کد خبر: ۲۹۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتارنو از نشست فعالان اقتصادی با وزیر صنعت معدن و تجارت گزارش می دهد
رحمانی از عدم جذب منابع طرح رونق تولید در استان کرمان گله کرد و ادامه می دهد: استانداری کرمان باید پیگیر این موضوع باشد و نباید بنگاه‌ها به دلیل عدم وجود سرمایه در گردش تولیدشان متوقف و یا کاهش یابد.
گفتارنو/ مرضیه قاضی زاده: 

عصر روز سه‌شنبه در محل اتاق بازرگانی کرمان،نشست فعالان اقتصادی استان با وزیر صنعت، معدن و تجارت که با حضور نمایندگان مجلس برگزار شد .

به گزارش گفتارنو،در ابتدای این جلسه رئیس اتاق بازرگانی کرمان ، رحمانی را خطاب قرارداد و گفت:  شما فردی آشنا به صنعت هستید  و بنگاه‌داری کردید . بعید است که مسائلی که امروزه صنعت گران ما راندانید. سه حالت بیشتر نیست یا نمی‌دانید که من بعید می‌دانم و یا این‌که می‌دانید و کاری نمی‌کنید که ان وقت تکلیف شما با نمایندگان مجلس است و یا نمی‌توانید که بگویید .

«ما امروز تمام مسائل را خواهیم گفت، یک لشکر آماده کردیم که تمام مسائل را به شما بگویند»این را  با شوخی و خنده می‌گوید و مجری برنامه  رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی را بر روی صحن فرامی‌خواند.

 عباس جبالبارزی، در این جلسه با ارائه مثال‌هایی بارز از مسائل و مشکلات تولیدکنندگان و صنعت گران خواسته‌هایش را  به صراحت به وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان می‌کند. محور اصلی خواسته‌هایش بر تفویض اختیارات به استان، ایجاد بانک صنایع کوچک و حل مشکلات واحدهای اقتصادی با سیستم بانکی و ضمانت‌نامه‌های بانکی است.

در انتهای صحبت‌هایش وزیر صنعت، معدن و تجارت را به همراه 4 نفر از روسا و نمایندگان مجلس را دعوت می‌کند تا به روی صحن آمده تا با شنیدن صحبت‌های فعالین اقتصادی جوابیه خود را ارائه دهند. پس‌ازآن است که روسای شرکت‌های به نام کرمان و فعالین اقتصادی یکایک به جایگاه آمده و در وقت‌های 3 تا5 دقیقه‌ای به ارائه مشکلات خود می‌پردازند. مشکلاتی که  محور اصلی آن‌ها در خصوص شرایط سخت بانکی و سیاست‌های دولت چون پیمان سپاری ارزی است.

رئیس کمیسیون بهبود کسب‌وکار، یکی از افرادی است که در جایگاه قرارگرفته و می‌گوید: یکی از مسائل استان و صادرکنندگان مسئله ارز و پیمان سپاری ارزی است که بانک مرکزی اصرار دارد  که از آن به عنوان تعهد ارزی نام ببرد. 

سید آرش علوی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به این موضوع که صادرکنندگان استان اکثراً جزء صادرکننده‌های کوچک‌اند ، خاطرنشان می‌کند: اصول بخش‌نامه بانک مرکزی در مورد صادرکنندگان بزرگ کارایی دارد و این بخش‌نامه‌ها و 5 روش مشخص‌شده برای بازگشت ارز قابلیت اجرایی برای صادرکنندگان کوچک نداشته و ارز 4200 اگرچه با نیت خوبی اجراشده اما درنهایت تنها  موجب رانت و امضای طلایی شده است.

مدیرعامل شرکت فرمولیبدن  نیز در ادامه نیز بیان این که  «کارخانه جات تولیدکننده دستشان از منابع و ذخایر استان  کوتاه است» افزود: ما برای تأمین مواد دچار مشکل هستیم و نمی‌توانیم از منابع استانی و معادن استان برای این کارخانه استفاده کنیم و همین امر موجب شده که این کارخانه تنها با 20درصد ظرفیت خود کار کند .

محمد علی نژادمحمودی در ادامه می‌افزاید: این استفاده کم از ظرفیت نه‌تنها هزینه‌بر است و استهلاک تأسیسات را بالا می‌برد بلکه ضریب اشتغال را نیز کاهش می‌دهد.

یکی از فعالان که مدعی است 12 میلیارد از دولت طلب دارد و سیستم بانکی تنها برای 100میلیون برایش مشکل ایجاد کرده است بر روی صحن می‌آید تا درخواستش را مستقیماً به وزیر ارائه دهد. اقدامی که منجر به تنش کوتاهی می‌شود و اعضای اتاق برای آرام کردنش می‌روند.
تن صدایش راکمی بالا می‌برد و می‌گوید: من با اطمینان می‌گویم که تمام افرادی که در جمع حاضر هستند در جیبشان قرص اعصاب دارند.

ادامه صحبت‌های صنعتگران و فعالین اقتصادی استان حول محورهای بانکی و مشکلاتی که در رابطه با استمهال وام‌های بانکی و پلمپ واحدها قرار دارد می‌چرخد. مشکلات به قدری فراوان است که منجر می‌شود تا رئیس کمیسیون صنعت ، معدن و تجارت وقت یک‌دقیقه‌ای را برای هر یک از فعالان در نظر بگیرد.

در انتهای این صحبت ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت برای پاسخگوی به جایگاه می‌رود. برخلاف سایر سایرین جلسه ، او آرام است و صحبت‌هایش را با  کمال آرامش بیان می‌کند، این مطلبی است که موجب تعجب حاضرین است.

»من نه‌تنها  در جریان این مسائل هستم بلکه با این مسائل زندگی می‌کنم» صحبت‌هایش را این‌گونه شروع می‌کند و ادامه می‌دهد: عمده مطالبی که دوستان فرمودند در مورد صادرات و ارز حاصل از صادرات و مشکلات بانک‌هاست  که خوب اکثر آن‌ها قابل هست و من در بین این‌ها مشکل لاینحلی ندیدم.

به اعتقاد او حل مشکلات این فعالان نیازمند هیچ ابلاغیه و یا بخش‌نامه‌ای نیست و تنها با تغییر نگاه قابل‌حل هست. رحمانی در ادامه بر لزوم حفظ تولید فعلی کشور و همکاری همه‌جانبه برای حفظ این فرایند تأکید کرده و می‌گوید:  امروز در معرض تهاجم اقتصادی قرار گرفتیم و تنها راه برون‌رفت از مشکلات کنونی کشور، توجه ویژه به بخش تولید است.

رحمانی از عدم جذب منابع طرح رونق تولید در استان کرمان گله کرد و ادامه می دهد: استانداری کرمان باید پیگیر این موضوع باشد و نباید بنگاه‌ها به دلیل عدم وجود سرمایه در گردش تولیدشان متوقف  و یا کاهش یابد.

وی بابیان این مطلب که وزارت صنعت، معدن و تجارت نزدیک‌ترین رابطه با استانداری‌های سراسر کشور را دارد، خاطرنشان می‌کند: این موضوع را حتماً پیگیری خواهیم کرد که  اگر تولیدکنندگان چک برگشتی و یا بدهی بانکی دارد؛ بانک‌ها آن‌ها را جزء مستثنیات خود قرار دهند.

وزیر صمت با تاکید برآنکه بانک‌های که همکاری نمی‌کنند، باید مشخص شوند، در خصوص پیمان سپاری‌ها می گوید: باید یک کارگروه مشترک بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی ایران تشکیل شود تا مشکلات و موانع صادرات مورد بررسی و ارزیابی قرارگیرد.

او پیشران و موتور اقتصاد کشور در سال آینده را فقط صادرات می داند و می افزاید: بخشی از مشکلات بخشنامه‌های صادرات را اصلاح کردیم و به دنبال آن هستیم که صادرات را در سال آینده حفظ کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بر لزوم حضور بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی تاکید می کند و قول تفویض اختیارات به استان را می دهد.

او در ادامه تصریح می کند: این نوید را به استان کرمان می دهیم که همه کارها و اقداماتی که  تاکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت در تهران  انجام می داد را به استان منتقل کنیم و فقط در برخی از تصمیمات خاص وزارت تصمیم‌گیری کند.

در انتهای جلسه این طور مقرر می شود تا گزارشات مکتوب و درخواست های فعالین اقتصادی با ارائه برخی مستندات به منظور رسیدگی در اختیار وزیر صنعت، معدن وتجارت قرار گیرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پربازدید ها

جدیدترین قیمت سکه، طلا و ارز در بازار

برداشت گندم از مزارع عنبرآباد آغاز شد

خانوار‌ها طبق مدل خودرو و تراکنش‌های بانکی دهک‌بندی می‌شوند

پرواز همه فرودگاه‌های کشور برقرار شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

نحوه درخواست صدور کارت سوخت از اردیبهشت تغییر می‌کند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)