کد خبر: ۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
ارسال به دوستان
ذخیره
در همایش بین‌المللی وحدت اسلامی
وی ادامه داد:‌ اگر به دنبال وحدت و اتحاد هستیم، اگر کسی به مقدسات دیگر اهانتی روا می‌دارد با صدای واحد او را مطرود و محکوم کنیم و اگر دنبال وحدت و اتحاد هستیم باید جهان اسلام همکاری‌های علمی را آغاز کند.
رئیس‌جمهور کشورمان گفت: اگر وحدت دنیای اسلام را می‌خواهیم باید تهدیدات مشترک جهان اسلام را برای همدیگر تبیین کنیم و آن تهدیدات را تهدیدات همه بدانیم.

به گزارش  فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در بیست و هشتیمن همایش بین‌المللی وحدت اسلامی که صبح امروز (چهارشنبه) در سالن اجلاس سران برگزار شد با تبریک ایام هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر اسلام و امام جعفر صادق(ع) به تشریح راهکارهای وحدت پرداخت و گفت: ما مسلمانان امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند به تابش نور مولود مسعود این ایام هستیم، پیامبری که برای مسلمان‌ها راه اخلاق و اعتلا، زندگی مادی و معنوی و تمدن اسلامی را به ارمغان آورد و امت واحده اسلامی را در چارچوب وحی آسمانی تشکیل داد.

وی ادامه داد: او از ما خواست تا آن مسیر و آن راه را پاس بداریم و ادامه دهیم، در طول یک سال گذشته دنیای اسلام شاهد کشتارها و کشمکش‌ها و اختلافات و جنگ‌های باور نکردنی بود.

رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه وحدت در کشورهای اسلامی با گفتن وحدت ایجاد نخواهد شد، خاطرنشان کرد: کنفرانس‌های وحدت اسلامی، تنها و تنها می‌تواند آغازی برای پیمودن مسیر دشوار وحدت و اتحاد و یکپارچگی باشد اما کنفرانس‌ها به تنهایی قادر نیستند تفرقه دنیای اسلام را به وحدت جهان اسلام تبدیل کنند.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه وحدت نیاز به سعه صدر دارد، تصریح کرد: وحدت نیاز به شناسایی یکدیگر دارد، وحدت نیازمند مداراست،‌ اگر ما راه مذاهب را در طرق مختلف به سمت هدفی واحد ببینیم و بیابیم به وحدت می‌رسیم اما اگر مذاهبی را در مسیر اهداف و مذاهبی را معکوس در مسیر دوری از اهداف تلقی کنیم و ببینیم، وحدت حاصل نخواهد شد.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه وحدت تنها با گفتن کلمه وحدت و تکرار کردن کلمه وحدت و حتی اعتصام به حبل‌الله ایجاد نمی‌شود، خاطرنشان کرد: باید همه سازوکار خود را در مسیر وحدت به کار بگیریم و اگر کانال تلویزیونی یا رادیویی به نام دفاع از شیعه و یا به نام دفاع از اهل سنت در برابر دیگر مذاهب می‌ایستد باید با صدای واحد آن را محکوم کنیم.

وی ادامه داد:‌ اگر به دنبال وحدت و اتحاد هستیم، اگر کسی به مقدسات دیگر اهانتی روا می‌دارد با صدای واحد او را مطرود و محکوم کنیم و اگر دنبال وحدت و اتحاد هستیم باید جهان اسلام همکاری‌های علمی را آغاز کند.

وی ادامه داد: اگر قرار است به وحدت برسیم باید از دوران دبستان و کتاب‌های دبستانی یکدیگر را به رسمیت بشناسیم و مذاهب اسلامی را به عنوان شعبه‌ها و شاخه‌های یک دین به رسمیت بشناسیم؛ معنای اتحاد این نیست که کسی از مسیر خود دست بردارد بلکه به معنای سعه صدر و مدارا و جوانمردی است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه باید یکدیگر را به عنوان یک مسلمان بشناسیم همه باید قبول کنیم که ادامه لا اله الله فلاح است و ذلالت نیست و اگر پیامبر ما در سخنان خود می‌گوید قولوا لا اله الله تفلحوا، به معنای آن است که امروز هم گویندگان لااله الله به آنهایی که جز الله را معبودی نمی‌دانند و نمی‌پذیرند و فرمان هیچ کس را جز خدا اطاعت نمی‌کنند در مسیر فلاح و رستگاری هستند.

رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه سیاسیون و سران کشورهای اسلامی باید این واقعیت را در زبان و عمل بپذیرند، خاطرنشان کرد: مگر امکان‌پذیر است که جهان اسلام به سمت وحدت حرکت کند اما سیاسیون و سران کشورهای اسلامی این واقعیت را نپذیرند و مگر ممکن است دو جمع مسلمان با هم متحد شوند در حالیکه برای منافع ملی رو درروی یکدیگر بایستند بنابراین اگر به دنبال وحدت اسلامی هستیم باید تضاد منافع اسلام را برداریم.

وی با اشاره به تهدیدات مشترک در زمینه وحدت جهان اسلام، خاطرنشان کرد: اگر قرار است به وحدت اسلام برسیم باید تهدیدات مشترک جهان اسلام را برای یکدیگر تبیین کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه مسلمانان در برابر سرزمین، آب و خاک، ساختمان‌ها و حتی حیواناتی که در کشورهای اسلامی هستند مسئولیت دارند، خاطرنشان کرد: اگر احساس مسئولیت می‌کردیم و اگر ویرانی حلب را ویرانی ریاض دانستیم و اگر ویرانی موصل را ویرانی اردن دانستیم و اگر ویرانی لبنان را ویرانی پاکستان دانستیم،‌ در برابر تک‌تک آثار تمدنی اسلام مسئولیم که این شامل خانه‌ها و شهرها و اماکن نیز می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون آثار تمدن اسلامی از بین می‌روند و برخی در برابر آن سکوت می‌کنند، بگذریم از آن که برخی کشورها به این قاتل‌ها کمک و یاری می‌رسانند و به آنها پول و اسلحه می‌دهند اما آیا برای ما قابل قبول است که سال‌ها و سالهاست فلسطین زیر بمباران وحشیانه صهیونیست‌ها قرار داشته باشد و آیا برای دنیای اسلام قابل قبول است که ملتی 66سال از سرزمین و دیار خود آواره باشد یا سال‌ها لبنان و سوریه در جنگ و کشتار و ویرانی باشد.

وی ادامه داد: آیا برای اسلام قابل قبول است صلاح‌الدین، نینوا و موصل و شمال عراق در هجوم وحشت باشند و آیا برای اسلام قابل قبول است که پاکستان و یمن و افغانستان در مسیر تنازع و کشتار توسط گروه‌های به نام‌های مختلف باشند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ اگر به دنبال وحدت هستیم باید سنی در غزه، علوی در دمشق، زیدی در یمن، کرد در شمال عراق، سنی در عراق،‌ و شیعه و سنی در افغانستان و پاکستان و همه مسلمانان را امت واحده بدانیم و اگر غم همه مسلمانان را غم خود دانستیم آنگاه وحدت در دنیای اسلام امکان‌پذیر است.

وی با انتقاد از اقدامات برخی از گروه‌ها به نام دین خاطرنشان کرد:‌ گروهی غارتگر با نام دین و نام جهاد با آبروی اسلام بازی کرده‌اند،‌ نه تنها با مردم موصل، افغانستان، پاکستان چه کردند بلکه با آبروی پیامبر چه کردند،‌ اینان افرادی هستند که به نام دین سر بریدند و مساجد، کنیسه و کلیسا را ویران کردند.

وی ادامه داد:‌ در برابر اهل کتابی که در یک کشور اسلامی متعهد بودند بدون اینکه جرمی مرتکب شده باشند آنان را کشتند و افتخار کردند،‌ دنیایی که قدم به قدم فکر می‌کرد راهی جز قرآن برای نجات در پیش روی او نیست،‌ دنیایی که احساس می‌کرد تمدن غرب نمی‌تواند همه نیازهای جهان امروز و فردا را تأمین کند و آرام آرام نگاه به قرآن مجید می‌کرد و در برابر فرمان خدا سر فرود می‌آورد، ببینید که گروهی مزدور با چهره پیامبر چه کردند.

رئیس‌جمهور با اشاره به کشته‌شدگان افراد خاطرنشان کرد:‌ بدتر از کشته شدن افراد بی‌گناه کشته شدن و سربریدن آبروی اسلام و پیامبر عظیم‌الشأن اسلام است و امروز همه باید دست به دست هم دهیم و همه علمای اسلام باید تلاش کنند تا امت اسلامی وحدت داشته باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز باید سید جمال شلتوت، آیت‌الله بروجردی و امام خمینی را زنده کنیم، تصریح کرد:‌ امروز در شرایطی قرار داریم که باید مسیر وحدت و اتحاد و یکپارچگی و یگانگی را برگزینیم و افتخار کنیم.

روحانی ادامه داد: امروز جوانان مسلمان در دنیای غرب و شرق از کار یک گروه هتاک به اسم اسلام و آدم‌کش احساس شرم می‌کند در صورتی که دین اسلام دین بشارت است.

وی با اشاره به فرمایشات پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) در معرفی دین اسلام به عنوان دین سعادت، خاطرنشان کرد: در فرمایشات پیامبر داریم که اسلام را به طور آسان به مردم معرفی کنید تا مردم مژده راه سعادت را بیابند و اسلام فاصله نگیرند، اسلام را سهل معرفی کنید و سخت و پیچیده تعریف نکنید تا جایی که به امیرالمؤمنین گفت نماز را کوتاه بخوان تا پیرمردها و مریض ها بتوانند در آن شرکت کنند بنابراین ما باید اسلام رحمانی اسلام معتدل و اسلام اعتدالی ر ابه جهان معرفی کنیم و در برابر افراط و خشونت ایستادگی کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید به دنیا بگوییم اسلام دین افراط نیست، خاطرنشان کرد:‌ باید این امر را به دنیا بگوییم که اسلام دین خشونت و افراط نیست بلکه دین مماشات است و این با کنار یکدیگر قرار گرفتن ممکن می‌شود.

روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت منطقه جهان اسلام با رهبری رهبر عظیم‌الشأن از هر ملتی که با تروریسم خشونت و افراط مبارزه می‌کند،‌ حمایت می‌کند، تصریح کرد: این ملت چه در موصل کردستان عراق،‌ چه افغانستان چه پاکستان و هرجای دیگری باشد جمهوری اسلامی ایران در برابر مسلمان‌هایی که برای آزادی سرزمینشان و در برابر غاصبین می‌جنگند و مبارزه می‌کنند، در کنار آنها می‌ایستد و از آنها حمایت خواهد کرد.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه دنیای استعمار می‌خواهد با اهانت به اسلام به ایجاد تفرقه اقدام کند، گفت: استعمار در سرزمین‌های اسلامی که در جایگاه استراتژیک دنیا هستند سلطه دارد منابع آنان را غارت می‌کنند و با تفرقه و اختلاف بین مسلمانان حکومت و سیاست کنند بنابراین امروز برای منافع باید با یکدیگر متحد شوند.

وی در پایان با بیان اینکه همه باید با یکدیگر متحد شویم، خاطرنشان کرد: امروز همه باید دست به دست هم دهیم و از اختلاف و تفرقه دست برداریم، از مسائل کوچک بگذریم و به یاری دین خدا به پا خیزیم چرا که امروز روزی است که خدا و دین خدا از ما می‌خواهد به صحنه بیاییم و در برابر ظالمان و مشرکان و منحرفان و مزدوران ایستادگی کنیم که اگر این راه را برگزینیم خدا هم ما را یاری می‌کند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)