کد خبر: ۲۹۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان مطرح کرد:
پرستاری شغلی خطیر و مهم است که با همه سختی‌هایش، شیرینی ‌های خاص خودش را هم دارد. در سالیان اخیر اما گلایه هایی از کادر پرستاری شنیده می شود، گلایه هایی که بن مایه تمامی آن ها حول محور کمبود نیروهای کمک پرستار و پرستار می چرخد. موضوعی که منجر به فشار کاری بیشتر به این قشر شده است.
گروه جامعه / مرضیه قاضی‌زاده: 

پرستاری شغلی خطیر و مهم است که با همه سختی‌هایش، شیرینی ‌های خاص خودش را هم دارد. در سالیان اخیر اما  گلایه هایی از کادر پرستاری  شنیده می شود، گلایه هایی که بن مایه تمامی آن ها  حول محور کمبود نیروهای کمک پرستار و پرستار می چرخد. موضوعی که منجر به فشار کاری بیشتر به  این قشر شده است. 

البته مشکلات دیگری نیز  بر سر راه این قشر وجود دارد، مشکلاتی چون حقوق های معوقه، شیفت های کاری بالا و اضافه کاری های اجباری.

آبان ماه سال جاری بود که رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری کرمان ضمن گلایه از تعویق در پرداخت کارانه پرستاران، شکایت اصلی نیروهای پرستاری را معوقات پرداخت نشده پرستاران می داند و می‌گوید: کارانه و اضافه کار پرستاران ما از اسفند ماه 96 تا کنون به ایشان پرداخت نشده است که این موضوع باعث بی انگیزگی شدید همکاران ما برای انجام اضافه کار شده است.

از مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص وضعیت  پرستاران پرسیدیم. محمد رحمتیان می گوید: کلا سیستم پرستاری کارش بسیار تا بسیار سخت هست و اگر کمبود نیرو هم چاشنی کار شود سختی کار مضاعف می شود.

اگرچه  رحمتیان بر کمبود نیروهای پرستار در کرمان تاکید دارد اما در بخشی از صحبت هایش با اشاره به وضعیت شاخص نسبت  پرستار به تخت در کشور، وضعیت استان را مناسب می داند.

براساس گفته های رحمتیان  استاندارد نسبت پرستار  به تخت ، 8/1 بوده و در دانشگاه علوم پزشکی کرمان این ضریب حدود 3/1 است ،  که حاکی از این است که  به ازای هر تخت 3/1 پرستار وجود دارد. 

او با اشاره به نسبت 7/0 پرستار به تخت در بعضی از دانشگاه ها ، وضعیت دانشگاه علوم پزشکی  را از نظر نیروی پرستار، متوسط رو به بالا ارزیابی می کند.

«مشکل اصلی ما که پرستاران هم اذعان دارند مشکل کمبود نیروی کمک پرستار است »او با گفتن این جمله به قرار گرفتن وظایف  و مسئولیت های کمک پرستار  بر دوش پرستاران اشاره می کند و می‌گوید: وقتی نیروی برای انجام  کارهای اولیه مریض  وجود نداشته باشد، مسئولیت آن هم بر دوش پرستاران قرار می گیرد و از این نظر به مشکل برخورد می کنیم.

مجبوریم خساست به خرج دهیم

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی  در خصوص  علت عدم جذب کافی نیروهای  کمک پرستار  می گوید: نیروهای کمک پرستار را نمی توانیم به صورت استخدام جذب کنیم و صرفا باید از نیروهای شرکتی استفاده کنیم، مجوزآن هم باید از وزارت خانه  بیاید.

 او در ادامه تصریح می کند: چون حقوقشان هم باید از درامد اختصاصی بیمارستان اختصاص پیدا کند مجبوریم یک مقدار در این زمینه خساست داشته باشیم و جذب نیروی کمک پرستارمان را خیلی کم جلو ببریم تا بتوانیم پرداختی هایمان را به موقع انجام دهیم.

از او در خصوص قول های مساعد برخی از مسئولین برای حل معضل پرداخت های معوقه پرستاران می پرسم، می گوید: در چند روز گذشته در روز پرستار با همت مسئولین و نمایندگان محترم مجلس ، کمکی به دانشگاه علوم پزشکی شد و ما توانستیم که حقوق هفت ماهه کادرپرستاری  دانشگاه علوم پزشکی را به صورت یک جا پرداخت کنیم.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی  در ادامه جملاتش به وضعیت مالی سایر دانشگاه ها اشاره می کند و می گوید: پرداخت های مهر ماه ما تمام شده و داریم پرداخت ابان  ماه را انجام می دهیم و در این زمینه جلوتر از دانشگاه های دیگر هستیم. همچنین اضافه پرداخت و کارانه نیز در سامانه قاصدک تا پایان مهرماه پرداخت شده است.

ازرحمتیان  در خصوص شیفت های کاری بالای کادر پرستاران و اضافه کاری های اجباری پرستاران می پرسم، می گوید: براساس قانون ارتقا بهره وری شیفت های بیشتر از 12ساعت ممنوع است، در خصوص اضافه کاری های اجباری نیز باید گفت، این مسئله به ندرت در بخشی از بخش ها به همکاران داده می شود و ان هم به علت همین کمبود نیروی پرستاری است.

او در ادامه خاطر نشان می کند: سعی می کنیم اضافه کار اجباریمان را خیلی کمتر کنیم، بنده به سرپرستاران  هم سپرده ام که  برنامه ریزی را به نحوی انجام دهند که برای همکارانی که تمایلی به اضافه کاری ندارند کمتراضافه کار گذاشته شود. 

 براساس گفته های مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ، متوسط اضافه کاری در این دانشگاه 70 ساعت بوده و سقف آن نیز تا 170 ساعت است.

برچسب ها: پرستار ، صدای تاک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)