کد خبر: ۲۹۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مطرح کرد:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در خصوص پیشنهاد حذف دو پروژه‌ی پتروشیمی کرمان که اخیراً در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان مطرح‌شده بود گفت: پیشنهاد حذف دو پروژه عظیم پتروشیمی کرمان پذیرفته نشد.
گروه اقتصاد/ سمیرا کریمی افشار: 

یکی از نشریات استان کرمان اخیراً خبری مبنی بر حذف دو پروژه بزرگ پتروشیمی کرمان منتشر کرده است. در این خبر آمده است در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان پیشنهاد داده شد دو پروژه عظیم پتروشیمی کرمان به دلیل آن‌که از برنامه زمان‌بندی عقب هستند و پیشرفت و عملکرد استان را در حوزه پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در کشور پایین می‌آورند برای ارتقا جایگاه استان حذف شوند.

این پیشنهاد موافقان و مخالفانی هم داشته است که مهم‌ترین مخالف پیشنهاد حذف پروژه‌ها پتروشیمی کرمان، استاندار کرمان بوده است. محمدجواد فدایی بابیان این‌که هرچند این پروژه‌ها در استان حجم سرمایه‌گذاری بالایی را به خود اختصاص داده‌اند و پیشرفت چندانی نداشته‌اند اما می‌توان به واسطه‌ی مشکلات ایجادشده برای اجرای آن‌ها برنامه زمان‌بندی اجرای پروژه‌ها را تغییر داد.

یکی دیگر از مخالفان حذف این پروژه‌ها با تأکید بر این‌که اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در استان در راستای خدمت‌رسانی به مردم و توسعه مناطق است گفت: نباید برای رسیدن به صدر جدول اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، این پروژه‌ها به این راحتی حذف شوند. بهتر است مسئولین به جای پاک کردن صورت مسئله به دنبال راه‌حل باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در خصوص پیشنهاد حذف دو پروژه‌ی پتروشیمی کرمان که اخیراً در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان مطرح‌شده بود گفت: پیشنهاد حذف دو پروژه عظیم پتروشیمی کرمان پذیرفته نشد.

جعفر رودری در گفتگو با خبرنگار ماخاطرنشان کرد: با توجه به این‌که پروژه‌های پتروشیمی پروژه‌های بسیار سنگینی به لحاظ حجم سرمایه‌گذاری هستند و برنامه زمان‌بندی‌شان هم چندساله بوده است، بعضی از دوستان نظرشان این بود که ما این پروژه‌ها را حذف کنیم.

او دلیل پیشنهاد حذف پروژه‌ها از سوی برخی از موافقین را این‌گونه مطرح کرد: آن‌ها معتقدند وزن عدم اجرای پروژه‌ها پیشرفت کل پروژه‌های استان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

رودری با اشاره به این‌که استاندار، دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی و سایر اعضا این پیشنهاد را نپذیرفتند، گفت: آنها معتقدند با توجه به اینکه این پروژه‌ها به لحاظ اشتغال، سرمایه‌گذاری و ایجاد ارزش افزوده برای استان حائز اهمیت هستند بنابراین باید همچنان جزء پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان بمانند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یادآور شد: ممکن است لازم باشد برنامه زمان‌بندی اجرای پروژه‌ها را بر اساس واقعیت‌های بیشتری تنظیم کنیم.

او با بیان این‌که  زمان بهره‌برداری که در طرح ابتدایی این پروژه‌ها مطرح شده است سال ۱۴۰۳ یا ۱۴۰۴ است، گفت:این پروژه‌ها از شروع برنامه عقب‌تر هستند لذا  ابتدا باید ببینیم این پروژه‌ها از چه زمانی به‌طور جدی شروع می‌شوند و تمایل سرمایه‌گذاران به تأمین مالی در این حوزه به چه شکل است سپس برنامه زمان‌بندی بر اساس آن تنظیم شود.

رودری در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر این‌که موافقین و مخالفین حذف پروژه‌ها چه کسانی بودند، گفت:‌  در جلسه همیشه یک تعداد موافق و مخالف وجود دارد اما آنچه مشخص است این است که سازمان مدیریت برنامه و بودجه به عنوان دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی و استاندار به عنوان رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و همچنین مسئولین استان که مباحث ستاد اقتصاد مقاومتی را در این خصوص تنظیم و پیگیری می‌کنند عمدتاً مخالف حذف پروژه‌های پتروشیمی بودند.

او در ادامه تأکید کرد: ‌ما به‌طور جدی این را دنبال می‌کنیم که پروژه‌ها عملیاتی شوند. به همین دلیل در دستور کار ستاد اقتصاد مقاومتی گذاشته شد که پیگیر مسائل و مشکلاتی که برای جذب سرمایه‌گذار و همین طور تأمین مالی وجود دارد شوند.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر این‌که چرا پتروشیمی‌های کرمان از روی کاغذ فراتر نرفته‌اند، گفت: این طرح‌ها، طرح‌های بزرگی هستند و نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار عظیمی دارند؛ و دولت قرار نیست بیاید و سرمایه‌گذاری کند یا این‌که بخواهد یک رقیب برای بخش خصوصی باشد.از طرفی منطق اقتصادی حکم نمی‌کند که الآن دولت بیاید سرمایه‌گذاری کند. چرا که  این جزء سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است و ابلاغیه مقام معظم رهبری نیز است. 

رودری در ادامه یادآور شد:  بنابراین اولین شرط اجرایی شدن پروژه‌ها بحث تأمین مالی است که یک سرمایه‌گذار پیدا شود و بخواهد سرمایه‌گذاری را انجام دهد و تا الآن هم مهم‌ترین مسئله واصلی‌ترین آن و شاید تنها دلیل آن هم این است.

رودری خاطرنشان کرد: همین امروز هم اگر یک نفر بیاید و سرمایه‌گذاری انجام دهد پروژه‌ها عملیاتی می‌شوند چراکه مانع دیگری به لحاظ اجرایی وجود ندارد.

اخیراً نماینده شهرهای جنوبی استان کرمان طی جلسه‌ای که با معاون وزیر نفت و رئیس پتروشیمی کشور داشته است از راه‌اندازی پروژه پتروشیمی جازموریان خبر داده است. با توجه به این‌که اکنون زمزمه‌هایی در خصوص حذف پروژه‌های عظیم پتروشیمی کرمان به میان آمده است از رودری در خصوص سرنوشت طرح احداث پروژه‌ی پتروشیمی جازموریان پرسیدیم.

 رودری در این خصوص اعلام کرد: در خصوص این طرح من چیزی نشنیده‌ام و بعید هم می‌دانم که این دو ارتباطی به هم داشته باشند. قطعاً کرمان سرزمین گسترده، با تنوع اقلیمی و ظرفیت‌های بالایی است و برای انجام سرمایه‌گذاری‌ در گوشه گوشه آن این ظرفیت را داریم و اجرایی شدن طرح‌ها ارتباطی باهم ندارد.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر این‌که وقتی دو طرح بزرگ پتروشیمی استان این همه سال معطل اعتبار و سرمایه‌گذاری و همچنین تامین خوراک مانده‌اند شروع یک طرح جدید برای استان چه توجیهی دارد؟ گفت:  بستگی دارد. به دلیل این‌که تأمین خوراک و مواد اولیه در بحث پتروشیمی حرف اول را می‌زند بنابراین یکی از بحث‌هایی که قبلاً مطرح می‌شد این بود که خوراک اولیه پتروشیمی جنوب استان از صنایع مادر پتروشیمی که در منطقه سر خون بندرعباس انجام می‌شود تأمین ‌شود.

رودری بار دیگر به نقش سرمایه‌گذار بخش خصوصی اشاره کرد و گفت:‌ مکان‌یابی پروژه و اولویت‌های آن تا حدود زیادی تابع تصمیمات بخش خصوصی است یعنی فقط ما به عنوان وظیفه نمی‌توانیم عمل کنیم.

او در ادامه افزود: ممکن است یک سرمایه‌گذار تشخیص دهد انجام سرمایه‌گذاری در یک منطقه دیگر به لحاظ زیرساختی شرایط بهتر یا بدتری دارد؛ بنابراین به‌طورکلی نمی‌شود گفت چون در یک منطقه طرحی اجرانشده است در یک منطقه دیگر هم اجرا نمی‌شود. بنابراین اجرای یک طرح دیگر امکان‌پذیر می‌تواند باشد.

رودری در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه هر زمان بحث پتروشیمی می‌شود بحث کم آبی هم به دنبال آن می‌آید از آن جایی که  جازموریان و جنوب استان کرمان با مشکل کم آبی مواجه اند  احداث این پروژه در جنوب کارشناسی شده است؟ گفت: من در خصوص این پروژه هیچ بحث کارشناسی و نظر مشخصی نمی‌توانم بدهم چون این پروژه جزء برنامه‌های اجرایی استان تا این لحظه تعریف‌نشده است. ولی به عنوان یک فکر و ظرفیت سرمایه‌گذاری قبلاً مطرح بوده است بنابراین وقتی‌که بخواهد نهایی شود حتماً سازوکارهای مختلف آن دیده می‌شود.

رودری در ادامه افزود: نه‌تنها پتروشیمی جنوب بلکه در هرکجا که بخواهد پروژه‌ای در این اِشل و مقیاس انجام شود حتماً باید زیرساخت‌هایی همچون تأمین مواد اولیه و خوراک آن و همین طور آب و انرژی شامل برق، گاز و بررسی شوند چراکه این زیرساخت‌ها نهایتاً بر روی امکان‌پذیری و اجرای آن پروژه تأثیر می‌گذارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ارتش: امنیت در سرتاسر مرزها برقرار است

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

پربازدید ها

پرواز همه فرودگاه‌های کشور برقرار شد

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

نحوه درخواست صدور کارت سوخت از اردیبهشت تغییر می‌کند

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)