندگی که پیشتاز حضور زنان در عرصه سیاسی بوده است با برداشتن اولین گام در جهت ارتقاء جایگاه زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نشان داد که علاوه بر سازندگی دولتی است که نقش زنان در این عرصه‌ها را به خوبی درک کرده است و از تأثیری که زنان می‌توانند در عرصه سیاست و اجتماع داشته باشند غافل نمانده است.

شاید نگاه ویژه‌ی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به زنان را بتوانیم تا حدودی مرهون همسر و دختران ایشان بدانیم که با حضور و البته اعتمادبه‌نفس خویش توانستند زمینه حضور زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را فراهم کنند.

کمیسیون‌های امور بانوان به صورت آزمایشی در سال 1368 در وزارت کشور تشکیل شد، پس‌ازآن نیز کمیسیون‌های امور بانوان در سال 1369 در سراسر کشور شکل گرفت.

از سوی دیگر در سال ۱۳۷۰ زنده‌یاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اولین حکم مشاور ریاست جمهوری در امور زنان را برای مرحوم شهلا حبیبی صادر کرد و او را به عنوان رئیس دفتر امور زنان برگزید.
در دورانی که هاشمی رفسنجانی رییس دولت سازندگی بودند «فاطمه رمضان زاده، مدیرکل بهداشت خانواده در معاونت بهداشتی وزارت بهداشت»، «فائزه هاشمی رفسنجانی، نائب رئیس کمیته ملی المپیک» و «معصومه ابتکار، رئیس سازمان‌های مردم نهاد زنان» مشغول فعالیت بودند.

ایشان معتقد بودند به لحاظ سنتی، زنان در جامعه نقش درجه چندم داشتند؛ اما پس از انقلاب، زنان به حقوق خود بیشتر آگاه شده و خواستار دستیابی به آن بودند.

زنده یاد آیت‌الله همواره متذکر می‌شدند که بی‌توجهی به مسائل زنان، نظام و کشور را در آینده با مشکل مواجه خواهد کرد.
به طوری که وی در کنگره بین‌المللی زنان در سال 1367 تأکید کردند: دوران خشکِ مقدسی‌ها به سر آمده است و آن‌ها نباید فکر کنند که این افتخار و خدمت است که پای زنان و دختران را از مدرسه و تحصیلات عالی کوتاه کنند.

ایشان نتیجه چنین طرز فکر غلطی که دختران را از رفتن به مدرسه و دانشگاه بازمی‌داشتند، این‌گونه تفسیر می‌کردند: ما الآن در جامعه‌ی خود با کمبود نیروی متخصص زن روبه‌رو هستیم.
به اعتقاد مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حتی اگر خانم‌ها قصد کار بیرون از خانه هم نداشته باشند، باز هم نیاز دارند یک مادر و همسر تحصیل‌کرده باشند و حداقل یک حرفه و تخصص را فرابگیرند.

ایشان در این کنگره صراحتاً اعلام کردند: تصدی هیچ مقام، پست و سمتی توسط خواهران ممنوع نیست و منع شرعی ندارد. خانم‌ها می‌توانند وزیر، استاندار، وکیل، مدیر کارخانه، مشاور وزیر، رئیس دانشگاه و ... باشند.

مرحوم هاشمی رفسنجانی «عدم خودباوری زنان» را یکی از مشکلات حضور فعال‌تر خانم‌ها در عرصه‌های مدیریتی و سیاسی به ویژه شوراها و مجلس شورای اسلامی می‌دانستند و می‌گفتند: اگر خانم‌ها به توانمندی و استعدادهای خود، باور بیشتری داشته باشند و در ایام انتخابات از امکانات و سهم مناسب‌تری برای تبلیغات و حضور در لیست‌های انتخاباتی برخوردار شوند، می‌توانند نقش فعال‌تری در آینده سیاسی و اجتماعی کشور ایفا کنند.

مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در قسمتی از خاطرات خود صراحتاً می‌گوید: «بچه‌های ما در کار سیاست نیامدند؛ اما حُسن یا اشکالی وجود دارد که خیلی بی‌رودربایستی برخورد می‌کنند. مخفی‌کاری و ریاکاری نمی‌کنند و هر چه هستند، نشان می‌دهند. در کارهایی که به آن‌ها مربوط نیست دخالت می‌کنند. این روش در جامعه ما باب نیست. به معنای مصطلح وارد سیاست نشدند، ولی وارد میدان شدند.» این جملات نشان می‌دهد که ایشان همواره به توانمندی‌های فرزندانش بالأخص دخترانش اعتماد داشته‌اند.

از سویی دیگر همراهی، همدلی و همفکری‌های ایشان با همسرشان نشانگر اين واقعيت است که ایشان عمیقاً زن را به عنوان مکمل مرد قبول و به توانايی زنان باور داشته است.

شهین دخت مولا وردی» دستیار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی در اظهارنظری دستاوردهای حوزه زنان را تا حدود نسبتاً زیادی مدیون افکار و اندیشه‌های زنده‌یاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دهه دوم انقلاب اسلامی مقارن با دوره سازندگی دانسته است و می‌گوید: در دوران سازندگی برای نخستین بار پست مشاور رئیس‌جمهوری در امور زنان ایجاد شد و مسئله «زنان» و حضور آن‌ها در اجتماع و سیاست به رسمیت شناخته شد و در همین اوان بود که مجله «زنان» مجوز انتشار گرفت و بدین ترتیب بیان مسائل این قشر از جامعه وارد مرحله تازه‌ای شد.

مولا وردی خاطرنشان می‌کند: اینکه برخی این وضعیت را‌ زاده فشارهای محیطی صرف می‌دانند یا ناشی از احترام و اعتقادی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به تحول خواهی زنان داشت را باید در کلام و بیان ایشان و نیز سبک و روش زندگی و علمشان جست‌و‌جو کرد که هر دو مورد به‌اندازه کافی گویاست.

به اعتقاد مولا وردی اگر به تاریخ و جغرافیا (زمان و مکان) و شرایطی برگردیم که در متن آن و در آن ظرف زمانی و مکانی دیدگاه‌ها و نظرات زنده‌یاد هاشمی رفسنجانی در خصوص زنان زمینه بروز و ظهور یافته است، به‌واقع این نتیجه‌گیری را باید داشته باشیم که ایشان بسیار فراتر از انتظارات ظاهرشده‌اند.

او خاطرنشان می‌کند: در پیامی که ایشان در سال 95 به همایش ملی زنان در تاریخ مجالس ایران صادر کردند بر این موضوع مهر تأیید زدند که زن ایرانی از حصار تندروها رسته و به آگاهی نسبی رسیده و می‌خواهد تفسیر علمی آیات و روایاتی باشد که در تعالیم اسلام برای شناخت جایگاه زنان آمده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

 ۵ هزار معتاد متجاهر در استان کرمان وجود دارد

پیش بینی هواشناسی از بارش باران و احتمال سیل و آبگرفتگی در کرمان

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی قوت گرفت

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

اخاذی زن و مرد مامورنما از کشاورزان عنبرآبادی

تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد

حمایت بهزیستی از  1338 خانواده دارای فرزند چند قلو در کرمان

نوآموزان برای سنجش سلامت تا پایان اردیبهشت ماه مهلت دارند

پنجشنبه‌ها تعطیل شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)