کد خبر: ۲۹۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس اتحادیه صنف چاپخانه‌دار و چاپ و تکثیرمطرح کرد:
رییس اتحادیه صنف چاپخانه‌دار و چاپ و تکثیر در خصوص اقتصاد نشر در این روزهای گرانی کاغذ می‌گوید:‌ این قدر اوضاع نشر خراب است که جای مصاحبه‌ای نمی‌ماند. علی نیک پور بابیان این‌که کار چاپ در حال حاضر فریز شده ، می‌گوید: کاغذ یا نیست یا این‌که قیمت آن مناسب نیست و گیر نمی‌آید.
گروه اقتصاد/ سمیرا کریمی افشار

رییس اتحادیه صنف چاپخانه‌دار و چاپ و تکثیر در خصوص اقتصاد نشر در این روزهای گرانی کاغذ می‌گوید:‌ این قدر اوضاع نشر خراب است که جای مصاحبه‌ای نمی‌ماند. 

علی نیک پور  بابیان این‌که کار چاپ در حال حاضر فریز شده ، می‌گوید:  کاغذ یا نیست یا این‌که قیمت آن مناسب نیست و گیر نمی‌آید.

نیک پور در ادامه می‌افزاید: ناشران باید موردحمایت قرار گیرند و به آن‌ها کاغذ بدهند.وقتی کاغذ در بازار وجود ندارد آزاد نمی‌توانند بخرند.چراکه با قیمت‌های گران فعلی به‌صرفه نیست. 

او در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر این که کاغذ کالایی است که عرضه و تقاضا بتواند قیمت آن را تعیین کند؟ می‌گوید: بله، اما در شرایط فعلی عرضه و تقاضایی وجود ندارد. 

او با اشاره به این‌که دولت قرار بود به ناشران کمک کند می‌گوید: در حال حاضر هیچ حمایت دولتی نیست. قبلاً در بازار آزاد کاغذ بود و ما رول کاغذ را خریداری می‌کردیم. 

او در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر این‌که  آیا موفق به دریافت کاغذ از سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد شدید؟ می‌گوید:‌ قرار بود به‌روزنامه‌ها و ناشران  کاغذ بدهند اما تاکنون کاغذی نداده‌اند. 
او با خراب توصیف کردن وضعیت چاپخانه‌داران  کرمان می‌گوید: اگر کاغذ را  بندی 80 هزار تومان عرضه می‌کردند کار ناشران و چاپخانه‌ها پیش می‌رفت و کارگری بیکار نمی‌شد.

نیک پور صراحتاً عنوان می‌کند:  چاپخانه‌های کرمان کم کم  به سمت تعطیلی می‌روند. به طوری که در حال حاضر بیکار هستند و تلاش می‌کنند و دست و پا می زنند بسته نشوند. 

او اما از بسته شدن واحدهای کوچک‌تر مثل واحدهای چاپ و تکثیر خبر می‌دهد و می‌گوید:  دولت بایستی کاغذها را با نظارت درست‌تری به اداره ارشاد ، اداره بازرگانی یا اتحادیه‌ها بدهد و آن‌ها هم با حساب‌وکتاب به ناشران و چاپخانه‌داران بدهند. 

قیمت کاغذ را لحظه ای می دهند

«طبق اطلاعاتی که من دارم تقریباً تمام چاپخانه‌ها در حالت نیمه تعطیل هستند.» این را مقصودی فعال حوزه چاپ می‌گوید و می‌افزاید: به علت اینکه دستگاه چاپ که روشن می‌شود بهتر است دیگر خاموش نشود چراکه اگر خاموش و روشن شود هزینه‌اش بیشتراست وقتی ناشران دستگاه‌ها را شنبه روشن می‌کنند دوست‌ دارند تا آخر هفته خاموش نکنند اما این شکل نیست.

مقصودی در خصوص اقتصاد نشر و چاپ در روزهای گرانی کاغذ می‌گوید: به دلیل این‌که دنیا به سمت چاپ دیجیتال رفته است و بیشتر محتواها به سمت فایل‌های صوتی و کم‌حجم رفته‌اند صنعت چاپ با مشکل مواجه شده است.

او از دیگر عواملی که باعث شده است بازار نشر و چاپ با رکود مواجه شود را گرانی کاغذ و استقبال کم مردم می‌داند و می گوید: یکی از کارهایی که ما انجام می‌دادیم. چاپ کتاب برای اساتید دانشگاه بود.

او در ادامه با اشاره به این‌که کتاب‌های این اساتید بیشتر علمی بود و بعضاً مورداستفاده عموم قرار می‌گرفت. می‌گوید: در طی پانزده سال اخیر ما حدود 1000 تا 2000 نسخه کتاب دانشگاهی تیراژ داشتیم اما کم‌کم وقتی کتاب‌هایشان بلااستفاده ماند چاپش را کم کردند و تعداد آن به 500 کتاب رسید. الآن به جایی رسیده است که به تعدادی که دانشگاه نیاز دارد یعنی حدود 50 تا کتاب چاپ می‌کنند.

مقصودی می‌افزاید: قبلاً چاپ کتاب برایشان 5 میلیون هزینه داشته است اما الآن همان کتاب 10 میلیون هزینه می‌برد.

او بابیان این‌که در کرمان نویسندگان فعالی داشتیم که حتی به سمت چاپ کتاب‌های کودکان می‌رفتند اما این گرانی کاغذ باعث شده است که هیچ‌چیز صورت ایدئال خودش را نداشته باشد، صراحتاً عنوان می‌کند: دولت نمی‌گوید کاغذ نیست بلکه دولت می‌گوید ما یک تعداد کاغذ را از عده‌ای گرفتیم، این حرف باعث شده است مردم انتظار بکشند این کاغذها به بازار بیاید و قیمت‌ها کاهش یابد.

مقصودی صراحتاً عنوان می‌کند: آن چیزی که واضح است این است که کاغذ گران شده است و به جای قبلی‌اش برنمی‌گردد.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر این‌که در حال حاضر کاغذ را به چه قیمتی می‌خرید؟ می‌گوید: قیمت دقیق کاغذ را نمی‌دانم چراکه ما بیش‌تر واگذار می‌کنیم به خود ناشر که کاغذ را تهیه کند.

این فعال حوزه چاپ با طعنه کاغذ را به طلا و سکه تشبیه می‌کند و می‌گوید: خریدار همان لحظه تماس می‌گیرد و قیمت لحظه را به شما اعلام می‌کند؛ و روز بعد دوباره یک قیمت جدید دارد.
مقصودی در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت کاغذ را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند می‌گوید: کاغذ زیاد به عرضه و تقاضا بستگی ندارد و واردکنندگان کاغذ منتظر نمی‌مانند که عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت بازار باشد.

او در ادامه عنوان می‌کند: وقتی کاغذ گران می‌شود گران شده است و این‌طور نیست که اگر مصرف نکنیم ارزان می‌شود. شاید در درازمدت اتفاق بیفتد که عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند اما به‌طورکلی مصرف‌کننده ما نمی‌تواند آن‌قدر منتظر بماند و بایکوت کند و نخرد تا واردکننده بگوید کاغذ روی دستم مانده است پس قیمتش را پایین می‌آورم.

مقصودی بابیان این‌که سهمیه کاغذ فعلی خیلی کم است، می‌گوید: قبلاً کاغذ سهمیه‌بندی بود و با قیمت مناسب به ما می‌دادند اما الآن سهمیه را برداشته‌اند و آزاد کردند چراکه می‌گویند این سهمیه‌بندی باعث برخی استثنائات می‌شود.

او در خصوص خرید کاغذ از سامانه‌ای که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد معرفی‌شده است می‌گوید:‌ با مراجعه‌کنندگان که صحبت می‌کنم می‌گویند از سامانه وزارت فرهنگ چیزی خریداری نکردند.
این فعال حوزه چاپ بابیان این‌که کرمان یکی از شهرهایی است که دیرتر از همه‌جا به چیزی می‌رسد می‌گوید: اگر هم در سامانه فروشی باشد اولویت با تهران، قم و شهرهای بزرگ است.

 


برچسب ها: چاپ ، قیمت کاغذ ، صدای تاک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)