کد خبر: ۲۹۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتارنو از نشست مشترک مجمع نمایندگان استان با مدیران استان
جلسه مجمع نمایندگان استان با مدیران جهاد کشاورزی و نظام مهندسی استان در حالی برگزار شد که باز هم مانند گذشته، پاورپوینتی از خدمات و اقدامات انجام‌شده این سازمان‌ها ارائه شد.
گفتارنو/ مرضیه قاضی زاده:

جلسه مجمع نمایندگان استان با مدیران جهاد کشاورزی و نظام مهندسی استان در حالی برگزار شد  که باز هم مانند گذشته، پاورپوینتی  از خدمات و اقدامات انجام‌شده این سازمان‌ها ارائه شد. این در حالی است که بارها در جلساتی که با حضور نمایندگان و استاندار کرمان برگزار شده است این مسئله مطرح‌شده است که طی این جلسات راهکارها و عملکرد این سازمان‌ها در رسیدن به اهداف برنامه‌ای و الگوی کاشت مطرح شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی شمال استان در ابتدای این جلسه با اشاره به رتبه دوم استان از نظر جمعیت عشایری و مشکلات مربوط به بحران آب در کرمان از اشتغال 30درصدی مردم در بخش کشاورزی خبر می‌دهد و می‌گوید: نه‌تنها در دنیا،  بلکه در کل کشور نیز چنین جمعیتی در بخش کشاورزی وجود ندارد و اشتغال استان در بخش کشاورزی بسیار بالاتر از میانگین کشوری است.
عباس سعیدی در ادامه در قالب یک پاورپوینت به گزارش اقدامات و عملکرد این سازمان در استان می‌پردازد.

از رتبه دوم استان در بخش محصولات گلخانه‌ای می‌گوید تا کشت دانه‌های روغنی و سیستم‌های نوین آبیاری و گسترش صنایع تکمیلی  که بنا بر گفته‌هایش در جای‌جای استان در حال اجراشدن است.حتی گریزی به روش‌های آبیاری زیرسطحی کم فشار می‌زند و می‌گوید: آغاز این طرح از شهرستان انار شروع‌شده است و این روش تا 45 درصد از پرت آب جلوگیری می‌کند.

ادامه صحبت‌هایش را مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب استان ادامه می‌دهد. سعید برخوری می‌گوید، 99درصد اقتصاد جنوب استان وابسته به کشاورزی است ، کشاورزی که هم‌اکنون با بحران آب خشک‌سالی‌های وسیع دست و پنجه نرم می‌کند .

بر اساس اظهارات او در سال 96 حدود 93درصد بارندگی نسبت به سال قبل کاهش داشته است و این خود در ادامه شرایط اقلیمی نامناسب در منطقه موجب گسترش آفات و خسارت به کشاورزان شده است .

می‌گوید« ما هرساله انباشت تولید داریم» چرایی‌اش را در نبود اهرم برای کنترل کشاورزان می‌داند و معتقد است تا زمانی که آب و خاک به رایگان در اختیار کشاورز است ، خودش تصمیمی گیرنده است و اجازه دخالت به جهاد کشاورزی  را نمی‌دهد.

درخواست  اصلی مدیران جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان افزایش اعتبارات است . آنجا که مدیرکل شمال استان از ساختمان‌های قدیمی ادارات دولتی این سازمان می‌گوید و از نمایندگان استان درخواست بودجه می‌کند. 

ادامه صحبت‌های سعیدی حول این محور می‌چرخد. می‌گوید:« بنابر قانون در طی این 4 سال 271 نفر را بازنشسته کرده‌ایم و هم‌اکنون با کمبود نیروی انسانی در حوزه‌های اداری ، حقوقی و مالی مواجه هستیم» 

در ادامه صحبت‌هایش گریزی به مراکز خدمات کشاورزی می‌زند و می‌افزاید: ما 54 مرکز خدمات مشاوره‌ای درجهاد  داشته ایم که به علت نبود اعتبارات بسته بوده اند، هم اکنون توانسته ایم در هر کدام از این مراکز  8 نیرو مستقر و لوازم اداری برایشان فراهم  کنیم اما همین مراکز نیز فاقد نگهبان و نیروهای خدماتی هستند. 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری جنوب کرمان نیز از دیگر افرادی است که بر افزایش بودجه به این بخش تاکید دارد و از کمبود نیروی انسانی و اعتبارات در این بخش گلایه مند است.
نماینده شهربابک اما آب پاکی را بر روی دستشان ریخت هنگامی که سازمان‌های متولی کشاورزی را خطاب قرار داد و گفت:«بودجه امسال غیر قابل تغییر است »

علی اسدی کرم در ادامه با اشاره به رقم نهایی نفت که بخش عظیمی از درامد کشور را تشکیل می دهد می گوید: بهتر است در ادارات شهرستان ها در ابتدا کارهای زیربنایی انجام شود و کارشناسی ها به صورت عمیق تر صورت پذیرد. 

علیبرز بختیاری دیگر نماینده‌ای است که در پاسخ به انتظارات و درخواست‌های رؤسای جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان، انگشت اتهام را به سمت وزارت کشاورزی دراز کرده  و می‌گوید: «اهرم قدرتی ما سؤال و استیضاح است اگر مشکلی هست داخل وزارت خانه خود شماست» 

»توقع دارید از وزیر چه بپرسیم و  بگیریم؟» این سؤال را خطاب به مدیر جهاد کشاورزی می گویدوادامه جملاتش را با پاسخگو نبودن وزیر جهاد کشاورزی و متهم شدن بر فشار آوردن  به این بخش پی می‌گیرد.

در ادامه از مدیر جهاد کشاورزی در مورد برنامه ششم می‌پرسد و می‌گوید: بهتر بود امروز این گزارش ارائه می‌شد که امروز در کجا قرار داریم  و تا چه اندازه در رسیدن به اهداف موفق عمل کرده‌ایم.

حسن پور در پاسخ به درخواست این سازمان‌ها مبنی بر افزایش اعتبارات، مدیران جهاد کشاورزی استان را خطاب قرار داده و می گوید: نظام تغییر الگوی کشت تا چند درصد اتفاق افتاده است؟

در ادامه جملاتش انگشت اتهام را به سمت این سازمان‌ها دراز می کند و اعداد اشتغال در بخش کشاورزی را غیر واقعی می داند. براساس اظهارات او میزان اشتغال در بخش کشاورزی کمتر از 15 درصد است.

نیکزادی پناه نیز ، به عنوان نماینده مردم بم در ادامه  صحبت های حسن پور به هزینه پایین اشتغال در بخش کشاورزی اشاره می کند آن را به عنوان ارزان ترین نوع اشتغال در هر رده  تحصیلی معرفی می‌کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)