کد خبر: ۲۹۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
ارسال به دوستان
ذخیره
يک مشاور خانواده مطرح کرد
معاون رئيس جمهور در امور زنان و بانوان اخيراً با علايم اينکه اختلال ارتباطي به عنوان يکي از معضلات اصلي خانواده هاي ايراني رو به افزايش است، گفت: درحاليکه بايد در يک خانواده ارتباطات قوي عاطفي و منطقي برقرار شود اما ميزان گفتگوها در خانواده ها کاهش يافته است.
معاون رئيس جمهور در امور زنان و بانوان اخيراً با علايم اينکه اختلال ارتباطي به عنوان يکي از معضلات اصلي خانواده هاي ايراني رو به افزايش است، گفت: درحاليکه بايد در يک خانواده ارتباطات قوي عاطفي و منطقي برقرار شود اما ميزان گفتگوها در خانواده ها کاهش يافته است.

معصومه ابتکار همچنين عنوان کرد: مطالعه مساله يابي در 31 استان کشور انجام شده است و تقريباً در همه جا موضوع اختلال ارتباطي به عنوان يکي از معضلات اصلي خانواده مطرح شده است که اين مشکل رو به افزايش است.

ابتکار با اشاره به کاهش  ميزان گفت وگو در خانواده ها گفت: ميزان گفتگو در خانواده از دو ساعت در 10 سال پيش، به 20 دقيقه در حال حاضر رسيده است. همچنين تعداد کلماتي که بين يک خانواده چهار نفرِ ايراني رد و بدل ميشود از 1500 کلمه به کمتر از 500 کلمه کاهش يافته است.

يک روانشناس و مشاور خانواده در کرمان بابيان اينکه عمده ترين اختلالاتي که زوجين در همه ي خانواده ها و در همه جاي کشور دارند بحث مکالمه است، ميگويد: وضعيت خانواده هاي کرماني به لحاظ ارتباط درون خانواده وحشتناک خراب است و زير خط بحران قرار دارند.

 رزا اعلمي صراحتاً عنوان ميکند: جامعه اي که من امروز در کرمان ارزيابي ميکنم واقعاً نياز دارد که مهارت هاي زناشويي را فرابگيرد؛ مهارتهايي که اصلانمي دانند وجود دارد.

او بابيان اينکه وقتي از مهارت زناشويي سخن ميگوييم همه گمان ميکنند منظورمان فقط مهارت هاي جنسي است مي افزايد: 99 درصد مراجعات مربوط به اختلال ارتباطي است.

اعلمي ميگويد: ما يک سري مهارتها در حل تعارضات زوجين داريم از مهارتهاي پايه تا مهارتهای پيشرفته را شامل ميشود. گام اول مهارت گفت وشنود فعال است. چراکه من اگر ديده و شنيده نشوم در تمام عرصه هاي زندگي ام نميتوانم موفق شوم.

  «ارتباط کلامي و غيرکلامي در زوجين ما کاملاً آسيب ديده است.» اعلمي بابيان اين نکته خاطرنشان ميکند: فشار ناشي از کار، شرايط اقتصادي و همچنين ورود دنياي مجازي به زندگي زوجين ما دلايل اصلي اين آسيب به شمار ميروند.

اين مشاور خانواده صراحتاً عنوان ميکند: زوجين ما گفت وشنود فعالي ندارند. فقط يکسري جملات را به هم بازگو ميکنند بدون آنکه پيام حرف يکديگر را متوجه شوند. به طوري که زوجين از کلماتي استفاده ميکنند که به جاي اينکه شنيده شوند در طرف مقابل مانع شنيدن به وجود مي آورد.

او با بيان اينکه ارتباط غيرکلامي که همان ديدن چهره يکديگر و چشم در چشم شدن و سر تکان دادن است در خانواده ها رخ نميدهد، ميگويد: خانواده ها مدام سرشان در تلفن هايشان است و اين بزرگترين عاملي است که منجر به ايجاد اختلاف در بين خانواده ها شده است.

اعلمي در خصوص اينکه چرا افراد به دنياي مجازي روي مي آورند و ساعتها به گفت وگو مي پردازند اما در دنياي واقعي تمايلي به صحبت کردن باهم ندارند، ميگويد: جذابيت دنياي مجازي اين امکان را به خانواده هايي مي دهد که نميتوانند اختلافاتشان را حل کنند يا اينکه در سالهاي اوليه زندگي يا سالهاي قبلي زندگيشان، ويژگيهاي مشترک شخصيتي باهم نداشتند درنتيجه اين دنياي جذاب اين امکان را براي آنها فراهم مي کند که با هرکسي حرف بزنند هر جا ميخواهند بروند و هر اطلاعاتي را به دست آورند.

او اظهار ميدارد:  يک آدم جديد براي يک فرد يک دنياي پر از کشف دارد. در اوايل رابطه به سمت او کشيده ميشود و وابستگي پيش ميآيد؛ که دست بر قضا در اين نوع ارتباطها تفاوتها بيشتر به چشم مي آيد و چون رابطه جديد مجازي دقيقاً با تفاوتهاي زندگي اوليه مقايسه ميشود زندگي اوليه قطعاً دچار آسيب ميشود.

اين مشاور خانواده در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبني بر اينکه اختلال ارتباطي زوجين فقط در زوجين جوان است يا خير ميگويد: نه؛ در همه ي زوجين با هر سن و سالي اين اختلال ارتباطي وجود دارد.

اين روانشناس فعال در حوزه خانواده ميگويد: همانطور که ويروس سرماخوردگي در همه جا پخش ميشود و قابل انتقال است، مکالمات ما هم دچار يک سري ويروسهايي هستند که اگر هرکدامشان را در مکالماتمان به کار ببريم اين مکالمه نابود ميشود و مانع شنيدن ميشوند. در اينطور مواقع ما مشاورين ميگوييم شخص دچار تحريکات شناختي شده است. به طور مثال مرد يا زن ميگويد: من بارها ميگويم ولي او نميشنود يا اينکه صدبار گفتم اما به گوشش نميرود. اين جمله ها دقيقاً مانع شنيدن آن حرف ميشوند.

اعلمي در همين راستا توصيه ميکند: آن چيزهايي که ميخواهيد بايد به زبان ساده و بدون بارهيجاني مثبت يا منفي و بدون گريه يا شوخي و يا کنايه به همديگر بگوييد قطعاً ميشنود.
اعلمي در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبني بر تأثير ميزان سواد در برقراري ارتباط سالم و مؤثر ميگويد: خير هيچ فرقي نميکند و ويروسها در مکالمات همه وجود دارند.

او همچنين ميافزايد: اتفاقاً مقاومت در افراد تحصيلکرده نسبت به حل تعارضاتشان بالا است. چراکه يک ذهنيت عقل کلي و همه چيز داني دارند به همين دليل ميگويند ما هرچه ميگوييم درست است؛ و طرف مقابل هرچه ميگويد غلط است.

اعلمي به عنوان مشاور خانواده و روانشناس تبعات اختلال ارتباطي در خانواده ها را اينگونه ارزيابي ميکند: گفت وشنود فعال وقتي از بين ميرود ارتباط بين تمام افراد جامعه از بين ميرود.

او همچنين به شکاف بين نسلها اشاره ميکند و ميگويد: شکاف بين نسلها 100 درصد در عدم ايجاد يک رابطه صحيح نقش دارد چراکه سطح آگاهي جامعه نسبت به دورهاي که پدر و مادرها قبلاً زندگي ميکردند تغيير کرده است.

اعلمي ميافزايد: به دليل شکاف نسلها هم به لحاظ محيطي هم به لحاظ رابطه احساسي و همدلي رابطه خوبي بين دو نسل به وجود نمي آيد؛ و اين به ارتباط بين خانواده هايي که از دو نسل متفاوت اند آسيب ميزند.

اين مشاور خانواده با اشاره به اينکه تبعات اختلال ارتباطي در درازمدت و بعد از 5 سال خودش را نشان ميدهد، خاطرنشان ميکند: در زندگي زوجين سال اول همه چيز خوب است و سال دوم تازه متوجه زندگي و جايگاه خود و همسرشان ميشوند و سال سوم با ارائه راهکارهاي متنوع ميخواهند ارتباطشان را بهتر کنند و موفق نميشوند و سال چهارم و پنجم اگر زوجين بچه اي نداشته باشند ما بيشترين آمار جدايي راداريم.

او همچنين به دوره ميانسالي اشاره ميکند و مي افزايد: در اين دوره زوجين بچه هايشان ازدواج کردند و با بحران آشيانه خالي و بحران ميانسالي مواجه هستند و تازه يادشان ميافتد سي سال است مرا نديده و نشنيده و به فکر تجديد فراش مي افتند و اگر به زندگي اين زوجين نگاه کنيم ميبينيم در طول زندگيشان گفت وشنود فعال و ارتباط مؤثري نداشتند.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبني بر اينکه چه راهکاري براي حل معضل اختلالات ارتباطي پيشنهاد ميکنيد؟ و چه ارگانها و نهادهايي ميتوانند در حل اين معضل کمک کنند؟ ميگويد: ارگانهاي مختلفي در بحث آموزش مهارتهاي زندگي و حل تعارض در زندگي زوجين ورود کرده اند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)