کد خبر: ۲۹۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
ارسال به دوستان
ذخیره
در حالیکه طی سالهای اخیر مسئولان استانی بر حذف کپرنشینی در کرمان اصرار دارند اما امضاء تفاهم نامه احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی برای حذف کپرها واقعیت دیگری را پیش روی مردم قرار داده است.
در حالیکه طی سالهای اخیر مسئولان استانی بر حذف کپرنشینی در کرمان اصرار دارند اما امضاء تفاهم نامه احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی برای حذف کپرها واقعیت دیگری را پیش روی مردم قرار داده است.

خشکسالی، عدم وجود زیر ساخت ها، فقر فرهنگی، بیکاری مهمترین عامل کپرنشینی در جنوب کرمان محسوب می شود که البته طی دهه اخیر با وجود اقدامات صورت گرفته بر تعداد کپرنشینان جنوب کرمان افزوده شده است.

طبق گفته مدیرکل بهزستی استان کرمان بیشترین تعداد افراد تحت پوشش در جنوب کرمان است همین طور طبق آمار موجود جمعیت قابل توجهی از افراد تحت پوشش کمیته امداد استان نیز در جنوب کرمان زندگی می کنند که در مجموع شامل ۱۰ درصد جمعیت استان کرمان می شود.

پیش از این صحبتهای زیادی در خصوص موفقیت عملکرد صورت گرفته در قلعه گنج عنوان شده بود اما در سفر نوبخت آنچه که بیشتر به چشم آمد محرومیتی است که در پشت تیترهای موفقیت این شهرستان در خصوص اقتصاد مقاومتی پنهان شده بود

یکی از مراکز تجمع کپر نشینی در استان کرمان شهرستان قلعه گنج است چند روز قبل معاون رئیس جمهور محمد باقر نوبخت به شهر پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور سفر کرد.

پیش از این صحبتهای زیادی در خصوص موفقیت عملکرد صورت گرفته در قلعه گنج عنوان شده بود اما در سفر نوبخت آنچه که بیشتر به چشم آمد محرومیتی است که در پشت تیترهای موفقیت این شهرستان در خصوص اقتصاد مقاومتی پنهان شده بود.

هر چند طرح هایی مانند هتل کپری، توسعه صنایع دستی یا پرورش بز اوراسیا در قلعه گنج اجرا شده است اما هنوز بخش زیادی از مردم محروم این منطقه طعم این طرح ها را نچشیده اند.

در همین راستا قرار شده با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) طی یک سال ۱۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود و عملا حذف کپر نشینی به عنوان نماد محرومیت در جنوب کرمان کلید بخورد.

واحدهای مسکونی متناسب با اقلیم منطقه ساخته می شوند

پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد در این خصوص گفته است افرادی شامل این طرح می شوند که تاکنون از هیچ تسهیلاتی برای ساخت مسکن استفاده نکرده باشند.

در این طرح خانه هایی با زیر بنای ۵۰ متر مربع متناسب با اقلیم منطقه احداث شود که قیمت تمام شده هر مترمربع یک میلیون تومان برآورد می شود که ۵۰ درصد از محل بودجه سازمان برنامه و بودجه، ۲۵ درصد را بنیاد مسکن و مابقی را کمیته امداد متقبل می شوند.

طرح های اقتصاد مقاومتی در قلعه گنج با جدیدیت پیگیری می شوند

فرماندار قلعه گنج در گفتگو با مهر اظهار داشت: عمق محرومیت در شهرستانهای جنوبی کرمان زیاد است و با وجود کارهایی که صورت گرفته است هنوز اقدامات زیادی است که باید انجام دهیم.

عطا ناوکی افزود: حذف کپر نشینی یکی از اقدامات مثبت دولت است که خوشبختانه با همکاری مسئولان در سطح ملی در حال رفع شدن است.

وی تصریح کرد: ده ها طرح اقتصاد مقاومتی نیز در قلعه گنج در حال انجام و یا به اتمام رسیده است که اقتصاد مردم را متحول کرده است.

وی همچنین از آغاز ده ها پروژه بر پایه اقتصاد مقاومتی بر مبنای زیست بوم محلی و ظرفیت های شهرستان خبر داد.

با کمک معین های اقتصادی که در استان برای محرومیت زدایی مشخص شده طرح های عمرانی در حال انجام است

ناوکی، دامداری، کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی را مهمترین زمینه توسعه اشتغال دانست و بیان کرد: با کمک معین های اقتصادی که در استان برای محرومیت زدایی مشخص شده است طرح های عمرانی در حال انجام است.

با وجود اقدامات صورت گرفته اما هنوز هم به خصوص در دهستان مارز در چند کیلومتری مرکز شهرستان قلعه گنج به سادگی می توان روستاهایی با جمعیت ۱۰۰ خانوار را مشاهده کرد که نه آب، و برق دارند و نه می توان امکانات ابتدایی یک زندگی امروزی را در آن ها مشاهده کرد.

مارز در منتهی علیه جنوب استان کرمان قرار دارد که شامل ۴۰ روستا است که مجاور سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان قرار گرفته است در این منطقه مهمترین منبع درآمد مردم یارانه ای است که برای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

 شاید باورش سخت باشد اما برخی از مردم این روستاها به دلیل عدم صدور شناسنامه در زمان تولد حتی از داشتن همین یارانه هم بی نصیب مانده اند.

اکثر این روستاها از کپر ساخته شده اند که همان برگ درختان خرما است، این روستاها از داشتن مدرسه، آب و برق و جاده دسترسی محروم هستند و با وجود اقدامات صورت گرفته طی سالهای اخیر هنوز مردم محروم مناطق دور افتاده طعم توسعه را نچشیده اند.
منبع: مهر
برچسب ها: محرومیت ، کپرنشینی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)