کد خبر: ۲۹۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون سوادآموزي اداره آموزش و پرورش:
معاون سوادآموزي اداره کل اداره آموزش و پرورش استان کرمان در خصوص سياست کلي نهضت سوادآموزي پيرامون ريشه کن کردن بي سوادي در استان ميگويد: وظيفه ي قانوني نهضت سوادآموزي پوشش بي سوادان در رده ي سني 10 تا 49 سال است. در همين راستا بي سوادان شناسايي شدند و کلاسهايشان برگزار شده است.

سمیرا کریمی افشار:

معاون سوادآموزي اداره کل اداره آموزش و پرورش استان کرمان در خصوص سياست کلي نهضت سوادآموزي پيرامون ريشهکن کردن بيسوادي در استان ميگويد: وظيفهي قانوني نهضت سوادآموزي پوشش بيسوادان در ردهي سني 10 تا 49 سال است. در همين راستا بيسوادان شناسايي شدند و کلاسهايشان برگزار شده است.

محمد ضياءالديني دشت خاکي در گفتگو با خبرنگار ما،  بابيان اينکه کلاسهاي سوادآموزي در سه دوره سوادآموزي، دوره انتقال و دوره تحکيم برگذار ميشوند، خاطرنشان کرد: آنهايي که بي سواد هستند در دوره سوادآموزي که معادل سوم ابتدايي است ثبت نام ميشوند.

 او در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبني بر آمار بي سوادان رده سني 10 تا 49 سال در استان ميگويد: کل ب يسوادان استان در رده هاي سني مختلف که در سرشماري سال 95 توسط مرکز آمار ارائه شده است حدود 155 هزار و 150 نفر اعلام شده است. او در ادامه بابيان اينکه ما اين آمار را واقعي نميدانيم صراحتاً عنوان ميکند: ما اطمينان داريم که اين تعداد بي سواد را در استان نداريم.

ضياءالديني اطلاعات غلط خود اظهاري مردم را يکي از عواملي ميداند که منجر شده است اين آمار غيرمنطقي در خصوص تعداد بي سوادان ارائه شود.

او در ادامه مي افزايد: ممکن است عده اي به دليل اينکه يارانه شان حذف نشود اعلام ميکنند بي سوادهستد يا اينکه باسواد هستند اما مدرک ندارند.

در حالي ضياءالديني آمار 155 هزار و 150 نفر بيسوادي را غيرمنطقي ميخواند که ما در سالهاي گذشته هم با تعداد زياد بي سوادان مواجه بوديم به طوري که مديرکل اجتماعي استانداري کرمان در سال 94 از تعداد 100 هزار بي سواد در کرمان خبر ميدهد و ميگويد: 10 هزار نفر از کودکان 7 تا 14 سال از تحصيل بازمانده اند و تنها 5 هزار نفر از آنها شناسايي و مورد آموزش قرارگرفته اند.

همچنين در سال  94 ناصر صباحي معاون سواد آموزي اداره کل اداره آموزش و پرورش استان کرمان اعلام مي کند:  فقط 12 هزار و 141 نفر بي سواد دررودبار جنوب وجود دارد ؛ و شهر کرمان هم 8 هزار نفر بيسواد دارد. او همچنين کوهبنان را با کمترين تعداد بي سواد يعني 158 نفر اعلام مي کند.
ضياء الديني با اشاره به ميزان بي سوادي در سالهاي 96 و 97 ميگويد: ما در سال 96 حدود 6 هزار نفر بي سواد داشتيم امسال 5 هزار نفر بيسواد راداريم. که اين تعداد بي سواد به جز اتباع هستند و پيش بيني ميشود اين تعداد به 6 هزار نفر هم برسد.

او در پاسخ به سؤال خبرنگارما مبني بر اينکه طبق گفته شما در سال 96 حدود 5 هزار نفر بي سواد داشتيم و اکنون در سال 97 هم 5 هزار نفر بي سواد داريم، طبيعتاً بايد اين مقدار کاهش مي يافت اين يعني اينکه عملکرد مثبتي نداشتيد، ميگويد: خير آمار بي سوادان کم شده است و آن توليد بيسوادي که گفتيم از يک سوم کمتر است. شايد سال گذشته و امسال 6 هزار نفر بي سواد داشتيم اما در کل آمار توليدي بي سواديمان به دو هزار نفر هم نمي رسد.

او با اشاره به اينکه ترک تحصيلي داشتيم اما بي سواد نداشتيم،ميگويد: من در ارائه آمار کل استان کمي احتياط کردم و خيلي از آمار دقيق توليد بي سوادي چيزي نگفتم.

ضياءالديني در ادامه خاطرنشان ميکند: ما هنوز با خانواده هايي روبه رو هستيم که بچه هايشان را يا به مدرسه نميفرستند يا اينکه در سالهاي اول و دوم ترک تحصيل ميکنند. او در همين راستا مي افزايد: به طور مثال در راور 14 خانواده است که بچه هايشان ترک تحصيلکرده اند. معاون سوادآموزي آموزش و پرورش با ابراز تأسف اظهار ميکند: متأسفانه واقعيت اين است که ما توليد بي سواد هم داريم و بايد آسيب شناسي کنيم که چرا ما داريم بي سواد توليد ميکنيم. او مي افزايد: توليد بيسوادي در مناطق روستايي و حاشيه نشين شهر کرمان که بيشتر مهاجرپذير هستند رخ ميدهد.

ضياءالديني همچنان بيشترين آمار بي سوادي را مربوط به جنوب استان ميداند و ميگويد: در مناطق شمالي تعداد بي سوادان خيلي کمتر است.

او به روستاي نوق در رفسنجان و همچنين کوهبنان زرند اشاره ميکند و ميگويد: باوجوداين که اين دو منطقه آمار بي سوادي کمي دارند. اما نوق که براي 10 نفر سهميه سوادآموزي داشت نتوانست همين تعداد را پوشش دهد و کوهبنان با 10 نفر سهميه فقط توانست 8 نفر را جذب کند.

معاون سوادآموزي استان در خصوص ميزان بي سوادي در ميان زنان و مردان استان به خبرنگار ما ميگويد: بر اساس سرشماري مرکز آمار در سال 95 آمار بي سوادي زنان بيشتر از مردان است. بي سوادان مردان 6 و 8 دهم و بي سوادان زنان 8 و 2 دهم است.

ضياءالديني در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبني براين که کرمان نسبت به بقيه استانها به لحاظ سوادآموزي در چه وضعيتي قرار دارد، ميگويد: بعضي از استانها از ما بهتر و بعضي پايين تر هستند اما به طورکلي از لحاظ سوادي آموزي نسبت به ميانگين کشوري پايين تر هستيم.

ضياءالديني عمده دليل بازماندن از تحصيل و مانع بسته شدن مبادي بي سوادي را مشکلات اقتصادي و فرهنگي و مهاجرپذيري موقت و دائم برخي از مناطق ميداند و ميگويد: چرا بايد در مناطق شمالي که تعداد بيسوادي اندک است توليد بيسواد داشته باشيم؟ در همين راستا در جلسه اي که در راور با مسئولين مربوطه داشتم براي اولين بار تصويب کردم که دلايل بازماندن از تحصيل را بر اساس بوم هر منطقه ريشه يابي کنيم و مبادي بيسوادي را ببنديم؛ و بيسواد جديد توليد نکنيم.
او با بيان اينکه اگر آسيب شناسي زودتر صورت گرفته بود ما اکنون حداقل توليد بي سواد جديد نداشتيم؟ مي افزايد:  من معتقدم آسيب شناسي بايد خانه به خانه و خانواده به خانواده انجام گيرد.
او در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبني بر اينکه يعني همه مشکلات برميگردد به اقتصاد و فرهنگ خانواده ها و آموزش و پرورش به دليل کمبود فضاي مطلوب آموزشي در مناطق روستايي و کمبود معلم نقشي در اين ميان ندارد؟ ميگويد: قطعاً همه سازمانها ازجمله آموزش و پرورش هم مسئول اند اما آموزش و پرورش به طور مستقيم مسئوليتي ندارد چراکه وظيفه اش تنها تعليم و تربيت است.

ضياءالديني بابيان اينکه هيچ منطقه اي وجود ندارد که کسي به دليل نداشتن معلم درس نخواند، مي افزايد: هر جا دانش آموزي بوده است آموزش و پرورش معلم آنجا را تأمين کرده است؛ و اگر جايي معلم نداشته ايم بحث آموزش را به شرکتهاي آموزشي واسپاري کرديم؛ يعني خريد خدمات انجام داديم.

معاون سوادآموزي استان در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه در جنوب استان روستاهايي وجود دارد که مدارس چند پايه و مختلط دارد که بعضاً دانش آموزاني با سنين مختلف در کلاس حضور دارند. با توجه به مسايل فرهنگي و برخي تعصبات چقدر اين عامل بازدارنده تحصيلي محسوب ميشود، ميگويد:  در خيلي از اين مناطق خود مردم و نمايندگان حوزه انتخابيشان درخواست دادند که يک مدرسه با ظرفيت ده نفر راه اندازي کنيم. و فشارهاي مردمي در اين خصوص به آموزش و پرورش زياد بوده است. اين به لحاظ کارشناسي اصلاً درست نيست.

او در ادامه مي افزايد: ما بايد به سمت مدارس پرجمعيت تر برويم و دانش آموزانمان را جابجا کنيم؛ يعني اينکه از روستاها به شبانه روزيها جابجا کنيم؛ و يا به صورت «روستا مرکزي» بچه ها را به يک مدرسه بزرگتر ببريم.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبني براين که اين نقد را به آموزش و پرورش وارد ميدانيد که در مناطق روستايي فقط تا مقطع ابتدايي مدرسه دارد و همين باعث شده است خانواده ها به دليل مشکلات اقتصادي نتوانند فرزندشان را به شهر ديگر براي ادامه تحصيل بفرستند لذا تن به ترک تحصيل فرزندشان ميدهند؟ ميگويد: اين همان بحث فرهنگي است و مطلقاً نميشود گفت اقتصادي است.
 چراکه ما در مقطع ابتدايي مدارس «روستا مرکزي« داريم و در مقاطع بالاتر مدارس شبانه روزي دائم و خانواده ها به خودشان اجازه نميدهند فرزندشان را به يک مدرسه ديگر بفرستند يا اينکه راضي نميشوند از فرزند دلبندشان رها شوند.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبني بر اين که مطلقاً هم نميشود گفت فرهنگي است. ميگويد: بله بايد خانواده ها را تک تک بررسي کنيم تا مشکل را بدانيم.

ضياءالديني بابيان اينکه 5 هزار نفر بي سواد به نسبت جمعيت استان رقم بزرگي نيست صراحتاً عنوان ميکند: وقتي حرف از ريشه کني ميزنيم يعني بايد يک نفر هم بيسواد نداشته باشيم.

او در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص ريشه کنی بی سوادی به خبرنگار ما می گوید:تا زمانی که بچه ها به سن دبستان می رسند و خانواده ها از فرستادن آنها به مدرسه خودداري ميکنند ما نميتوانيم به افق خوبي درزمينه ي ريشه کني بي سوادي برسيم. 

او در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبني بر اينکه چقدر تا ريشه کن کردن بي سوادي فاصله داريم؟ ميگويد: در حضور فرماندار کرمان تصويب کرديم که تا سال 98 برنامه عملي بنويسيم که در کرمان بيسواد نداشته باشيم.

ضياءالديني احداث مدارس شبانه روزي و مدارس روستا مرکزي را از اقدامات نهضت سوادآموزي در راستاي آموزش به رده هاي سني 10 تا 49 سال ميخواند و ميگويد: در مدارس روستا مرکزي با هزينه دولت آنهايي که امکان آموزش ندارند را به جايي ميبريم که مدرسه باشد.

 او در ادامه بابيان اينکه آموزش هاي نهضت سوادآموزي کاملاً رايگان است خاطرنشان ميکند: يکي از روش هاي آموزشي ما خودآموزي است که در اين روش ما به خودآموزاني که بتوانند به ديگران آموزش دهند پول ميدهيم.

او بحث اعتبارات و بودجه را از مهمترين چالشهاي پيش روي نهضت سوادآموزي ميخواند و ميگويد: از ديگر چالش هايمان بحث روش تدريس است که بايد روش تدريس را به آموزش دهنده ها آموزش دهيم تا عملکرد ما به سمت مهارت آموزي به سواد آموزان برود.

در همين راستا ضياءالديني اعلام ميکند در سال گذشته ايران توانسته است جايزه بين المللي تلفيق سواد و مهارت را از سوي يونسکو کسب کند.

برچسب ها: بی سوادی ، صدای تاک
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میلاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
0
0
کوهبنان زرند، خبرنگار گفتار نو شما باید انچنان اطلاعات دقیق داشته باشید و به آقای معاون سوادآموزي اداره کل اداره آموزش و پرورش استان کرمان بفهمانید که کوهبنان الان مستقل است و تابع زرند نیست !!!!!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دیدار دو تیم گل‌گهر سیرجان و سپاهان اصفهان دوشنبه برگزار می شود

پلمب ۱۵۰ واحد صنفی در کرمان به دلیل عدم رعایت مقررات

ارادۀ جدی برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری وجود ندارد/ گردشگری می‌تواند محور اصلی توسعه‌ی صادرات استان باشد

سالانه ۲۰ تن آب سنگین تولید می‌شود/ مرکز درمان قطعی سرطان ها در دست ساخت است/صد درصد فعالیت های صنعت هسته ای ایران بومی است/ راه‌اندازی مدار ثانویه رآکتور در حال بازطراحی اراک تا ۲ هفته آینده

پیمانکاران راغب به تهاتر نیستند/ هدف این است که بانک و سازمان امور اقتصاد و دارایی بدهی هایشان را وصول کنند/ تنها پیمانکار ضرر می‌کند

کمک بیش از ۲ میلیارد ریالی خیرین کرمانی به دانش‌آموزان نیازمند

بهره برداری از جاده رابر به کرمان ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد/با احداث این جاده مسیر کرمان به رابر ۷۰ کیلومتر کاهش می‌یابد

تمام دستاوردهای هسته‌ای ایران اسلامی صلح‌آمیز است/ دانش هسته‌ای یک ضرورت برای کشور است

اعلام بحران بیش از ۲ هزار بنگاه اقتصادی کرمان

دستاوردهای هسته ای از افتخارات نظام اسلامی است/انواع تحریم های خارجی جلوی پیشرفت‌ها را نگرفته است/ اکثر کشورهای دنیا تحریم ها علیه ایران را بی تاثیر دانسته‌اند

پربازدید ها

اتخاذ هفت تصمیم برای تسریع در روند تخصیص بودجه طرح‌های آبرسانی استان کرمان

پلمب ۱۵۰ واحد صنفی در کرمان به دلیل عدم رعایت مقررات

بهره برداری از جاده رابر به کرمان ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد/با احداث این جاده مسیر کرمان به رابر ۷۰ کیلومتر کاهش می‌یابد

پیش بینی افزایش ابر و احتمال رگبار باران در کرمان

کمک بیش از ۲ میلیارد ریالی خیرین کرمانی به دانش‌آموزان نیازمند

پر بحث

بخاطر آپاندیسیت 4 بار فرزندم به اتاق عمل رفت/فرزندم هم جسمی و هم روحی آسیب دیده است/ نهادهای نظارتی به دادم برسند+ عکس   (۱۲ نظر)

همه موافق سیستم اعلام بار مجازی هستند به جز من و 80 درصد رانندگان/ رانندگان در این سیستم حق انتخاب بار ندارند/ سیستم مجازی اعلام بار بوشهر رضایت بخش نبود/ نظارت ما بر سیستم اعلام بار کم رنگ می شود   (۸ نظر)

چهره‌ها، چهره به دنیا نمی‌آیند   (۸ نظر)

هیچ تعصبی روی هیچ پزشکی نداریم/ من تایید نمی‌کنم که از نظر تجهیزات پزشکی در مضیقه‌ایم/ تبحر پزشکان متفاوت است/ عارضه جزیی از پزشکی است   (۶ نظر)

چهارده سالگی سن افسردگی نوجوانان/ تصویری که نوجوانان از خودشان از نظر جسمی و روحی دارند در دوران بلوغ به هم می‌ریزد و همین باعث می‌شود از خودشان راضی نباشند   (۵ نظر)

حرفه خبرنگاری را به رسمیت بشناسیم   (۵ نظر)

وعده سر خرمن می دهید/قیمت مرغ در کرمان بیشتر از سایر استان هاست/حتی مرغ در شهرهای سیل زده هم به قیمت 13 هزار تومان عرضه می شود   (۵ نظر)

آقای فدائی! به زنان کرمان بی وفایی شد   (۳ نظر)

جوابیه ماه‌بانو معصوم‌زاده به گفتارنو+ توضیحات گفتارنو: خانم معصوم‌زاده! بابت آن اشتباه عذرخواهی می‌کنیم؛ ولی ظاهرا اشتباه گرفته‌اید   (۳ نظر)

ویدئو: گزارش گفتارنو از نحوه آماده سازی مراسم عزاداری حسینیه خواجه خضر کرمان   (۳ نظر)