کد خبر: ۲۹۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون سوادآموزي اداره آموزش و پرورش:
معاون سوادآموزي اداره کل اداره آموزش و پرورش استان کرمان در خصوص سياست کلي نهضت سوادآموزي پيرامون ريشه کن کردن بي سوادي در استان ميگويد: وظيفه ي قانوني نهضت سوادآموزي پوشش بي سوادان در رده ي سني 10 تا 49 سال است. در همين راستا بي سوادان شناسايي شدند و کلاسهايشان برگزار شده است.

سمیرا کریمی افشار:

معاون سوادآموزي اداره کل اداره آموزش و پرورش استان کرمان در خصوص سياست کلي نهضت سوادآموزي پيرامون ريشهکن کردن بيسوادي در استان ميگويد: وظيفهي قانوني نهضت سوادآموزي پوشش بيسوادان در ردهي سني 10 تا 49 سال است. در همين راستا بيسوادان شناسايي شدند و کلاسهايشان برگزار شده است.

محمد ضياءالديني دشت خاکي در گفتگو با خبرنگار ما،  بابيان اينکه کلاسهاي سوادآموزي در سه دوره سوادآموزي، دوره انتقال و دوره تحکيم برگذار ميشوند، خاطرنشان کرد: آنهايي که بي سواد هستند در دوره سوادآموزي که معادل سوم ابتدايي است ثبت نام ميشوند.

 او در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبني بر آمار بي سوادان رده سني 10 تا 49 سال در استان ميگويد: کل ب يسوادان استان در رده هاي سني مختلف که در سرشماري سال 95 توسط مرکز آمار ارائه شده است حدود 155 هزار و 150 نفر اعلام شده است. او در ادامه بابيان اينکه ما اين آمار را واقعي نميدانيم صراحتاً عنوان ميکند: ما اطمينان داريم که اين تعداد بي سواد را در استان نداريم.

ضياءالديني اطلاعات غلط خود اظهاري مردم را يکي از عواملي ميداند که منجر شده است اين آمار غيرمنطقي در خصوص تعداد بي سوادان ارائه شود.

او در ادامه مي افزايد: ممکن است عده اي به دليل اينکه يارانه شان حذف نشود اعلام ميکنند بي سوادهستد يا اينکه باسواد هستند اما مدرک ندارند.

در حالي ضياءالديني آمار 155 هزار و 150 نفر بيسوادي را غيرمنطقي ميخواند که ما در سالهاي گذشته هم با تعداد زياد بي سوادان مواجه بوديم به طوري که مديرکل اجتماعي استانداري کرمان در سال 94 از تعداد 100 هزار بي سواد در کرمان خبر ميدهد و ميگويد: 10 هزار نفر از کودکان 7 تا 14 سال از تحصيل بازمانده اند و تنها 5 هزار نفر از آنها شناسايي و مورد آموزش قرارگرفته اند.

همچنين در سال  94 ناصر صباحي معاون سواد آموزي اداره کل اداره آموزش و پرورش استان کرمان اعلام مي کند:  فقط 12 هزار و 141 نفر بي سواد دررودبار جنوب وجود دارد ؛ و شهر کرمان هم 8 هزار نفر بيسواد دارد. او همچنين کوهبنان را با کمترين تعداد بي سواد يعني 158 نفر اعلام مي کند.
ضياء الديني با اشاره به ميزان بي سوادي در سالهاي 96 و 97 ميگويد: ما در سال 96 حدود 6 هزار نفر بي سواد داشتيم امسال 5 هزار نفر بيسواد راداريم. که اين تعداد بي سواد به جز اتباع هستند و پيش بيني ميشود اين تعداد به 6 هزار نفر هم برسد.

او در پاسخ به سؤال خبرنگارما مبني بر اينکه طبق گفته شما در سال 96 حدود 5 هزار نفر بي سواد داشتيم و اکنون در سال 97 هم 5 هزار نفر بي سواد داريم، طبيعتاً بايد اين مقدار کاهش مي يافت اين يعني اينکه عملکرد مثبتي نداشتيد، ميگويد: خير آمار بي سوادان کم شده است و آن توليد بيسوادي که گفتيم از يک سوم کمتر است. شايد سال گذشته و امسال 6 هزار نفر بي سواد داشتيم اما در کل آمار توليدي بي سواديمان به دو هزار نفر هم نمي رسد.

او با اشاره به اينکه ترک تحصيلي داشتيم اما بي سواد نداشتيم،ميگويد: من در ارائه آمار کل استان کمي احتياط کردم و خيلي از آمار دقيق توليد بي سوادي چيزي نگفتم.

ضياءالديني در ادامه خاطرنشان ميکند: ما هنوز با خانواده هايي روبه رو هستيم که بچه هايشان را يا به مدرسه نميفرستند يا اينکه در سالهاي اول و دوم ترک تحصيل ميکنند. او در همين راستا مي افزايد: به طور مثال در راور 14 خانواده است که بچه هايشان ترک تحصيلکرده اند. معاون سوادآموزي آموزش و پرورش با ابراز تأسف اظهار ميکند: متأسفانه واقعيت اين است که ما توليد بي سواد هم داريم و بايد آسيب شناسي کنيم که چرا ما داريم بي سواد توليد ميکنيم. او مي افزايد: توليد بيسوادي در مناطق روستايي و حاشيه نشين شهر کرمان که بيشتر مهاجرپذير هستند رخ ميدهد.

ضياءالديني همچنان بيشترين آمار بي سوادي را مربوط به جنوب استان ميداند و ميگويد: در مناطق شمالي تعداد بي سوادان خيلي کمتر است.

او به روستاي نوق در رفسنجان و همچنين کوهبنان زرند اشاره ميکند و ميگويد: باوجوداين که اين دو منطقه آمار بي سوادي کمي دارند. اما نوق که براي 10 نفر سهميه سوادآموزي داشت نتوانست همين تعداد را پوشش دهد و کوهبنان با 10 نفر سهميه فقط توانست 8 نفر را جذب کند.

معاون سوادآموزي استان در خصوص ميزان بي سوادي در ميان زنان و مردان استان به خبرنگار ما ميگويد: بر اساس سرشماري مرکز آمار در سال 95 آمار بي سوادي زنان بيشتر از مردان است. بي سوادان مردان 6 و 8 دهم و بي سوادان زنان 8 و 2 دهم است.

ضياءالديني در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبني براين که کرمان نسبت به بقيه استانها به لحاظ سوادآموزي در چه وضعيتي قرار دارد، ميگويد: بعضي از استانها از ما بهتر و بعضي پايين تر هستند اما به طورکلي از لحاظ سوادي آموزي نسبت به ميانگين کشوري پايين تر هستيم.

ضياءالديني عمده دليل بازماندن از تحصيل و مانع بسته شدن مبادي بي سوادي را مشکلات اقتصادي و فرهنگي و مهاجرپذيري موقت و دائم برخي از مناطق ميداند و ميگويد: چرا بايد در مناطق شمالي که تعداد بيسوادي اندک است توليد بيسواد داشته باشيم؟ در همين راستا در جلسه اي که در راور با مسئولين مربوطه داشتم براي اولين بار تصويب کردم که دلايل بازماندن از تحصيل را بر اساس بوم هر منطقه ريشه يابي کنيم و مبادي بيسوادي را ببنديم؛ و بيسواد جديد توليد نکنيم.
او با بيان اينکه اگر آسيب شناسي زودتر صورت گرفته بود ما اکنون حداقل توليد بي سواد جديد نداشتيم؟ مي افزايد:  من معتقدم آسيب شناسي بايد خانه به خانه و خانواده به خانواده انجام گيرد.
او در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبني بر اينکه يعني همه مشکلات برميگردد به اقتصاد و فرهنگ خانواده ها و آموزش و پرورش به دليل کمبود فضاي مطلوب آموزشي در مناطق روستايي و کمبود معلم نقشي در اين ميان ندارد؟ ميگويد: قطعاً همه سازمانها ازجمله آموزش و پرورش هم مسئول اند اما آموزش و پرورش به طور مستقيم مسئوليتي ندارد چراکه وظيفه اش تنها تعليم و تربيت است.

ضياءالديني بابيان اينکه هيچ منطقه اي وجود ندارد که کسي به دليل نداشتن معلم درس نخواند، مي افزايد: هر جا دانش آموزي بوده است آموزش و پرورش معلم آنجا را تأمين کرده است؛ و اگر جايي معلم نداشته ايم بحث آموزش را به شرکتهاي آموزشي واسپاري کرديم؛ يعني خريد خدمات انجام داديم.

معاون سوادآموزي استان در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه در جنوب استان روستاهايي وجود دارد که مدارس چند پايه و مختلط دارد که بعضاً دانش آموزاني با سنين مختلف در کلاس حضور دارند. با توجه به مسايل فرهنگي و برخي تعصبات چقدر اين عامل بازدارنده تحصيلي محسوب ميشود، ميگويد:  در خيلي از اين مناطق خود مردم و نمايندگان حوزه انتخابيشان درخواست دادند که يک مدرسه با ظرفيت ده نفر راه اندازي کنيم. و فشارهاي مردمي در اين خصوص به آموزش و پرورش زياد بوده است. اين به لحاظ کارشناسي اصلاً درست نيست.

او در ادامه مي افزايد: ما بايد به سمت مدارس پرجمعيت تر برويم و دانش آموزانمان را جابجا کنيم؛ يعني اينکه از روستاها به شبانه روزيها جابجا کنيم؛ و يا به صورت «روستا مرکزي» بچه ها را به يک مدرسه بزرگتر ببريم.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبني براين که اين نقد را به آموزش و پرورش وارد ميدانيد که در مناطق روستايي فقط تا مقطع ابتدايي مدرسه دارد و همين باعث شده است خانواده ها به دليل مشکلات اقتصادي نتوانند فرزندشان را به شهر ديگر براي ادامه تحصيل بفرستند لذا تن به ترک تحصيل فرزندشان ميدهند؟ ميگويد: اين همان بحث فرهنگي است و مطلقاً نميشود گفت اقتصادي است.
 چراکه ما در مقطع ابتدايي مدارس «روستا مرکزي« داريم و در مقاطع بالاتر مدارس شبانه روزي دائم و خانواده ها به خودشان اجازه نميدهند فرزندشان را به يک مدرسه ديگر بفرستند يا اينکه راضي نميشوند از فرزند دلبندشان رها شوند.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبني بر اين که مطلقاً هم نميشود گفت فرهنگي است. ميگويد: بله بايد خانواده ها را تک تک بررسي کنيم تا مشکل را بدانيم.

ضياءالديني بابيان اينکه 5 هزار نفر بي سواد به نسبت جمعيت استان رقم بزرگي نيست صراحتاً عنوان ميکند: وقتي حرف از ريشه کني ميزنيم يعني بايد يک نفر هم بيسواد نداشته باشيم.

او در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص ريشه کنی بی سوادی به خبرنگار ما می گوید:تا زمانی که بچه ها به سن دبستان می رسند و خانواده ها از فرستادن آنها به مدرسه خودداري ميکنند ما نميتوانيم به افق خوبي درزمينه ي ريشه کني بي سوادي برسيم. 

او در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبني بر اينکه چقدر تا ريشه کن کردن بي سوادي فاصله داريم؟ ميگويد: در حضور فرماندار کرمان تصويب کرديم که تا سال 98 برنامه عملي بنويسيم که در کرمان بيسواد نداشته باشيم.

ضياءالديني احداث مدارس شبانه روزي و مدارس روستا مرکزي را از اقدامات نهضت سوادآموزي در راستاي آموزش به رده هاي سني 10 تا 49 سال ميخواند و ميگويد: در مدارس روستا مرکزي با هزينه دولت آنهايي که امکان آموزش ندارند را به جايي ميبريم که مدرسه باشد.

 او در ادامه بابيان اينکه آموزش هاي نهضت سوادآموزي کاملاً رايگان است خاطرنشان ميکند: يکي از روش هاي آموزشي ما خودآموزي است که در اين روش ما به خودآموزاني که بتوانند به ديگران آموزش دهند پول ميدهيم.

او بحث اعتبارات و بودجه را از مهمترين چالشهاي پيش روي نهضت سوادآموزي ميخواند و ميگويد: از ديگر چالش هايمان بحث روش تدريس است که بايد روش تدريس را به آموزش دهنده ها آموزش دهيم تا عملکرد ما به سمت مهارت آموزي به سواد آموزان برود.

در همين راستا ضياءالديني اعلام ميکند در سال گذشته ايران توانسته است جايزه بين المللي تلفيق سواد و مهارت را از سوي يونسکو کسب کند.

برچسب ها: بی سوادی ، صدای تاک
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میلاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
0
0
کوهبنان زرند، خبرنگار گفتار نو شما باید انچنان اطلاعات دقیق داشته باشید و به آقای معاون سوادآموزي اداره کل اداره آموزش و پرورش استان کرمان بفهمانید که کوهبنان الان مستقل است و تابع زرند نیست !!!!!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بانک‌ها باید به صورت جدی از بنگاهداری و مداخلات غیر مالی در بازار‌های مختلف پرهیز کنند

درآمد نفتی شش ماهه نخست ۷۰۰ میلیون دلار شد/ مصرف خوراکی مردم کاهش یافته/ پیشنهاد شد از هر تراکنش مالی مالیات اخذ شود

تفاهم نامه بهره‌برداری از موزه مشارکتی مطبوعات کرمان امضا شد

بخش کشاورزی بدون اتکا به یارانه ها به بخشی اقتصادی تبدیل شود/می توان با برنامه ریزی صادرات قابل توجهی از محصولات کشاورزی را انجام داد

 نمی‌توان در تریبون عمومی بگوئیم کسی که در حال حاضر با ۲۰۰ رای بر کرسی ریاست مجلس نشسته، چه کرده است/ با ادبیات بگم نگم احمدی نژاد رئیس جمهور شدن، ظلم است /حرف‌های فتاح خردمندانه نبود/ما افراد اصولگرای مجرب زیادی داریم که رد می‌شوند

تحلیل متفاوتی از امام موسی صدر درباره امام عصر(ع)

چه چيزي دختر آبادان را به حمله واداشت؟داستان مرگ مهرداد در شهرك حجت مشهد چه بود؟

این هنر نیست در مقابل تذکرات ستادهایی که برای خدمت به مردم ایجاد شده، بایستیم/ کسی حق اهانت به مسئولان کشور را ندارد

وثایق مورد نظر صندوق چندان تفاوتی با بانک ها ندارد و سختگیرانه است

شماره سوم: ایران: افشاگری پدیده مارکسیستی بود که متأسفانه وارد ادبیات جریانات انقلابی ما شد/ جوان: برخی صحنه سیاسی درون کشور را صحنه حق و باطل می‌بینند/ کیهان: هتاکی به مقامات کشور مانند شلیک به خودی در بحبوحه نبرد است/ آرمان ملی: برجام بايدن با برجام اوباما متفاوت است/ ابتکار: با آمدن بایدن وضعیت گل و بلبل نمی‌شود ولی .../اطلاعات: خودروسازان داخلی در تحریم ضرر می‌دهند در رونق اقتصادی هم ضرر می‌دهند

پربازدید ها

۱۱ فوتی و ۸۲ مبتلای جدید کرونا

وضعیت در شهر کرمان، سیرجان و رفسنجان نگران کننده است/ شهروندان علائم بیماری را به اشتباه به حساب سرماخوردگی و آنفلوآنزا نگذارند

چه چيزي دختر آبادان را به حمله واداشت؟داستان مرگ مهرداد در شهرك حجت مشهد چه بود؟

میانگین حقوق بازنشستگان چقدر افزایش یافت؟ | حداقل حقوق چقدر شد؟

تبریز چگونه شهر بدون گدا شد؟

پر بحث

رزرو هتل ها و تالارها در خرداد ماه به معنای برگزاری حتمی مراسم نیست / بالغ بر 6میلیارد ریال خسارت دیدیم   (۱۲۱ نظر)

وام دو میلیون تومانی به چه افرادی تعلق خواهد گرفت؟   (۱۷ نظر)

پزشک بافتی بدلیل کرونا در سیستان و بلوچستان درگذشت   (۱۱ نظر)

70درصد آرایشگران، زنان سرپرست خانواراند/ تعداد مشتریان آرایشگر به انگشتان یک دست هم نمی رسد/اکثریت آرایشگران امکان استفاده از تسهیلات کرونا را ندارند   (۶ نظر)

شریعتمداری: دستفروشان و رانندگان موتور سیکلت تا ۲میلیون تومان وام می‌گیرند   (۵ نظر)

فرماندار مستعفی ارزوئیه: خبری از درخواست جابجائی ام نشد؛ استعفا دادم   (۵ نظر)

ماجرای تخلفات فروش منازل سازمانی آب منطقه ای کرمان چه بود؟   (۲ نظر)

نگاهی به سوابق و کارنامه منتخبان جدید استان کرمان در مجلس شورای اسلامی   (۲ نظر)

هیچ مدیر مدرسه ای حق دریافت وجه در زمان ثبت نام را ندارد/چند مدیر را به خاطر این تخلف عزل کردیم   (۲ نظر)

آیا اینستاگرام در آستانه فیلتر قرار گرفته است؟   (۲ نظر)